linuxprogrammer i panelet (docken)
Fra : claus

Dato : 21-03-09 08:19

Hej.
Vi har netop anskafet en lækker imac. Jeg har installeret fink på den og
vil lige høre hvordan man lægger linuxprogrammerne ned i docken.

Mvh Claus

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-09 08:54

claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Vi har netop anskafet en lækker imac. Jeg har installeret fink på den og
> vil lige høre hvordan man lægger linuxprogrammerne ned i docken.

Hvorfor vil du lægge Linux-programmer ned i dock'en?

Du kan oversætte UNIX-programmer og køre dem direkte i MacOS X, der som
bekendt er en BSD UNIX, der også kører XWindows, X11.

Ingen grund til at køre med en virtuel Linux-maskine ved siden af
Leoparden, hvis ikke lige du skal gøre noget bestemt med Linux.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-09 19:18

Per Rønne:

<snip>

> Du kan oversætte UNIX-programmer og køre dem direkte i MacOS X,
> der som bekendt er en BSD UNIX, der også kører XWindows, X11.

Du er sprogmand - så det hedder X Window Systemet eller X Window. Fordi
X er en grafisk brugerinterface. Aldrig med "s" efter Window.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-09 19:24

> Per Rønne:
>
> <snip>

> Du er sprogmand - så det hedder X Window Systemet eller X Window. Fordi
> X er en grafisk brugerinterface. Aldrig med "s" efter Window.

Jeg er cand.scient. i datalogi.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-09 20:21

Per Rønne:

> Jeg er cand.scient. i datalogi.

Det gør det ikke bedre. Hvorfor snakker du hele tiden om ordbøger?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 06:22

> Per Rønne:

> Det gør det ikke bedre. Hvorfor snakker du hele tiden om ordbøger?

Jeg har engelsk bifag.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 06:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har engelsk bifag.

Og læser også en bunke på engelsk. Det er rart med en handy ordbog ved
hånden.

Også når man er i udlandet ...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-09 14:10

Per Rønne:

> Og læser også en bunke på engelsk. Det er rart med en handy ordbog ved
> hånden.
>
> Også når man er i udlandet ...

Så er du vel osse en (bi-)sprogmand

Noget helt andet, så læser jeg i Weekendavisen, at Ørestad Gymnasium -
hvorfor hedder det ikke Ørestad Highschool? men det kommer nok -
udleverer hvide Macintosh bærbar computer til deres elever.

Ved du (idet du vel følger ved med i hvad der sker på området som
gymnasielære) om de kører Windows - med "s" - eller om de kører OS X,
eller evt begge OS?

--
Oops!... I did it again

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 14:48

> Noget helt andet, så læser jeg i Weekendavisen, at Ørestad Gymnasium -
> hvorfor hedder det ikke Ørestad Highschool?

Den danske gymnasieskole er /endnu/ ikke reduceret til amerikansk
highschool-niveau.

> men det kommer nok - udleverer hvide Macintosh bærbar computer til deres
> elever.

Det stod der vist ikke helt i artiklen, når man kom ned i brødteksten.
Men de har da nok en god bunke iMac'er stående på skolen. Passer til
arkitekturen, må de have ment.

De kan jo også køre Windows ...

> Ved du (idet du vel følger ved med i hvad der sker på området som
> gymnasielære) om de kører Windows - med "s" - eller om de kører OS X,
> eller evt begge OS?

De fleste kører Windows, men man kan naturligvis logge på det trådløse
med også Mac'er.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-09 15:49

Per Rønne:

> Den danske gymnasieskole er /endnu/ ikke reduceret til amerikansk
> highschool-niveau.

Ørestad HighsKOOL?

<snip>

> De fleste kører Windows, men man kan naturligvis logge på det trådløse
> med også Mac'er.

Mac'erne kører Windows?

--
Oops!... I did it again

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 16:17

> Per Rønne:

> Ørestad HighsKOOL?

Jeg forstår ganske simpelt ikke hvad du mener.

Men du har muligvis ment noget i retning af det der forbindes med
NørrebroNX.

Et dansk gymnasium ligger traditionelt over amerikansk
highschool-niveau, hvis 12. klasse nærmere svarer til en gammel, dansk
10. klasse end til vores 3. gymnasieklasse. De starter to år tidligere
end os i skolen, og halvdelen af deres 4-årige college-uddannelse ligner
en dansk gymnasieskole til forveksling.

> Mac'erne kører Windows?

Mac'erne kan logge på det trådløse netværk, naturligvis, og dermed dels
komme på internettet, dels gøre brug af de printere, der ligger på det
lokale netværk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-09 18:13

Per Rønne:

> Jeg forstår ganske simpelt ikke hvad du mener.

