hjælp til hardware opgradering ( bundkort,~
Fra : Erik Buch Jørgensen

Dato : 18-04-09 12:23

hejsa

jeg har for mange år siden bygget en computer. og har nu tænkt mig at
den
skal opkraderes.
men da jeg ikke er så kendt på markede mere tænkte jeg at her inde vil
være
et godt sted at spørge.

jeg er på udkig efter bundkort processor og grafikkort men jeg vil
stadig
beholde mit kabinet, drev osv. :)

jeg har et miditower kabinet med en 300w strømforsyning.

det drejer sig om disse 3 dele jeg gerne vil have skiftet ud :

Grafikkort: Sapphire Radeon 9600 pro Atlantis
Processor: AMD athlon xp 1,6ghz
Bundkort: Nvidia nforce2

Ud over det har jeg 1gb ddr ram som jeg gerne vil have til at sidde i
den
næste også.

jeg er ikke intereseret i det nyeste nye og max pris for det heler
ligger
nok omkring 2500kr

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej eller har nogle gode forslag til
hvad
jeg kan vælge

Venlig hilsen
Erik buch jørgensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-04-09 14:40

"Erik Buch Jørgensen" <erikbj96@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ligger
> nok omkring 2500kr
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig på vej eller har nogle gode forslag til

Nu skriver du desværre ikke rigtig noget om, hvad du vil have maskinen til
at drive (er der f.eks. tale om almindeligt kontorbrug og internet eller har
du mon brug for et mellemstort 3D-grafikkort til spil?), men jeg skal da
efter bedste evne prøve...

Du skriver at du har noget gammel DDR-ram, du gerne vil beholde, men her må
jeg imidlertid advare dig om at første generations-DDR-RAM ikke understøttes
på seriøse, nyere motherboards (da den tilsyneladende ikke kan håndtere
båndbredden på flerkernede CPUer) og desuden er ordentlig DDR2-ram blevet så
kvalmende billig at jeg klart vil råde dig til at opgradere...

Desuden er der problemet med strømforsyningen: Ordentlige
mellemniveau-grafikkort til 3D kræver næsten alle ekstra strøm via et (eller
endda i visse tilfælde to!) 6-benede PCI-strømsstik, da de hurtigt kan kræve
endnu mere strøm end CPU'en, så du bør altså nok belave dig på også at
skulle ha' en ny PSU.

Ud fra gode personlige erfaringer, vil jeg således råde dig til følgende
dele:

1) Bundkort

http://www.asus.dk/products.aspx?l1=3&l2=149&l3=659&l4=0&model=2139&modelmenu=1

Getmore-link: http://getmore.dk/Product/ASUS/16/1611/90-MIB3J0-G0EAY00Z.html

(- "Kvalivare"-bundkort fra mærkevarefabrikanten Asus bygget over det
udmærkede Nforce 750 SLI-chipset: En rigtig god ting her er at
enkeltkomponenter såsom kondensatorerne - som nogle herinde fejlagtigt
kalder "elektrolytter"? - er af japansk højkvalitetspolymer, certificeret
til over 50.000 timers brug!
- Det kan løbende opgraderes med både AMD Phenom og Phenom II-processorer,
ligesom det kan køre med dertil indrettet PC8500 (1066Mhz) RAM.
- Hertil kommer den bekvemme feature at motherboardet er født med ganske god
on-board grafik til 2D og meget let 3D-behandling og har indbygget
HDMI-udgang, hvis du således vil tilslutte et fladskærmsfjernsyn: Desuden er
der en "gammeldags"-15 pin-VGA-udgang (på en selvstændigt "bracket" som skal
moteres og tilsluttes motherboardet, dog med et vist kvalitetstab på grund
af kablingen), ligesom der medfølger en HDMI til DVI-adaptor, hvis altså din
skærm understøtter DVI.

- Desuden er det altså - som stort set ALLE nyere bundkort - primært
beregnet til SATA-harddiske, hvilket du lige bør betænke i forhold til
eventuelle ældre PATA-harddiske: Der er dog tilslutningsmulighed for i alt 2
PATA-drev på den ene udgang, bundkortet har, og ellers kan man relativt
billigt - for ca. 200 kr? - købe et PATA controllerkort til PCI, der
yderligere kan tilsluttes i alt 4 drev over 2 porte.
- Endelig skal man lige tjekke størrelsen, da dette bundkort er "Full ATX",
hvilket vil sige at man skal have et kabinet, der kan rumme det))

2) CPU

Da jeg går ud fra at en dual-core processor skulle være rigeligt, ville jeg
her satse på en AMD 64 X2 6000, som er en ganske udmærket processor...

http://getmore.dk/Product/Processor/ADX6000CZBOX.html

(Der er selvfølgelig også lidt billigere processorer med lavere hastighed,
såsom denne

http://getmore.dk/Product/Processor/16/1628/ADO5200DOBOX.html

men jeg vil nu klart anbefale dig at bruge det par hundrede kroner ekstra!)

