scrambled eggs?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 13-03-09 23:36

Hej

Hvordan laver man en god saftig gang scrambled eggs?

Jeg har selvfølgelig søgt lidt på google og fundet en del opskrifter,
men alle beskriver bar at jeg skal røre det sammen, hælde det på en
pande og så vende/røre det...

Jeg har engang fået fortalt noget med at man skulle vente med at komme
mælken i til ægene havde fået lidt på panden først. Kender I noget til det?

Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Mvh
Anders

Fra : Max

Dato : 14-03-09 00:11

Hej Anders

> Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Æg på panden, rør rundt, og ingen mælk i.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-03-09 00:18

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det?
>
> Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Kender det ikke. Kender kun røræg. Tror det er det vi plejer at kalde det
her i landet.

Steen.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 15-03-09 17:57

Steen Jakobsen skrev:

> Kender det ikke. Kender kun røræg. Tror det er det vi plejer at kalde
> det her i landet.

Jeg troede faktisk der var forskel på røræg og scrambled eggs.

Mvh
Anders

Fra : Max

Dato : 15-03-09 19:25

Hej Anders

> Jeg troede faktisk der var forskel på røræg og scrambled eggs.

Der hvor jeg kommer fra er røræg, æg pisket med sukker.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-03-09 19:45

> Der hvor jeg kommer fra er røræg, æg pisket med sukker.

Det er det også dér, hvor jeg kommer fra. Skulle det være fint, kaldte man
æggeblommer, pisket med sukker, for "æggesnaps" - men ikke i mit ikke-fine
hjem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 15-03-09 19:53

Hej Jens

> Det er det også dér, hvor jeg kommer fra. Skulle det være fint,
> kaldte man æggeblommer, pisket med sukker, for "æggesnaps" - men ikke
> i mit ikke-fine hjem.

Det minder mig om min mormor, vi fik en æggeblomme i en kop
med noget sukker og en ske til at røre med. Medens vi så rørte
som gale, bagte hun kyskager (dem med tyggegummi i bunden)
af hviderne, se det var tider :)

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-03-09 21:13

> Jeg troede faktisk der var forskel på røræg og scrambled eggs.

I min verden er røræg æg der pisket sammen og vendt på panden til det er
helt eller delvist stivnet. Æggekage er derimod æg der er pisket sammen med
lidt mælk og en smule mel og gerne hældt over en pandefuld stegt flæsk eller
bacon, hvorefter det får lov til at bage langsomt.

Mvh, Steen.

Fra : Emil

Dato : 14-03-09 00:48

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:

>Hvordan laver man en god saftig gang scrambled eggs?

Du holder _æggeblandings_ temperatur over 85 grader C - hvor den
sidste del af æggehviden lige koagulerer - og under 95 grader, hvor
æggehviden bliver gummiagtig i konsistensen, hvilket tydeligt kendes
fra hårdkogte æg.

Eller den korte udgave: Middel _pandetemperatur_ i kort tid.

>Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Tager til England, og spiser morgenmad der (Har prøvet, det virkede
hver gang).

m.v.h. Emil

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-03-09 00:50

> [...]
> det?
> Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Jeg tror problemet er, at du steger i for lang tid - det er set før, og så
bliver det trist og tørt og skidtsmagende. Kun en lille bitte smule mælk i
massen. På panden med det, lad det sætte sig lidt, og hiv så massen fra
kanterne ind i midten, findel det og lad det få lidt længere tid mens du
rører rundt i det. Det skal stadig være lidt skinnende, det tager ikke mange
sekunder før det er færdigt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Marianne

Dato : 14-03-09 09:16

> Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Jeg synes, det mest er et spørgsmål om røre-teknik. Man skal røre - eller
vende - forsigtigt og jævnt over det hele. Så æggemassen lige netop stivner.
Kusten er så at røre, så den samlede masse stivner på ca samme tid.

mvh
Marianne

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-09 10:03

Anders T. Nielsen skrev:
> [...]
> mælken i til ægene havde fået lidt på panden først. Kender I noget til det?
>
> Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Smør/ingen mælk/lav temp/røre uafbrudt/tage af ilden før helt stift

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-09 10:11

"Anders T. Nielsen"
> [...]
> ægene havde fået lidt på panden først. Kender I noget til det?
>
> Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

Som andre har foreslået, steg og rør med følelse ved lav varme.
Brugte mælk tidligere, en kok hviskede mig i øret jeg sku
bruge vand - men som Morten skriver, bare meget lidt.
Du kan bruge en meget hed pande, men så skal du handle hurtigt,
bare et par tre sekunder for meget og du står med de tørre krummer.
-max-

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 15-03-09 17:57

Mange tak for hjælpen til alle. Jeg fik lavet en ganske udemærket gang
srambled eggs:)

Mvh
Anders

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-03-09 19:53

Max skrev:

> Der hvor jeg kommer fra er røræg, æg pisket med sukker.

Der hvor jeg kommer fra, er æg pisket med sukker æggesnaps.

Mvh
Klaus

--
DropBox — Secure backup, sync and sharing made easy
2 Gb storage + 250 MB of bonus space ⌘ http://bit.ly/IIHJr

Fra : Sabina H.

Dato : 15-03-09 20:04

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in message
> [...]
> det?
>
> Hvordan laver I scramblet eggs s¨den bliver lidt for tør og kedelig?

mine skramlede æg laver jeg som følger:

steger bacon i skiver på panden først - mens bacon steger røres æg med mælk,
salt og peber ( evt karry hvis man er til det)
når det sidste bacon er taget af, hældes æggemassen på panden ( temperaturen
ændres ikke) og steger til hele æggemassen er stivnet og let gylden på
enklte flader...
jeg "rører" ikke, jeg vender så vidt muligt, for at undgå at det hele falder
fra hinanden....

--
Knus,
Sabina

Fra : jos

Dato : 16-03-09 00:12

Sabina H. wrote:

> [...]
> let gylden på enklte flader...
> jeg "rører" ikke, jeg vender så vidt muligt, for at undgå at det hele

Det plejer vi at kalde æggekage. Godt nok plejer vi også at have en skefuld
mel med i æggemassen, men hvis den står stille på panden - evt med fyld, og
bager bliver det æggekage.
Hvis vi vælter æggemassen forsigtigt rundt på panden, efterhånden som den
stivner, og serverer fyldet ved siden af eller ovenpå, kalder vi det røræg
eller scrambled eggs, men det sidste kun når vi har udenlandske gæster
Æggesnaps har vi ikke fået siden vi var børn. Til gengæld fik vi ikke snaps,
men det har vi så fået ofte til siden.

finn

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-03-09 09:26

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvordan laver man en god saftig gang scrambled eggs?

Steger bacon på panden, hælder fedtet ud, slukker for panden (støbejern),
drøner en gang frisk kværnet peber ud på den tomme pande (karaktergivende)
og laver æggene på eftervarmen, hvilket gør at æggehviden lige stivner men
ikke bliver gummi.
Og så glæder jeg mig til at kunde knalde en portion friskklippet purløg fra
haven ud over.

vh
Jan

--