Sidste nyt....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 14:30

DR P1 Radioavisen kl. 14:02...
IBM forhandler om køb af SUN Microsystems. - Foreløbig pris sat til ca.
35 milliarder (fik ikke fat i om det var kr. eller $).

Hvis og hvis det går i orden, - gad vide, hvad det vil komme til at
betyde for Java, StarOffice og OpenOffice på den ene side og fx. Lotus
og ViaVoice på den anden side af bordet...

??? Er det et seriøst angreb på Microsofts tilnærmelsesvise monopol ved
at IBM vil få eget styresystem [Solaris], egne kontorpakker
[StarOffice/OpenOffice], eget serversystem [Apache/Solaris], 100% TTS/SR
[ViaVoice/InfoVox/GhostReader], 100% integreret note- og task system
[Lotus] ???

Ta'r man den såkaldte 'finanskrise' med i betragtning, har IBM tabt
forbavsende lidt i forhold til fx. både HP og Microsoft. Så den anden
dag, at siden 1.10.09 har MS tabt $122 mia. USd i værdi, Dell $56 mia.,
HP $57 mia., Lenovo $17 mia., mens IBM kun havde tabt $12 mia. Dvs., at
Apple og IBM er de to, der har tabt mindst af alle de store i den
nuværende financielle situation og dermed også står med den stærkeste
selvfinancierende kapitalgrundlag.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 14:44

> [...]
> betyde for Java, StarOffice og OpenOffice på den ene side og fx. Lotus
> og ViaVoice på den anden side af bordet...

Det her hander ikke om end-user progreammer .. det hander som storage,
server know-how og så naturligvis kontrollen over Java.

IBM har jo faktisk deres egen UNIX (AIX) så det er da spændende om det
er den eller Solaris der får lov til at overleve ..

> [...]
> [StarOffice/OpenOffice], eget serversystem [Apache/Solaris], 100% TTS/SR
> [ViaVoice/InfoVox/GhostReader], 100% integreret note- og task system

Nej, Microsoft har så godt som vundet "front end" kampene .. det her er
hander om back-end ..

> [...]
> Apple og IBM er de to, der har tabt mindst af alle de store i den
> nuværende financielle situation og dermed også står med den stærkeste

Hvis du snakker om aktieværdi eller market cap så er det jo "bare"
papirpenge indtil det skal realiserers ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 17:12

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> IBM har jo faktisk deres egen UNIX (AIX) så det er da spændende om det
> er den eller Solaris der får lov til at overleve ..

Det erikke bare det. - Det her handler også om de store firmaers burg af
software og styresystemer. og med den prispolitik, som MS bruger ved
både køb af systemer og ikke mindst opgraderinger, så er der efter min
mening gode chancer for, at det kan lykkes langt henad vejen. - Desuden
er AIX jo langt mindre udbredt end fx. både Solaris og nu også Ubuntu.

> Nej, Microsoft har så godt som vundet "front end" kampene .. det her er
> hander om back-end ..

Hvordan vil du så forklare, at antallet af Windows brugere er støt
faldende til fordel for både OS X, men især Linux/Unix systemer?

> Hvis du snakker om aktieværdi eller market cap så er det jo "bare"
> papirpenge indtil det skal realiserers ...

Iflg. DR var det udelukkende den reelle handelsværdi pr. dags dato -
altså ikke den fiktive værdi baseret på aktier.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-09 20:24

On 2009-03-18 17:11:57 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> mening gode chancer for, at det kan lykkes langt henad vejen. - Desuden
> er AIX jo langt mindre udbredt end fx. både Solaris og nu også Ubuntu .

Ikke i komercielle installationer.

> [...]
>
> Hvordan vil du så forklare, at antallet af Windows brugere er støt
> faldende til fordel for både OS X, men især Linux/Unix systemer?

Linux's position på desktopen er stort set ikke eksistrende og
stigningen i udbredelse er mikrospisk. PÃ¥ serversiden og ikke mindst
mht embeded devices og lignende er linux i massiv fremgang.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 08:45

> Hvordan vil du så forklare, at antallet af Windows brugere er støt
> faldende til fordel for både OS X, men især Linux/Unix systemer?

Så længe de rigtig store installationer ikke migrerer så bliver der ikke
nogen jordskred. Firmaer som har 10.000 eller flere arbejdsstationer
skifter ikke "bare lige" platform.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 17:36

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> IBM har jo faktisk deres egen UNIX (AIX) så det er da spændende om det
> er den eller Solaris der får lov til at overleve ..

Tror AIX bliver merget med Solaris vhsi det er. Der er for mange
kernekunder på AIX og OpenSolaris er det driftsmæssigt mest interessante

Det vil blive på en form som med Classic i OS X.

> Nej, Microsoft har så godt som vundet "front end" kampene .. det her er
> hander om back-end ..

Microsoft har ikke vundet frontendkampene. Det er bare dem der leverer
operativsystemet på PC'erne som standard som det er nu.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-09 23:43

> Hvis du snakker om aktieværdi eller market cap så er det jo "bare"
> papirpenge indtil det skal realiserers ...

> /thomas

....men kan vi få nogle til at /forstå/ det?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 09:00

> ...men kan vi få nogle til at /forstå/ det?

nix ... folk ser bare de røde tal og de knækkede kurver .. og så går de
i panik ... og kigger skævt til dem som køber en ny bil.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-03-09 17:18

> nix ... folk ser bare de røde tal og de knækkede kurver .. og så går de
> i panik ... og kigger skævt til dem som køber en ny bil.

> /thomas

Yep - Lemminger er, hvad den vestlige verden de seneste tredive år har
udviklet sin befolkning til.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 17:35

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> betyde for Java, StarOffice og OpenOffice på den ene side og fx. Lotus
> og ViaVoice på den anden side af bordet...

En ualmindeligt interessant og samtidig deprimerende nyhed :)

IBM har allerede en Unix der hedder AIX - to Unixer i samme hus er en
dårlig ting. Herudover har IBM meget dårlige karakterer i forbindelse
med at sælge ting. Eksemplet du sikkert allerede kender er OS/2 og jeg
arbejder til dagligt med AS/400, hvor vi dagligt(!) ser hvor elendigt
IBM er til at sælge varen. De kunne ikke sælge guld til halv pris :(

Lotus Symphony er OpenOffice udvidet med Lotusting. Det er godt nok :)

IBM understøtter Java på alle deres ikke-PC platforme (hvilket er
RIGTIGT godt) men de har ALLEREDE deres egen implementation. At have to
Java'er i samme hus er ikke en god ting.