I begge tilfælde medfølger en udmærket køler, så man behøver ikke tænke på
merudgifter i dèn sammenhæng...

3) RAM

Du bør umiddelbart vælge DDR2 PC-6400 (800Mhz) RAM, da det er det optimale
for ovennævnte type AMD 64 X2 processor (ligesom PC-8500/1066Mhz RAM
understøttes af Phenom- og PhenomII serierne af AMD-processorer)

Derfor vil jeg umiddelbart anbefale dig to af disse sæt:

http://getmore.dk/Product/Kingston/16/1616/KVR800D2N5K2_2G.html

Således kan du altså få i alt 4GB ganske habil mærkevare-DDR2-RAM for under
400 kroner, så jeg håber du kan forstå, jeg synes, du bør glemme dine gamle
DDR-stænger!

Således når vi - indtil videre - op på i alt knap 1600 kr (Getmore leverer
imidlertid gratis ved køb på kort, hvilket slet ikke er så ringe endda!)

4) PSU (strømforsyning)

Jeg vil under alle omstændigheder (supplerende graffikkort eller ej) råde
dig til også at købe en ordentlig strømforsyning, da det er vigtigt at du
både får NOK strøm og ikke mindst STABIL strøm, hvilket de færreste 300watts
PSUer synes at kunne klare, især hvis det er de relativt billige
strømforsyninger fra købecomputere. (De skal jo spare et sted, og det er
desværre oftest ved komponenter som strømforsyningen, der barsk formuleret
har det med at være noget billigt ragelse!)

Danske NorthQ har f.eks. denne udmærkede 500watts strømforsyning, som
umiddelbart burde være rigeligt stor:

http://getmore.dk/Product/NorthQ/16/1637/NQ-4775-500BU2.html

Den er tilsyneladende støjsvag OG har desuden 2 PCI-strømstik til at drive
et større grafikkort, hvis altså du skulle få brug for det med tiden...

Dermed når vi op på knap 2100kr i alt.

5) Herfra er spørgsmålet så, om du har brug for seriøs 3D-grafik, og i givet
fald hvor hurtig.

Du skal under alle omstændigheder nok belave dig på et grafikkort til
PCI-express 16x 2.0-port, da dit gamle kort formodentlig er et AGP 8x-kort.

Hvis det kun er til 2D-grafik kan du snildt klare dig med et lavpriskort til
ca. 500 kroner

Hvis det er til nyere 3D-spil, vil jeg umiddelbart under ingen
omstændigheder anbefale dig noget under 9800GT-klassen (begyndende ved ca.
700 kroner), men problemet her er at disse kort mere eller mindre er under
udfasning: Hvis du derimod vil have et RIGTIGT fedt - og dog relativt
"prisbevidst" - 3D-grafikkort der virkelig kan bide fra sig også i helt nye
spil, kan jeg varmt anbefale dig dette:

http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=426018336%2D0025

Det er IKKE "det sidste nye", men derimod et ganske afsindigt hurtigt
grafikkort til prisen: Det er et "custom"-fabrikeret og fabriksoverclocket
kort fra en seriøs mærkevareproducent, og man kan evt. læse mere om det i
denne - overordentligt positive - anmeldelse:

https://www.evga.com/forums/tm.asp?m=100542524

(Jeg har set det "in action" i en computer med nøjagtigt samme løsdele som
jeg her har anbefalet dig, og det ræser simpelthen bare derudad i 1680x1050
opløsning på en 22 tommers skærm ved højeste detaljegrad i helt nye og
temmeligt avancerede 3D-spil, så det er vanskeligt at finde et kort, hvor
man p.t. får mere ydelse for pengene!)

Derved ville du - alt i alt - havne på ca. 3500 kr, hvilket desværre er en
tudse over det fremsatte budget, men som så til gengæld skulle kunne skaffe
dig en ganske lækker maskine af en slags, der hurtigt ville koste over det
dobbelte færdigbygget, især med så gode mærkevarekomponenter!

5) Endelig kan jeg ikke lade være med at anbefale dig dette dejlige kabinet
til under 500 kroner, hvis din maskine også skal være både pæn at se på og
ikke mindst velventileret:

http://www.getmore.dk/Product/Antec/16/1629/0761345-08300-3.html

Derved når man i alt op på lige knap 4000 kr.

Jeg håber, du vil kunne bruge mine forslag, og du er selvfølgelig altid
velkommen til at stille eventuelle uddybende spørgsmål.

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-04-09 15:06

Ups, rettelse!

Der sneg sig et forkert link ind angående grafikkortet, jeg anbefalede!

Det er DETTE grafikkort, jeg havde i tankerne:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12305&Itemid=40

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 21:20

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> 700 kroner), men problemet her er at disse kort mere eller mindre er under
> udfasning: Hvis du derimod vil have et RIGTIGT fedt - og dog relativt

Selvom de er under udfasning kan man godt få et nogenlunde fornuftigt
resultat af et GF9800GT. Og det vil også være medvirkende årsag til at
budgettet bliver overholdt.

