Deling af printer og harddisk via netværk?
Fra : Jakob Færch-Jensen

Dato : 19-03-09 15:47

Hej,
Jeg har følgende scenarie:

1 bærbar pc
1 macbook
1 HP psc1510 all-in-one printer
1 trådløs belkin router

Jeg vil gerne kunne sætte printeren op, så både pc og mac kan printe
trådløst. Samtidig kunne jeg godt tænke mig noget ekstern lagerplads,
i form af 1 eller 2 TB harddisk, som også gerne må ku' tilgås fra både
mac og pc. Og så ville det naturligvis være rigtig rart hvis det er
forholdsvis let at sætte op :)

Hvad skal jeg have fat i? Printserver? Netværksharddisk? En all-in-one
løsning, der både kan rumme harddisk og printer?
Og hvad er billigst? En løsning der kommer med disk(e) eller en hvor
jeg selv køber harddisk(e) og sætter i efterhånden som jeg løber tør
for plads? Har et budget på 3-4000

Mvh. Jakob

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-09 22:58

Jakob Færch-Jensen wrote:

> Hvad skal jeg have fat i? Printserver? Netværksharddisk?

Hvis printeren kun har USB tilsluting, er den bedste løsning nok en NAS
der kan være printserver (via USB port på NAS'en).

Det forudsætter at din printer ikke er en Windows GDI printer.

--
Jesper Lund

Fra : Jakob Færch-Jensen

Dato : 19-03-09 16:01

On 19 Mar., 22:58, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Hvis printeren kun har USB tilsluting, er den bedste løsning nok en NAS
> der kan være printserver (via USB port på NAS'en).
>
> Det forudsætter at din printer ikke er en Windows GDI printer.

Hvordan finder jeg ud af om den er det?

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-09 23:07

Jakob Færch-Jensen wrote:

> Hvordan finder jeg ud af om den er det?

Manualen? Hvis der står at printeren *kun* kan bruges til Windows, er det
typisk en GDI printer.

Eller check printeren her
<http://www.linuxfoundation.org/en/OpenPrinting>

Din NAS vil køre Linux eller en anden *nix variant

--
Jesper Lund

Fra : Jakob Færch-Jensen

Dato : 19-03-09 16:21

On 19 Mar., 23:07, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Manualen? Hvis der står at printeren *kun* kan bruges til Windows, er det
> typisk en GDI printer.

Har brugt den både med Linux og Mac, så den er ikke Windoze-only, så
meget er sikkert :)

> Eller check printeren her
> <http://www.linuxfoundation.org/en/OpenPrinting>

Der står at den "works perfectly", så jeg går ud fra at den er ok

Har du nogen forslag til hvilken NAS jeg skal kigge efter? Mærke og
model?

/Jakob

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-09 23:51

Jakob Færch-Jensen wrote:

> Har du nogen forslag til hvilken NAS jeg skal kigge efter? Mærke og
> model?

NAS'er ikke mit speciale (jeg byggede en Linux server i stedet), men folk
siger generelt pæne ting om Synology og Qnap.

--
Jesper Lund

Fra : Mette & René Kjær

Dato : 21-03-09 09:41

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> NAS'er ikke mit speciale (jeg byggede en Linux server i stedet), men folk
> siger generelt pæne ting om Synology og Qnap.
>
> --

Jeg har en Qnap 109pro som er med 1 harddisk, jeg har fortrudt jeg ikke har
købt en 209 som er med 2 harddiske.

Hvis du bestemmer dig for en nas, så undersøg om den understøtter din
printer inden.

René

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-03-09 11:21

On Sat, 21 Mar 2009 09:41:15 +0100, "Mette & René Kjær"
<dsl289289@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har en Qnap 109pro som er med 1 harddisk, jeg har fortrudt jeg ikke har
>købt en 209 som er med 2 harddiske.
Jeg mener også man bør have en NAS med indst 2 diske og så køre
RAID1(5).
NAS til mere end 2 diske der kan køre RAID5 er dog ret dyre.

Jeg har selv 2 "Raidsonic NAS-4220" med 2 diske i hver, den har også
mulighed for at lægge div. 3 parts programmer/pakker på således at man
kan få den til at være feks. webserver/ TFTPserver/
"rsync-server/klient" og meget andet, hvis man ellers er til den slags
eksperimenter. Billig boks til ca. en tusse + diske (brug seagate),
den har dog ikke ret mange hestekræfter.

>Hvis du bestemmer dig for en nas, så undersøg om den understøtter din
>printer inden.
Det bedste er at låne den NAS man ønsker at købe og så afprøve om det
dur i enes eget miljø. Alternativt få lovning på at man kan bytte til
en anden hvis man ikke kan bruge den først valgte NAS, eller få sine
penge igen.