Jeg er derfor HENRYKT for at Sun har valgt at GPL'e deres kronjuveler
fordi det har sikret at selvom Microsoft købte Sun og lukkede butikken
så kan både Java og Solaris leve videre hvis der er nogen der vil tage
det og bære det videre.

Apache er allerede open source og ikke i Sun regi så der er ingen
forskel der.

> [...]
> Apple og IBM er de to, der har tabt mindst af alle de store i den
> nuværende financielle situation og dermed også står med den stærkeste

Apple har kunnet sælge en masse ting som menigmand gerne vil have. IBM
har nogen kernekunder der lægger rigtigt mange penge for at få varen i
form af ekstremt driftssikre systemer. Du har garanteret aldrig HØRT om
AS/400, men det er faktisk en salgsparameter som gør en forskel med
hensyn til driftssikkerhed.

Kan du forestille dig en kasse der bare står under et skrivebord og i
praksis er glemt men dagligt varetager virksomhedens kerneforretning?
Den kasse står der IBM på rigtigt mange steder.

Tak for tipset. JEg vil følge udviklingen med yderste interesse!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 18:05

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> En ualmindeligt interessant og samtidig deprimerende nyhed :)

Ja, jeg hoppede da også lige en gang i stolen, da de nævnte det..-)

> [...]
> arbejder til dagligt med AS/400, hvor vi dagligt(!) ser hvor elendigt
> IBM er til at sælge varen. De kunne ikke sælge guld til halv pris :(

Ja mon ikke... OS/2 lovede elelrs rimelig godt fra starten, og den har
da stadig en vis udbredelse. - Men det kunne jo tænkes, at det var
meningen, at det skulle lægges sammen, og at SUN delen skulle stå for
udvikling og markedsføring på softwareområdet. - Det ville jeg
ihvertfald finde naturligt, da det jo er dem, der har ekspertisen...

> Lotus Symphony er OpenOffice udvidet med Lotusting. Det er godt nok :)

Har lige for nyligt hentet nyeste demoversioner, men har endnu ikke haft
tid til at afprøve dem - hverken på OS X eller WinXP.

> IBM understøtter Java på alle deres ikke-PC platforme (hvilket er
> RIGTIGT godt) men de har ALLEREDE deres egen implementation. At have to
> Java'er i samme hus er ikke en god ting.

Enig, men man kunne jo sagtens forestille sig, at de arbejder hen mod ét
samlet Java system.

> [...]
> det og bære det videre.
>
> Apache er allerede open source og ikke i Sun regi så der er ingen

Øh...mig bekendt hedder det da stadig officielt SUN Apache?

> [...]
> form af ekstremt driftssikre systemer. Du har garanteret aldrig HØRT om
> AS/400, men det er faktisk en salgsparameter som gør en forskel med

Jo da. "...IBM, DOS, WordPerfect og så en enkelt AS/400". - Indtil
for ganske få år siden var det det system, de danske sygehuse brugte som
serversystem. Fx. stod serveren for hele det, der nu hedder Region
Midtjylland og det gamle Thisted Amt - altså Mors og Thy, - i Silkeborg.
- Min søster har været chef for EDB afdelingen på et af sygehusene i
området, - så jo, jeg kender skam godt en AS/400 og har da også hjulpet
hende et par gange, selvom hun absolut ikke brød sig om det... - Hun
blev rimelig sur, når man drillede hende med, at de kun kendte til IBM,
DOS, WordPerfect og AS/400.

> Kan du forestille dig en kasse der bare står under et skrivebord og i
> praksis er glemt men dagligt varetager virksomhedens kerneforretning?
> Den kasse står der IBM på rigtigt mange steder.

- Eller som i Silkeborg, - dér stod de i massevis side om side og i
etager. - Problemet med dem var, at hver enkelt afdeling på de enkelte
sygehuse havde hver deres AS/400. - Og dethele skulle jo bare fungere
_sammen_ - DET gjorde det så ikke altid..-(!

> Tak for tipset. JEg vil følge udviklingen med yderste interesse!

Det vil jeg også! - I og med, at jeg har nogle 'luskede' planer på et
tidspunkt om at få en Solaris/Apache server til at fungere her i huset,
så jeg kan få alt mit software lagt op til fri afbenyttelse. - Men det
kræver liiiige, at der kommer et ordentlig forstørrelsessystem, der kan
benyttes på Solaris...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-09 20:31

On 2009-03-18 18:05:13 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Øh...mig bekendt hedder det da stadig officielt SUN Apache?

Det har det aldrig heddet.

Sun er har aldrig haft snablen nede i apache, faktisk er sun's
kærlighed for Apache af ret ny dato. Indtil for få år siden spillede
Sun 100% netscape kortet og viderefører i dag Netscapes Communication
server under eget navn (købte de skidtet da netscape overdrog mozilla
til AOL?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Apache_server

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 21:12

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det har det aldrig heddet.

Næh, Apache er en rigtig græsrodsbevægelse.

(som iøvrigt stort set selv har fjernet markedet for højtydende
webserversoftware :) Altså lige bortset fra Microsofts IIS som er
gavnet af Microsofts indsyltning i Windows og .NET.

> [...]
> netscape kortet og viderefører i dag Netscapes Communication server
> under eget navn (købte de skidtet da netscape overdrog mozilla til AOL?)

Ingen anelse. IBM lærte hurtigt lektien - der gik ikke længe inden de
skrottede egne tiltag og bare porterede Apache.

Men det er ikke for Mor Karen i Kæret da.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-09 20:33

On 2009-03-18 18:05:13 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> så jeg kan få alt mit software lagt op til fri afbenyttelse. - Men de
> t kræver liiiige, at der kommer et ordentlig forstørrelsessystem, der k

Det behøver du ikke vente på, alt på en sunbox forgår i en shell.

prøv Terminal.app og "ævle"+"+"

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 21:13

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det behøver du ikke vente på, alt på en sunbox forgår i en shell.

