/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Ext.harddisk til et varmt lokale
Fra : Per


Dato : 07-03-09 17:10

Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
sommeren.

Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den ikke
står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup på
en Imac. Der er ikke brug for RAID.

Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm
Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr

Mvh. Per



 
 
Thomas von Hassel (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 07-03-09 17:36

Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:

> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
> køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
> sommeren.
>
> Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den ikke
> står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup på
> en Imac. Der er ikke brug for RAID.
>
> Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
> http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm
> Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr

hmm, det er jo netop raid .. og to diske ... to diske tæt sammen i et
kabinet med indbygget strømforsyning giver bare mere varme .. kig efter
et single drev/kasse, ekstern strømforyning og en god blæser.

Men husk, der er en grund til at de fleste serverum er på ca. 18 grader
... elektronik dør hurtigere jo varmere ...

/thomas

Per (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 07-03-09 17:50

Ja, det ser suspekt ud, linket var forkert.

Jeg har kun kunne finde een kandidat der opfylder kravene. Kravet om 1TB er
ikke ultimativt, men det er firewire 800 og god køling.
http://www.g-technology.com/products/g-driveq.cfm
Mvh. Per

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1iw7y5t.1jt2qhli7fmwqN%thomas@elements.dk...
> Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
>
>> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
>> køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
>> sommeren.
>>
>> Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den
>> ikke
>> står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup
>> på
>> en Imac. Der er ikke brug for RAID.
>>
>> Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
>> http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm
>> Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr
>
> hmm, det er jo netop raid .. og to diske ... to diske tæt sammen i et
> kabinet med indbygget strømforsyning giver bare mere varme .. kig efter
> et single drev/kasse, ekstern strømforyning og en god blæser.
>
> Men husk, der er en grund til at de fleste serverum er på ca. 18 grader
> .. elektronik dør hurtigere jo varmere ...
>
> /thomas
>



Erik Richard Sørense~ (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-03-09 18:29

Hej Per

Prøv at kigge hos www.midtdata.dk under hardware. Søg på 'Weiland'. De
har en meget støjsvag og effektiv blæser, der går automatisk i dvale. -
Hvis jeg husker ret, så koster en FW400/FW800/USB2.0HS lige omk. 600kr.,
og så er det bare at smide en 1tb Seagate eller WD 7200rpm/32mb cache
disk i...

mvh. Erik Richard

Per wrote:
> Ja, det ser suspekt ud, linket var forkert.
>
> Jeg har kun kunne finde een kandidat der opfylder kravene. Kravet om 1TB er
> ikke ultimativt, men det er firewire 800 og god køling.
> http://www.g-technology.com/products/g-driveq.cfm
>
> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev:
>> Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
>>> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
>>> køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
>>> sommeren.
>>>
>>> Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den
>>> ikke
>>> står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup
>>> på en Imac. Der er ikke brug for RAID.
>>>
>>> Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
>>> http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm
>>> Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr
>> hmm, det er jo netop raid .. og to diske ... to diske tæt sammen i et
>> kabinet med indbygget strømforsyning giver bare mere varme .. kig efter
>> et single drev/kasse, ekstern strømforyning og en god blæser.
>>
>> Men husk, der er en grund til at de fleste serverum er på ca. 18 grader
>> .. elektronik dør hurtigere jo varmere ...

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Per (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 07-03-09 17:41

Beklager, jeg sendte det forkerte link, nu er det rettet i nedenstående
tekst:

"Per" <per.fjerndette.mail@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:gou694$o84$1@newsbin.cybercity.dk...
> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
> køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
> sommeren.
>
> Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den ikke
> står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup
> på en Imac. Der er ikke brug for RAID.
>
> Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
> http://www.g-technology.com/products/g-driveq.cfm
> Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr
>
> Mvh. Per



Thomas von Hassel (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 07-03-09 17:53

Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:

> Beklager, jeg sendte det forkerte link, nu er det rettet i nedenstående
> tekst:

det er stadig ikke godt:

"The system features a fan-less cooling system"

til et varmt rum .. der vil du have varmen væk fra enheden ..

/thomas

Bruno (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 07-03-09 19:07

Per wrote:
> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
> køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
> sommeren.
>
30 grader er ikke kritisk, selv uden aktiv køling.

> Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den ikke
> står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup på
> en Imac. Der er ikke brug for RAID.
>
Se efter en WD Green serie harddisk. Jeg mener den bruger små 8 watt når
den arbejder.

Det skulle samtidig gerne være en harddisk der selv slukker når der ikke
er aktivitet, der er vist endda mulighed for at angive den skal lade
elektronikken køre og så intelligent bestemme om diskpladerne skal køre
rundt - altså et "ping" fra computeren ikke provokere unødig disk aktivitet.


> Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
> http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm
> Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr
>
Hvis ikke du vil samle selv, så kan en færdig boks med FW800 og 1 TB
findes for ca. 1200.- på edbpriser.dk.

Mvh
Bruno

Morten Reippuert Knu~ (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 08-03-09 14:24

On 2009-03-07 19:06:59 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> Per wrote:
>> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og
>> effektiv køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader
>> varm om sommeren.
>>
> 30 grader er ikke kritisk, selv uden aktiv køling.

For at få disken til at holde sig på 30 graer skal der seriøs køling
til - også selvom sturetemeraturen kun er 20 grader.

Husk at disken selv afgiver varme.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Bruno (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 09-03-09 18:13

Morten Reippuert Knudsen wrote:
>
> For at få disken til at holde sig på 30 graer skal der seriøs køling til
> - også selvom sturetemeraturen kun er 20 grader.
>
> Husk at disken selv afgiver varme.
>
Jeg er helt uenig. Harddiske er bygget til at sidde inde i computere.
Det er bestemt ikke unormalt med tempraturer inde i et kabinet der er
pnt over de 30 grader, ligesom der er mange kabinetter der ikke gør
noget for og sikre en luftstrøm omkring diskene. Tænk bare hvordan diske
i mange kabinetter er anbragt 2-3-4 stykker i en stak uden luft imellem.

Mvh
Bruno

Thomas von Hassel (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-03-09 19:51

Bruno <x@c.d> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen wrote:
> >
> > For at få disken til at holde sig på 30 graer skal der seriøs køling til
> > - også selvom sturetemeraturen kun er 20 grader.
> >
> > Husk at disken selv afgiver varme.
> >
> Jeg er helt uenig. Harddiske er bygget til at sidde inde i computere.

.... med god ventilation ... der er en grund til at servere og raid lyder
som en vindtunnel ...

> Det er bestemt ikke unormalt med tempraturer inde i et kabinet der er
> pnt over de 30 grader, ligesom der er mange kabinetter der ikke gør
> noget for og sikre en luftstrøm omkring diskene. Tænk bare hvordan diske
> i mange kabinetter er anbragt 2-3-4 stykker i en stak uden luft imellem.

Det er også dem der dør først ....


/thomas

Bruno (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 10-03-09 20:57

Thomas von Hassel wrote:
>> Jeg er helt uenig. Harddiske er bygget til at sidde inde i computere.
>
> ... med god ventilation ... der er en grund til at servere og raid lyder
> som en vindtunnel ...
>
Nu er det ikke lige en 15.000 rpm SAS disk der er tale om her. Der er
stor forskel på hvor hårdt en hurtig server harddisk arbejder og så en
disk til alm. brug, endda en disk der er optimeret til lavt strømforbrug
og dermed udsender meget lidt varme.

Husk også at der her er tale om en disk i en aluæske, alene det vil give
naturlig køling.


>
> Det er også dem der dør først ....
>

Tjoh. I betragtning af hvor mange maskiner der er proppet med grej, så
synes det ikke som om der er specielle problemer. De fleste diske enten
holder kort tid eller kører så længe at de er forældet.

Det mest ekstreme jeg har set var en mailserver der ikke blev passet
ordentligt og stod med defekt PSU blæser i over et år. Dem der brugte
den havde bemærket den blev varm, man kunne ikke holde hånden på
kabinettet, og så bare konstateret den virkede fint 24-7. Det var først
da den ikke ville starte efter en strømafbrydelse de fik set på den, et
nyt netkort og en ny PSU så kørte den igen.