> 5) Endelig kan jeg ikke lade være med at anbefale dig dette dejlige kabinet

2 gange pkt. 5. Du sparer det forkerte sted

> til under 500 kroner, hvis din maskine også skal være både pæn at se på og

Dette bliver mit næste kabinet - netop til en gamermaskine:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=499038

Hvorvidt den maskine så overtager min nuværende NQ-4775-400 eller den
beholder den der sidder i ACE-kabinettet som standard ved jeg ikke. Men
jeg ved at mit GF9800GTX+ uden problemer lader sig trække af den 400W
PSU (sammen med en Athlon X2 5050e).

Jesper Poulsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-04-09 14:21

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Selvom de er under udfasning kan man godt få et nogenlunde fornuftigt
> resultat af et GF9800GT. Og det vil også være medvirkende årsag til at
> budgettet bliver overholdt.

Tja, men et GF9800GT koster immervæk mange steder stadig ca. 1000 kroner, så
det ville i mine øjne være direkte åndssvagt ikke at spendere de sidste
sølle 400 kr mere på et LANGT stærkere (ca. dobbelt så kraftigt?)
GTX260-kort, således med langt større fremtidsperspektiv, når man nu
alligevel skal til læderet.

Prøv engang selv at tjekke forskellene i 3Dmark Vantage og diverse spil:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12305&Itemid=40&limit=1&limitstart=1

> 2 gange pkt. 5. Du sparer det forkerte sted

Åhja, bøf fra min side...

> [...]
> beholder den der sidder i ACE-kabinettet som standard ved jeg ikke. Men
> jeg ved at mit GF9800GTX+ uden problemer lader sig trække af den 400W

Okay, jeg har det nu immervæk med at være kritisk, når det kommer til
medfølgende strømforsyninger: Det plejer som sagt at være noget billigt
bulk-produceret ragelse, der sættes i (også ved de dyrere kabinetter, såsom
mit eget tidligere Chieftec Dragon-fulltowerkabinet, der i sin tid også
havde en 400-watt PSU inkluderet), men ud fra billederne på Ace's egen
hjemmeside ser strømforsyningen nu faktisk umiddelbart ud til at være af
ganske udmærket kvalitet. Imidlertid huer det mig altså bare ikke, at der
ikke oplyses mere om, hvilke udgangsstik, der er (herunder f.eks. hvor mange
PCI-express-strømstik?)...

http://www.colorcase.se/webshop/include/hemsidor/ace-case/coreIV.htm

Bedre bliver min skepsis dog heller ikke ligefrem af, at detail-billederne
til "Core IV"-kabinettet tilsyneladende er fra "Heroes IV"-kabinettet?

Men ellers kunne det da helt klart være værd for Erik at overveje, hvis han
vil holde budgettet helt stramt: Humlen i det hele er i hvert fald, at hans
gamle 300watts strømforsyning næppe vil være kraftig nok til - eller
overhovedet fuldt kompatibel med? - det foreslåede Asus-motherboard, endsige
vil være i stand til at kunne trække et nyere grafikkort oveni...

Anders Peter Johnsen

Fra : ErikBuch Jørgensen

Dato : 20-04-09 16:45

Hej igen
og tak for jeres meget uddybende svar :)

jeg har kigget lidt på tingende
og det ser jo alt sammen overordentligt godt ud
tror du rammer rimeligt rigtigt med en computer der helst skulle kunne
trække nogle af de nyere 3D spil.

Der er dog nogle tinger jeg studser lidt over og undre mig ved.

det grafikkort du anbefaler i første post Anders
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=426018336%2D0025

det er da ikke umidelbart anderledes til mig end den du så i 2. post
siger det skal være?:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12305
&Itemid=40

Der er også et andet problem, jeg ville være glad for hvis prisen bare
kunne komme bare en tand ned. er der nogle ring man kan skære ned på
taget i betraktning af at det stadig er en computer der skal kunne kører
nyere 3D spil

Hilsen Erik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-04-09 18:14

ErikBuch Jørgensen wrote:

> Der er også et andet problem, jeg ville være glad for hvis prisen bare
> kunne komme bare en tand ned. er der nogle ring man kan skære ned på

GF9800GTX+:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=463865

Det er ikke lige så hurtigt, men det følger rimeligt godt med

Asus M3N78 SE:
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=A24zbYNEEjUKRREK
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=495119

Her kan der hentes et par hundrede kroner.

CPU:
http://getmore.dk/Product/AMD/16/1628/AD775ZWCGHBOX.html

Den har ulåst multiplier og kan derfor komme til at yde en del mere

Jesper Poulsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-04-09 18:55

> [...]
> og det ser jo alt sammen overordentligt godt ud
> tror du rammer rimeligt rigtigt med en computer der helst skulle kunne

Okay, det er jeg glad for at høre!

