Udløbsdato på HP blækpatroner. Praktisk be~
Fra : Paul-J

Dato : 15-04-09 11:28

Jeg har en så begrænset printbehov at jeg forventer at en blækpatron skulle kunne klare
mindst 1 år hos mig.
Men hvad med udløbsdatoen som hver patron er forsynet med . ?
Bliver jeg tvunget til at købe flere patroner end jeg har brug for ?
De patroner jeg bruger hedder HP300XL

Fra : J

Dato : 15-04-09 14:15

"Paul-J" <paul-j@invalid.00> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvad med udløbsdatoen som hver patron er forsynet med . ?
> Bliver jeg tvunget til at købe flere patroner end jeg har brug for ?

Ja. Der kommer fire advokater fra HP og *tvinger* dig til at købe patroner.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 15:34

Paul-J wrote:
> Jeg har en så begrænset printbehov at jeg forventer at en blækpatron skulle kunne klare
> mindst 1 år hos mig.

Så længe holder den ikke. Den tørrer ud for dig længe inden...

> Bliver jeg tvunget til at købe flere patroner end jeg har brug for ?

Ja. Ikke fordi de overskrider udløbsdatoen, men fordi de er udtørret når
du skal bruge dem.

Overvej en laserprinter. Den er lidt dyrere i indkøb, men den tørrer på
den anden side heller ikke ud

Jeg har brugt under 5% af blækket i de blækpatroner jeg har indkøbt
gennem tiderne. Resten er tørret væk for mig

Jesper Poulsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-04-09 16:23

Jesper Poulsen skrev:

>Jeg har brugt under 5% af blækket i de blækpatroner jeg har indkøbt
>gennem tiderne. Resten er tørret væk for mig

Men det var vel så også før du fik det merforbrug som du selv skabte da du
skiftede til laser

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 16:46

Ivan V. Klattrup wrote:

> Men det var vel så også før du fik det merforbrug som du selv skabte da du
> skiftede til laser

Det er rigtigt. Men jeg har stadigvæk mere end 80% af tonerkapaciteten
tilbage efter 2 år med laser. Printeren kostede mig 1900,-

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 15-04-09 18:31

Hej Jesper

> Det er rigtigt. Men jeg har stadigvæk mere end 80% af tonerkapaciteten
> tilbage efter 2 år med laser. Printeren kostede mig 1900,-

Jeg er vidst på blækprinter nr. 5 gennem mange år, skifter patroner
sådan mellem 3 og 6 måneder og har aldrig haft problemer med
udtørrede patroner og printerdyser.

Ps: derimod har jeg set flere laserprintere rådne op fordi
de ikke blev brugt.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 19:32

Max wrote:

> Ps: derimod har jeg set flere laserprintere rådne op fordi
> de ikke blev brugt.

Den må du gerne forklare...

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 15-04-09 19:38

Hej Jesper

> Den må du gerne forklare...

Flyttede 4 laser-faxe fra gammel til ny fabrik, kun 2 stk. blev brugt
i starten, to røg på depot til senere. Efter 2 år på depot røg de ud,
remme og tromler kunne ikke tåle at stå ubrugte hen. Har ligeledes
kasseret måske 5-6 laserprintere på grund af remme der bliver møre,
tromler der gror fast i toneren og sådanne ting.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 15-04-09 20:04

Max has brought this to us :
> Har ligeledes
> kasseret måske 5-6 laserprintere på grund af remme der bliver møre,
> tromler der gror fast i toneren og sådanne ting.

Jeg har nu aldrig hørt om remme i en laserprinter i det hele taget, men
har dog hørt om fastgroet toner i tromlen.
Den gang man begyndte at bruge ruller i stedet for wirer til
charge/transfer, mener jeg også at der var nogle eksempler på nogle
tromler der ikke kunne holde til at rullen hvilede samme sted på
tromlen i længere tid - så mistede tromlen lidt af smidigheden.

--
/klaus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 20:14

Max wrote:

> remme og tromler kunne ikke tåle at stå ubrugte hen. Har ligeledes
> kasseret måske 5-6 laserprintere på grund af remme der bliver møre,
> tromler der gror fast i toneren og sådanne ting.

Jeg har set mange laserprintere indvendigt og ingen af dem har haft
remme eller toner i kostant "indgreb" med tromle.

