Flytning af HD til anden pc
Fra : KS

Dato : 29-03-09 12:14

Jeg har et par "gamle" harddiske, som jeg prøver - én af gangen - at flytte
over i en anden nyere pc.

De "gamle" har kørt i 6-8-10 år stort set døgnet rundt, så jeg vil gerne
sikre data derfra ved at kopiere dem over på den nyere pc.

Drevene kan godt genkendes af den nyere pc og den viser rigtigt navne og
betegnelser, MEN den opfatter drevene som uformaterede.

Den gamle pc de oprindelig sad i er blevet defekt - bios er på en eller
anden måde gået ned.

Hvad kan jeg gøre for at få fat i data fra de "gamle" diske ?

Mvh KS

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-03-09 12:24

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i meddelelsen
> [...]
> anden måde gået ned.
>
> Hvad kan jeg gøre for at få fat i data fra de "gamle" diske ?

Hent pcinspector www.pcinspector.de gratis og på dansk. Det installerer du
på din pc, og derfra kan du så scanne dine gamle diske og hente data ud. Når
bare der er kontakt med diskene, burde ovenstående virke uden problemer.

Kurt

Fra : KS

Dato : 29-03-09 12:55

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> på din pc, og derfra kan du så scanne dine gamle diske og hente data ud.
> Når bare der er kontakt med diskene, burde ovenstående virke uden

Ja, jeg kan da se noget af det, som skulle ligge på disken, men ...

1) der er da rod i indholdet
2) hvordan får jeg det jeg kan se er rigtigt, kopieret over på et ny drev
3) hvorfor er alt hjælp/forklaring "slået" fra ... eller det der slet ikke ?

Findes der evt. andre muligheder ?

Mvh KS

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-03-09 15:14

> [...]
> 3) hvorfor er alt hjælp/forklaring "slået" fra ... eller det der slet ikke

Hvor rodet det ser ud afhænger ofte af, hvor smadret indholdet er. Men
bemærk lige, at der er flere forskellige recovery muligheder i programmet,
så prøv de forskellige muligheder og se så, om ikke noget af det bliver
nemmere at se indholdet af.
Nu har jeg ikke lige en kørende pcinspector her ved hånden, men når der skal
reddes data ud er det noget med at markere de pgl. mapper/filer og så vælge
recovery optionen, og herefter vælge hvor dataene skal hen. De skal altid
genskabes på en anden disk.
Alternativt er der massevis af andre recovery programmer, hvoraf de fleste
dog er købeprogrammer.
Jeg kan ikke sige, hvad der er bedst, idet jeg har eksperimenteret med en
masse af disse programmer, og når man lige tror, at man har fundet et, som
kan det hele, så kan det pludselig ikke finde ønskede data, men det kan et
af de andre programmer så. Så det må åbenbart afhænge af, hvilken skade
mediet har, og det kan være svært at vurdere.

Kurt

Fra : Edmund

Dato : 30-03-09 15:30

> [...]

> 3) hvorfor er alt hjælp/forklaring "slået" fra ... eller det der slet ikke

I Administration/computeradministration/diskhåntering skulle der nogle gange
være mulighed for "importer fremmede diske".
Men om du bør gøre det, må du spørge andre om.

Mvh Edmund

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-03-09 00:48

Edmund skrev:

> I Administration/computeradministration/diskhåntering
> skulle der nogle gange være mulighed for

Hvorfor kun "nogle gange"?

Hvilke gange?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Edmund

Dato : 31-03-09 02:32

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> Hvorfor kun "nogle gange"?

Fordi valgmuligheden ikke er der, når disken og indhold virker fint

> Hvilke gange?

Hvis den ene disk er dynamisk.
Google siger "konverterer din "nye" hdd tilbage til "basic" DETTE SLETTER
ALT DATA PÅ HDD" så pas på.
Og Vista home og premium understøtter ikke dynamiske diske.

Jeg aner ikke en dyt om ovenstående, var bare et indput til spørger, hvad
han kunne undersøge eller spørge om.

hvilken Windows før og nu ?

Mvh Edmund

Fra : KS

Dato : 31-03-09 06:05

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Og Vista home og premium understøtter ikke dynamiske diske.
>
> Jeg aner ikke en dyt om ovenstående, var bare et indput til spørger, hvad

???????????
Når hele øvelsen går ud på at REDDE data, hvad skulle jeg så bruge dette til
?

Den gamle Windows er 2K og den nye er Vista Home.

Mvh KS

Fra : Edmund

Dato : 01-04-09 05:47

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i meddelelsen

> ???????????
> Når hele øvelsen går ud på at REDDE data, hvad skulle jeg så bruge dette
> til

Hvis du kan fortælle om diskene er dynamiske, så er der måske nogen der kan
hjælpe.

