2 sikkert hurtige spørgsmål
Fra : steen

Dato : 19-03-09 13:04

Hej,

jeg har lige købt en ældre powerbook.

er der nogen der kan hjælpe mig med, hvordan jeg omdøber en fil ?

Er det muligt at ændre computerens navn, når der står Steen's computer
istedet for den er havde den før?

Hilsen

Steen

Fra : Jon

Dato : 19-03-09 21:05

steen <steengod@hotmail.com> wrote:

> Hej,
>
> jeg har lige købt en ældre powerbook.

Til lykke.

Tips: Finn ut hvilken utgave av styresystem/operativsystem den har - det
vil hjelpe andre til å kunne hjelpe deg bedre, dersom du får behov for
det igjen. Se under Eplet --> Om denne maskinen (øverste valg).

> er der nogen der kan hjælpe mig med, hvordan jeg omdøber en fil ?

Flere, men dette er vel de to enkleste, muligens:
- Klikk på selve navnet i Finder og vent to sekunder, så blir navnet
markert inne i en liten firkant. Skriv.
- Marker eller klikk på filen en gang i Finder, tast <enter>. Skriv.
Begge gjelder også for mapper.

> Er det muligt at ændre computerens navn, når der står Steen's computer
> istedet for den er havde den før?

Ja. Hvis du kjører Mac OS X 10.5.x ("Leopard"), så gå til (norske navn)
Systemvalg --> Deling --> Maskinnavn. Endre.

Jeg mener det var noenlunde det sammme under Tiger og Panther
(henholdsvis 10.4.x og 10.3.2).
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : steen

Dato : 19-03-09 14:16

On 19 Mar., 21:05, see_signat...@mac.com.invalid (Jon) wrote:

> [...]
> /Jon
> For contact info, run the following in Terminal:
> echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

tak, det gik jo fint.

Jeg har version 10.4.11

Ved du også hvilket dyr den version bliver kaldt ?

Fra : Jon

Dato : 19-03-09 21:30

steen <steengod@hotmail.com> wrote:

> tak, det gik jo fint.
>
> Jeg har version 10.4.11

Godt - det er en versjon som fortsatt er kurant for de aller fleste
formål. Mange litt eldre maskiner kan heller ikke kjøre noen nyere
versjon, men hvis den PowerBook du har, har en prosessor på minst 867
MHz (f.eks. 1GHz), kan den sannsynligvis også bruke Leopard, som er den
siste. Se <http://www.apple.com/dk/support/leopard/>, klikk på
"Specifikationer". Forsøk også gjerne "Mac 101".

Du finner supportinformasjon om Tiger her:
<http://www.apple.com/dk/support/tiger/>

> Ved du også hvilket dyr den version bliver kaldt ?

Alle 10.4-versjoner kalles Tiger.