IP adresser
Fra : Henrik Grimnitz Jaco~

Dato : 29-07-01 16:30

Fra : Jesper

Dato : 29-07-01 17:45

Henrik Grimnitz Jacobsen <jacobsen@dsr.kvl.dk> wrote:

> Hvordan gør man hvis man gerne vil etablere en tcp/ip forbindelse mellem
> to computere?

Hent min udførlige manual Mac IP Fildeling:

http://homepage.mac.com/joe407/files/Mac_IP_Fildeling_1.0.sit

> [...]
> befinder sig i hele verden!
>
> Men det er jo ikke alle computere der har et domænenavn, tror jeg nok, så
> hvad gør man hvis man vil pinge og have tcp/ip forbindelse med en computer
> som ikke bare er i en anden subnet maske, men som måske står i den anden
> ende af landet?
> Jeg forudsætter selvfølgelig at begge maskiner kører med tcp forbindelse
> og at der på en eller anden måde findes en netværksvej mellem de to
> maskiner.
>
> Kort sagt: der ønskes pingning og tcp/ip forbindelse mellem to computere

Det går fint at pinge på IP nummeret i stedet for host navnet.

> Er der nogen der kan hjælpe en nybegynder med disse problemer???
>
> PS: Jeg har fundet en side der giver oplysninger om route tracing, kan man
> bruge det til noget?
> http://www.slac.stanford.edu/cgi-bin/nph-traceroute.pl

Traceroute er en anden protokol, den bruges til at se hvilken vej ens IP
pakker rejser til den adresse man tracerouter. kan bl.a. bruges tll at
finde ud af hvor flaskehalsen ligger hvis der er problemer med at
forbinde til en adresse.

> PPS: Jeg har også spurgt på MediaMac's forumside, men måske er det ikke
> alle der følger med der.

Nej, der er nok lidt flere her.
--
Jesper.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-08-01 05:55

Hej.

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-08-01 05:55

Hej Henrik.

Er problemet ikke, at maskinen, der er på en anden subnetmaske,
muligvis ikke har et unkit ip-nummer, så din maskine ikke ved, hvor den
skal finde den anden maskine? (altså har et f. eks. 70.10..... nummer.
Dem er der nemlig temmelig mange af på nettet, eftersom de er
lokalnetnumre, hvilket vil sige, at man ikke i den store verden kan
bruge disse. "Verdensnumre" er f. eks. 130.225.....

Og hvis den anden maskine har et navn, så kan din maskine slå navn-> ip
nummer op en en database.

OK det var lidt poppet skrevet; men principielt betyder navnene INTET
for maskinerne på nettet, de er der for os menneskers skyld.

Maskinerne går ud og spørger hinanden, hvem der har forbindelse med
hvilke netværksdele, og så sender de pakkerne den vej.

Gav det mening og hjælp, eller er du bare mere forvirret.

/Sebastian