Lidt OT - Højttalere til bærbar
Fra : David Schjelde

Dato : 09-03-09 13:02

Hej med Jer

Ifm. mit arbejde holder jeg oplæg/foredrag.

Til dette bruger jeg min MacBook og en projektor. Jeg vil nu udvide
indholdet med instruktionsfilm og andet med tilhørende lyd.

Da der 99% af gangene aldrig er mulighed for at tilslutte til et fast
anlæg, ville jeg høre om der var nogle der kunne anbefale et rigtigt
godt højttaler sæt, som jeg kan slutte til MacBook'en.

Det skal helst kunne tåle at få lyden ud ret højt, da lokalerne kan være
store, og også helst være til at bære med rundt, men det er måske 2 ting
der udelukker hinanden?

Mvh
David

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-03-09 13:26

> Det skal helst kunne tåle at få lyden ud ret højt, da lokalerne kan være
> store, og også helst være til at bære med rundt, men det er måske 2 ting
> der udelukker hinanden?

Ja, det er korrekt, det udelukker hinanden.
Hvor stort er et stort lokale?
Hvor mange mennesker sidder der i hvor mange rækker??
Mødelokale? Kantine? Foredragssal?

Budget?

Fostex 6301 er en klassiker, der bare virker.
http://www.sc-sound.dk/sql/vare.php?VareNr=6301B3X

Køb en kuffert med hjul, så du ikke skal bære. Du skal måske osse ha
stativer til?

- Mikael

Fra : David Schjelde

Dato : 14-03-09 13:29

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> [...]
> http://www.sc-sound.dk/sql/vare.php?VareNr=6301B3X
>
> Køb en kuffert med hjul, så du ikke skal bære. Du skal måske osse ha

Sorry for de sene svar. Har været væk på uddannelse.

Lokalerne er alt fra 20 til 100m2

Der vil typisk være alt fra 10-50 personer

Og det er ofte "rigtige" mdøelokaler.

Jeg kan se at der er kommet dejligt mange svar, så jeg løber dem lige
igennem (-:

Tak til alle!!!

Mvh
David

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-09 14:04

David Schjelde wrote:
> [...]
>
> Det skal helst kunne tåle at få lyden ud ret højt, da lokalerne kan være
> store, og også helst være til at bære med rundt, men det er måske 2 ting

Jeg har set et sæt JBL hos Humac til 1195kr. med både analog og digital
tilslutning, indb. forstærker på svjh. 2x25w RMS/4ohm. separate
kontroller for bas, diskant, volumen og balance. Str. er ca. 17x12x12cm
(HxBxD). Vægten vil jeg skyde på er ca. 1,5kb pr. stk., farve sort/grå.

Der fås også en 'storebror' på 2x40w RMS/4ohm, samme reg., samme farve.
Str. ca. 22x15x15cm (HxBxD) til en pris på 1595kr.

Begge sæt spiller uden problem et lokale på ca. 100kvm op, - faktisk så
meget, at man ikke kan snakke sammen i det fjerneste hjørne.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-09 19:34

On 2009-03-09 14:04:11 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> Begge sæt spiller uden problem et lokale på ca. 100kvm op, - faktisk
> så meget, at man ikke kan snakke sammen i det fjerneste hjørne.

Der er forskel på frovrængning og lydtryk og de 25w er nok fantasi-watt.

Du skal en tand større op i kabinet størrelse hvis du forventer lyd og
dynamik under 100Hz.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : David Schjelde

Dato : 14-03-09 13:30

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Begge sæt spiller uden problem et lokale på ca. 100kvm op, - faktisk så
> meget, at man ikke kan snakke sammen i det fjerneste hjørne.

Det kunne godt lyde præcis som det jeg har brug for!

