PSU til GTX260 og X2 6000 cpu eller X3 720
Fra : rlauritsen

Dato : 04-04-09 14:29

Jeg har købt et GTX260 grafikkort, men synes ikke det kører optimalt. Det
kan være fordi jeg kun har en 400 W PSU med ét 6 pins stik, og derudover
bruger 2 stk. 4 pins strøm stik til den adapter til det 2. 6 pins stik til
grafikkortet. Desuden har jeg kun en AMD X2 4000 cpu, som nok er ved at være
for langsom.

Derfor overvejer jeg nu at købe ny PSU og CPU, men hvilke er bedst til
prisen ?

Jeg har kig på en AMD X2 6000, som skulle yde ret godt til priseen, eller
måske en AMD Phenom 2 X3 720 som er noget nyere, men koster jo også det
dobbelte af x2 6000. Mit bundkort er et Gigabyte GA-MA790X-DS4 som kan klare
nyeste Phenom 2, og jeg har 4 GB DDR2-800 ram.

Jeg aner tilgengæld ikke hvad jeg skal vælge af PSU. På pakken til
grafikortet står der, at de anbefaler min. 550 W fra nvidia, men XFX
producenten skriver min. 630 W. Hvad vil være en god PSU til en ikke alt for
høj pris (ca. 500-600 kr.) ?

På forhånd tak.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-09 15:39

rlauritsen wrote:

> kan være fordi jeg kun har en 400 W PSU med ét 6 pins stik, og derudover
> bruger 2 stk. 4 pins strøm stik til den adapter til det 2. 6 pins stik til

Jeg anvender samme løsning til et GF9800GTX+.

> grafikkortet. Desuden har jeg kun en AMD X2 4000 cpu, som nok er ved at være
> for langsom.

Jeg har en 5050e i mit setup. Den svarer til en 5200+, men er 45W TDP.

> Derfor overvejer jeg nu at købe ny PSU og CPU, men hvilke er bedst til
> prisen ?

Eller også skal du kigge på bedst til energien

Jeg kunne finde denne interessant:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=461883

PSU - tja, jeg kører mit med en NorthQ 4775-400, så mon ikke en 500W
udgave af samme ville kunne gøre det for dig

> grafikortet står der, at de anbefaler min. 550 W fra nvidia, men XFX
> producenten skriver min. 630 W. Hvad vil være en god PSU til en ikke alt for

XFX skriver også at at den power-adapter vi bruger slet ikke vil virke.
Mit XFX-kort har dog ikke læst den besked

Hvis din maskine ikke er stakket op med diske og blæsere burde en 400W
PSU være rigeligt. Mål evt. +12V med et multimeter, hvorefter du presser
grafikkortet (stadig mens du måler på +12V). Der er 10% tolerance på
+12V, men når grafikkortet er maksimalt belastet (feks med Furmark) skal
spændingen ligge meget, meget stabilt indenfor de 10%. På mit system
falder +12V fra 12,16V til 12,00V ved fuld 3D-belastning (OpenGL). Det
er yderst acceptabelt.

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 05-04-09 05:17

Jeg ved godt dette nok er for meget power, men strømforsyningen og cpu'en
tager jo ikke mere strøm end de skal bruge, så derfor tror jeg at det bliver
dette:

- AMD X2 6000 m. 2 MB cache
- Corsair TX650W

Jeg overvejede også meget den Phenom2 X3 720, men det er vidst ikke
nødvendigt. Farcry 2 kører faktisk næsten ok med min X2 4000 cpu med alt på
max i 1680x1050, men den kan godt klare en større cpu, og så dyr er den X2
6000 heller ikke.

Fra : rlauritsen

Dato : 05-04-09 05:21

Det skal lige tilføjes at min pc er gået ned mens jeg spillede, så den
manglede nok strøm. Jeg tror ikke den blev for varm for kabinet siden er
taget af i øjeblikket.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 12:28

rlauritsen wrote:

> manglede nok strøm. Jeg tror ikke den blev for varm for kabinet siden er
> taget af i øjeblikket.

Hvis kabinetsiden er taget af, så er den ganske givet blevet for varm.
Det lukkede kabinet er med til at sikre kølingen af de dele der er
indeni. Lukker man op for kabinettet ødelægger man det airflow der er
indeni.

Jesper Poulsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-04-09 00:29

"Jesper Poulsen" <> skrev i meddelelsen ...