> [...]
> http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=426018336%2D0025
>
> det er da ikke umidelbart anderledes til mig end den du så i 2. post

Nej, måske ikke umiddelbart, men linket til /anmeldelsen/ var desværre
forkert, idet det var til en anden model, der omtaltes!

> [...]
> kunne komme bare en tand ned. er der nogle ring man kan skære ned på
> taget i betraktning af at det stadig er en computer der skal kunne kører

Ja, selvfølgelig, men jeg stiller mig fra start af dog arrogant nok til i
det mindste - med næb og kløer! - at fastholde Motherboardet, så tilbage er
at diskutere:

1) RAM:

I princippet burde du snildt - for øjeblikket - kunne klare dig med 2 GB i
stedet for 4GB, men alligevel ville jeg nu foreslå dig at købe alle 4GB med
det samme, så du ikke risikerer væsentlige afvigelser (det ER nu engang
bedst at køre 4 helt ens moduler fra samme produktionsserie - og dermed med
samme konkrete "chips på stængerne" - i forhold til måske senere at tilkøbe
et sæt af samme type stænger fra samme fabrikant med end nok så subtile
fabrikationsafvigelser, herunder altså i selve de hukommelseschips, der
praktisk anvendes: Synkroniteten er afgørende for stabiliteten, når ellers i
sig selv ganske hurtig RAM skal køre i "dobbelt tandem" for at gi' CPU'en
"noget at leve af"...)

2) CPU:

Du kan altid vælge en anden AM2-kompatibel processor, da der er nok at tage
af:

<http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal7=&Equal28170=215395&Direction11=2&Sorted11=2500000000&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&Sorted162=&Direction33670=0&Sorted33670=&Submit.x=13&Submit.y=7>

Jeg har - forhåbentligt vellykket - med dette link anvist dig AM2-kompatible
processorer med clockfrekvens over 2,5 Ghz, hvilket dog er så lavt, jeg
overhovedet vil kunne anbefale dig.

Her er det dog i sig selv noget nær "en højere videnskab" at kunne skelne
mellem AMDs processorer ud fra forskellige afgørende kriterier:

a) Enkelt- eller dobbeltkerne?

Det kan ifølge min mening slet ikke betale sig at købe enkeltkerne-CPU'er
længere, så hvis vi raffinerer søgningen lidt, når vil til følgende
resultat:

<http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal7=165121&Equal28170=215395&Direction11=2&Sorted11=2500000000&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&Sorted162=&Direction33670=0&Sorted33670=&Submit.x=27&Submit.y=19>

b) Rå clock-frekvens:

Som sagt finder jeg det direkte dumt at gå under 2,5 Ghz, da man stort set
kun herved sparer symbolske pengelbeløb, så det har jeg på forhånd sat som
udgangspunkt.

c) Cache-RAM:

Cache-RAM fungerer som "buffer" eller måske snarere sagt "akut
korttidshukommelse" for CPU'en og er en STOR hjælp for en CPUs generelle
hastighed ved gentagne beregninger af samme datastrøm, fordi den lige netop
i sin aktuelle præsenshukommelse INTERNT på selve chippen kan huske en vis
mængde dataoperationer tilbage UDEN hele tiden at skulle genberegne samme
data på ny, igen og igen, endsige har brug for at indhente data "eksternt"
fra et relativt langsomt-virkende RAM-lager.

Det var faktisk alene Cache-RAM, der i sin tid adskilte Intels
"Pentium"-serie fra de dengang VÆSENTLIGT billigere "Celeron"-modeller, for
slet ikke at sammenligne med AMDs forhold mellem "Athlon" og
"Sempron"-CPU'er...

Disse parametre vejet op imod hinanden - og dertil selve det økonomiske
aspekt som du spørger til - synes jeg STADIG at denne muskelkraftige
processor ser bedst ud i forhold til prisen:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313493&searchArea=&Soegeord=

Du KAN selvfølgelig altid købe en nedskrællet og undertunet, enkeltkernet
Sempron LE ("Light Edition"?) til under halvdelen, men den vil næppe for
alvor kunne siges at være et større fremskridt, hvis du kommer fra en ældre
"fuldblods"-Athlon XP, og resultatet vil så dermed i praksis være spildte
penge...

http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=SDH1250DPBOX

3) Kabinet/PSU:

Jørgen Poulsen har et ganske fint forslag, hvor du BÅDE får et nyt kabinet
OG en habil 500watts strømforsyning for sammenlagt under en plov (altså 500
kr).

4) Imidlertid har vi jo hele grafikdiskussionen kørende herinde, og jeg
vil - for min side - langt hellere tilråde dig måske at spare sammen til et
ORDENTLIGT grafikkort i GT200-klassen (benævnt efter dèn chip, der sidder på
Nvidias nyere serier), end at spise dig af med et måske nok billigere kort
til ca. 2/3 af prisen, som du alligevel ikke vil kunne bruge til ret meget i
forhold til både helt nye og især kommende 3D-spiludgivelser...