Mvh
David

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-03-09 15:21

David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Det skal helst kunne tåle at få lyden ud ret højt, da lokalerne kan være
> store, og også helst være til at bære med rundt, men det er måske 2 ting

Hvis der er et forstærkeranlæg i lokalet, kan det være en god idé at
være forsynet med rigeligt lang ledning fra MB'ens udgang og
forvandlingsstik, så at du kan koble dig på de forhåndenværende
muligheder med phono, stort jack og lille jack.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : David Schjelde

Dato : 18-03-09 14:52

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
> forvandlingsstik, så at du kan koble dig på de forhåndenværende
> muligheder med phono, stort jack og lille jack.
Det er der desværre sjældent

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-03-09 20:02

> Det er der desværre sjældent

Har du fundet en løsning?
Hvor i Landet?

- Mikael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-09 19:32

On 2009-03-09 13:02:09 +0100, David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> said:

> [...]
>
> Det skal helst kunne tåle at få lyden ud ret højt, da lokalerne kan
> være store, og også helst være til at bære med rundt, men det er måske

http://www.genelec.se/produkter/2-way-monitors/8020a/

glimrende lyd med fuld nivau nivau ned til 80Hz og ok ned til 70Hz.

Det bliver ikke mindre hvis du skal have nivau under 100Hz og samtig
drømmer om noget der ligner et realistisk dymanikområde.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 10-03-09 20:10

> [...]
>
> Det bliver ikke mindre hvis du skal have nivau under 100Hz og samtig
> drømmer om noget der ligner et realistisk dymanikområde.

Det er super med Genelec, men osse super pris. Måske er topklasse
studiemonitor lidt overdrevet til et foredrag?

Jeg ville gå efter Fostex 6301, som er en robust lille gennemprøvet
højttaler, der kan tåle at komme på landevejen. Den er mindre og lettere.
Nem at sælge, hvis den ikke er stor nok.

Hvor store rum? Hvor mange mennesker?

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-09 20:45

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
> højttaler, der kan tåle at komme på landevejen. Den er mindre og lettere.
> Nem at sælge, hvis den ikke er stor nok.

Genelec er efter min mening vildt overvurderet. - Hvis endelig de var så
gode, hvorfor er der så ingen prof, der bruger dem seriøst? - Nu har jeg
arbejdet halv- og helprof med lyd i 36 år, og der er _tre_ mærker, der
virkelig yder noget, når det er prof,
- Tannoy, - p....hamrende dyrt og stort, men sikke en lyd...!
- Fostex, - forskellig kvalitet, men det i den lidt dyrere ende,
giver også bedst resultat.
- JBL, - lige fra de ret små og nærmest mikroagtige til de helt
store og tunge monstre, der vejer et halvt ton....

> Hvor store rum? Hvor mange mennesker?

Jeg véd ikke, hvor store rum, David arbejder i, men det er nok ikke uden
grund, jeg skrev, de to JBL modeller kan spille op til 100kvm op i en
særdeles god gengivelse. Især den store model er helt forrygende god.
Den er bygget op over JBLs professionelle "JBL Pro 7" monitor, - en
monitor, både DR og TV2 har brugt gennem mange år - både i studier og OB
vogne.

OK, jeg kunne godt have nævnt et par stykker mere - BOSE og AudioVox.
Men de egner sig ikke til brug med et mere eller mindre mobilt anlæg.
Godt nok laver BOSE et godt sæt 2.0 (2995kr.) og 2.1 (3995kr.) til
computerbrug, men det er _ikke_ velegnet til at tage med, og AudioVox
kræver en rimelig stor - og tung - AV CUBE forstærker. Forstærker + 2x
HT fylder ca. 30x30x30cm pr enhed og vejer i alt knap 26kg.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-09 07:39

On 2009-03-10 20:45:10 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> - JBL, - lige fra de ret små og nærmest mikroagtige til de helt
> store og tunge monstre, der vejer et halvt ton....

dd er de mest udbredte nærfelts monitors i prisklassen under 10K er
rent faktsik Genelec.

> [...]
> Den er bygget op over JBLs professionelle "JBL Pro 7" monitor, - en
> monitor, både DR og TV2 har brugt gennem mange år - både i studier og

17x12x12cm og 1.5kg pr stk? Næppe. Det eneste de har til fælles er at
der står JBL på dem...

