Forbyde Genstart
Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-03-09 17:29

Hej,

Her, hvor jeg befinder mig, har vi en dejlig Mac Pro stående, som vi
for det meste bruger til at logge ind på via ssh og starte
beregningstunge jobs på. Engang imellem forvilder nogen sig til at
bruge den som desktopcomputer, og så sker det, når vedkommende skal
logge ud, at hun (ja, ingen mandsperson har endnu gjort det!) kommer
til at vælge "Restart" eller "Shut Down" fra menuen. Ikke smart, hvis
der kører jobs i baggrunden.

Kan det virkeligt passe, at "Restart" og "Shut Down" ikke umiddelbart
kan fjernes fra menuen, så det f.eks. kun er superbrugere, der kan
benytte sig af den slags? Hvad er løsningen? Ændre permissions på
'shutdown'?

--
Michael Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 08:07

Michael Knudsen skrev:

> benytte sig af den slags? Hvad er løsningen? Ændre permissions på
> 'shutdown'?

Sæt en gul seddel på skærmen om at hvis man "kommer til" at genstarte
maskinen uden grund, så skal man give kage/øl/morgenmad?

Kan det iøvrigt være at det har været Softwareopdatering der har villet
skubbe nogen rettelser ud der krævede genstart?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-03-09 00:29

On Mar 5, 11:07 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Sæt en gul seddel på skærmen om at hvis man "kommer til" at genstarte
> maskinen uden grund, så skal man give kage/øl/morgenmad?

Glimrende idé! Den vil jeg foreslå!

> Kan det iøvrigt være at det har været Softwareopdatering der har villet
> skubbe nogen rettelser ud der krævede genstart?

Niks, ikke i dette tilfælde. Det var en ren og skær tanketorsk

--
Michael Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 10:31

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Glimrende idé! Den vil jeg foreslå!

> Niks, ikke i dette tilfælde. Det var en ren og skær tanketorsk

Der har tidligere fandtes børnesikring, mon ikke det findes stadig, hvor
du bestemmer præcis hvad som er tilladt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-09 10:30

> [...]

> kan fjernes fra menuen, så det f.eks. kun er superbrugere, der kan
> benytte sig af den slags? Hvad er løsningen? Ændre permissions på

Du kan lave en begrens

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 11:22

> Du kan lave en begrens

???

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-09 16:35

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> ???

en begrensent bruger .. men jeg ved ikke om du kan låse "luk ned"
funktionen

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 16:53

> en begrensent bruger .. men jeg ved ikke om du kan låse "luk ned"
> funktionen

nichts nixen bixen

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-09 17:05

> nichts nixen bixen

øv ... det var også et skud ... :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-09 14:35

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> kan fjernes fra menuen, så det f.eks. kun er superbrugere, der kan
> benytte sig af den slags? Hvad er løsningen? Ændre permissions på

Jeg ledte og ledte i går aftes/nat, men kunne ikke finde det, jeg ledte
efter, - og så nu kom det... Det kan programmet 'Deeper' -> 'Log In' sæt
flueben i 'Disable the shutdown, restart and LogOut...', men det
forhindrer så også adgang til 'normal' brug af maskinen... Deeper kan
også fjerne Spotlight fra menulinien, hvilket er noget, jeg har været
ude efter længe...

Deeper 1.1.3 (freeware) - System personalization utility.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30986

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 15:43

> [...]
> ude efter længe...
>
> Deeper 1.1.3 (freeware) - System personalization utility.

Sejt gået. Jeg forsøgte også uden held. Faktisk var det et stort problem
når man skulle lave hjælpemidler til funktionshæmmede børn at finde den
slags software. Ufatteligt at den slags ikke er indbygget i systemet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-09 16:39

Flemming Rubini wrote:

> Sejt gået. Jeg forsøgte også uden held. Faktisk var det et stort problem
> når man skulle lave hjælpemidler til funktionshæmmede børn at finde den
> slags software. Ufatteligt at den slags ikke er indbygget i systemet.

Jeg mener faktisk, man har kunet det - ihvertfald i 10.2.x og svjh. også
i 10.3.x. - Pt. har jeg ikke en 10.3.x kørende, så jeg kan ikke
verificere det...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 16:54

> Jeg mener faktisk, man har kunet det - ihvertfald i 10.2.x og svjh. også
> i 10.3.x. - Pt. har jeg ikke en 10.3.x kørende, så jeg kan ikke
> verificere det...

I dagens OS-tid lever vi i NU-tiden, med alle de OP-dateringer, IK?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 21:47

> I dagens OS-tid lever vi i NU-tiden, med alle de OP-dateringer, IK?

Næ, hvof´d´?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-03-09 00:39

> Næ, hvof´d´?

Du brur da sæl 10.4.11 æller wa?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-09 04:04

> Du brur da sæl 10.4.11 æller wa?

D da ås gammelt

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-03-09 09:22

> D da ås gammelt

nåh ja, een er jo ved 10.5.6.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-09 23:51

Flemming Rubini wrote:

> I dagens OS-tid lever vi i NU-tiden, med alle de OP-dateringer, IK?

Gør vi? - Jeg kørte da så sent som igår med en 9.2.x..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-09 23:55

> Gør vi? - Jeg kørte da så sent som igår med en 9.2.x..-)

du er heller ikke helt normal ;)

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-03-09 10:42

On Mar 6, 5:34 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Deeper 1.1.3 (freeware) - System personalization utility.http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30986

Mange tak! Jeg vil kaste mig frådende over det, når maskinen engang er
ledig.

--
Michael Knudsen

Fra : N/A

Dato : 07-03-09 01:07

Fra : N/A

Dato : 07-03-09 01:07

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-03-09 11:10

On Mar 6, 9:42 am, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Mange tak! Jeg vil kaste mig frådende over det, når maskinen engang er
> ledig.

Hmmm ... så vidt jeg kan se, kan man kun slå Restart, Shut Down og Log
Out fra på *samme* tid (for øvrigt forsvinder menupunkterne da ikke;
de virker blot ikke). Det er drønirriterende, at man ikke kan nøjes
med de to første, når nu man har en computer med mange brugere. Æv!

--
Michael Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-09 00:37

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> de virker blot ikke). Det er drønirriterende, at man ikke kan nøjes
> med de to første, når nu man har en computer med mange brugere. Æv!

Hm, skrev jeg ikke det? - