Mac mini ethernetport
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-03-09 18:37

Hjælp! Min Mac mini har en "død" ethernetport. Kan der være andre
muligheder end at den er brændt af?!... Jeg har tjek på at kablet til
routeren virker. God råd modtages med tak.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-09 19:00

Martin Bredthauer skrev:
> Hjælp! Min Mac mini har en "død" ethernetport. Kan der være andre
> muligheder end at den er brændt af?!... Jeg har tjek på at kablet til
> routeren virker. God råd modtages med tak.

Hvad siger "Om denne Mac" -> "Flere oplysninger" om dit netkort?

Har du kørt hardwaretesten? (Kig på medierne der kom med computeren)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-03-09 12:23

> Hvad siger "Om denne Mac" -> "Flere oplysninger" om dit netkort?

Netkortet vises fint.

> Har du kørt hardwaretesten? (Kig på medierne der kom med computeren)

Har jeg nu foretaget følgende:

Zap PRAM

Nustillet SMC

Kørt Hardwaretest - resultat: alt er ok

Men jeg har opdaget noget "sjovt". Når Mac'en starter lyser porten op på
routeren i et lille glimt. Jeg opdagede det da jeg zappede PRAM 3-4
gange for at være grundig

Når jeg booter op fra Install disken for at køre hardwaretesten er der
også hul igennem til routeren - nu hele tiden.

Det lader altså til at det er et softaware problem og ikke porten der er
gået sig en tur - hurra!!

Men hvad kan det være? Det må være noget meget "low level" noget idet
porten bliver slukket meget meget tideligt i bootup processen.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-09 13:26

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> Men hvad kan det være? Det må være noget meget "low level" noget idet
> porten bliver slukket meget meget tideligt i bootup processen.

prøv at fjerne interfacet fra System indstillinger -> Netværk og tilføj
det igen

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-09 14:28

Thomas von Hassel skrev:

> [...]

Dejligt. Det er heller aldrig lykkedes mig at brænde en netværksport
af, så der skal nok lynnedslag eller det der er værre til.

Efter en genstart så start "Hjælpeværktøjer -> Konsol" og se hvad den
har skrevet i system.log. Der kan let stå et guldkorn.

> prøv at fjerne interfacet fra System indstillinger -> Netværk og tilføj
> det igen

GOdt sted at starte :)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-03-09 14:52

> GOdt sted at starte :)

Bingo! Tak for hjælpen begge to.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-09 14:56

> Bingo! Tak for hjælpen begge to.

det "sjove" er at jeg har set det problem på 3 forskellige maskiner de
sidste par dage ....

Kører du 10.4 eller 10.5 ?

/thomas

Fra : Martin Bredthauer