Min printer parkerer de 4 tonere efter nogle minutter i ubrugt tilstand.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-09 17:27

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har brugt under 5% af blækket i de blækpatroner jeg har indkøbt
> gennem tiderne. Resten er tørret væk for mig

det er din hjerne os

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-04-09 22:44

Jesper Poulsen skrev:

> Overvej en laserprinter. Den er lidt dyrere i
> indkøb, men den tørrer på den anden side
> heller ikke ud

Jeg vil også anbefale en laserprinter - en
blækprinter koster 4 gange så meget i forbrug.

Jeg fik min første HP 4L i 1994, den holdt i rigtig
mange år, og en toner holdt i 3 år.

Nu har jeg en HP 2605dtn - den skriver fantastiske
billeder, og er utrolig økonomisk i forhold til en
blækprinter.

Jeg købte en Brother DCP-150C til hustruen - den
skiver fint, men behovet er for lille til at holde
blækpatronerne optimale. Nu bruger hun den kun
som scanner - og den kan scanne direkte til HP'en.

Jo, der er blæk i den, men det er udtørret for et år
siden.

> Resten er tørret væk for mig

Det er også det jeg ser, når jeg får en blækprinter
ind på værkstedet. Jamen, der er garanti på endnu,
siger kunden, og så er det svært at finde en
grimasse

Ja, en laserprinter er lidt dyrere i indkøb, men de
penge er hurtigt sparet ind ved et rimeligt forbrug.

Skal alle fire tonere udskiftes samtidig, er det noget
af en udgift - de koster mellem 600 og 700 kroner pr.
styk, men så skal man tænke på hvad det ville have
kostet i blæk.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-04-09 15:35

On Wed, 15 Apr 2009 12:28:19 +0200, "Paul-J" <paul-j@invalid.00>
wrote:

> [...]
>Men hvad med udløbsdatoen som hver patron er forsynet med . ?
>Bliver jeg tvunget til at købe flere patroner end jeg har brug for ?

Jeg har også et meget lille udprintningsbehov og har derfor kasseret
flere delvis udtørrede patroner end tomme ditto.

Jeg er nu gået over til laserprintere af samme grund.
--
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-04-09 18:30

"Paul-J" skrev i en meddelelse
> Jeg har en så begrænset printbehov at......

Nu ved jeg ikke, hvad du printer - men hvis det "kun" er skrift - så bør du
overveje en laserprinter f.x. Brother laver et par meget billige modeller.

Blæk printere skal bruges jævnligt - ellers tørrer patronerne ud - dette gør
laserprintere ikke.

Og med dit forbrug vil en opfyldning holde flere år uden problemer med en
laser-printer.

> Men hvad med udløbsdatoen som hver patron er forsynet med . ?
> Bliver jeg tvunget til at købe flere patroner end jeg har brug for ?

Der er ingen, der tvinger dig til noget - på samme måde, at der ikke er
nogle der forbyder dig at gemme leverpostejen længere end sidste
holdbarhedsdato

Men - ja - du risikerer at patronerne tørrer ud inden de er brugt op.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Paul-J

Dato : 15-04-09 20:07

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Jeg har ellers hørt noget om at de nyeste HP blækprintere -som den F4280 jeg har-
nægter at printe hvis den udløbsdato, som er trykt på patronen, er udløbet.
Garantien er også udløbet- ingen penge tilbage ved retur selvom emballagen er urørt.

Hvis det er sådan burde alle dem som sælger patroner angive udløbsdato.
Men jeg har ikke set en eneste på nettet der gjorde det.
Og hvis man spørger pr telefon får man det svar at patronerne selvfølgelig er OK.

Det ser altså ud til at man skal købe nye patroner hver 6.måned uanset hvor lidt man
printer.
Eneste alternativ er at købe en laserprinter.

Hjemmelavet refill er ikke noget jeg kan anbefale på HP-printere.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 20:15

Paul-J wrote:

> Eneste alternativ er at købe en laserprinter.

Det er efter min mening et rigtigt godt alternativ.

Jesper Poulsen

Fra : Preben

Dato : 15-04-09 21:08

"Paul-J" <paul-j@invalid.00> skrev i meddelelsen

> [...]
> Eneste alternativ er at købe en laserprinter.
>
> Hjemmelavet refill er ikke noget jeg kan anbefale på HP-printere.

Hej
Jeg har oplevet en ældre HP2250 farveblæk som meldte at patronen er for
gammel, selv om den havde ligget i posen
Der sidder en chip på den, måske for at forhindre genbrug..
Forresten en af dem der blot er beholder uden printhoved.. (ligesom Canons )
mvh
Preben

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-09 21:44

Preben wrote:

> Forresten en af dem der blot er beholder uden printhoved.. (ligesom Canons )

Hvilken HP-printer har ikke printhoved integreret i blækpatronen?

