Kan et blæserstik 3 pin også sættes i et ~
Fra : torben

Dato : 30-03-09 19:36

Kan man sætte et 3 pin stik i en 4 pin (på mb)(ikke molex) stik. Bare lade
sidste pin være? Hvordan?
Har blæseren så speed contro med kun 3 pin.
skal der ikke 4 pin til det (ikke molex)
Hvor kan man få en blæser med speed regulering?
-

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-03-09 20:56

On Mon, 30 Mar 2009 20:36:19 +0200, torben wrote:

> Kan man sætte et 3 pin stik i en 4 pin (på mb)(ikke molex) stik. Bare
> lade sidste pin være? Hvordan?

Plastiktappen på hanstikket sidder lidt forskudt til den ene side, så et
3 bens hunstik kun passer på én måde.

> Har blæseren så speed contro med kun 3 pin. skal der ikke 4 pin til det
> (ikke molex) Hvor kan man få en blæser med speed regulering? -

Bundkortet regulerer blæserhastigheden ved at ændre spændingen til den.
Det virker fint med 3 ben. Hvad der fjerde gør godt for ved jeg ærlig
talt ikke.

--
Lasse Jensen

Fra : Infinity

Dato : 31-03-09 04:14

torben wrote:
> Kan man sætte et 3 pin stik i en 4 pin (på mb)(ikke molex) stik. Bare
> lade sidste pin være? Hvordan?

Kik her:
http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_(CPU)_4_Pin_Fan_Connector

> Har blæseren så speed contro med kun 3 pin.
> skal der ikke 4 pin til det (ikke molex)

Med 3 ben kan bundkortet aflæse hastigheden, men ikke ændre den.

> Hvor kan man få en blæser med speed regulering?

Hvis du vil have PWM reguleringen skal du bruge 4 ledninger eller en løs
regulator.
http://www.formfactors.org/developer/specs/REV1_2_Public.pdf

--
/Infinity