Hvilke filer "går" på nettet?
Fra : Thomsen

Dato : 21-03-09 13:28

Hej
Kan man sige noget om hvilke fil-typer der automatisk går på nettet.
Nogen programmer har filer liggende som tjekker opdates.

mvh Ole

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-09 16:39

Thomsen wrote:

> Kan man sige noget om hvilke fil-typer der automatisk går på nettet.
> Nogen programmer har filer liggende som tjekker opdates.

Du mener vel programmer ikke filtyper? Altså programmer som checker om
der er en nyere version.

Jeg tvivler på at der er en komplet liste, men typisk kan man i
programmet fravælge at det skal checke for updates.

--
Jesper Lund

Fra : Thomsen

Dato : 22-03-09 15:07

> [...]
>
> Jeg tvivler på at der er en komplet liste, men typisk kan man i
> programmet fravælge at det skal checke for updates.

Nej, jeg mener fil-typer.
Jeg er bare nysgerrig i at vide hvad det er for en fil der sørger for at et
program f.eks kan gå på nettet og opdateres.

mvh Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-03-09 15:17

Thomsen wrote:

> Nej, jeg mener fil-typer.

Hvilke køretøjer må køre på de danske veje - ja, det er lige så dækkende
et spørgsmål...

> Jeg er bare nysgerrig i at vide hvad det er for en fil der sørger for at et
> program f.eks kan gå på nettet og opdateres.

Det afhænger af programmet. Du må være mere specifik. Hvad er det der
skal opdateres...?

Jesper Poulsen

Fra : Thomsen

Dato : 22-03-09 20:49

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke køretøjer må køre på de danske veje - ja, det er lige så dækkende
> et spørgsmål...

I bil-sprog kunne spørgsmålet være: Hvilke typer biler kan køre i skoven og
svært terræn.
Svar: firehjulstrækkere og kampvogne f.eks

Jeg støtte f.eks. på et antivirus-program som engang imellem smed en reklame
på skærmen.
Programmet må have hentet det fra nettet. Og så tænkte jeg om man måske
kunne finde "synderen"/filen som sørger for at jeg får reklamen.
Kan godt se nu, at gå-på-nettet-ordren selvfølgelig kan ligge begravet inde
i en exe-fil som ikke sådan lige kan slettes.
Jeg ville bare finde ud af om der var særlige fil-navne man kunne lede efter
for at finde "synderen".

mvh Ole

Fra : Jens

Dato : 22-03-09 20:53

"Thomsen" <oat@@tele2.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ville bare finde ud af om der var særlige fil-navne man kunne lede
> efter for at finde "synderen".

Nej, for det er forskelligt fra program til program, hvilken program stump
der går på nettet....
Det kan være kode i en .exe eller .dll fil, eller kode i en helt tredje type
fil, så det er umuligt at sige.

Jens

Fra : Leif Neland

Dato : 22-03-09 23:50

Thomsen skrev:

> [...]
> i en exe-fil som ikke sådan lige kan slettes.
> Jeg ville bare finde ud af om der var særlige fil-navne man kunne lede efter

Ja, bare slet alle .exe og .dll'er, så har du ikke det problem mere.
Du får overhovedet ikke noget på skærmen, så det er måske lidt kedeligt

Leif

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-03-09 16:11

Thomsen wrote:

> Jeg er bare nysgerrig i at vide hvad det er for en fil der sørger for at
> et program f.eks kan gå på nettet og opdateres.

Der er ingen speciel "fil" der gør dette (en fil indeholder data, og gør
ikke noget af sig selv). Generelt er der to muligheder. Den ene, og vel
mest anvendte, er at programmet selv checker for nye versioner hver gang
du kører det. Den anden mulighed er at der køres et lille separat update-
check program hver gang du booter. I det sidste tilfælde vil du kunne se
det i listen over startup programmer. Skriv 'msconfig' fra en kør prompt
og der er et faneblad med startup programmer.

Microsoft programmer opdateres normalt via Windows Update.

--
Jesper Lund