Mvh
Bruno

Morten Reippuert Knu~ (11-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 11-03-09 07:33

On 2009-03-10 20:57:11 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> Nu er det ikke lige en 15.000 rpm SAS disk der er tale om her. Der er
> stor forskel på hvor hårdt en hurtig server harddisk arbejder og så en
> disk til alm. brug, endda en disk der er optimeret til lavt
> strømforbrug og dermed udsender meget lidt varme.

belive me et par tæt pakkede diske 7200rpm SATA diske i et kabient uden
seriøs køling vil hurtigt snige sig op over 40 grader ved kontinuerlig
drift.

> Husk også at der her er tale om en disk i en aluæske, alene det vil
> give naturlig køling.

kølingen fra et et sådan kabienet kan ligge på et meget lille sted. Jeg
tror faktisk at en løst liggende disk i et 20 grader lokale vil holde
sig køligere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Michael Horn (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Michael Horn


Dato : 08-03-09 17:07

Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:

> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
> køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
> sommeren.
>
> Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den ikke
> står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup på
> en Imac. Der er ikke brug for RAID.
>
> Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
> http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm
> Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr
>
> Mvh. Per

Man kunne også lave et lille "serverrum" fx et lille køleskab fra
Harald-Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8010&Grp=&n=10

Man skal naturligvis kunne styre temperaturen i skabet over 5gr, så en
ekstern termostat også fra Harald:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9801&n=10

Endelig, for ikke at få mange start-stop af kompressor, fyldes ekstra
10-20 liter vand ind i dunke, så man får lidt buffervirkning.

--
Mvh
Michael Horn

Thomas von Hassel (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 08-03-09 17:22

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
>
> > Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
> > køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
> > sommeren.
> >
> > Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den ikke
> > står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup på
> > en Imac. Der er ikke brug for RAID.
> >
> > Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
> > http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm
> > Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr
> >
> > Mvh. Per
>
> Man kunne også lave et lille "serverrum" fx et lille køleskab fra
> Harald-Nyborg:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8010&Grp=&n=10
>
> Man skal naturligvis kunne styre temperaturen i skabet over 5gr, så en
> ekstern termostat også fra Harald:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9801&n=10
>
> Endelig, for ikke at få mange start-stop af kompressor, fyldes ekstra
> 10-20 liter vand ind i dunke, så man får lidt buffervirkning.

med prisen på køleskabet + strømforbrug vil det være billigere bare at
købe en ny disk efterhånden som de fejler pga. varme ...

/thomas

Michael Horn (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Michael Horn


Dato : 08-03-09 17:31

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:
>
> > Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
> >
> > > Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og
> > > effektiv køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader
> > > varm om sommeren.
> > >
> > > Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den
> > > ikke står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til
> > > TimeMachine backup på en Imac. Der er ikke brug for RAID.
> > >
> > > Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
> > > http://www.g-technology.com/products/g-safe.cfm Er set hos
> > > http://www.apple.dk til 2100 kr
> > >
> > > Mvh. Per
> >
> > Man kunne også lave et lille "serverrum" fx et lille køleskab fra
> > Harald-Nyborg:
> > http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8010&Grp=&n=10
> >
> > Man skal naturligvis kunne styre temperaturen i skabet over 5gr, så en
> > ekstern termostat også fra Harald:
> > http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9801&n=10
> >
> > Endelig, for ikke at få mange start-stop af kompressor, fyldes ekstra
> > 10-20 liter vand ind i dunke, så man får lidt buffervirkning.
>
> med prisen på køleskabet + strømforbrug vil det være billigere bare at
> købe en ny disk efterhånden som de fejler pga. varme ...
>
> /thomas

Strømforbruget stod til ca 105kw/h/året, men det var ved +5 inde i
skabet og drift hele året. Man havde kun brug for køl om sommeren - så
det kan ikke blive så dyrt endda. Endvidere, hvis først disken brænder
sammen pga varme, er data jo også tabt!

-- Mvh Michael Horn

Per (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 09-03-09 00:44

Som een nævnte mangler desken fra G-Tech jeg oprindelig linkede til faktisk
en blæser. Underligt at de fleste producenter sparer blæseren væk. Det er
sandeligt et tyndt produktudvalg hvis man er lidt kræsen.

