Linksys WRTG54 2.2
Fra : Mogens

Dato : 21-03-09 16:19

Denne gamle støvede traver er kommet til ære og værdighed igen i mit
netværk, men der synes at være to problemer der ikke umiddelbart kan løses:

1) Den skal jævnligt re-bootes, da den tilsyneladende "sander til" når
den har kørt et stykke tid. Opdagede det da jeg downloadede nogle
lydbøger, hvor den simpelthen på et tidspunkt standsede. Den er med
normal firmware, men vil en opgradering til eks. DD-WRT evt. kunne
forbedre stabiliteten?

2) Jeg vil gerne slå wireless helt fra, dels fordi jeg principielt ikke
bryder mig om at sidde omgivet af flere radiosendere end absolut
nødvendigt, og dels fordi vi kører trådløst via en anden router (så
herved fjerens også en potentiel indgang, selv om jeg har disablet
broadcast af SSID).

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-09 16:43

Mogens wrote:

> [...]
> lydbøger, hvor den simpelthen på et tidspunkt standsede. Den er med
> normal firmware, men vil en opgradering til eks. DD-WRT evt. kunne

Hvis det ikke er et hardware problem, burde DD-WRT hjælpe på
stabiliteten. Muligvis også en nyere Linksys firmware hvis den findes.

> [...]
> nødvendigt, og dels fordi vi kører trådløst via en anden router (så
> herved fjerens også en potentiel indgang, selv om jeg har disablet

Kan du ikke vælge "radio off" i menuen?

At fjerne broadcast af SSID gør i øvrigt *ingen* forskel i forhold til
andre potentielle adgang. Du sikrer dig vha WPA2, ikke det andet fusk.

--
Jesper Lund

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-03-09 16:52

Mogens skrev:
> [...]
> lydbøger, hvor den simpelthen på et tidspunkt standsede. Den er med
> normal firmware, men vil en opgradering til eks. DD-WRT evt. kunne

Min linksys er også enkelte gange gået ned ifm. store downloads. Det har
dog været ved trådløs adgang. DD-WRT skulle så vidt jeg har læst
afhjælpe problemet (i hvert fald for trådløs adgang).

> [...]
> nødvendigt, og dels fordi vi kører trådløst via en anden router (så
> herved fjerens også en potentiel indgang, selv om jeg har disablet

Det kan du gøre i web-interfacet:
Wireless|Basic Wireless Settings|Wireless Network Mode:Disabled.

Antennerne er også lige til at pille af...

/Lars

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-03-09 18:01

Mogens wrote:
> [...]
> lydbøger, hvor den simpelthen på et tidspunkt standsede. Den er med
> normal firmware, men vil en opgradering til eks. DD-WRT evt. kunne

Jeg kan kun anbefale DD-WRT.
Har selv kørt med den i lang tid, og det er som at få en helt anden router,
hurtigere og mere stabil på samme tid.
Og reboots er stort set ikke nødvendige.

Hvis du bruger bittorrent eller lignende, er der en lille indstilling i
DD-WRT der skal ændres, for at den kører optimalt.

> [...]
> nødvendigt, og dels fordi vi kører trådløst via en anden router (så
> herved fjerens også en potentiel indgang, selv om jeg har disablet

Det skulle du kunne gøre i din firmware, selv som standard.
Og ligeså i DD-WRT.

Som en anden i øvrigt skriver, SSID gør hverken fra eller til for sikkerhed,
kun WPA/WPA2 med et godt password.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mogens

Dato : 21-03-09 23:22

Henrik Stavnshøj wrote:

> Som en anden i øvrigt skriver, SSID gør hverken fra eller til for sikkerhed,
> kun WPA/WPA2 med et godt password.

Enig, men alt andet lige bliver man nok ikke udsat for tilfældige
indbrud når SSID'en ikke umiddelbart vises. Tords alt må det formodes at
reducere antallet af indbrudsforsøg en del.

Men never mind, som anvist har jeg nu lukket ned for det trådløse
netværk. Utroligt, men jeg overså simpelthen denne mulighed for at slå
trådløst netværk fra!

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-09 19:28

Henrik Stavnshøj wrote:

> Som en anden i øvrigt skriver, SSID gør hverken fra eller til for
> sikkerhed, kun WPA/WPA2 med et godt password.

Og helst WPA2 i stedet for WPA-TKIP
<http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Access#Weakness_in_TKIP>

--
Jesper Lund

Fra : Per Tolbøll

Dato : 22-03-09 08:55

> [...]
> men vil en opgradering til eks. DD-WRT evt. kunne forbedre stabiliteten?

Var et kendt problem på nogle af de gamle versioner, klassikeren med mange
connections i.f.m. Torrent download. Prøv at opgradere firmwaren til en
start.

/Per