> [...]
> Det lukkede kabinet er med til at sikre kølingen af de dele der er
> indeni. Lukker man op for kabinettet ødelægger man det airflow der er

Min gamle AMD XP1900 steg temperaturen på CPU'en 7-10grader når
siden var sat på. Harddisken ændrede ikke temperatur. Men det var et
koriøsum. Normalt har du ret i at kølingen er bedre med siderne lukket.

mvh
Henning

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 12:26

rlauritsen wrote:
> Jeg ved godt dette nok er for meget power, men strømforsyningen og cpu'en
> tager jo ikke mere strøm end de skal bruge, så derfor tror jeg at det bliver

Nej, men hvis du har fulgt lidt med her, så vil du også vide at en PSU
er dyr i drift hvis den ikke arbejder under optimale betingelser, dvs.
så tæt på dens maksimale ydelsesområde som muligt.

Derfor bør en PSU vælges så _lille_ som muligt og ikke så _overkill_ som
muligt.

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 05-04-09 19:34

> [...]
> så tæt på dens maksimale ydelsesområde som muligt.
>
> Derfor bør en PSU vælges så _lille_ som muligt og ikke så _overkill_ som

Ja, det kan jeg godt se ved at have kigget lidt mere på det.

Denne pc har en cpu som max bruger 95 W -
http://www.prcdata.dk/produkt/core-2-quad-q9550-4gb-ddr2-750gb-hd4850-x-cruiser/90967973/
og den har kun en 400 W PSU og et 4850 grafikkort.

Mon min 400 W PSU også kan klare en cpu som tager 95 W, for så vil jeg købe
AMD Phenom II X3 720, som yder bedre end X2 6000 og bruger mindre strøm.
Spørgsmålet er vel om mit GTX260 bruger mere strøm end et 4850 ?

og om min 400 W psu mon kan trække 30 W mere end nu, men det er selvfølgelig
ikke til at vide. Men den X3 720 kører nok slet ikke på maks i forhold til
min nuværende X2 4000, som tit kan maxes ud, f.eks. sluger den 60-70% ved
nogle flash sider i IE og Firefox. Det vil sådan en X3 720 jo slet ikke
gøre, og i spil er det vel mest GPU'en som arbejder.

Fra : rlauritsen

Dato : 05-04-09 20:42

> Mon min 400 W PSU også kan klare en cpu som tager 95 W, for så vil jeg
> købe AMD Phenom II X3 720, som yder bedre end X2 6000 og bruger mindre
> strøm. Spørgsmålet er vel om mit GTX260 bruger mere strøm end et 4850 ?

Jeg har sat sådan en watt måler til stik kontakten. I windows bruger den ca.
110-130 W, men når jeg starter Furmark i bench på et minut bruger den 320 W.
Det er kun pc'en som jeg har sat til det stik ikke skærm eller noget andet.

Før ville jeg lige prøve en stability test, så begyndte det at lugte varmt
eller brændt efter et par minutter, da GPU'en var oppe på 82 grader. Så
slukkede jeg pc'en og luftede ud. Det kan da ike være helt godt. Var det mon
grafikkortet da lugtede lidt, eller måske en ledning der var for tæt på som
var ved at smelte.

Jeg kan se, at der bruges 500 W PSU til 4870 systemer, så jeg må vel hellere
få fat på en større til en større cpu.

Fra : rlauritsen

Dato : 05-04-09 20:48

> [...]
> slukkede jeg pc'en og luftede ud. Det kan da ike være helt godt. Var det
> mon grafikkortet da lugtede lidt, eller måske en ledning der var for tæt

Den bruger 375 W ved den stability test så kan vel også være PSU der er ved
at brænde. Det lugter i hvert fald.

Hvor stor PSU ville I andre købe ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 21:09

rlauritsen wrote:

> Hvor stor PSU ville I andre købe ?

En 400W PSU. Det er ikke effekten der er den afgørende faktor. Det er
mængden af strøm den kan levere.

Hvad har du nu?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 21:11

rlauritsen wrote:

> Spørgsmålet er vel om mit GTX260 bruger mere strøm end et 4850 ?

Det gør det. nVidia er ikke low power overhovedet. ATi kan det der med
at være energieffektive.

Jesper Poulsen

Fra : dennis

Dato : 05-04-09 21:03

Jesper Poulsen wrote:

> Derfor bør en PSU vælges så _lille_ som muligt og ikke så _overkill_ som
> muligt.

Jeg lagde et link til dig for noget tid siden (et pdf-dokument), som
beskrev effektiviteten i forhold til belastningen ved en bestemt psu.
Effektiviteten lå højst ved ca. 50% belastning. Det samme mønster ses
ved andre strømforsyninger.