Men det lykkedes da at finde en enkelt kandidat, men det er ikke meget varme
den kan tåle. max 35 grader !
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=440734
http://www.freecom.com/objects/00012840.pdf

Hvis nogle har konkrete forslag vil jeg meget gerne høre om det.

Mvh. Per
>
"Per" <per.fjerndette.mail@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:gou694$o84$1@newsbin.cybercity.dk...
> Er der gode forslag til extern harddisk på 1TB, firewire 800 og effektiv
> køling, da den skal stå i et lokale der nemt bliver 30 grader varm om
> sommeren.
>
> Den er en fordel hvis den selv går i dvale når den er inaktiv, så den ikke
> står og møller hele tiden. Skal udelukkende bruges til TimeMachine backup
> på en Imac. Der er ikke brug for RAID.
>
> Med kølingen som det kritiske punkt har jeg kun fundet et bud.
> http://www.g-technology.com/products/g-driveq.cfm
> Er set hos http://www.apple.dk til 2100 kr
>
> Mvh. Per
>


Thomas von Hassel (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-03-09 09:02

Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:

> Underligt at de fleste producenter sparer blæseren væk.


Nej, ikke rigtigt, fordi en blæser larmer, og folk vil ikke have dimser
stående som larmer ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-03-09 13:52


Thomas von Hassel wrote:
> Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
>> Underligt at de fleste producenter sparer blæseren væk.
>
> Nej, ikke rigtigt, fordi en blæser larmer, og folk vil ikke have dimser
> stående som larmer ...

Larmer? - temmelig mange sidder netop i en øredøvende, sindssyg larm af
dårlig musik - enten afspillet via en iPod, Nomad, Zune eller hvad
pokker de hedder, eller et larmende stereoanlæg med dårlige højttalere.
- og så kan de ikke "tåle" ca. 17db støj fra en blæser i en ekstern HD?
- Med et lidt omskrevet Asterix citat, - De er nu skøre de der computer
freaks....-(

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-03-09 13:57

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
> >> Underligt at de fleste producenter sparer blæseren væk.
> >
> > Nej, ikke rigtigt, fordi en blæser larmer, og folk vil ikke have dimser
> > stående som larmer ...
>
> Larmer? - temmelig mange sidder netop i en øredøvende, sindssyg larm af
> dårlig musik - enten afspillet via en iPod, Nomad, Zune

Zune ? .. hvad er det nåed ?


> eller hvad
> pokker de hedder, eller et larmende stereoanlæg med dårlige højttalere.
> - og så kan de ikke "tåle" ca. 17db støj fra en blæser i en ekstern HD?
> - Med et lidt omskrevet Asterix citat, - De er nu skøre de der computer
> freaks....-(

Der er ingen der siger at det skal give mening alt sammen ....

/thomas

Erik Richard Sørense~ (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-03-09 14:20


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
>>>> Underligt at de fleste producenter sparer blæseren væk.
>>> Nej, ikke rigtigt, fordi en blæser larmer, og folk vil ikke have dimser
>>> stående som larmer ...
>> Larmer? - temmelig mange sidder netop i en øredøvende, sindssyg larm af
>> dårlig musik - enten afspillet via en iPod, Nomad, Zune
>
> Zune ? .. hvad er det nåed ?

Er det ikke den der dims, som M$ troede, de skulle lamme hele iPod og
musikverdenen med..-)?

>> eller hvad
>> pokker de hedder, eller et larmende stereoanlæg med dårlige højttalere.
>> - og så kan de ikke "tåle" ca. 17db støj fra en blæser i en ekstern HD?
>> - Med et lidt omskrevet Asterix citat, - De er nu skøre de der computer
>> freaks....-(
>
> Der er ingen der siger at det skal give mening alt sammen ....

