PB G4 'problem'?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-09 15:45

Efter jeg har opdateret min nyanskaffede PB G4/1,67ghz til 10.5.6, har
jeg fået et lille 'problem'. Det lyder, som om harddisken ikke går på
vågeblus. - Eller også er det måske blæseren, der kører konstant. - Det
er så svag en susen, at jeg har svært ved at afgøre vilket af de toting...

Jeg menr at huske, at det har været nævnt her i gruppen engang - både
mht. PB G4'eren og nogle af MB/MBP modellerne, men kan ikke umiddelbart
finde det igen. - Jeg véd heller ikke, om det har nogen praktisk
betydning her og nu. - Tilsyneladende bliver den ikke varm...

I øvrigt er det meningen, jeg vil have fat i en større disk, så derer
plads til både Leopard og Tiger+Classic, så der bliver ikke lagt ret
meget ind på den, før den endelige 'setup' er på plads...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-09 16:21

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> er så svag en susen, at jeg har svært ved at afgøre vilket af de toting...

Find sådan en sensorting der kan vise blæserhastighed så kan du se det.

Husk også at Leoparden gerne vil spotlightindeksere - det tager lige sin
tid.

> I øvrigt er det meningen, jeg vil have fat i en større disk, så derer
> plads til både Leopard og Tiger+Classic, så der bliver ikke lagt ret
> meget ind på den, før den endelige 'setup' er på plads...

Med Time Machine er det ellers dejligt nemt at omformattere og rulle ind
igen. Du skulle prøve det en dag :D

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-09 16:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Find sådan en sensorting der kan vise blæserhastighed så kan du se det.

Hm, det tror jeg faktisk godt, MenuMeters kan...

> Husk også at Leoparden gerne vil spotlightindeksere - det tager lige sin
> tid.

Der var én af 'hurdlerne' - Den havde jeg glemt...Jeg 'renser lige ud'
med MainMenu og ser, hvad der sker.

> Med Time Machine er det ellers dejligt nemt at omformattere og rulle ind
> igen. Du skulle prøve det en dag :D

TM er og bliver bandlyst her i huset, sålænge der eksisterer et så godt
program som Backuplist+. - Endelig kan TM jo ikke kapere en tiger..-)

Det er nu lidt sjovt, at folk tror, - når de ser den, - at det er en
MBP. Men det er jo nok pga., at det jo er samme kabinet som de første
MBP op til 2ghz..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-09 18:17

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hm, det tror jeg faktisk godt, MenuMeters kan...

> Der var én af 'hurdlerne' - Den havde jeg glemt...Jeg 'renser lige ud'
> med MainMenu og ser, hvad der sker.

Renser ud? Piller du nu IGEN?

Nå, pyt, der skal jo være en grund til det opfører sig spøjst ;)

Det er ikke nemt at ville have så mange ting som dig :)

> TM er og bliver bandlyst her i huset, sålænge der eksisterer et så godt
> program som Backuplist+. - Endelig kan TM jo ikke kapere en tiger..-)

Hmmm, Tigeren ligger jo på en HFS partition, det burde Time Machine da
kunne klare.

Nå - det er jo en rent akademisk øvelse...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 19:08

> Renser ud? Piller du nu IGEN?

der er nogen der ikke vil lære ...

> Hmmm, Tigeren ligger jo på en HFS partition, det burde Time Machine da
> kunne klare.

kun når du er bootet i 10.5 ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-09 19:22

Thomas von Hassel skrev:

> kun når du er bootet i 10.5 ;)

Jojo. Det kan jo være morgenritualet mens kaffen brygger og
croissanterne lunes. Og så genstart i OS 9 under Tigeren :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-09 19:21

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Renser ud? Piller du nu IGEN?
>
> Nå, pyt, der skal jo være en grund til det opfører sig spøjst ;)

Jeg tænker nu kun på at slette div. logs, caches og så Spotlight
databasen og retablere fra grunden igen...

> Det er ikke nemt at ville have så mange ting som dig :)

Hvorfor nøjes med lidt, når man også kan få både i pose og sæk.

