ny pc
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-04-09 14:05

Jeg skal til at se på ny pc. Nøgleord er:

8 GB RAM, plads til 16 (win64)
Mindst dual-core
Støjsvag
Stabilt (kvalitet)
Lavt energiforbrug
Gerne onboard netkort, lydkort, grafikkort
Programudvikling
Øvrigt blandet kontorbrug
Ikke spil

1 TB diskplads, enten én stor eller 2 mindre (hurtig & lille + "langsom" &
stor)
DVD brænder

I en anden tråd anbefales AMD, når der ikke er spil involveret.

Jeg har også overvejet en SSD-disk, som den lille og hurtige disk til
system-disk. Da SSD-diske ikke skulle være gode til gentagne skrivninger,
overvejer jeg om det overhovedet er muligt at installere windows m.m. så de
fleste skrivninger (bortset fra egentlig program-installation) er på et
andet drev?

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-04-09 16:41

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> windows m.m. så de fleste skrivninger (bortset fra egentlig
> program-installation) er på et andet drev?

Hvis en SSD skal konkurrere med harddiske, skal det være SLC flash. De
billige er MLC flash, og de stinker ved ikke-sekventiel skrivning. Regn
med 50 kr eller mere per GB for SLC SSD af ordentlig kvalitet, hvorefter
de fleste nok vil vente til den næste PC

Medierne er meget optaget af at SSD falder hurtigere i pris end
traditionelle harddiske, men det er let nok når udgangspunktet er hhv.
100 kr og mindre end 1 kr per GB..

--
Jesper Lund

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-04-09 20:02

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> [...]
> med 50 kr eller mere per GB for SLC SSD af ordentlig kvalitet, hvorefter
> de fleste nok vil vente til den næste PC

Her når de nu ellers frem til at nogle MLC flash, Intel X25-M og OCZ Vertex
kan godt kan anvendes:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=31

Specielt denne side omkring ikke-sekventiel skrivning:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=25

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-04-09 20:20

Uffe Kousgaard wrote:

> Her når de nu ellers frem til at nogle MLC flash, Intel X25-M og OCZ
> Vertex kan godt kan anvendes:
> http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=31

Har du checket priser?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-04-09 20:40

Jesper Lund wrote:

> Har du checket priser?

Ok, det er "kun" 35 kr per GB..
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=482568>

--
Jesper Lund

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-04-09 10:32

Nogen kommentarer til denne del?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-09 14:00

Uffe Kousgaard wrote:

> 8 GB RAM, plads til 16 (win64)

Asus M4A78 Pro.

> Mindst dual-core
> Støjsvag
> Stabilt (kvalitet)
> Lavt energiforbrug

AMD 5050e (45W TDP).

> Gerne onboard netkort, lydkort, grafikkort

Done.

> Ikke spil

Trækker også spil

> 1 TB diskplads, enten én stor eller 2 mindre (hurtig & lille + "langsom" &

WD Caviar Green.

> DVD brænder

Plextor PX-820SA.

Jesper Poulsen