Du lever i fortiden. OpenSolaris er faktisk brugbart.

Jeg har dog ikke undersøgt handicapværktøjerne.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-03-09 22:09

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Du lever i fortiden. OpenSolaris er faktisk brugbart.

Det er en shell måske ikke? Det er da den primære måde at betjene de
fleste unix-servere jeg har arbejdet på.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 23:02

Lars Kongshøj skrev:

> Det er en shell måske ikke? Det er da den primære måde at betjene de
> fleste unix-servere jeg har arbejdet på.

Jovist, men OpenSolaris har fået en Gnome brugerflade istedet for CDE og
er ikke helt tosset hvis man også gerne vil lave andet end skrive ls og
vi hele dagen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 22:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du lever i fortiden. OpenSolaris er faktisk brugbart.
>
> Jeg har dog ikke undersøgt handicapværktøjerne.

Det har vi til gengæld i Dansk Blindesamfund, og pt. er der absolut
ingen muligheder for forstørrelsessystemer ala ZoomView, CloseView tl
mac eller ZoomText til Windows.

Der findes dog et kontrolpanel baseret på det gamle InLarge fra Berkeley
University (samme som lavede CloseView), men det er langt fra stabil, og
så er der oveni så meget flickering, at det er ulideligt at se på.

Hvad TTS/SR angår, så er det MBROLA, der er det eneste system, der
fungerer pålideligt, men det findes stadig ikke til dansk. Det er
besværlig at installere, da der første gang skal kompileres et hav af
resourcefiler. Når først det er gjort og derefter installeret, så kører
det godt, - men det er bare ikke nemt at lave for hvide mennesker - og
langt mindre for svagtseende eller blinde. Kompilering og installering
kræver faktisk normalt seende hjælp...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 23:05

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det har vi til gengæld i Dansk Blindesamfund, og pt. er der absolut
> ingen muligheder for forstørrelsessystemer ala ZoomView, CloseView tl
> mac eller ZoomText til Windows.

Kan være det var en tidligere version.

Fra http://blogs.sun.com/BVass/entry/accessibility om den nyeste version:

"Sun's just-released OpenSolaris 2008.11 is the pinnacle of open source
accessibility, and is already receiving rave reviews from blind users.
Josh Lambert, a blind user, summed up his first experiences with
OpenSolaris: "congratulations to you all at Sun, and thank you so very
much for making my boyhood dream come true. Ever since the early 90s
when I used to dial into shell accounts, and would hear "unix r system v
release, I have wanted to sit behind a Sun console. Now I and many
others can."

Regarding the accessible installation experience in OpenSolaris 2008.11,
Everett Zufelt responded: "I am overwhelmingly impressed with the
2008.11 accessible install." He went on to say: "it was the smoothest
operating system install that I have ever performed.""

Det er selvfølgelig reklamegejl, men hvis en blind amerikaner kan bruge
det, er der vel håb :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-09 01:40

> [...]
> operating system install that I have ever performed.""
>
> Det er selvfølgelig reklamegejl, men hvis en blind amerikaner kan bruge

Hvor der er liv, er der håb,.-) - - Jeg aner ikke, hvornår Os 11 er fra.
- Men jeg tror det næppe. Sidst vi drøftede det var i slutningen af
sep.08... Desuden taler han jo kun om TTS/SR og ikke om
forstørrelsessystemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 09:41

> Jeg aner ikke, hvornår Os 11 er fra.

OS 1100 blev allerede brugt på RECKUs Univac-maskiner i slutningen af
70erne. Datidens dat0'er lærte så at programmere i Pascal 1100 med
hulkortstakke.

<http://en.wikipedia.org/wiki/UNIVAC_1110>

RECKU. Regionale Edb-Center ved Københavns Universitet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 11:16

Per Rønne skrev den 19-03-2009 09:41:

> OS 1100 blev allerede brugt på RECKUs Univac-maskiner i slutningen af

Jeg vil godt vædde på at Erik mente OpenSolaris 2008.11 i ovenstående
(og det betyder iøvrigt at den er forsøgt udgivet i november 2008)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-09 13:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg vil godt vædde på at Erik mente OpenSolaris 2008.11 i ovenstående
> (og det betyder iøvrigt at den er forsøgt udgivet i november 2008)

Just präcis...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-09 13:49

Per Rønne wrote:

> [...]
> hulkortstakke.
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/UNIVAC_1110>
>
> RECKU. Regionale Edb-Center ved Københavns Universitet.

Æh hwa? - OS 11 = OpenSolaris 11 - frigivet en gang sidste år...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 14:14

> Æh hwa? - OS 11 = OpenSolaris 11 - frigivet en gang sidste år...

Det er det der sker når man selv opfinder sine forkortelser ... det
giver bare forvirring. I et andet indlæg snakker du om DNS og der gik
lidt tid før jeg fattede at du snakkede om Dragon Naturally Speaking ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-03-09 17:45

> [...]
> giver bare forvirring. I et andet indlæg snakker du om DNS og der gik
> lidt tid før jeg fattede at du snakkede om Dragon Naturally Speaking ...

Jeg holder med Thomas, så hold op med det, Erik Min far kan nemlig
tæve din far

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 22:44

Morten Lind skrev:
> Jeg holder med Thomas, så hold op med det, Erik Min far kan nemlig
> tæve din far

Tror du ikke Erik har nået en alder hvor hans far ikke er kampdygtig mere?

Men så har du jo også ret

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:29

On 2009-03-19 13:49:25 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Æh hwa? - OS 11 = OpenSolaris 11 - frigivet en gang sidste år...
>
> mvh. Erik Richard

Solaris 11 er ikke releaset endnu. Solaris er stadig på version 10.

Jeg mener iøvrigt at seneste release er 10.2008 - nye features er boot
fra ZFS + et løft til containere.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 22:48

> Solaris 11 er ikke releaset endnu. Solaris er stadig på version 10.

Vi snakker også om OpenSolaris versionen med kodenavnet Indiana. Du
tænker nok på Nevada.

http://opensolaris.org/os/TryOpenSolaris/

Det er ganske fikst den kan boote fra ZFS.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-09 01:14

> [...]
> tænker nok på Nevada.
>
> http://opensolaris.org/os/TryOpenSolaris/
>
> Det er ganske fikst den kan boote fra ZFS.

