Valg af pc - the never ending story.
Fra : Henning

Dato : 11-03-09 17:27

Som tidligere beskrevet er vi på jagt efter en ny pc til junior.
Kravet er en game pc (Call of Duty, Battlefield - og hvad der må komme på
markedet de næste par år ;-D ).

Vi har kigget lidt på nedenstående (med E8400 processoren).
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99107&type=pcsystem

Velvidende at det sikkert er muligt at suboptimere på enkelte af
komponenterne, ville vi godt have en umiddelbar vurdering af om valget er
helt ude i skoven.

Et andet spørgsmål jeg har, er om der er nogle problemer med at køre et 32
bit OS på denne maskine. Jeg er udmærket klar over at det kun er muligt at
se de ca. 3 GB, men kan man risikere at lave ind i andre problemer?.

Årsagen er dels at jeg egentlig foretrækker XP fremfor Vista, og at jeg godt
ville undgå at investere i en 64 bits Vista, nu når Windows 7 befinder sig
ude i horisonten.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-09 18:15

Henning wrote:

> Vi har kigget lidt på nedenstående (med E8400 processoren).
> http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99107&type=pcsystem

Forkert fordeling af pengene.

> komponenterne, ville vi godt have en umiddelbar vurdering af om valget er
> helt ude i skoven.

I mine øjne, ja.

> Et andet spørgsmål jeg har, er om der er nogle problemer med at køre et 32
> bit OS på denne maskine. Jeg er udmærket klar over at det kun er muligt at

Det giver ingen problemer.

Og så til hardware-kommentarerne.

CPU'en er for stor og GPU'en er for lille. GTX260 er entrylevel-GTX. ATi
er bedre med på den front.
CPU'en er for stor og chipset'et for dyrt i drift.

Vælg en all-AMD-løsning med 780G-chipset (det er ekstremt
energieffektivt) og et ATi HD48xx-baseret grafikkort.

Desuden er en 650W PSU alt-alt-alt for stor. Den er også for ineffektiv,
til stor skade for elregningen.

For 6300,- kan der blive til en energieffektiv maskine der kan slå
MM-Visions løsning til hver en tid.

Her er grafikkortet (Radeon HD4870OC 1GiB):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=475563

CPU (Athlon X2 5600+):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=446178

Bundkort (Asus M3A-H/HDMI):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=434640

RAM (Kingston ValueRAM 2x2GiB):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433429

Harddisk (Western Digital Green 1TB, 32MiB):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=478925

Kabinet (ACE Streamer 4):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=498853

I alt: 4195,-

Mere grafikpower (HD4870x2):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=465744

Større PSU (et krav til X2-kortet):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237624

Ny pris: 6067,-

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-03-09 10:30

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> CPU'en er for stor og GPU'en er for lille. GTX260 er entrylevel-GTX. ATi
> er bedre med på den front.
> CPU'en er for stor og chipset'et for dyrt i drift.

Jeg giver dig ret i de generelle betragtninger, men at kalde en GTX260 for
entry-level, er jeg ikke helt enig i. Det er den 3. hurtigste single GPU fra
NV, og den performer lige omkring en Radeon 4870. At prisen så er lidt for
høj, er en anden snak.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 17:12

Bjarne K. wrote:

> Jeg giver dig ret i de generelle betragtninger, men at kalde en GTX260 for
> entry-level, er jeg ikke helt enig i. Det er den 3. hurtigste single GPU fra

Uanset hvor højt det ligger i rækkerne, så er det stadig entrylevel i
GTX-serien.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-03-09 18:33

> Uanset hvor højt det ligger i rækkerne, så er det stadig entrylevel i
> GTX-serien.

Jep, det hjælper nogen gange at læse det man svarer på

Bjarne K.