(Jeg har så rodet lidt i det med anbefalingerne, for så vidt du sagtens vil
kunne køre 2D - og ganske ældre 3D - fint på det anbefalede Motherboards
grafik alene)

Pris/ydelsesmæssigt finder jeg stadig det bemeldte Gainward-grafikkort
optimalt, da man får så uhyggeligt meget for pengene og det i hvert fald
stadig skulle kunne holde sig i"mainstream"-kategorien et par år endnu (i
modsætning til at man brænder nallerne på en hastigt uddateret løsning)...

Dog skal det indrømmes, at man sikkert nok vil kunne "nøjes" med eet halvt
så billigt GF9800-kort lige nu, for så med tiden - da Motherboardet faktisk
er SLI-forberedt og dermed kan køre 2 eens grafikkort i tandem - smide endnu
eet af samme slags i, men her har vi samme problematik som vedrørende
RAM'en, nemlig at de to kort helst skal være PRÆCIST IDENTISKE for at køre
perfekt synkront: Og hvem kan mon vide om man virkelig KAN skaffe sådan et
"søsterkort" om et år eller to?

(Jeg er selv ude i dèn problematik med mit nuværende ASUS GF9800GTX, som
imidlertid synes at være helt udgået af produktion, så dèn mulighed bliver
stadigt mindre attraktiv: ÆV!)

5) Endelig er der spørgsmålet om bestilling og portopriser, som også er
grunden til at jeg "reklamerer" for Getmore: Det kan hurtigt blive dyrt at
skulle betale op mod 100 kroner i fragt og gebyrer pr forsendelse, hvilket
især bør tages i betragtning ved så stram budgettering, som du her
anstiller...

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-04-09 18:58

> 3) Kabinet/PSU:
>
> Jørgen Poulsen

....Som selvfølgelig hedder JESPER Poulsen, ej at forveksle med ham den
klamme Røde Kors-eksdirektør, so sorry!

Anders Peter Johnsen

Fra : ErikBuch Jørgensen

Dato : 20-04-09 21:16

Hej Igen.

tak for de hurtige svar

ja, det er jo ikke nemt :p
er jo hverken glad for at ligge i 4000kr klassen
men heller ikke at gå ned i styrke hvad det gælder computeren

Men tror jeg er kommet på et kompromis.
jeg tror jeg vælger kabinet med integreret strømforsyning og så sparer
jeg 400 kr, hvilket bringer mig ned på lidt under 4000kr.
det er selfølgelig ikke det store. men har også lige fundet lidt ekstra
penge på en ellers glemt konto så mon ikke det hele passer sammen til
sidst.

så ind til vidre tror jeg det kommer til at se sådan her ud:

Kabinet + PSU:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=499038

Bundkort:
http://getmore.dk/Product/ASUS/16/1611/90-MIB3J0-G0EAY00Z.html

CPU:
http://getmore.dk/Product/Processor/ADX6000CZBOX.html

Ram:
2x: http://getmore.dk/Product/Kingston/16/1616/KVR800D2N5K2_2G.html

Grafikkort (tror dette er det rigtige link :) :
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=426018336%2D0025

Det er ialt 3427 kr.

men nu når jeg så endelig er igang. så kunne de da også være man skulle
skaffe sig en ny harddisk. jeg har en 40gb og en 20gb siddende i den
gamle og den på 40gb flytter jeg over (sådan jeg kan få de data jeg vil
beholde med) men den anden skråtter jeg. men så vidt jeg ved skal jeg
ikke slippe meget mere får at få en harddisk med meget mere plads in de
jeg har nu.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-04-09 16:40

ErikBuch Jørgensen wrote:

> men nu når jeg så endelig er igang. så kunne de da også være man skulle
> skaffe sig en ny harddisk. jeg har en 40gb og en 20gb siddende i den

Der er rigtigt meget at hente i en god disk.
Jeg vil anbefale dig at kigge på Western Digital Caviar Green. De yder
på lige fod med Seagate Barracuda ES.2 (server-grade diske).

> gamle og den på 40gb flytter jeg over (sådan jeg kan få de data jeg vil
> beholde med) men den anden skråtter jeg. men så vidt jeg ved skal jeg

Du kloner begge diske over på nye partitioner på den nye disk og
skrotter begge de gamle. De er istand til at sløve det hele.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 22-04-09 08:37

Jesper Poulsen skrev den 21-04-2009:
> Du kloner begge diske over på nye partitioner på den nye disk og
> skrotter begge de gamle.

Findes der noget godt gratis software til kloning? Til både XP og
Vista.

Fra : Martin S

Dato : 22-04-09 15:11

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Findes der noget godt gratis software til kloning? Til både XP og Vista.

Dette burde kunne opfylde de krav:
http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-04-09 17:40

Martin S wrote:

> Dette burde kunne opfylde de krav:
> http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php

Jeg har læst manualen (har du?) og det fremgår at den ikke kan samle 2
separate diske på en ny disk (på hver sin partition). Det kan
Clonezilla. Den skal heller ikke installere noget for at virke.

