Din router kan blive indlemmet i et botnet~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 13:17

Sidste nyt fra fronten:

http://blogs.pcmag.com/securitywatch/2009/03/new_botnet_runs_on_dsl_modems.
php

Kort link:

http://tinyurl.com/cmrubx

Teoretisk set må det altid have været muligt.

Hvad kan man gøre mod det? Fjern muligheden for remote administration? Det
er sikkert ikke nok, når det gøres i softwaren. Bruge et stærkt password?
Det er nok det eneste man kan være nogenlunde sikker med.

--
Oops!... I did it again

Fra : Gustaf Hyllested Ser~

Dato : 25-03-09 16:15

> [...]
>er sikkert ikke nok, når det gøres i softwaren. Bruge et stærkt password?
>Det er nok det eneste man kan være nogenlunde sikker med.

Hvis man læser lidt videre, så kan denne exploit undgås hvis man ikke
åbner telnet, SSH eller web administration for hele Internet og/eller
man bruger stærke passwords.

... så hvis adsl-routeren er konfigureret med clue, er der overvejende
sandsynlighed for at man ikke rammes!

--
Gustaf Hyllested Serve

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 17:42

Gustaf Hyllested Servé <nospam@serve.dk> wrote:

> [...]
> man bruger stærke passwords.
>
> .. så hvis adsl-routeren er konfigureret med clue, er der overvejende

Er det ikke det samme som der ellers hedder "fjern muligheden for remote
administration"?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 13:38

Axel Hammerschmidt wrote:

> Er det ikke det samme som der ellers hedder "fjern muligheden for remote
> administration"?

Hvilken del af "stærke passwords" var det du ikke læste?

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-09 15:06

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Hvilken del af "stærke passwords" var det du ikke læste?

: så kan denne exploit undgås hvis man ikke åbner telnet, SSH eller web
: administration for hele Internet og/elle...

HTH

--
I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out.

Fra : Gustaf Hyllested Ser~

Dato : 29-03-09 10:43

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

>Er det ikke det samme som der ellers hedder "fjern muligheden for remote
>administration"?

Nej. I mange hjemmekasser kan man godt tillade specifikke sources
adgang - eller gøre det vha. VPN.

--
Gustaf Hyllested Serve

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 21:57

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hvad kan man gøre mod det? Fjern muligheden for remote administration? Det

Anvende en router der ikke er baseret på Debian-mipsel

På kortere sigt er det nok at genstarte routeren.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-09 22:31

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Anvende en router der ikke er baseret på Debian-mipsel

Det er vel bare et spørgsmål om tid inden de finder sikkerhedshuller i
de øvrige. Som Peter Toft skriver på sin blog på Version2, Av - kan jeg
få nyt firmware til min router:

: Naturligvis er det langtfra alle fejl, som ville kunne udnyttes - men
: hvem holder øje med det, og hvem patcher routeren?

> På kortere sigt er det nok at genstarte routeren.

Det hjælper ikke når det er firmware der er blevet ændret.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-03-09 07:47

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det hjælper ikke når det er firmware der er blevet ændret.

Og hvordan skal det kunne ændres?

Jesper Poulsen

Fra : dennis

Dato : 29-03-09 13:30

Jesper Poulsen wrote:

> Og hvordan skal det kunne ændres?

De fleste routere tillader at man uploader nyt firmware ...

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-03-09 14:40

dennis skrev:
> De fleste routere tillader at man uploader nyt firmware ...

Og hvordan tror du den funktionalitet virker, når en hacker-modificeret
firmware bliver bedt om at overskrive sig selv?

/Lars

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-03-09 15:32

Lars Kongshøj wrote:

> Og hvordan tror du den funktionalitet virker, når en hacker-modificeret
> firmware bliver bedt om at overskrive sig selv?

Det er nok mere et spørgsmål om forudgående procedurer for upload af
firmware. På de routere hvortil jeg har uploadet ny firmware har man
skullet lave en manuel funktion direkte på hardwaren (holde en knap inde
i et antal sekunder eller lign.)... Blivende ændringer er derfor umulige
at foretage og en power cycle er nok til at slippe af med den ubudne
gæst...

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-03-09 15:51

On 2009-03-29, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
> firmware. På de routere hvortil jeg har uploadet ny firmware har man
> skullet lave en manuel funktion direkte på hardwaren (holde en knap inde

Jeg kan ikke komme på en eneste CPE, hvor det har været tilfældet, og
jeg vil skyde på at jeg har haft fat i over 100 forskellige efterhånden.
Derudover er det sandsynligvis kun en begrænsning der er til stede når
de kører den originale software, og ikke når de først er blevet rootet.

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-03-09 20:21

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Derudover er det sandsynligvis kun en begrænsning der er til stede når
> de kører den originale software, og ikke når de først er blevet rootet.

Begrænsningen på jeg jeg har haft i hånden har været der uanset hvad der
har været på den af software. Det er simpelthen en hardwaresikring der
gør at der ikke kan skrives direkte til flash'en.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-03-09 20:57

On 2009-03-29, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Begrænsningen på jeg jeg har haft i hånden har været der uanset hvad der
> har været på den af software. Det er simpelthen en hardwaresikring der
> gør at der ikke kan skrives direkte til flash'en.

På hvilke routere har du set dette?

--
Andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-03-09 18:52

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> På hvilke routere har du set dette?

Linksys WRT54G(L). Jeg har flashet begge typer og har skullet aktivere
reset-knappen uanset om der har været den originale firmware på eller om
der har været en "uoriginal".

Ingen reset - ingen flash.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-03-09 19:11

On 2009-03-30, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Linksys WRT54G(L). Jeg har flashet begge typer og har skullet aktivere
> reset-knappen uanset om der har været den originale firmware på eller om
> der har været en "uoriginal".
>
> Ingen reset - ingen flash.

Mener du det de har beskrevet her:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Installation#Flashing_with_Web_GUI_.28Not_for_Buffalo_devices.29
for så handler det blot om at nulstille konfigurationen. Jeg har smidt
dd-wrt på WRT54GS uden at være i lokale med den.

--
Andreas

Fra : dennis

Dato : 29-03-09 15:56

Lars Kongshøj wrote:

> Og hvordan tror du den funktionalitet virker, når en hacker-modificeret
> firmware bliver bedt om at overskrive sig selv?

Det var til:

"På kortere sigt er det nok at genstarte routeren."

(firmware bliver renset ikke ændret ved nulstilling)

"Det hjælper ikke når det er firmware der er blevet ændret."

"Og hvordan skal det kunne ændres?"

.... mit svar ...