Har lige hentet den i image fil - 4:16min. til 704mb - ganske kvikt...

- Kan den installeres på en NTFS eller HFS+ partition/HD - eller hvilket
format skal man bruge på en Macpro?
- Kan fx. Parallels 3.x + BootCamp installere og styre den samtidig med,
at Parallels også har en XPPro at tage sig af?

Hvis man kan det, så kunne det da være sjovt at installere og prøveden
i et virtuelt miljø, - så kommer jeg jo udenom problemet med
forstørrelsesprogram, da detså er Mac'en, der er hovedsystem og derfor
også styrer ZoomView...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-09 07:41

On 2009-03-20 01:14:21 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> .

> Har lige hentet den i image fil - 4:16min. til 704mb - ganske kvikt...
>
> - Kan den installeres på en NTFS eller HFS+ partition/HD - eller hvilke t
> format skal man bruge på en Macpro?

sun's ufs (x86 variant) eller zfs.

tror ikke du vil ud den da du kommer til at rode med grub.

installer i et virtuelt miljø på en virtuel disk.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 09:17

> [...]

> - Kan fx. Parallels 3.x + BootCamp installere og styre den samtidig med,
> at Parallels også har en XPPro at tage sig af?

Jeg vil foreslå at du installerer VirtualBox og installerer den i den.

Du skal nok lige have lidt hjælp med at få installeret det kode der
fortæller OpenSolaris den ligger inden i en virtualbox.

Er du ligeglad med om OpenSolaris ved det, er Parallels fint at
installere i.

Jamen så er det da oplagt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:26

On 2009-03-19 01:40:18 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Hvor der er liv, er der håb,.-) - - Jeg aner ikke, hvornår Os 11 er f ra

Solaris 10, november 2008 release.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 06:52

On 2009-03-18 21:13:03 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Du lever i fortiden. OpenSolaris er faktisk brugbart.

ikke til opsætning af en webserver i GUI

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 07:33

> ikke til opsætning af en webserver i GUI

Jeg synes du skrev "alt" og ikke "opsæt webserver" :)

De har endda fået lavet så man kan spole tilbage i tid med zfs direkte i
Nautilus. Whee.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-03-09 17:46

> De har endda fået lavet så man kan spole tilbage i tid med zfs direkte i
> Nautilus. Whee.

Holy shit - nu er du s´gu´ for moderne for mig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-03-09 22:50

Morten Lind skrev:

> Holy shit - nu er du s´gu´ for moderne for mig

Vi skal have en C64 til Morten så han kan føle sig ung igen :D

Det er sådan noget TimeMachine agtigt men lavet af Sun i stedet for
Apple. Dvs det er teknisk MEGET smart men ikke til at bruge for
almindelige dødelige.

Men MEGET kort fortalt er fidusen at selve filsystemet understøtter den
funktionalitet du kender fra Time Machine, og at man kan tilgå flere
forskellige tidspunkter uden at skulle starte Time MAchine. Meeeeeget
langhåret.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:32

On 2009-03-19 07:33:04 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg synes du skrev "alt" og ikke "opsæt webserver" :)

Jeg vil stadig mene at man ikke kommer særlig langt med GUI på en sun
box, slet ikke som serveradministrator. Der der er visse ting der er
nice i SMC consollen, men den afvikler man typsik remote.

> De har endda fået lavet så man kan spole tilbage i tid med zfs direkte
> i Nautilus. Whee.

timemchine, bliver iøvrigt sweet når Apple engang dumper HFS+ til
fordel for ZFS.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 19:44

> [...]
> nice i SMC consollen, men den afvikler man typsik remote.

> timemchine, bliver iøvrigt sweet når Apple engang dumper HFS+ til

jeg vil stadig ikke sætte penge på at apple vil bruge ZFS på klient
maskiner ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 20:07

On 2009-03-19 19:44:16 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jeg vil stadig ikke sætte penge på at apple vil bruge ZFS på klient
> maskiner ...
>
> /thomas

fsevents er smart men ikke særlig effektiv i forhold til hvad der er
muligt på ZFS. Envidere er tiden ved at løbe fra HFS+ som filsystem.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 21:50

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja mon ikke... OS/2 lovede elelrs rimelig godt fra starten, og den har
> da stadig en vis udbredelse. - Men det kunne jo tænkes, at det var

OS/2? Æh, DET tror jeg ikke på. Hvem skulle det være?

> Enig, men man kunne jo sagtens forestille sig, at de arbejder hen mod ét
> samlet Java system.

Tjoh, men det er ikke nemt med to giganiske kodebaser. Det ville være
lidt som at skulle bygge XP og OS X sammen til et samlet. Ikke nemt.

> Øh...mig bekendt hedder det da stadig officielt SUN Apache?

Nøp :)

> [...]
> hende et par gange, selvom hun absolut ikke brød sig om det... - Hun
> blev rimelig sur, når man drillede hende med, at de kun kendte til IBM,

Hmm... Bare lige for at være sikker. Så skærmbillederne sådan ud?

http://www.crimsonsolutions.co.uk/as400/as400-screen-shot.php

(bare sårn cirka). Hvis ikke, har det været noget andet :)

> [...]
> sygehuse havde hver deres AS/400. - Og dethele skulle jo bare fungere
> _sammen_ - DET gjorde det så ikke altid..-(!

Hver deres AS/400? Det er de sgu for dyre til :) Den tror jeg ikke
helt på :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 21:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Hmm... Bare lige for at være sikker. Så skærmbillederne sådan ud?
>
> http://www.crimsonsolutions.co.uk/as400/as400-screen-shot.php

Ehw, ehw, ehw! Sådan en har jeg dimset rundt i en gang på job. Du må
ikke poste den slags her!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 22:00

Peter Farsinsen skrev:

> Ehw, ehw, ehw! Sådan en har jeg dimset rundt i en gang på job. Du må
> ikke poste den slags her!

Æh, jo, det må jeg godt :)

Vær du bare glad for det ikke var den finske version

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 18-03-09 22:51

> Æh, jo, det må jeg godt :)
>
> Vær du bare glad for det ikke var den finske version

Ja, det skulle da så være den eneste formildende omstændighed ved dette
gustne bruger-fjæs, jeg ser alt for rigeligt af hver dag.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 23:06

Mogens Thyregod skrev:

> Ja, det skulle da så være den eneste formildende omstændighed ved dette
> gustne bruger-fjæs, jeg ser alt for rigeligt af hver dag.

Du mener at det at det er på finsk er en formildende omstændighed? Uf :)

Troede ikke du også var grønskærmsdims.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 18-03-09 23:15

> Du mener at det at det er på finsk er en formildende omstændighed? Uf :)
>
> Troede ikke du også var grønskærmsdims.

Kun i embeds medfør (lagerstyring) og blot som genem bruger.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 23:29

Mogens Thyregod skrev:

> Kun i embeds medfør (lagerstyring) og blot som genem bruger.

Man ved jo aldrig i disse tider.

Hvis det kan trøste, er der rigtigt mange kloge hoveder der prøver at
hitte på en måde at gøre noget ved det så det bliver til at have med at
gøre i disse webtider. IBM selv kan ikke rigtigt hitte på noget
fornuftigt :)

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 18-03-09 23:46

> [...]
> hitte på en måde at gøre noget ved det så det bliver til at have med at
> gøre i disse webtider. IBM selv kan ikke rigtigt hitte på noget

Næh, fremtiden er en svær størrelse at spå om, men de "klåwe" (de som
bestemmer) siger fremtiden hedder SAP, men det er sgutte meget kønnere!

Det er mig ubegribeligt, at der udvises så eklatant mangel på forståelse
af farver (og sammensætninger heraf) ved udvikling af sådanne systemer.

Gi' mig grelle og/eller skrigende farver, der gør ondt i øjenene -
Vorherre bevares!

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-03-09 00:02

Mogens Thyregod wrote:
> Næh, fremtiden er en svær størrelse at spå om, men de "klåwe" (de som
> bestemmer) siger fremtiden hedder SAP, men det er sgutte meget kønnere!

Jeg har ikke været i nærheden af SAP det sidste år. Er den opdatering af
GUI'et de har lover i evigheder ikke landet endnu?

> [...]
> af farver (og sammensætninger heraf) ved udvikling af sådanne systemer.
>
> Gi' mig grelle og/eller skrigende farver, der gør ondt i øjenene -

Jeg har lavet interfacedesign i SAP og det er slet ik' sjovt. De har
droppet så mange gængse interfacemetaforer at det næsten er som at
genopfinde den dybe tallerken igen. Ta' eksempelvis navigation i lister
- det må du kende til - alle klager over at man ikke kan navigere i dem
på samme vis som man gør i f.eks. Excel, men SAP laver ik' sån' om på det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-03-09 00:05

Peter Farsinsen wrote:

> genopfinde den dybe tallerken igen.

Gad vide om nogen har genopfundet den dybe tallerken eller om det bare
er blevet ved talemåden. Anyhow, beklager pleonasmen ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 01:04

> Gad vide om nogen har genopfundet den dybe tallerken eller om det bare
> er blevet ved talemåden. Anyhow, beklager pleonasmen ;)

Det er da ikke en pleonasme!(?) Lad i øvrigt være med at bruge den slags
ord så sent om natten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-03-09 01:17

Henrik Münster wrote:

> Det er da ikke en pleonasme!(?) Lad i øvrigt være med at bruge den slags
> ord så sent om natten.

Det er det da 'genopfinde den dybe tallerken igen'. Man kan selvfølgelig
læse det som om nogen allerede har genopfundet den dybe tallerken,
hvorfor man kan sige at det kan gøres 'igen', men det var ikke, hvad jeg
mente.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 23:15

> [...]
> læse det som om nogen allerede har genopfundet den dybe tallerken,
> hvorfor man kan sige at det kan gøres 'igen', men det var ikke, hvad jeg

Nå ja, undskyld. Jeg havde overset det sidste "igen". Min fejl!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 00:11

Mogens Thyregod skrev:

> Næh, fremtiden er en svær størrelse at spå om, men de "klåwe" (de som
> bestemmer) siger fremtiden hedder SAP, men det er sgutte meget kønnere!

Måske :) Det er svært at sige - men jeg er enig, der er rigtigt mange
systemer der er rigtigt grimme.

> Det er mig ubegribeligt, at der udvises så eklatant mangel på forståelse
> af farver (og sammensætninger heraf) ved udvikling af sådanne systemer.

FOrdelen ved sådan en skærm er at der er TO farver man kan skrue på.
Det tager ikke så lang tid.

> Gi' mig grelle og/eller skrigende farver, der gør ondt i øjenene -
> Vorherre bevares!

Det er så du bliver hurtigst muligt færdig med dit arbejde :) Ikke noget
med at dvæle over skærmbilledernes skønhed

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 19-03-09 00:29

> Mogens Thyregod skrev:
> [snip)
>
> Det er så du bliver hurtigst muligt færdig med dit arbejde :) Ikke noget
> med at dvæle over skærmbilledernes skønhed

Se - lige den vinkel havde jeg ikke set den i 8¬)

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-09 01:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> OS/2? Æh, DET tror jeg ikke på. Hvem skulle det være?

Det véd jeg ikke, men for nylig var der to, der ville købe OS/2 i en
softwaregruppe, - så der er da nogen, der bruger det..-)

Og så er der da et af de her 'dejlige' og 'særdeles velfungerende'
statslige systemer, der stadig bruger OS/2 som basis, - kan ikke huske,
om der er Miljøstyrelsen eller sådan noget... - Jeg håber, du kan forstå
ironien. - Projektet er for nylig blevet stoppet, da det kører ad en vis
ting til...

> Tjoh, men det er ikke nemt med to giganiske kodebaser. Det ville være
> lidt som at skulle bygge XP og OS X sammen til et samlet. Ikke nemt.

Hvem har sagt, det skal være nemt? - og hvis XP+OS X blev til et system,
vil det da kun gavne PC-folket. - Vi har jo allerede fordelene...

> Nøp :)

Hm, - jeg har faktisk nogle disketter, hvor der står "SUN Apache
0,9.0"... - Jeg kan ikke kontrollere indholdet, da de har været brugt
til backup af ham, jeg fik dem fra...