Mening? - Nej, det er totalt meningsløs, folk ikke kan tåle en svag
susen, mens de samtidg godt kan tåle en ulidelig larm fra noget, der
skulle kaldes 'musik'.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-03-09 14:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:
> >>>> Underligt at de fleste producenter sparer blæseren væk.
> >>> Nej, ikke rigtigt, fordi en blæser larmer, og folk vil ikke have dimser
> >>> stående som larmer ...
> >> Larmer? - temmelig mange sidder netop i en øredøvende, sindssyg larm af
> >> dårlig musik - enten afspillet via en iPod, Nomad, Zune
> >
> > Zune ? .. hvad er det nåed ?
>
> Er det ikke den der dims, som M$ troede, de skulle lamme hele iPod og
> musikverdenen med..-)?
>

jeg glemte vist en ";)"


> >> eller hvad
> >> pokker de hedder, eller et larmende stereoanlæg med dårlige højttalere.
> >> - og så kan de ikke "tåle" ca. 17db støj fra en blæser i en ekstern HD?
> >> - Med et lidt omskrevet Asterix citat, - De er nu skøre de der computer
> >> freaks....-(
> >
> > Der er ingen der siger at det skal give mening alt sammen ....
>
> Mening? - Nej, det er totalt meningsløs, folk ikke kan tåle en svag
> susen, mens de samtidg godt kan tåle en ulidelig larm fra noget, der
> skulle kaldes 'musik'.

Njaeh .. en susen fra en blæser kan godt gå én på nerverne .. men
musikken vælger man jo selv. Og mine JBL Creature lyd dog bedre end en
blæser ... især med noget godt og højt doom metal fra det kolde nord
(finland)

/thomas


/thomas

Erik Richard Sørense~ (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-03-09 15:31


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>>> Larmer? - temmelig mange sidder netop i en øredøvende, sindssyg larm af
>>>> dårlig musik - enten afspillet via en iPod, Nomad, Zune
>>> Zune ? .. hvad er det nåed ?
>> Er det ikke den der dims, som M$ troede, de skulle lamme hele iPod og
>> musikverdenen med..-)?
>
> jeg glemte vist en ";)"

Nej, det var den her istedet for - "" - Jeg har hørt en Zune én gang,
og det er én gang for meget. - en billig Denver fra Føtex til 99kr.
spiller bedre!

>>> Der er ingen der siger at det skal give mening alt sammen ....
>> Mening? - Nej, det er totalt meningsløs, folk ikke kan tåle en svag
>> susen, mens de samtidg godt kan tåle en ulidelig larm fra noget, der
>> skulle kaldes 'musik'.
>
> Njaeh .. en susen fra en blæser kan godt gå én på nerverne .. men
> musikken vælger man jo selv. Og mine JBL Creature lyd dog bedre end en
> blæser ... især med noget godt og højt doom metal fra det kolde nord
> (finland)

Huuuui-dunk - AV! - Det var hovedet, der ramte loftet i chok [nej, ikke
head-banging], da jeg læste det her..-) Det var dog noget afsyeligt
noget at belemre de stakkels trommehinder med.... - Næh, må vi så be' om
noget Woodstock syre-rock ala santana eller Ten Years After - afspillet
gennem en Sansui forstærker med et par rigtig 'tunge' JBL'ere, - DET er
musik.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-03-09 16:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >>>> Larmer? - temmelig mange sidder netop i en øredøvende, sindssyg larm af
> >>>> dårlig musik - enten afspillet via en iPod, Nomad, Zune
> >>> Zune ? .. hvad er det nåed ?
> >> Er det ikke den der dims, som M$ troede, de skulle lamme hele iPod og
> >> musikverdenen med..-)?
> >
> > jeg glemte vist en ";)"
>
> Nej, det var den her istedet for - "" - Jeg har hørt en Zune én gang,
> og det er én gang for meget. - en billig Denver fra Føtex til 99kr.
> spiller bedre!

Al snak om lydkvalitet fra enheder som er bygget til at afspille musik
med lossy komprimering er menigsløs .. imho ..

>
> >>> Der er ingen der siger at det skal give mening alt sammen ....
> >> Mening? - Nej, det er totalt meningsløs, folk ikke kan tåle en svag
> >> susen, mens de samtidg godt kan tåle en ulidelig larm fra noget, der
> >> skulle kaldes 'musik'.
> >
> > Njaeh .. en susen fra en blæser kan godt gå én på nerverne .. men
> > musikken vælger man jo selv. Og mine JBL Creature lyd dog bedre end en
> > blæser ... især med noget godt og højt doom metal fra det kolde nord
> > (finland)
>
> Huuuui-dunk - AV! - Det var hovedet, der ramte loftet i chok [nej, ikke
> head-banging], da jeg læste det her..-) Det var dog noget afsyeligt
> noget at belemre de stakkels trommehinder med....