Fra : Henning

Dato : 12-03-09 12:10

Tak for indsparkene. Specielt det omkring vægtning af CPU/GPU skal jeg nok
kigge nærmere på. (Har nok for megen server bagage med)

En forudsætning jeg nok skulle have gjort tydeligt opmærksom på er at jeg
ikke ønsker at samle pc'en selv. Det er der flere grund til:
- Det er snart mange år siden jeg for alvor rodede med haredware og
samling og opsætning af pc'er.
- Med den investering, gider jeg ikke løbe risikoen for at brænde en CPU
eller RAM kreds af, grundet fejlmontage eller lgn.
- Hvis der skulle være problemer vil jeg være sikker på at der kun er en
leverandør, som må formodes i en eller anden udstrækning at stå inde for at
komponenterne spiller fornuftigt sammen.

Dette medfører som sagt at enkelte dele måske kunne være bedre.

Jesper Poulsen wrote:
> Og så til hardware-kommentarerne.
>
> CPU'en er for stor og GPU'en er for lille. GTX260 er entrylevel-GTX.
> ATi er bedre med på den front.
Nu handler det jo også om hvordan den skal bruges. Junior er vel snarere
"hygge-gamer", end hardcore gamer. Og med de tilbagemeldinger han kommer med
når han har spillet hos venner og bekendte mener jeg 260'eren burde være OK
de næste par år. (men som sagt er jeg ved at genoverveje vægtningen af
GPU/CPU)
> CPU'en er for stor og chipset'et for dyrt i drift.
Hvad mener du helt nøjagtigt med for dyrt i drift?
- for megen varme/strøm?
- unødvendige funktionalitet?

> [...]
>
> RAM (Kingston ValueRAM 2x2GiB):
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433429
>
> Harddisk (Western Digital Green 1TB, 32MiB):

Tak den fine liste. Jeg vil kigge igen for at se om jeg kan finde noget
færdigtsamlet, der tilnærmelsesvis matcher ovenstående.

> Mere grafikpower (HD4870x2):
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=465744
>
> Større PSU (et krav til X2-kortet):
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237624
>
> Ny pris: 6067,-
Er jo yderst nice, men som sagt har jeg svært ved at tro på at mindre GPU
power ikke skulle være tilstrækkeligt til Junior. Bl.a. har han lige prøvet
Crysis demo'en på vores billige ALDI medion pc med 5550 processor og NVIDIA
GeForce 9300M og synes egentlig det kørte OK.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-09 17:18

Henning wrote:

> En forudsætning jeg nok skulle have gjort tydeligt opmærksom på er at jeg
> ikke ønsker at samle pc'en selv. Det er der flere grund til:

Det er ellers blevet lettere med årene.

> - Det er snart mange år siden jeg for alvor rodede med haredware og
> samling og opsætning af pc'er.

Der er ikke noget særligt at sætte op. Det skal bare ud af emballagen og
sættes i.

> - Med den investering, gider jeg ikke løbe risikoen for at brænde en CPU
> eller RAM kreds af, grundet fejlmontage eller lgn.

Du brænder ikke noget af. Jeg har oplevet flere fejl på færdigsamlet
udstyr end på hjemmesamlet udstyr.

> - Hvis der skulle være problemer vil jeg være sikker på at der kun er en
> leverandør, som må formodes i en eller anden udstrækning at stå inde for at
> komponenterne spiller fornuftigt sammen.

Tja, jeg har endnu til gode at opleve hardware der ikke vil virke
sammen. Men jeg skal gerne sætte det sammen for dig og vil også gerne
stå inde for at det virker efterfølgende.

> Dette medfører som sagt at enkelte dele måske kunne være bedre.

Det du har fundet ved MM-Vision er til at grine af. Det er ikke din
skyld - det er MM-Visions.

> Tak den fine liste. Jeg vil kigge igen for at se om jeg kan finde noget
> færdigtsamlet, der tilnærmelsesvis matcher ovenstående.

Det kan du ikke.

> Er jo yderst nice, men som sagt har jeg svært ved at tro på at mindre GPU
> power ikke skulle være tilstrækkeligt til Junior. Bl.a. har han lige prøvet

Ok. Det var blot for at finde noget der kunne køre i cirkler omkring
MM-Visions maskine.

Hvor bor I?

Jesper Poulsen