> Hmm... Bare lige for at være sikker. Så skærmbillederne sådan ud?
>
> http://www.crimsonsolutions.co.uk/as400/as400-screen-shot.php
>
> (bare sårn cirka). Hvis ikke, har det været noget andet :)

Jeg véd ikke, hvordan de så ud, - jeg har aldrig set dem i virkeligheden
- kun hjulpet enten pr. tlf. eller når, jeg var på besøg.

> Hver deres AS/400? Det er de sgu for dyre til :) Den tror jeg ikke
> helt på :)

Jeg er udmærket klar over, de er7var dyre, men dengang spillede det
ingen rolle, hvad det kostede, der skulle bare indkøbes EDB... Men jeg
kan godt se, det kan misforstås - den måde, jeg har formuleret det på.
Jeg mener selvfølgelig ikke, at hvis et sygehus havde 12 forskellige
afdelinger, så havde de 12 maskiner stående. - Det mest korrekte er vel
at sige, at hver fagområde på alle sygehusene i det tilknyttede distrikt
hver havde sin AS/400. - Altså fx. hvis der er en 'Medicinsk A' på
sygehus 1, 2 og 4, så er det én maskine, administration på både 1, 2, 3,
4 og 5, så er det én maskine, - 'Medicinsk B' på fx. 2, 3 og 4, så er
det også én maskine osv. - Jeg mener, min søster engang nævnte, at der
var omk. 70 maskiner i alt, - stadig en rimelig pæn sum, der er betalt
for dem...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 06:56

On 2009-03-18 21:49:41 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Hmm... Bare lige for at være sikker. Så skærmbillederne sådan ud?
>
> http://www.crimsonsolutions.co.uk/as400/as400-screen-shot.php
>
> (bare sårn cirka). Hvis ikke, har det været noget andet :)

Der findes GUI applikationer som alternativ til de normaler der
indvikles i TN5250 - hos os sidder brugerne eks med Aspect/4
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 07:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Der findes GUI applikationer som alternativ til de normaler der
> indvikles i TN5250 - hos os sidder brugerne eks med Aspect/4

Der er ikke en GUI-standard der både er officielt sanktioneret af IBM
_og_ brugt generelt af udviklere. Det er faktisk et problem :)

Desuden er de grønne skærme lynende hurtige - det betyder faktisk noget
når vi snakker om hvad erfarne folk kan få lavet af arbejde i løbet af
en dag.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:36

On 2009-03-19 07:36:18 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Der er ikke en GUI-standard der både er officielt sanktioneret af IBM
> _og_ brugt generelt af udviklere. Det er faktisk et problem :)

Det ved jeg, det er vist EDB gruppen der står bag Aspect/4 - de fleste
af vores OS/400 applikationer er udviklet herhjemme (folk i reklame og
mediebrancen kender helt sikkert applikationerene og leverandøren -
denne leverandør understøtter i hvert fald i et vist omfang Aspect/4)

> Desuden er de grønne skærme lynende hurtige - det betyder faktisk noget
> når vi snakker om hvad erfarne folk kan få lavet af arbejde i løbet af
> en dag.

De fleste af vores brugere sidder skam stadig i Client Access

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 22:52

> [...]
> mediebrancen kender helt sikkert applikationerene og leverandøren -
> denne leverandør understøtter i hvert fald i et vist omfang Aspect/4)

Der kan man se. Lille verden. EDBgruppen har jeg hørt om.

> De fleste af vores brugere sidder skam stadig i Client Access

Der er gode penge at tjene for dem der finder en fornuftig måde at
udvide Client Access til interagere godt med en browser.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 06:57

On 2009-03-18 21:49:41 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Hver deres AS/400? Det er de sgu for dyre til :) Den tror jeg ikke helt på :)

Jeps, en lille box til en et par hundrede brugere koster ca som en
villa i provinsen.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 09:41

> Jeps, en lille box til en et par hundrede brugere koster ca som en
> villa i provinsen.

Eller en 1-værelses lejlighed i København ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:37

On 2009-03-19 09:41:11 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Eller en 1-værelses lejlighed i København ...

Det er nok i underkanten.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 06:56

> Det er nok i underkanten.

På Nørrebro nåede 1-værelses ejerlejligheder op i en prisklasse på et
par millioner kroner ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-09 20:19

On 2009-03-18 14:29:40 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> ved at IBM vil få eget styresystem [Solaris], egne kontorpakker
> [StarOffice/OpenOffice], eget serversystem [Apache/Solaris]

IBM har OS'er i forvejen og mere til: AIX, OS/400 (jeg vil ikke nævne
mainframe)
IBM har webservere i forvejen
IBM har just relanceret deres Lotus office pakke.

Sun er i pengenød og har gennem flere år haft svært ved at sælge og
have råd til at udvikle deres ultrasparc hardware. På software siden er
der mange spændene ting i Solaris som IBM sikkert gerne vil have fat i
men jeg kan ikke forstille mig at de dropper deres unix (AIX) til
fordel for Solaris - mht OS/400 er det en helt andet størrelse.

IBM sælger i dag primært service og vil sikkert gerne have suns andel
af servermakedet selv om det et vigende.

> 100% TTS/SR
> [ViaVoice/InfoVox/GhostReader], 100% integreret note- og task system
> [Lotus] ???

ViaVoice var engang the next big thing, det er det ikke længere.

> [...]
> at Apple og IBM er de to, der har tabt mindst af alle de store i den
> nuværende financielle situation og dermed også står med den stærk este

IBM er koncentrerer sig i dag udelukkende om server markedet
(mainstream x86 boxe, enterprise P-series (OS/400 & AIX) og mainframe
Z-series. IBM er nok et tech firma men deres produkter adskiller sig
væsenligt fra hvad eks Apple , Lenovo eller Dell langer over disken.

KOnkurenterne hedder Fujitsu, Sun og ikke mindst HP (se bort fra deres
PC buisneess).

Profitten på især de to sidstnævnte katagorier kommer ind i form af
konsulentydelser, servicekontrakter og licenser. Trods at IBM's x86
servere er meget udbredet og vellidte tror jeg at størstedelen af
indtjæningen ligger på P og Z series + de obligatorisek serviceydelser.
Prisen på en lille P series box med OS/400 og tilhørende licenser og
service vil få de fleste skribenter her til at tabe underkæben.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 21:17

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> jeg kan ikke forstille mig at de dropper deres unix (AIX) til fordel
> for Solaris - mht OS/400 er det en helt andet størrelse.