Jesper Poulsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-04-09 21:57

Jesper Poulsen skrev:

>Hvilken HP-printer har ikke printhoved integreret i blækpatronen?

svjh dem der bruger hp vivera blæk

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-04-09 22:13

Ivan V. Klattrup skrev:

>svjh dem der bruger hp vivera blæk

f.eks en Photosmart C6380 All-in-One Printer
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01495068&lc=en&dlc=da&cc=dk&lang=da&rule=29885&product=3560280

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-04-09 23:39

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
> "Paul-J" skrev i en meddelelse
>
> Men - ja - du risikerer at patronerne tørrer ud inden de er brugt op.

Nu har jeg set denne påstand så mange gange. Gælder det for alle? Jeg har
flere pixma printere og på grund af prisen på patroner bruger jeg stadig den
gamle ip4000, men jeg har en ip4200, som jeg kun bruger som reserve, når den
anden driller en gang i mellem. Jeg brugte den bl.a. forleden dag, og det
var første gang indenfor det sidste halve år, og den virkede uden problemer.
På et tidspunkt mener jeg, at den havde stået uvirksom i næsten et helt år,
og der virkede den også uden problemer.
Skulle den endelig stoppe er det iøvrigt let at køre en rensning med det
medfølgende software.
Kan der ikke være sket en udvikling af printerblækket/teknologien, således
at der ikke mere er samme problemer med udtørring, som der kunne være
tidligere.
Samtidig er teknologien jo noget forskellig, da pixmaernes patroner jo ikke
har printerhoved, idet det sidder særskilt monteret, mens på hp f.eks. er
printerhovedet indbygget i patronen (i dem jeg har prøvet).

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål om udløbsdato på patronerne, tror
jeg ikke, at de har nogen praktisk betydning.
For mange år siden havde jeg en hp printer, hvor jeg på et tidspunkt fik
tilbudt nogle patroner, hvor udløbsdatoen var overskredet med mere end et
år. Dem fik jeg alle brugt uden problemer, og den sidste jeg brugte var
næsten 3 år over sidste dato, da den blev sat i.

Kurt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-09 06:19

Kurt B. Andersen wrote:

> Skulle den endelig stoppe er det iøvrigt let at køre en rensning med det
> medfølgende software.

Er du klar over hvor meget blæk der bliver hældt ud på rensning?

- Det er ikke småting. Og da printerblæk har en højere literpris end
Chanel No.5 begynder man at tænke på sin pengepung. Det svarer til at
hælde dyr parfume direkte i afløbet.

Jesper Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-04-09 12:01

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> - Det er ikke småting. Og da printerblæk har en højere literpris end
> Chanel No.5 begynder man at tænke på sin pengepung. Det svarer til at

Tja - du bemærkede nok ikke, hvilke printere jeg har. Til pixma 4000 giver
jeg 9 kr. pr.stk. og til 4200 knap 20 kr. pr. stk. Jeg printer mange
farvebilleder ud og bemærker ikke lige, hvor meget blæk der går til
rensningen, men det er ikke umiddelbart noget, som jeg anser som et problem.
Der findes også mulighed for såvel alm. rensning som grundig rensning, og
der er nok en del forskel på forbruget på de 2 metoder.

Kurt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-09 18:08

Kurt B. Andersen wrote:

> Tja - du bemærkede nok ikke, hvilke printere jeg har. Til pixma 4000 giver

Sidste gang jeg kiggede på Canon-printere var i 1992 (BJC).

> jeg 9 kr. pr.stk. og til 4200 knap 20 kr. pr. stk. Jeg printer mange

Langt de fleste blækprintere kræver patroner i en helt anden prisklasse.
At du køber billige patroner er ikke ensbetydende med at alle
blækpatroner er billige.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-04-09 08:42

Jesper Poulsen frembragte:
> [...]
>
> - Det er ikke småting. Og da printerblæk har en højere literpris end
> Chanel No.5 begynder man at tænke på sin pengepung. Det svarer til at

Der findes uoriginale patroner til en 10-er stykket. Det virker fint i
min Canon PIXMA iP4000.

Fra : Paul-J

Dato : 27-04-09 20:10

> [...]
> Men hvad med udløbsdatoen som hver patron er forsynet med . ?
> Bliver jeg tvunget til at købe flere patroner end jeg har brug for ?

HP har selv lagt forklaringer frem:
h10060.www1.hp.com/pageyield/articles/other_europe/en/inkexpiration.html

De skriver at man roligt kan ignorere de advarsler som kommer fra driveren.
Bare print indtil blækmangelen ses på udskrifterne.