HDMI problem til ext. skærm
Fra : Bagmanden

Dato : 21-03-09 16:53

Jeg har en HP Pavillion DV 9216 notebook med HDMI udgang.

Når jeg tilslutter med kabel til skærm, får jeg et fint billede,
men ingen lyd.

Jeg tilslutter til en Denon (hdmi indgang) og fra Denon´en går et
HDMI til skærm, hvilket jeg også gør med andre kilder med HDMI
kabler og uden problemer med hverken billede eller lyd...
desværre er der problemer med HP´en.

Jeg har tillige prøvet at gå direkte ind på skærmen, men med
samme resultat: Flot billede - nul lyd! :-/

Jeg overser måske noget... nogen bud?

--
Bagmanden

Fra : Henrik Laursen

Dato : 21-03-09 18:18

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> wrote in

> [...]
> desværre er der problemer med HP´en.
>
> Jeg har tillige prøvet at gå direkte ind på skærmen, men med
> samme resultat: Flot billede - nul lyd! :-/

Det er fordi en computers HDMI udgang er en del af computerens skærmkort
og ikke dens lydkort.
Vil du have lyd med, så skal du desuden sætte et audio kabel til
computerens audio-out og til skærmens audio-in.

--
Henrik Laursen

Fra : Fl. Baumann

Dato : 21-03-09 22:47

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Vil du have lyd med, så skal du desuden sætte et audio kabel til
> computerens audio-out og til skærmens audio-in.

Var det ikke netop meningen med HDMI, at der kun skulle ét kabel??

Fra mine sat- recievere går der kun et kabel til både billede og lyd!

--
F.B.

Fra : Ole C

Dato : 21-03-09 23:38

Fl. Baumann skrev blandt andet:

> Var det ikke netop meningen med HDMI, at der kun skulle ét kabel??

Du har fået forklaringen: "Det er fordi en computers HDMI udgang er en del
af computerens
skærmkort og ikke dens lydkort".

> Fra mine sat- recievere går der kun et kabel til både billede og lyd!

En PC er ikke en sat-receiver...

--
vh
Ole C

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-03-09 23:46

Hej!

Ole C wrote:

> Du har fået forklaringen: "Det er fordi en computers HDMI udgang er
> en del af computerens skærmkort og ikke dens lydkort".

Derfor er der skam ofte også trukket S/PDIF over til HDMI-porten så
lyden følger med. Dette kan sagtens være tilfældet på denne bærbare. I
så fald skal digitaludgangen aktiveres.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bagmanden

Dato : 22-03-09 00:04

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> følger med. Dette kan sagtens være tilfældet på denne bærbare. I så fald

Jeg vil prøve dette, men jeg undrer mig over den "halve" feature... altså:
billede, men ikke lyd!?

--
F.B.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-03-09 01:55

Bagmanden wrote:

> Jeg vil prøve dette, men jeg undrer mig over den "halve" feature... altså:
> billede, men ikke lyd!?

HDMI er blot DVI-D i en anden stik-type.

Jesper Poulsen

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-03-09 08:30

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> HDMI er blot DVI-D i en anden stik-type.

Det skal du endelig ikke fortælle til alle dem der kører lyd igennem HDMI,
de vil blive meget skuffede over ikke længere at kunne få lyd ud af anlægget
efter du har redefineret hvad det kan.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole C

Dato : 22-03-09 09:46

Kim Voss Schrader skrev blandt andet:

> Derfor er der skam ofte også trukket S/PDIF over til HDMI-porten så
> lyden følger med. Dette kan sagtens være tilfældet på denne bærbare. I
> så fald skal digitaludgangen aktiveres.

OK.
Hidtil har jeg bare kun hørt om de samme oplevelser som OP's, når det drejer
sig om HDMI-udgange på PCer.

--
vh
Ole C

Fra : Bagmanden

Dato : 22-03-09 00:02

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> Du har fået forklaringen: "Det er fordi en computers HDMI udgang er en del
> af computerens
> skærmkort og ikke dens lydkort".

> En PC er ikke en sat-receiver...

Hæh, men logikken fejler ved at jeg troede at det netop var det smarte ved
en HDMI tilslutning, som tilfældet med mine sat.-recievere. At det så ikke
er tilfældet med en HDMI udgang på en blærbar (i dette tilfælde en HP) er
overraskende for mig! ... ihvertfald!

--
F.B.

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 08:28

"Bagmanden" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er tilfældet med en HDMI udgang på en blærbar (i dette tilfælde en HP) er

Det samme her.
HDMI står vel for HighDefinitionMultimediaInterface, og så
er der grund til at tro, at lyden også er med...
Som en anden skriver, så prøv at undersøge sagen
nærmere mht. aktivering af lyden mv. Spørg evt. HP support.

Fra : Bagmanden

Dato : 22-03-09 11:59

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> Som en anden skriver, så prøv at undersøge sagen
> nærmere mht. aktivering af lyden mv. Spørg evt. HP support.

Jeg har dd. sendt en lille forespørgsel til HP Support og spurgt
dem!

Jeg lægger deres svar ind her når det kommer... de reklamerer med
24 timers responstid... så mon ikke der kommer noget i løbet af
mandagen?

--
Bagmanden

Fra : Bagmanden

Dato : 22-03-09 12:24

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg lægger deres svar ind her når det kommer... de reklamerer
> med 24 timers responstid... så mon ikke der kommer noget i

HP skriver forøvrigt på:
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00845381.pdf

Jeg læser at lyd burde være en del af HDMI funktionen!

(sakset):
Brug af HDMI-port(kun udvalgte modeller)
Udvalgte computermodeller er udstyret med en HDMI-port (High
Definition Multimedia Interface). HDMIporten forbinder computeren
med en valgfri video- eller lydenhed, f.eks. et
high-definition-tv, en set-topboks, en dvd-afspiller eller en
kompatibel digital- eller lydkomponent.
Computeren kan understøtte én HDMI-enhed, der er tilsluttet
HDMI-porten, mens den samtidigt understøtter et billede på
computerens skærm eller andre understøttede eksterne skærme.
Bemærk! For at sende videosignaler via HDMI-porten skal du bruge
et HDMI-kabel (købes separat), som kan købes hos de fleste
elektronikforhandlere.
Sådan sluttes en video- eller lydenhed til HDMI-porten:
1. Slut den ene ende af HDMI-kablet til HDMI-porten på
computeren.
2. Slut den anden ende af kablet til videoenheden, idet du følger
forhandlerens instruktioner.
3. Tryk på fn+f4 for at skifte mellem visning af billedet på
visningsenheder, der er sluttet til
computeren.

--
Bagmanden

Fra : kah

Dato : 22-03-09 14:57

Bagmanden skrev:
> [...]
> forhandlerens instruktioner.
> 3. Tryk på fn+f4 for at skifte mellem visning af billedet på

Hp skriver endvidere:

Indstilling af HDMI som standardenhed til lydafspilning
1. Vælg Start > Kontrolpanel > Hardware og lyd > Lyd.
2. Klik på fanen Afspil, klik på Digital outputenhed
(HDMI) og klik derefter på Angiv som
standard.
3. Klik på OK.
4. Start QuickPlay - eller luk det, hvis det allerede
kører, og genstart det så igen.

mvh.
kaj