OT: journalistik & dansk sprog, hmm..
Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 19:05

Tjaeh, endnu en grund til ikke at følge med mere.

En journalistkylling, -elev, TVvært præsenterer

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 19:27

> Tjaeh, endnu en grund til ikke at følge med mere.
>
> En journalistkylling, -elev, TVvært præsenterer

Undskyld - fik ikke det hele med - og det er iøvrigt ligegyldigt.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-03-09 20:20

> Undskyld - fik ikke det hele med - og det er iøvrigt ligegyldigt.
>
> M.

Næ hov. Den går ikke. Vi ved selvfølgelig godt, hvorledes danske
journalister - især af yngre årgang - har det med at udtrykke sig
tåleligt på dansk. Men hvad er det, der lige nu har pint dit følsomme
sprogøre, som kræver medynk og trøst? - Fortæl, beret.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 21:21

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> tåleligt på dansk. Men hvad er det, der lige nu har pint dit følsomme
> sprogøre, som kræver medynk og trøst? - Fortæl, beret.

Kære Ove - "blot" en petitesse som sædvanlig. Et g bliver til v - et æ
er et a og så videre. Jeg kom fra det, da jeg var optaget af andet,
medens fjernsynet sendte.

Men ærligt talt har jeg det nogle gange sådan, at jeg har lyst til melde
mig ud, for næsten samtlige nyhedsformidlere formår ikke at formidle.

Og så er det, at det bliver ligegyldigt, ikke sandt?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 21:53

Morten Lind skrev:

> Men ærligt talt har jeg det nogle gange sådan, at jeg har lyst til melde
> mig ud, for næsten samtlige nyhedsformidlere formår ikke at formidle.

Er det principielt ikke det de lærer på Journalisthøjskolen?

Men tv-nyheder har den kedelige problematik at deres målgruppe er
skiftet hen til dem der ikke selv opsøger viden i tidligere avis og i
dag på nettet. Fortælleteknikken afspejler formentlig dette ;)

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 21:58

> Er det principielt ikke det de lærer på Journalisthøjskolen?

Ikke at formidle?

> Men tv-nyheder har den kedelige problematik at deres målgruppe er
> skiftet hen til dem der ikke selv opsøger viden i tidligere avis og i
> dag på nettet. Fortælleteknikken afspejler formentlig dette ;)

Tjaeh, du har nok ret, men bladsmørere kan heller ikke stave, så ringen
er sluttet.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-09 00:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> skiftet hen til dem der ikke selv opsøger viden i tidligere avis og i
> dag på nettet. Fortælleteknikken afspejler formentlig dette ;)

Plus de ca. 500.000 danskere, der - mere eller mindre - ikke er istand
til at læse en avis pga. div. handicaps i form af manglende syn eller
ordblindhed - så....

mvh. rrik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-09 00:46

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> tåleligt på dansk. Men hvad er det, der lige nu har pint dit følsomme
> sprogøre, som kræver medynk og trøst? - Fortæl, beret.

Du mener vel u-tåleligt...? - Hvis jeg skal være ærlig, og det plejer
jeg at være, - så er nutidens 'journalist-dansk' et sprog, der er så
ringe, at enhver dansklærer med bare nogenlunde respekt for sig selv og
sproget nødvendigvis må give et rent 00 efter den gamle 13-skala...

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-03-09 13:52

> hvorledes danske

" Vi ved selvfølgelig godt, hvorledes danske journalister - især af
yngre årgang - har det med at udtrykke sig tåleligt på dansk." - Nemlig.
Vi ved, at de har det svært.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-09 11:23

> " Vi ved selvfølgelig godt, hvorledes danske journalister - især af
> yngre årgang - har det med at udtrykke sig tåleligt på dansk." - Nemlig.
> Vi ved, at de har det svært.

He, he - jeg turde ikke skrive det, tak

M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-09 00:20

> Tjaeh, endnu en grund til ikke at følge med mere.
>
> En journalistkylling, -elev, TVvært præsenterer

En Blachmann-klon? Eller bare en wanna-be? De sidste er nok mere
udbredte end de første. Håber jeg

--
v.h. Mich