Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolscan 5000/9000
Fra : skeptikeren

Dato : 31-03-09 23:56

Kan Nikon Coolscan 5000 (9000) fungere med Windows Vista 64 bit?
I så fald:
Med Nikons egen software?
Nikon skriver jo i dec. 2007, som er det nyeste jeg kan finde: "Dette
er den fulde version af Nikon Scan version 4.0.3. Den er kun beregnet
til computere med Windows Vista. Det er ikke muligt at installere den
på computere med andre Windows-operativsystemer end Windows Vista" og
"Operativsystem - Microsoft Windows Vista (32-bit version)
Kun forudinstallerede versioner

Med Vuescan?
Med Silverfast AI?

Der er jo ikke megen idé i at anskaffe en skanner, hvis den ikke kan
fungere på computeren. Nikon ser jo ud til helt at have opgivet at
supportere nyere Windows operativsystemer.

mvh

sk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-04-09 08:59

skeptikeren wrote:
> Kan Nikon Coolscan 5000 (9000) fungere med Windows Vista 64 bit?
> I så fald:
> Med Nikons egen software?

Morsomt. Jeg lagde en forespørgsel på NikonSupport for to dage siden,
hvor jeg spurgte om både vista64 og windows-7
Den sidste version af NikonScan, jeg kender er 4.0.2 til XP/32

> Med Vuescan?

-ja, det er der rapporter om, men jeg har ikke prøvet:
http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=59380

> Der er jo ikke megen idé i at anskaffe en skanner, hvis den ikke kan
> fungere på computeren. Nikon ser jo ud til helt at have opgivet at
> supportere nyere Windows operativsystemer.

Jeg ser det den anden vej: Der er ikke megen ide i at udskifte
styresystemet, hvis man ikke kan fortsætte med at scanne

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-04-09 09:34

Så kom svaret, og det synes jeg ikke om:

---------------
Tak for din henvendelse.

P.t. er der ikke nogen der ved om der kommer drivere til windows 7, jeg
tror ikke det, lige som at der kun findes drivere til Vista 32-bit.

64-bit Vista bliver ikke supporteret af nogle af Nikon's programmer.

Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at vende tilbage til os.
---------------

-så noget tyder på at vi skal beholde en eller to XP maskiner

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-04-09 11:21

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Morsomt. Jeg lagde en forespørgsel på NikonSupport for to dage siden, hvor
> jeg spurgte om både vista64 og windows-7

Jeg lurepassede i håb om at du sad inde med svaret
Jeg kan prøve at installere det på Vista 64 - der går nok lige et par dage.

> Den sidste version af NikonScan, jeg kender er 4.0.2 til XP/32

Det er også den jeg bruger.

De andre scan-programmer jeg har prøvet har jeg ikke oplevet udfylder en
rolle som er pengene værd - måske har jeg bare overset noget. Nikon program
virker OK og laver NEF filer som kan behandles i Lightroom - og så er man på
hjemmebane.
For mig skal scanner programmet bare scanne - så kan man lave
billedbehandling i et andet program.
Men du har naturligvis spørgsmålet om det virker på Vista 64

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Carsten

Dato : 01-04-09 22:45

Nikon program
> virker OK og laver NEF filer som kan behandles i Lightroom - og så er man
> på hjemmebane.

Blander mig lige lidt. Skal det forstås sådan at det leverer RAW-filer, som
på nogen måde adskiller sig fra tiff.
Jeg kan godt få min til at levere NEF man kan ikke se hvad forskellen
(fordelene) sku' være...

Mvh

Carsten

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-04-09 07:25

"Carsten" <admin@esp.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Blander mig lige lidt.

Du er velkomment

> Skal det forstås sådan at det leverer RAW-filer, som på nogen måde
> adskiller sig fra tiff.

Ja, det vil jeg bestemt antage.

> Jeg kan godt få min til at levere NEF man kan ikke se hvad forskellen
> (fordelene) sku' være...

Forskellen burde være den samme som mellem et kamera som leverer NEF og
TIFF.
Et TIFF billede er færdig processeret, hvilket bl.a. indbefatter en
farvejustering og kontrast kurve.
NEF derimod er det "rå" signal fra scanneren, som derfor indeholder mere
information.

Hvis man f.eks. sætter en stejl kontrastkurve ved generering af TIFF vil man
kunne miste information i højlys og skygger, selvom information findes i NEF
filen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : skeptikeren

Dato : 01-04-09 23:33

On Wed, 01 Apr 2009 09:59:05 +0200, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

>Jeg ser det den anden vej: Der er ikke megen ide i at udskifte
>styresystemet, hvis man ikke kan fortsætte med at scanne

Det er surt, hvis man skal scanne på en anden maskine - eller med et
andet fabrikat scanner. Styresystemet 64 bit blev anskaffet for at
kunne anvende 8 GB ram til Lightroom ( og det er en fornøjelse).
Men med Nikonscan 4.0.3 kan en Vista 32 bit anvendes. Men hvis nogen
havde prøvet på 64 bit - og det fungerede - så ville det jo være en
vigtig oplysning. (ViewNX fungerer fint på min 64 bit, efter at jeg
har fjernet den automatiske opdatering).

mvh

sk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-04-09 00:16

skeptikeren wrote:

> [...]
> vigtig oplysning. (ViewNX fungerer fint på min 64 bit, efter at jeg
> har fjernet den automatiske opdatering).

ViewNX er nok ikke det store problem, da det "bare" er et program. Jeg
tror det er værre med scanneren, der har en driver.

Men du kan evt nærlæse følgende tekst:
http://nikoneurope-dk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/20548/p/25/r_id/127688

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-04-09 08:06

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Nikon skriver jo i dec. 2007, som er det nyeste jeg kan finde: "Dette
> er den fulde version af Nikon Scan version 4.0.3.

Jeg har prøvet at installere Nikon Scan 4.0.2 på Vista 64. Installationen
gik fint, men den ikke se min Coolscan 5000.
Det samme var tilfældet med Nikon Scan 4.0.3.
Vista 64 var ikke i stand til at finde en driver til LS-5000 ED, men kunne
godt se scanneren.

Så konklusionen er at det virker ikke umiddelbart.

[8<8<8<]
> Med Vuescan?
> Med Silverfast AI?

Se
http://photo.net/digital-darkroom-forum/00S7hA

En mulighed kunne være at have en virtuel maskine (f.eks. VMWare) med en 32
bit Windows XP eller 32 bit Vista, hvorfra man foretager scanningen, og
gemmer de scannede billeder udenfor den virtuelle maskine.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : skeptikeren

Dato : 02-04-09 10:58

On Thu, 2 Apr 2009 09:05:45 +0200, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
>godt se scanneren.
>
>Så konklusionen er at det virker ikke umiddelbart.

Det er jo klar tale, så må man se på de andre muligheder.
>[8<8<8<]
>
>Se
> http://photo.net/digital-darkroom-forum/00S7hA

Fin ref. Deraf fremgår det jo, at andre har haft held med 64 bit
og Vuescan ( som jeg tidligere har brugt til scanning af strips med
farveneg. film)
Det fremgår også af indlæg i ref., at Vuescan ikke virker, hvis
Nikonscans drivere er installeret. Så nu må jeg hellere fjerne dem og
forsøge igen. Endnu et håb.

>En mulighed kunne være at have en virtuel maskine (f.eks. VMWare) med en 32
>bit Windows XP eller 32 bit Vista, hvorfra man foretager scanningen, og
>gemmer de scannede billeder udenfor den virtuelle maskine.

Det lyder ret bøvlet med flere styresystemer på maskinen.

mvh

sk