AS/400 tjener de faktisk gode penge på det (men det er jo fordi de HAR
kunderne, ikke fordi de får nye). De har lige valgt at konsolidere hele
Powerplatformen som blades i stedet for individuelle produkter. Et
fornuftigt træk.

> ViaVoice var engang the next big thing, det er det ikke længere.

Dragon Naturally Speaking skulle være helt fantastisk. Det er bare ikke
noget for mig - jeg bryder mig ikke om at bruge pc'en som diktafon, men
måske noget for Münsterne?

> Prisen på en lille P series box med OS/400 og tilhørende licenser og
> service vil få de fleste skribenter her til at tabe underkæben.

Båt, du lever i fortiden, det er FLERE generationer siden det hed OS/400
(og platformen hedder ikke p (det er AIX) men i). "IBM i" er nu det
officielle navn.

Men jeg er enig i observationen. Man skal ikke være bleg for nuller
hvis man gerne vil have IBM men så får man altså også en arbejdshest der
giver en Mac Pro så seriøst baghjul at det er svært at forestille sig :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 01:04

> Dragon Naturally Speaking skulle være helt fantastisk. Det er bare ikke
> noget for mig - jeg bryder mig ikke om at bruge pc'en som diktafon, men
> måske noget for Münsterne?

Moi? Vi klarer os med Sectra på sygehuset. Når først det har lært vores
stemmer at kende, fungerer det såmænd meget godt. Nogle gange går det
dog helt i skudder-mudder, hvilket kan være meget underholdende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-09 01:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Dragon Naturally Speaking skulle være helt fantastisk. Det er bare ikke
> noget for mig - jeg bryder mig ikke om at bruge pc'en som diktafon, men
> måske noget for Münsterne?

Ha! - jeg læste det lige som 'monsterne'..-) DNS er et godt stykke
værktøj, der er på vej frem. De har fx. lige for nyligt sendt en ny Mac
version på markedet. de bruger samme stemmer som både GhostReader og
iVox (InfoVox). Og de kæmper for at få en ordentlig brugbar Linux
version ud nu.... - Men hvis du vil bruge det som diktafon software, får
man helt klart mest ud af DNS ved at bruge det sammen med ViaVoice.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 07:09

On 2009-03-18 21:17:01 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
>
> BÃ¥t, du lever i fortiden, det er FLERE generationer siden det hed
> OS/400 (og platformen hedder ikke p (det er AIX) men i). "IBM i" er nu

IBM har omdøbt produktlinien flere gang inde for få år, as/400,
i-series, og såvidt jeg husker senest os'et som OS/400 men jeg kan se
på IBMs hjemmeside at OS'et stadig hedder i5/OS. Vores lokale OS/400
operatør holder dog hårdnakket fast i at det hedder OS/400.

mht hardwaren har de lagt udviklingen af i og p series sammen så
forskellen i dag består i OS'et

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 09:41

> jeg bryder mig ikke om at bruge pc'en som diktafon

Næh, dertil har vi jo også iPhone - og diktafon vil i øvrigt ligge i
selve iPhone OS 3.0 når den kommer til sommer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 11:16

> Næh, dertil har vi jo også iPhone - og diktafon vil i øvrigt ligge i
> selve iPhone OS 3.0 når den kommer til sommer.

Jeg bryder mig heller ikke om at bruge en diktafon som diktafon

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 12:41

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg bryder mig heller ikke om at bruge en diktafon som diktafon

Du vil kort sagt meget hellere notere det ned i dinne lille
Obelix-lommebog.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 22:54

Per Rønne skrev:

> Du vil kort sagt meget hellere notere det ned i dinne lille
> Obelix-lommebog.

Jeg ved ikke hvad en Obelix-lommebog er, men jeg foretrækker klart at
skrive på et tastatur fremfor at diktere.

Måske havde jeg set anderledes på det hvis jeg havde 1) været læge og 2)
haft en nuttet sekretær.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-09 01:05

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg ved ikke hvad en Obelix-lommebog er, men jeg foretrækker klart at
> skrive på et tastatur fremfor at diktere.

kan du ikke din Asterix? - Det er en enorm mangel i din opdragelse..-)

> Måske havde jeg set anderledes på det hvis jeg havde 1) været læge og 2)
> haft en nuttet sekretær.

Hm, sidstnævnte kunne måske bruges i nød og betræk..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 06:56

> kan du ikke din Asterix? - Det er en enorm mangel i din opdragelse..-)

Jep, en Obelix-lommebog er natuerligvis lavet af granit, og i størrelse
med en bautasten - og notitserne /hugges/ ud .

> Hm, sidstnævnte kunne måske bruges i nød og betræk..-)

Går man meget rundt kan det vel være en fordel lige at kunne indtale en
notits.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 09:21

Per Rønne skrev:

> Jep, en Obelix-lommebog er natuerligvis lavet af granit, og i størrelse
> med en bautasten - og notitserne /hugges/ ud .

Han har dem ikke i lommen men på ryggen og de er uden inskriptioner.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 11:11

> Han har dem ikke i lommen men på ryggen og de er uden inskriptioner.

De får naturligvis først notitser når han hugger dem ud.

Og LOMMEbog; jeg forestillede mig stadig med dem /på ryggen/ .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 18:33

Per Rønne skrev:

> De får naturligvis først notitser når han hugger dem ud.

Jamen det gør han jo ikke. Er der nogen bautaer med notitser på i et
hæfte jeg ikke har læst (bemærk det kræves at Goscinny har skrevet
librettoen)

> Og LOMMEbog; jeg forestillede mig stadig med dem /på ryggen/ .

Hvorfor kaldte du det så en LOMMEbog, istedet for en rygbog? Jeg må
indrømme at jeg vist er nødt til at få undertekster på vitsen der *øvøv*

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-09 05:07

> [...]
>
> Hvorfor kaldte du det så en LOMMEbog, istedet for en rygbog? Jeg må
> indrømme at jeg vist er nødt til at få undertekster på vitsen der *øvøv*

Ja, mod manglende humoristisk sans kæmper selv guderne forgæves ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-03-09 09:44

Per Rønne skrev:

> Ja, mod manglende humoristisk sans kæmper selv guderne forgæves ...