Mvh Edmund

Fra : KS

Dato : 01-04-09 18:55

> "KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i meddelelsen

> Hvis du kan fortælle om diskene er dynamiske, så er der måske nogen der
> kan hjælpe.
>
> Mvh Edmund
Hvad er en "dynamisk" disk ?

Mvh KS

Fra : Edmund

Dato : 02-04-09 01:52

> Hvad er en "dynamisk" disk ?

Noget i forbindelse med Raid, du havde flere diske, så tænkte det måske
havde noget med det at gøre.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-03-09 12:43

KS <keld. wrote:
> [...]
> Drevene kan godt genkendes af den nyere pc og den viser rigtigt navne og
> betegnelser, MEN den opfatter drevene som uformaterede.

Hvilket operativsystem kørte den gamle med?

> Den gamle pc de oprindelig sad i er blevet defekt - bios er på en eller
> anden måde gået ned.

Hvis den var med Win9x/Me, kunne jeg mistænke CIH-virus'en for at have
været på spil:

http://en.wikipedia.org/wiki/CIH_virus

Fra : KS

Dato : 29-03-09 13:18

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:gqnmrn$ejn$1@newsbin.cybercity.dk...

> Hvilket operativsystem kørte den gamle med?

> Hvis den var med Win9x/Me, kunne jeg mistænke CIH-virus'en for at have
> været på spil:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/CIH_virus

Nej nej - der har ikke været virus med i spilet.

Den ville bare ikke starte efter et strømnedbrud,
og så flyttede jeg bare harddiskenene.

Det er vel noget med noget partitionering eller så ....

Mvh KS

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-03-09 15:23

KS <keld. wrote:

> Det er vel noget med noget partitionering eller så ....

Ja, vi ved det jo ikke... Fortæl noget mere og fortæl _alt_ der kan have
den mindste smule relevans. Kig også i dk.edb.hardware.drev - som er
harddiskgruppen. Måske er der bedre hjælp at hente der.

Uanset, så skal du komme med en masse informationer for at undgå
gætterier og dermed mulige fejlløsninger fra andres side.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 30-03-09 21:36

KS <keld. wrote:
> [...]
>
> Den ville bare ikke starte efter et strømnedbrud,
> og så flyttede jeg bare harddiskenene.
>
> Det er vel noget med noget partitionering eller så ....

Måske en lille forskel i opsætningen af Cylinder/hoved/sector hvis du
ikke kørte LBA-mode på den gamle maskine. Jeg kender enkelte tilfælde
med meget gamle Conner-harddiske der skulle sættes op manuelt da
autodetekteringen var hen i skoven, men det er mere end 15 år siden de
blev lavet.

En enkelt bemærkning til den gamle maskine: Har du mulighed for at
checke om det er strømforsyningen der er død? - Det er ikke helt umuligt
at fremskaffe en erstatning selvom det måske er en gammel AT-type.

/Lars

Fra : KS

Dato : 31-03-09 06:03

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:49d12d3a$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> om det er strømforsyningen der er død? - Det er ikke helt umuligt at
> fremskaffe en erstatning selvom det måske er en gammel AT-type.

Det er ikke strømforsyningen med systemdisken, som er brudt ned - sammen med
BIOS - I think.

Mvh KS

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-04-09 04:37

Hej KS,

gammel tråd men alligevel her ... og en krydspost til ~.drev

> Jeg har et par "gamle" harddiske, som jeg prøver - én af gangen - at
> flytte over i en anden nyere pc.

Alle løsninger som foreslår dig at gøre noget som resulterer i at der
skrives til en disk, hvis indhold du vil redde, er uhensigtsmæssige.

Der findes "kabinet-løse" interfaces som kan forbinde alle gængse diske til
usb, få dig sådan et. Dernæst finder du et disk-imaging program og kopier
hele disken til image-fil. Derefter kan du være heldig at disk imaging
programmets "image explorer" giver dig adgang til alle filer uanset om der
skulle være et filsystems-problem og du undgår - som du bør - at lave nogen
form for ændring af "problem-disken".

> Den gamle pc de oprindelig sad i er blevet defekt - bios er på en
> eller anden måde gået ned.

Nå. Det kan jeg ikke li' at høre. En bios går normalt ikke "på en eller
anden måde ned". Det er måske umagen værd at undersøge om den kan flashes
tilbage til sit normale selv ved hjælp af et program fra
bundkort-fabrikantens hjemmeside.

> Hvad kan jeg gøre for at få fat i data fra de "gamle" diske ?

Drive Image 7, som jeg ellers var holdt op med at bruge fordi det har haft
lidt problemer med at hitte rundt i mbr'en som nyere udgaver af windows
laver, har to gange reddet alt diskindhold fra diske, som windows knap nok
gad give et drevbogstav. På den ene af diskene prøvede jeg BAGEFTER om
chdksk kunne klare situationen, det kunne den faktisk, men jeg turde ikke
prøve får jeg havde reddet indholdet ...

> Mvh KS

Med venlig hilsen

Peter Larsen