Jesper Poulsen

Fra : Martin S

Dato : 22-04-09 18:32

> [...]
> separate diske på en ny disk (på hver sin partition). Det kan
> Clonezilla. Den skal heller ikke installere noget for at virke.

Nej, jeg har ikke læst manualen, det har jeg ikke haft grund til.
Jeg har brugt programmet flere gange og det gav ikke anledning til
spørgsmål.
Men tillykke med din bedrift.
Medmindre der er styresystemer på begge diske og de derfor begge skal ligge
i primære partitioner og have oprettet en bootloader på disken, så skulle
vel heller ikke være behov for det. Jeg har ikke set det nævnt noget sted at
det var et krav i dette tilfælde.
Kopier system disken med Copywipe og kopier filerne fra den anden disk i
windows. Mere avanceret behøver det ikke være.

Nu ved jeg ikke om du nævnte det med installationen, som et fællestræk
mellem copywipe og clonezilla eller som endnu en funktion clonezilla havde
fremfor copywipe.
Så lad mig lige klargøre at copywipe ikke skal installeres eller er
afhængige af andre installerede programmer.

Mvh Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-04-09 17:35

Per Nielsen wrote:

> Findes der noget godt gratis software til kloning? Til både XP og
> Vista.

Clonezilla. Det kræver ikke andet end en CD-brænder, noget
brændersoftware og en tom CD. Den skal ikke bruge PC'ens OS'er til noget
for at klone.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-04-09 09:09

Jesper Poulsen har bragt dette til os:
> Clonezilla. Det kræver ikke andet end en CD-brænder, noget
> brændersoftware og en tom CD. Den skal ikke bruge PC'ens OS'er til noget
> for at klone.

Det må være denne her:

http://linux.softpedia.com/get/System/Operating-Systems/Linux-Distributions/Clonezilla-LiveCD-23119.shtml

http://tinyurl.com/yugjoa

Takker. Den vil jeg kigge på.

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-04-09 10:55

Jesper Poulsen formulerede onsdag:

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-04-09 06:50

> [...]
> er jo hverken glad for at ligge i 4000kr klassen
> men heller ikke at gå ned i styrke hvad det gælder computeren

Fint!

Der er vel heller ikke nogen grund til at jeg skal stille mig stejlt på egne
forslag, tværtimod er det jo netop meningen at du kan få forskellige
anbefalinger fra de forskellige skribenter herinde.

> jeg tror jeg vælger kabinet med integreret strømforsyning og så sparer
> jeg 400 kr, hvilket bringer mig ned på lidt under 4000kr.

Dèt kunne nok være en udmærket ide, for netop at holde budgettet indenfor
rimelighedens grænser.

Og jeg må da medgive at det af Jesper Poulsen anbefalede ACE-kabinet ser
endog overordentligt fint ud, især i forhold til den meget lave pris,
PSU-inkluderet og det hele: Det eneste der blot er vigtigt er - i hvert fald
forbindelse med dèt Motherboard, jeg har anbefalet dig - at man det i hvert
fald rent fysisk kan rumme et rigtigt "fuldstørrelses" ATX-bundkort og ikke
kun de ellers meget populære "micro-ATX"-bundkort...

Og det ser netop ud til at kunne leve op til dèn specifikation ifølge
EDBpriser.dk:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=499038&Specs=true

> det er selfølgelig ikke det store. men har også lige fundet lidt ekstra
> penge på en ellers glemt konto så mon ikke det hele passer sammen til
> sidst.

Rart at høre!

> så ind til vidre tror jeg det kommer til at se sådan her ud:
>
> Kabinet + PSU:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=499038

Som sagt finder jeg det lidt frustrerende med den manglende information på
ACEs hjemmeside, men hvis kabinettet bare nogenlunde holder samme mål som
dèt "Heroes IV"(!?!), der er et detaljebillede af i åben tilstand, ser det
så vidt jeg ellers mener at kunne se, ud til at det fint kan ta' et
"Full-ATX"-motherboard:

http://www.colorcase.se/webshop/include/hemsidor/ace-case/coreIV.htm

> Bundkort:
> http://getmore.dk/Product/ASUS/16/1611/90-MIB3J0-G0EAY00Z.html

Det glæder mig meget at se, at du her holder dig til mit oprindelige
forslag: Dette board har - set i forhold til det andet, der har været på
tale - både et stærkere chip-set, flere RAM-sokler og ikke mindst muligheden
for HDMI-tilslutning.

> CPU:
> http://getmore.dk/Product/Processor/ADX6000CZBOX.html

Tja, jeg synes umiddelbart selv at dèn CPU "lover mest smæk for
skillingen"...

Eneste mulige ulempe KAN dog være at den er fabrikeret med en lidt ældre
90nm produktionsteknologi (hvilket er nøjagtigt dobbelt så "bred"
kredsløbstykkelse som de allernyeste Phenom II 45nm-CPU'er), men så længe du
ikke skal overclocke den og den kan sidde med sin medfølgende køler i et
fornuftigt ventileret kabinet, skulle der næppe opstå problemer...