"Manglende" vil jeg nu ikke godvilligt gå med til, men jeg tror godt vi
kan blive enige om at vi ikke har SAMME sans for humor.

Det er vel egenligt en del af charmen ved at være menneske :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 09:19

Erik Richard Sørensen skrev:

> kan du ikke din Asterix? - Det er en enorm mangel i din opdragelse..-)

Æh, jo, jeg kan godt min Asterix (og jeg er ikke sikker på vi skal til
at diskutere mangler i opdragelse ). Jeg mindes ikke at have set
Obelix skrive noget som helst i en lommebog.

> Hm, sidstnævnte kunne måske bruges i nød og betræk..-)

betræk? Den forstod jeg ikke :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-09 09:20

> Æh, jo, jeg kan godt min Asterix (og jeg er ikke sikker på vi skal til
> at diskutere mangler i opdragelse ). Jeg mindes ikke at have set
> Obelix skrive noget som helst i en lommebog.

har Obelix overhovedet lommer ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-09 13:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, jo, jeg kan godt min Asterix (og jeg er ikke sikker på vi skal til
> at diskutere mangler i opdragelse ). Jeg mindes ikke at have set
> Obelix skrive noget som helst i en lommebog.

Det er da den bautasten, han altid render rundt med, der er hans
lommebog.

> betræk? Den forstod jeg ikke :)

Ups! -Jeg glemte, du endnu ikke er integreret. - Det er jydsk for
'nød og bekneb'..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 18:33

> Ups! -Jeg glemte, du endnu ikke er integreret. - Det er jydsk for
> 'nød og bekneb'..-))

Nåh, ikke alt det der sære mumlenowet. Tal darnsk tark!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:38

On 2009-03-19 09:41:11 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Næh, dertil har vi jo også iPhone - og diktafon vil i øvrigt ligge i
> selve iPhone OS 3.0 når den kommer til sommer.

fidusen er at den kan transcribe dine gloser til nogenlunde korrekt
skrevet dansk (el. latin)
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 06:56

> fidusen er at den kan transcribe dine gloser til nogenlunde korrekt
> skrevet dansk (el. latin)

Se, det var en nyhed. Gemmes de så i Notitser, der fremover vil blive
synkroniseret gennem MobileMe, til Leopardens Notitser?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-09 07:45

On 2009-03-20 06:56:27 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Se, det var en nyhed. Gemmes de så i Notitser, der fremover vil blive
> synkroniseret gennem MobileMe, til Leopardens Notitser?

det var ikke en nyhed, det var en forklaring på hvad "dikatfon"
programmer til journalskrivning skal kunne - og hvorfor en iphone ikke
kan klare opgaven.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 11:12

> det var ikke en nyhed, det var en forklaring på hvad "dikatfon"
> programmer til journalskrivning skal kunne - og hvorfor en iphone ikke
> kan klare opgaven.

OK; jeg har nu altid forestillet mig en diktafon som en enhed man kan
have i lommen, som man kan indtale kortere og længere beskeder - og som
en sekretær efterfølgende skriver ind ... HKerne skal vel også have
noget at lave ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-09 18:44

On 2009-03-20 11:11:30 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> have i lommen, som man kan indtale kortere og længere beskeder - og som
> en sekretær efterfølgende skriver ind ... HKerne skal vel også have

gammeldags sekretærer er spild af gode resurcer og en sjældenhed i dag
- de kan sagtens sættes til at lave noget mere nyttigt end aflytte bånd
og skrive dem ind.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 18:51

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> gammeldags sekretærer er spild af gode resurcer og en sjældenhed i dag
> - de kan sagtens sættes til at lave noget mere nyttigt end aflytte bånd
> og skrive dem ind.

Du kommer ikke tit på hospitalet, hva'?

Bortset fra det, så er lægers tid bedre brugt end at sidde og hakke på
en skrivemaskine. De skal lave operationer og MASSER af dem.

(Undtaget naturligvis de læger der øver sig hjemme dagligt :D)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 19:04

> [...]
> en skrivemaskine. De skal lave operationer og MASSER af dem.
>
> (Undtaget naturligvis de læger der øver sig hjemme dagligt :D)

Altså øver sig på at skrive på maskine, ikke på at operere...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-09 19:43

On 2009-03-20 19:03:33 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]

Om de dikterer til en dÅm båndoptager eller de dikterer til en smart
en der kan oversætte hvad der siges til text betyder da intet i den
sammenhæng.

Sækretærer der forfatter texter ud fra en båndoptagelse eller diktat er
en uddøende race i såvel det offentlige som det private. Jeg husker
stadig da min mor for 10 år siden fik frataget sin sekrætær eller havde
renskrivet hendes raporter og arkivere dem i journalsystemet. Istedet
for sekretæren fik min mor sin helt egen bærbare PC så hun selv kunne
skrive raporten direkte ind i journal systemet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 23:15

> Om de dikterer til en dÅm båndoptager eller de dikterer til en smart
> en der kan oversætte hvad der siges til text betyder da intet i den
> sammenhæng.

Jo, for talegenkendelsessoftware er ikke ligefrem perfekt. Der er masser
af fejl i det, man dikterer. Dem skal man selv rette bagefter. Hvis man
dikterer til en sekretær, behøver man ikke se det skrevne bagefter.
Sekretæren er normalt i stand til at opdage, hvis noget er galt. Hvis
hun er i tvivl, kommer hun og spørger.
Mange læger er utilfredse med det nye system uden sekretærer
(som naturligvis ikke er indført overalt). De synes, de spilder tiden
med sekretær-arbejde. Personligt er jeg nu glad for det. Verden er jo
ikke ideel, og sekretærer laver masser af fejl. Jeg vil derfor hellere
rette mine ting selv. Da jeg er vant til at skrive blindskrift, fordi
jeg øver mig her i gruppen hver dag, kan jeg gøre det hurtigt. Mange af
mine kolleger skriver med én finger og skal lede efter hvert bogstav.

Det sviner også for meget på tæppet.
--
Henrik Münster
Esbjerg