> [...]
> kræver en rimelig stor - og tung - AV CUBE forstærker. Forstærker + 2x
> HT fylder ca. 30x30x30cm pr enhed og vejer i alt knap 26kg.

nu blev der spurgt til noget der var lidt bærbart.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-03-09 09:01

> Genelec er efter min mening vildt overvurderet. - Hvis endelig de var så
> gode, hvorfor er der så ingen prof, der bruger dem seriøst?

De bliver skam brugt meget seriøst, men stort set kun i lydstudier,
klipperum og andre steder, hvor man har brug for at monitere lyden.

Til PA er det ikke egnet.

- Mikael Kern

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-09 20:01

Hej,

> http://www.genelec.se/produkter/2-way-monitors/8020a/
> glimrende lyd med fuld nivau nivau ned til 80Hz og ok ned til 70Hz.

Jeg bruger netop sådan et sæt 8020A'ere til computeren. Jeg vil give dig
helt ret i, at de leverer en rigtig god lyd (til prisen) sammen med en
god subwoofer.

Jeg bruger dem dog som monitors til computeren og ikke til foredrag
eller lign. I den forbindelse skal man lige være opmærksom på, at de
vejer omtrent 4 kg stykket samt at de er beregnet til XLR-tilslutning
med et balanceret signal, hvilket en standard Mac ikke har.

Den mindre model 6010A er måske velegnet, da den kun vejer 1,4 kg og har
alm. RCA-stik som tilslutningsmulighed. Om de så kan spille en passende
foredragssal op skal jeg ikke kunne sige.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Esben

Dato : 14-03-09 23:55

> [...]

> Det skal helst kunne tåle at få lyden ud ret højt, da lokalerne kan være
> store, og også helst være til at bære med rundt, men det er måske 2 ting

Har du overvejet Harmon-Kardon Soundsticks II? Fx med en Airport express
så du kører lyd trådløst ved hjælp af Airfoil der dog er lidt bøvlet at
rode med - kan kræve genstarter og deslige.

http://www.macupdate.com/info.php/id/17357/airfoil

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-03-09 09:37

> Har du overvejet Harmon-Kardon Soundsticks II? Fx med en Airport express
> så du kører lyd trådløst ved hjælp af Airfoil der dog er lidt bøvlet at
> rode med - kan kræve genstarter og deslige.

Både ordene trådløst, bøvlet, genstart og rode får mig til at løbe skrigende
bort. (trådløs PowerPoint remote er dog OK)

Til et foredrag el. lign. skal tingene bare virke hver gang. Godt grej med
kabler med ordentlige stik er at foretrække.

- Mikael Kern

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-03-09 12:30

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Til et foredrag el. lign. skal tingene bare virke hver gang. Godt grej med
> kabler med ordentlige stik er at foretrække.

Airfoil er meget stabilt, men det kan ikke anbefales at bruge det til
noget hvor lyd og billede skal være i sync. Airfoil/airtunes/airport
express lider nemlig under en hardware begrænsning som betyder at lyden
kommer forskinket ud af højttalerne. Så det er fint til ren lyd, men
hvis lyd og billede skal følges ad eks. i en powerpoint præsentation så
går det galt.

--
Mvh Martin

Fra : Esben

Dato : 15-03-09 15:09

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> kommer forskinket ud af højttalerne. Så det er fint til ren lyd, men
> hvis lyd og billede skal følges ad eks. i en powerpoint præsentation så

OK det var ikke klar over. Mente heller ikke det var ustabil men at det
var bøvlet. Har kun rodet med Airfoil eksperimentelt, men var utilfreds
med nødvendigheden af genstart og deslige. Det burde nu være indbygget i
OS...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : David Schjelde

Dato : 18-03-09 14:59

Kære alle

Skriver lige én samlet tak, da jeg ellers spammer med for mange takke
indlæg.

Tak for de mange gode svar!

Nu vil jeg til at vælge (-:

mvh