> Ram:
> 2x: http://getmore.dk/Product/Kingston/16/1616/KVR800D2N5K2_2G.html

Uden diskussion...

> Grafikkort (tror dette er det rigtige link :) :
> http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=426018336%2D0025

Helt sikkert!

(Du vil i hvert fald næppe blive skuffet!)

> [...]
> beholde med) men den anden skråtter jeg. men så vidt jeg ved skal jeg
> ikke slippe meget mere får at få en harddisk med meget mere plads in de

Som de andre er inde på, så ville det være en god investering at anskaffe en
hæderlig SATAII-harddisk (gerne på et par hundrede GB?), så du ikke sløves
af ældre PATA-modellers relativt lavere overførselshastigheder...

Jeg har selv (blandt andet) sådan een her, som jeg er rigtigt glad for:

http://www.getmore.dk/Product/Seagate/16/1614/ST3320613AS.html

Anders Peter Johnsen

Fra : ErikBuch Jørgensen

Dato : 27-04-09 21:55

har kigget lidt på tingende med hensyn til harddisken. og tror simpelthen
jeg går op og køber en på 1TB.. fordi det bliver jo billigere og billigere
pr gb jo flere man køber.. så tænker lidt at andet ikke kan betale sig.. og
så er der sk plads nok :)

har umidelbart kigget på denn her
&searchArea=&Soegeord=WD+Caviar+Green+WD10EADS

Mvh
Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-04-09 00:53

> [...]
> billigere
> pr gb jo flere man køber.. så tænker lidt at andet ikke kan betale sig..

Du har ganske ret i dine betragtninger....

> har umidelbart kigget på denn her
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=478925
> &searchArea=&Soegeord=WD+Caviar+Green+WD10EADS

....og pågældende harddisk ser også helt fin ud, MEN - og dette er måske
virkeligt anstrengende nørdet! - jeg har bare selv et personligt princip om
"aldrig at lægge alle æggene i een kurv":

Jeg har på baggrund af dyrekøbte, dårlige erfaringer med oldgamle harddiske,
der stod af (især med følgeskader, der smadrede eventuelle
partitionsregistre) altid foretrukket at have Windows og diverse
"kerneprogrammer" installeret på een konkret/fysisk disk (80-250 GB kan det
vel hurtigt blive i vore dage?), således man ikke - selv ved ellers kløgtig
partitioneringsopdeling - skulle risikere at ALT på eens computer i givet
fald måtte ryge samme vej ved samme ærgelige lejlighed...

Således vil jeg nok - hvis da ikke du har et DVD-brænderdrev, der hurtigt og
nemt kan skaffe dig solide backups á ca. 4,5 GB pr. skive i almindeligt
enkeltlagsformat - snarere tilråde at man holder det pr. definiton altid
mest slid- og virusangrebsudsatte styresystemsdrev (som regel benævnt
Crevet) separeret fra eventuelle data, man bare helst ikke vil risikere
at miste...

Noget helt andet er så eventuelle opdateringer af styresystem: Man kan
HURTIGT fare vild i diverse forvirrende installationsmenuer og komme til at
slette - eller nyinstallere på - forkerte partioner af samme drev, så det
mest "idiotsikre" er som regel at have eet "boot-drev", som man i givet fald
KUN har tilsluttet ved eventuel formatering, for derefter siden fysisk at
kunne tilslutte andre "helligede lagerdrev" med ældre "arvedata"...

Det koster mere, ja, men det er altså langsigtet bedre og lettere at have
eet relativt lille, hurtigt "bootdrev" og indtil flere nok så afsindigt
store "lagerdrev" på sidelinjen.

Vi taler her om kyniske "worst-case"-betragtninger, men man bør immervæk
aldrig glemme "Murphys Lov", du ved!

Dette sagt, så BURDE du med moderne harddisk-teknologi og antivirussikkerhed
SAGTENS kunne køre med eet stort, og dog måske helst i rimelige partitioner
virtuelt inddelte (f.eks. 1TB fordelt på ca. 200GB + 400 GB + 400 GB?) drev,
men risikoen vil dog immervæk være at noget helt centralt-mekanisk i sådan
eet overordnet FYSISK drev virkelig skulle stå af, for så er man altså
desværre ilde stedt...

Jeg glæder mig dog alligevel meget til at høre videre fra dig!

Anders Peter Johnsen

Fra : ErikBuch Jørgensen

Dato : 28-04-09 14:12

ja, du har jo helt ret.

Men dog tror jeg nu jeg hælder mest til den store løsning ( 1TB fysisk
drev) fordi at :

Pengende, som du selv siger så vil det blive dyrer og jeg startede jo ud
med at sige 2500kr som loft - det var måske optimistisk, men stadig et
udtryk for jeg gerne ville spare lidt hvor det nu var muligt.

i de 4- 5 år jeg har haft min gamle computer har der siddet en 40gb western
digital hardisk i og jeg har aldrig haft et eneste problem med den. og det
gøre altså at jeg stor tilid til dette mærke.

jeg har en dvd brænder så back up bliver ikke noget problem.