> Hmmm, Tigeren ligger jo på en HFS partition, det burde Time Machine da
> kunne klare.
>
> Nå - det er jo en rent akademisk øvelse...

Det kan den ikke. - Jeg har faktisk prøvet det på min nu afhændede
quicksilver, der også havde de tre systemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-09 19:28

> Jeg tænker nu kun på at slette div. logs, caches og så Spotlight
> databasen og retablere fra grunden igen...

Lad nu bare være. OS X kan SAGTENS selv.

Jeg ved godt det kribler i dine fingre for at kommer under motorhjelmen
men jeg tror faktisk ikke der er noget at hente.

> Hvorfor nøjes med lidt, når man også kan få både i pose og sæk.

Det er sandt. Bare dine backups er i orden, så du kan redde sagerne
hvis disken står af.

> Det kan den ikke. - Jeg har faktisk prøvet det på min nu afhændede
> quicksilver, der også havde de tre systemer...

Hmmm... Det må vi få Morten til at efterprøve - han har så mange sjove
maskiner.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-09 23:50

> Hmmm... Det må vi få Morten til at efterprøve - han har så mange sjove
> maskiner.

Jo, men han har ingen tidsmaskine(endnu).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-09 00:05

Morten Lind skrev:

> Jo, men han har ingen tidsmaskine(endnu).

Nærigfrøns

Det er vel ikke urimeligt at forvente at du kører 10.5 på en G4..

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-09 03:54

> Nærigfrøns
>
> Det er vel ikke urimeligt at forvente at du kører 10.5 på en G4..

Næeh, egetlig ikke - nu da det jo er en tidsmaskine. Har du ferie, siden
du ikke skal passe din seng?

M., der holder ferie fra i eftermiddag til 20. april, fedt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-09 15:09

Morten Lind skrev:

> Næeh, egetlig ikke - nu da det jo er en tidsmaskine. Har du ferie, siden
> du ikke skal passe din seng?

Siger manden der er vågen kl 4.30? Vidste jeg ikke bedre ville jeg tro
at du var begyndt at være nødsaget til at vandre et par gange hver nat :D

Men jeg har iøvrigt også ferie frem til d. 20 :) Helt uden G4

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-09 16:08

> Siger manden der er vågen kl 4.30? Vidste jeg ikke bedre ville jeg tro
> at du var begyndt at være nødsaget til at vandre et par gange hver nat :D

Både og - jeg plejer at sige, at jeg går i seng med hønsene og står op
med fuglene - så bliver det ligesom i den fjerede og vingede familie

Men du har da ret - jeg er da med i klubben af natpissere, jeg kan dog
nøjes med én vandring, endnu

> Men jeg har iøvrigt også ferie frem til d. 20 :) Helt uden G4

Dejligt, ikke sandt? Rigtig god ferie til dig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-09 03:08

Morten Lind skrev:

> [...]
> med fuglene - så bliver det ligesom i den fjerede og vingede familie
>
> Men du har da ret - jeg er da med i klubben af natpissere, jeg kan dog

Det skal nok komme. Øvelse gør mester

> Dejligt, ikke sandt? Rigtig god ferie til dig

Klager ikke. Tror jeg vil sidde lidt på min altan og nyde synet af alle
dem der luger, og graver, og sår, og komposterer, og styner, og andre
haverelevante gøremål :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 19:51

> Jeg tænker nu kun på at slette div. logs, caches og så Spotlight
> databasen og retablere fra grunden igen...

hvad skulle det hjælpe at slette logfiler ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-09 20:32

> Hm, det tror jeg faktisk godt, MenuMeters kan...

På MacBook og MacBook Pro kører blæserne konstant. Laveste hastighed er
omkring 2.000 rpm, og det kan man næsten ikke høre. Bliver computeren
varmere, går blæserne op i hastighed, og det kan man høre. Det er
muligt, blæserne også skal køre konstant på ovennævnt PB G4.
Jeg bruger selv iStat Nano fra iSlayer.com til at se blæsernes
hastighed. Det er en widget, men iSlayer laver også rigtige programmer,
der kan monitorere computeren. Det nævnes dog, at på visse PPC-Mac kan
man ikke aflæse blæserhastigheden. Jeg ved ikke, om det gælder
ovennævnte PowerBook. På min TiBook virkede det i hvert fald ikke.