Der kan være forskel på hvorledes en printer skal installeres på
PC/MAC med de forskellige typer NASs print-server/deling, nogle
emulerer HP printserver (der installeres/konfigureres en IP
gateway/port i windows og printeren er lokalprinter) andre emulerer
netværksprinter print (og installeres som en netværksprinter i
windows).
Måske er forskellen bundet i hvilken samba der benyttes i NASen, men
det ved jeg ikke nok om, man skal bare vide at der kan være forskel på
hvorledes printer håndteres fra NAS til NAS.

Man skal være opmærksom på at med mulitfunktions printere er der ikke
sikkert at man kan få andet end print til at virke.

//Hans

Fra : Jakob Færch-Jensen

Dato : 23-03-09 14:03

Jeg takker for alle budene -det lyder jo som om at det er en NAS jeg
skal have fat i, men jeg har med vilje styret uden om RAID
spørgsmålet, da det ikke er noget jeg nogensinde har arbejdet med, og
derfor ikke rigtig er inde i fordele/ulemper for ikke at sige
opsætning.
Jeg ku' bare godt tænke mig en boks med 1-2 TB harddisk, med adgang
via det lokale netværk, og har ikke brug for webserver/ TFTPserver/
rsync-server/klient og hvad man ellers kan få den til. Bliver det for
besværligt at få printeren til at fungere på en NAS, så køber jeg en
ny printer med indbygget wi-fi, så burde det problem vel være løst?
Og hvis det bliver løsningen, skal jeg så stadig have NAS til
harddisken(e) eller kan man få en ekstern harddisk med netværksadgang?

Mvh. Jakob F.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-03-09 21:58

Jakob Færch-Jensen wrote:

> Jeg ku' bare godt tænke mig en boks med 1-2 TB harddisk, med adgang via
> det lokale netværk, og har ikke brug for webserver/ TFTPserver/
> rsync-server/klient og hvad man ellers kan få den til.

Det er blot et par ekstra programmer (services) på den samme hardware på
NAS boxen, så din NAS bliver hverken dyrere eller billigere fordi der er
rsync eller webserver. Den tungeste proces der skal køres er Samba, så du
kan bruge NAS'en fra Windows computere (netværksdrev).

> [...]
> det bliver løsningen, skal jeg så stadig have NAS til harddisken(e)
> eller kan man få en ekstern harddisk med netværksadgang?

Ekstern harddisk med netværksadgang *er* en NAS

--
Jesper Lund

Fra : Jakob Færch-Jensen

Dato : 23-03-09 16:36

On 23 Mar., 21:57, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> rsync eller webserver. Den tungeste proces der skal køres er Samba, så du
> kan bruge NAS'en fra Windows computere (netværksdrev).

Måske den hverken bliver dyrere eller billigere af at kunne flere
ting, men det plejer at bliver mere indviklet jo flere funktioner der
er, og jeg vil gerne have det så enkelt som muligt. Jeg ved ikke noget
om RAID, og jeg ved ikke meget om de andre funktioner der nævnes, jeg
vil bare gerne ku' dele printer og lagerplads med min kæreste's XP
bærbare, så enkelt og ligetil som muligt ;)

> Ekstern harddisk med netværksadgang *er* en NAS

Aah.. -jeg havde forstået det således at en NAS var base for både
harddisk, printer, webserver osv. Var ikke klar over at en harddisk
med netstik i ku' være en NAS uden alt det andet. Det hjælper at kende
sine forkortelser :)

Mvh. Jakob F.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-03-09 14:15

"Jakob Færch-Jensen" skrev i en meddelelse
[...]

Det kan det også være - nogle NAS'er har udover en eller flere harddiske
også indbygget ftp-server, USB-stik m.m.

Men den primære funktion er at få diskene på netværket - resten er
"tillægsgevinster"

Jan

Fra : Jakob Færch-Jensen

Dato : 24-03-09 05:33

Er blevet anbefalet at kigge på Apple's Airport løsninger -nogen
kommentarer?
Umiddelbart ser det jo fint ud, at jeg vha. en usb-hub kan koble
printeren og diverse eksterne usb drev til, så er der nogen catch ved
det?
Det er jo KUN til at dele film og musik og digitale fotos mellem min
og kærestens maskiner, intet andet. Og så print, naturligvis :)
Har jeg overset noget, eller er det ikke den nemmeste og billigste
løsning? Jeg har både usb hub og HD boks, så jeg mangler bare
harddisken -er det ikke bare det der skal til?

Mvh. Jakob F.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 24-03-09 16:13

"Jakob Færch-Jensen" <onkelond@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Har du kigget på en Belkin Network USB hub?
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as