Mvh
Erik Buch Jørgensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-04-09 18:10

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i meddelelsen

Undskyld mig MEGET at jeg åbenbart har sovet gevaldigt i timen, men jeg har
netop lige tjekket lidt op på, hvad du rent faktisk kan få af
"nyere-generations" ("AM2+"-kompatible) komponenter - der jo rent faktisk
OGSÅ understøttes af Motherboardet! - til nogenlunde samme pris som de
foreslåede "AM2""-kompatible løsdele, og har fundet følgende oplagte
alternativ:

Prøv måske her - hvis da ikke du allerede HAR bestilt? - i stedet denne CPU,
som allerede har været på tale fra Jesper Poulsens side:

http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=AD775ZWCGHBOX

Den er nemlig som sagt "AM2+"-certificeret, hvilket vil sige at den - trods
ellers "kun" at køre med 2.7 Ghz - kan køre med dertil indrettede PC2-8500
RAM (altså DDR2-moduler på 1066 Mhz i stedet for 800 Mhz) og således
understøtter motherboardets "HyperTransport 3.0"-potentiale, der altså
skulle give lidt mere båndbredde.

(Denne chip "tygger måske lidt langsommere, men tager til gengæld større
mundfulde pr. bid", om man så må sige!)

> Uden diskussion...

Og dog...

Prøv måske lige dem her i stedet:

http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=KHX8500D2K2%2F2G

Det ville måske rent faktisk ikke koste meget mere lige nu at købe
komponenter, der hermed ville kunne lade bundkortet udnytte sit ret
udstrakte fremtidspotentiale ENDNU bedre?

(Hvis du HAR bestilt - men endnu ikke modtaget eller åbnet/installeret de
ellers anbefalede komponenter - KAN du jo evt. benytte dig af din
almindelige 14-dages fortrydelsesret som forbruger...)

Anders Peter Johnsen

Fra : ErikBuch Jørgensen

Dato : 03-05-09 08:27

ja, nu er det jo faktisk sådan at jeg "desværrer" har bestilt og modtaget
og pakket ud og samlede delende :p der er jo ikke så meget at gøre ved
det.. og helt fatalt er det jo heller ikke.
Computeren virker ud over alle forventninger kan jeg tilgengæld sige jer
tusinde tak for hjælpen :)

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-05-09 09:57

> ja, nu er det jo faktisk sådan at jeg "desværrer" har bestilt og modtaget
> og pakket ud og samlede delende :p

Okay?

Jeg begyndte at få mistanke om at det var tilfældet, da du ikke har svaret
et stykke tid og vi jo desuden lige har rundet den første i måneden, hvor de
fleste har penge på kontoen...

> der er jo ikke så meget at gøre ved
> det.. og helt fatalt er det jo heller ikke.

Nej, selvfølgelig ikke...

> Computeren virker ud over alle forventninger kan jeg tilgengæld sige jer

Rigtigt rart at høre!

Har du i øvrigt prøvet 3D-ydelsen på grafikkortet? ;-D

> tusinde tak for hjælpen :)

Det har sørme været så lidt: Det varmer at høre at du kunne bruge
anbefalingerne og at du nu også er glad for din nye maskine...

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-04-09 16:35

Anders Peter Johnsen wrote:

> Ja, selvfølgelig, men jeg stiller mig fra start af dog arrogant nok til i
> det mindste - med næb og kløer! - at fastholde Motherboardet, så tilbage er
> at diskutere:

Jeg ville ha' anbefalet det jeg selv anvender, men det er ikke længere i
handlen - Asus M2N. Det virker rigtigt godt

> Du KAN selvfølgelig altid købe en nedskrællet og undertunet, enkeltkernet
> Sempron LE ("Light Edition"?) til under halvdelen, men den vil næppe for

Den eneste fordel der er er effektforbruget, men der kan Athlon X2 5050e
også være med - til en noget anden ydelse

> (Jeg er selv ude i dèn problematik med mit nuværende ASUS GF9800GTX, som

Du kan være heldig at et GTX+ kan virke sammen med det

> 5) Endelig er der spørgsmålet om bestilling og portopriser, som også er
> grunden til at jeg "reklamerer" for Getmore: Det kan hurtigt blive dyrt at

Getmore er faktisk et OK sted at handle. Hvis noget tager længere tid at
levere end man selv har lyst til at vente, så kan man få de dele
fjernet fra ordren. Skulle man af andre årsager have lyst til få noget
fjernet fra en ordre er det natuligvis også muligt. Super service fra
Getmore's side. Og så naturligvis de konkurrencedygtige
forsendelsesomkostninger

Jeg har ikke selv økonomisk udbytte af Getmore - jeg er blot en yderst
tilfreds kunde.

Jesper Poulsen