Det synes jeg altså ikke, jeg mærker noget til. Det er sket en eller to
gange, at jeg har bemærket, at Spotlight indekserer, siden 10.5 kom
frem, men det er jo ikke ligefrem tit.

> TM er og bliver bandlyst her i huset, sålænge der eksisterer et så godt
> program som Backuplist+. - Endelig kan TM jo ikke kapere en tiger..-)

Ret skal være ret. Selv om jeg er glad for Time Machine, så er det
hurtigere at gendanne et system fra en kopi af harddisken lavet med
f.eks. Carbon Copy Cloner eller SuperDuper. Time Machine kan sagtens
bruges til det, men så skal man ofte lade den stå natten over, og det er
endda med de små bærbare systemer, jeg er vant til med i omegnene af 100
GB data.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-09 20:18

Henrik Münster wrote:

> [...]
> varmere, går blæserne op i hastighed, og det kan man høre. Det er
> muligt, blæserne også skal køre konstant på ovennævnt PB G4.

Hm, kan godt være, det kun er blæseren... PB G4 2005/2006 er jo 'en halv
MacBook Pro'. - kabinet, skærm, I/O kort m.m. er jo identisk med en 17"
MBP 2006...

> [...]
> bruges til det, men så skal man ofte lade den stå natten over, og det er
> endda med de små bærbare systemer, jeg er vant til med i omegnene af 100

Ca. 100gb data ved brug af Backuplist+ 6.x tager små 3 timer fra scratch
i både kopiering og tilbagekopiering. Den daglige backup/opdatering af
bestående backup tager ca. 10 min....

Og mht. Timemachine, så /kan/ den ikke lave en klon/backup af Tiger - og
da slet ikke af Os 9.x. Som jeg skrev, - så *HAR* jeg prøvet - også med
Os 9.2.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 22:07

> [...]
>
> Og mht. Timemachine, så /kan/ den ikke lave en klon/backup af Tiger - og
> da slet ikke af Os 9.x. Som jeg skrev, - så *HAR* jeg prøvet - også med

ikke et "bootbart" system nej .. men den kan godt tage filerne ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-09 22:38

Thomas von Hassel wrote:

> ikke et "bootbart" system nej .. men den kan godt tage filerne ...

Nej, det vil den ikke. Det er prøvet. - Der kommer en dialog op med
noget om, at TimeMachine ikke kan læse "/*'" og "'/*" kunne ikke
kopieres, da der mangler nogle resourcefiler "...xxx", fejl "xxxxx". Og
nej, x'erne er ikke en fejlskrivning/véd ikke/ikke huske. X'erne stod
faktisk i dialogen..-) Afprøvet på MacPro'ens originale 10.4.11 og på
10.4.11 på min MDD med begge botted i Leopard 10.5.5. Har ikke prøvet
igen på 10.5.6...

Og er det Os 9.x, går det da helt galt. - så kommer der en besked om, at
filerne ikke kan læses, "Kopiering kan ikke foretages, da filerne "/@*"
er af en ikke læsbar type. Fejl 51xxx" Prøvet på min QS og MDD...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 08:08

> [...]
> filerne ikke kan læses, "Kopiering kan ikke foretages, da filerne "/@*"
> er af en ikke læsbar type. Fejl 51xxx" Prøvet på min QS og MDD...

Hvordan var diskene formateret ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-09 11:28

Thomas von Hassel wrote:

> Hvordan var diskene formateret ?

Ekstern Firewire 400/800/USB2HS HFS+(journalized) til 10.4.x og HFS+ til
9.2.2. prøvede også med HFS+(jounalized) til 9.2.2, men da ville den
slet ikke starte. Alle tre tilslutningsmuligheder blev prøvet.

mvh. Erik Richard