Der skulle ha' stået highsCOOL

> Men du har muligvis ment noget i retning af det der forbindes med
> NørrebroNX.

Eller som i en engelsksproget job annonce i Ingeniøren fra
rekruteringsfirmaet Gaarn Thomsen & Partners A/S, hvor de lovede den
der fik jobbet hos Maersk (sic!):

"As Petroleum Engineer you will be technically and intellectually
challenged."

At være "challenged" er den politiske korrekte betegnelse på engelsk
for at ha' et handicap.

Eller det der ord "kompetence". Ugh! Hvis nogen på engelsk siges at
være competent, så er evnerne sådan lige til øllet.

Oh! He's competent enough, adequately qualified. Ikke ligefrem nogen
anbefaling.

> [...]
> tidligere end os i skolen, og halvdelen af deres 4-årige
> college-uddannelse ligner en dansk gymnasieskole til forveksling.

Mener du ordet "highschool" skulle ha' et dårligt ry?

Jeg kan oplyse, at det osse hedder highschool i Australien.
Australiens skolesystem minder om det engelske, ganske få fag på et
højt niveau de sidste år. Det fag, som man havde i gamle dage på
Polyteknisk Læreanstalt og som hed Rationel Mekanik (Lærebog i
Rationel Makinik, af Jakob Nielsen) hedder på engelsk Applied
Mathematics, og faget doceres på Australske highschools.

Man kunne finde flere lignende eksempler inden for
naturvidenskaberne.

I øvrigt er der i en scene i The Nutty Professor, den med Jerry
Lewis, hvor man ser ryggen af lærebogen: General Chemistry - A
Systematic Approach, af Sisler, Vander Werf og Davidsen. Det er jo
meget naturligt, når Jerry spiller kemiprofessor.

Den lærebog er beregnet til undervisning på amerikansk college
niveau. Den blev benyttet i det der svarer til danske 2g på den
kostskole, som jeg frekventerede i Australien i 1961. Den opdagede
jeg, da jeg fik filmen på DVD og kunne stoppe og spole tilbage og
kigge nærmere på scenen.

Både det amerikanske og det australske uddannelsessystem blev tilført
rigtig mange penge sidst i 50erne og begyndelsen af 60erne.

Grunden hed Sputnik.

> Mac'erne kan logge på det trådløse netværk, naturligvis, og dermed
> dels komme på internettet, dels gøre brug af de printere, der
> ligger på det lokale netværk.

Men er der ikke noget proskrammel der hedder Skoda, som kræver
Windows?

--
An Alaskan Polar Bear Heater: 2 shots vodka, 1 shot rum, 1 shot
vermouth, 1 shot brandy, 1 shot gin, 1 shot scotch, a dash of

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 20:01

> [...]
> anbefaling.

> Mener du ordet "highschool" skulle ha' et dårligt ry?

I forhold til amerikanske skoler, ja.

> Jeg kan oplyse, at det osse hedder highschool i Australien.

I det engelsksprogede skolesystem går /secondary schools/ under flere
betegnelser.

Lad mig blot bringe links til fire forskellige:

College (kollegium):

<http://www.gwc.org.uk/>

Academy (akademi):

<http://www.edinburghacademy.org.uk/>

High school (højskole):

<http://www.pnbhs.school.nz/>

Grammar school (latinskole):

<http://www.rgs.newcastle.sch.uk/home/>

> [...]
>
> Både det amerikanske og det australske uddannelsessystem blev tilført
> rigtig mange penge sidst i 50erne og begyndelsen af 60erne.

Den korrekte oversættelse af dansk 'gymnasieskole' er '3-year Sixth Form
College« ..

Prøv:

<http://skoda.emu.dk/index.jsp>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-03-09 09:28

claus skrev:
> Hej.
> Vi har netop anskafet en lækker imac. Jeg har installeret fink på den og
> vil lige høre hvordan man lægger linuxprogrammerne ned i docken.

Du laver en etellerandet.command fil som indeholder den kommando du
gerne vil køre i et terminalvindue. Denne fil kan herefter
dobbeltklikkes og køres direkte.

Du kan så hive denne command-fil over i dockens HØJRE side hvorefter den
kan klikkes på.

Jeg har fx en "fics.command" fil der indeholder følgende:

$HOME/gnu/bin/xboard -ics -icsport 23 -icshost freechess.org
-icshelper $HOME/gnu/bin/timeseal

(er i een linie), og som jeg bruger tit :)