Kølepasta mellem cpu og ribber
Fra : Kim Schroeder

Dato : 15-04-09 01:43

Ok, lidt et newbie-spørgsmål men alligevel:

Med jævne mellemrum rengør jeg min pc indvendig. I denne forbindelse
fjerner jeg blæseren over køleribberne for cpuén og udtager klodsen med
køleribberne for rengøring (der sidder ofte en halv sweater mellem ribberne).

Jeg kan se, at der fra fabrikantens side har været tilført kølepasta på
kontaktfladen mellem cpu og ribber.

Er det blot at tilføje noget nyt pasta og så er det ok, eller er der andre faktorer,
som man skal være opmærksom på ?
Er det overhovedet af betydning, at der bliver tilført kølepasta på kontaktfladerne
eller er det mere noget rent teoretisk, som i praksis er ligegyldigt ?

Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-04-09 02:30

"Kim Schroeder" <prip@iname.com> wrote in

> Er det blot at tilføje noget nyt pasta og så er det ok, eller er der
> andre faktorer, som man skal være opmærksom på ?

Man skal være opmærksom på at kølepastaen påføres mest hensigtsmæssigt,
dvs i så tyndt et lag som muligt og så vidt muligt kun på
kontaktfladerne.

Fladerne bør afrenses først.

Det nemmeste er er droppe en knappenålshoved-stor dråbe kølepasta på hver
flade, og fordele den jævnt over hele fladen med kanten på et kreditkort
eller lignende. Nærmest som at skrabe smør på rugbrød.

> Er det overhovedet af betydning, at der bliver tilført kølepasta på
> kontaktfladerne eller er det mere noget rent teoretisk, som i praksis
> er ligegyldigt ?

Den mest optimale varmeleder, er metal mod metal. Imidlertid er selv den
jævneste metaloverflade fyldt med små ujævnheder, så der vil mellem de 2
metalflader være en masse små luftlommer. Den værste varmeleder er luft.

Kølepastaen er et kompromis, bedre end luft men dårligere end metal mod
metal. Så kølepastaen skal optimalt udfylde luftlommerne uden at dække de
metalflader der vil berøre hinanden. Man opnår en forringet varmeledning
hvis der er kølepasta mellem 2 metalflader der ellers ville berøre
hinanden.

Ovenstående er gældende for helt plane overflader. Billige kølere kan
være mere eller mindre konkave/konvekse, og i disse tilfælde kan større
mængder kølepasta have en positiv effekt. Man kan tjekke sin kølers
kontaktflade ved at lave en prøvemontering og betragte det aftryk der
efterlades i en optimal påført kølepasta.

Jeg har oplevet temperaturforskelle på flere grader på ordentlig påført
kølepasta, og eksempelvis en fabriksmonteret thermalpad.

Jeg husker en CeleronA 300 der kunne køre 464 Mhz med en Golden Orb
køler. Med samme køler, men lappet og monteret ordentligt med kølepasta,
kunne den clockes til 504 Mhz.