Du skal bare være glad for at du ikke er en af mine naboer ;)


/thomas

Erik Richard Sørense~ (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-03-09 18:03


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> jeg glemte vist en ";)"
>> Nej, det var den her istedet for - "" - Jeg har hørt en Zune én gang,
>> og det er én gang for meget. - en billig Denver fra Føtex til 99kr.
>> spiller bedre!
>
> Al snak om lydkvalitet fra enheder som er bygget til at afspille musik
> med lossy komprimering er menigsløs .. imho ..

Enig, men der er da heldigvis nogen, der lyder bedre end andre..-)

>> Huuuui-dunk - AV! - Det var hovedet, der ramte loftet i chok [nej, ikke
>> head-banging], da jeg læste det her..-) Det var dog noget afsyeligt
>> noget at belemre de stakkels trommehinder med....
>
> Du skal bare være glad for at du ikke er en af mine naboer ;)

Det lyder til det... - Hvad siger dine nuvrende naboer.? - De har
ikke forsøgt med samme metode, som én ude i Gellerupparken Afd. IV
gjorde i midten af 80'erne. - Han kravlede over altanen ind til naboen
og tømte sit M76 automatgevær ind i stereoanlægget. - Svjh. fik han
'kun' 6 mdrs. fængsel, og naboerne blev smidt ud af boligforeningen. -
De havde fået flere advarsler for at spille for højt....

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 09-03-09 19:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> jeg glemte vist en ";)"
> >> Nej, det var den her istedet for - "" - Jeg har hørt en Zune én gang,
> >> og det er én gang for meget. - en billig Denver fra Føtex til 99kr.
> >> spiller bedre!
> >
> > Al snak om lydkvalitet fra enheder som er bygget til at afspille musik
> > med lossy komprimering er menigsløs .. imho ..
>
> Enig, men der er da heldigvis nogen, der lyder bedre end andre..-)
>
> >> Huuuui-dunk - AV! - Det var hovedet, der ramte loftet i chok [nej, ikke
> >> head-banging], da jeg læste det her..-) Det var dog noget afsyeligt
> >> noget at belemre de stakkels trommehinder med....
> >
> > Du skal bare være glad for at du ikke er en af mine naboer ;)
>
> Det lyder til det... - Hvad siger dine nuvrende naboer.? - De har
> ikke forsøgt med samme metode, som én ude i Gellerupparken Afd. IV
> gjorde i midten af 80'erne. - Han kravlede over altanen ind til naboen
> og tømte sit M76 automatgevær ind i stereoanlægget. - Svjh. fik han
> 'kun' 6 mdrs. fængsel, og naboerne blev smidt ud af boligforeningen. -
> De havde fået flere advarsler for at spille for højt....

Jeg spiller ikke højt om aftenen ... lidt pli har jeg dog ... og
naboerne hilser stadigvæk


/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 09-03-09 15:37

Erik Richard Sørensen skrev:

> Larmer? - temmelig mange sidder netop i en øredøvende, sindssyg larm af
> dårlig musik - enten afspillet via en iPod, Nomad, Zune eller hvad
> pokker de hedder, eller et larmende stereoanlæg med dårlige højttalere.

Tjah, det er jo som regel nok for at undgå ydre irritationsmomenter. De
kunne nok klare sig lige så fint med et par støjannulerende
hovedtelefoner og så uden musik. Jeg ved at når jeg skal koncentere mig
vil jeg hellere høre velkendt musik end støj, sus og samtale da jeg så
kan abstrahere bedre fra det.


> - og så kan de ikke "tåle" ca. 17db støj fra en blæser i en ekstern HD?
> - Med et lidt omskrevet Asterix citat, - De er nu skøre de der computer
> freaks....-(

Jeg er velsignet med at sidde i et meget roligt miljø. Man lærer
virkelig at værdsætte det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste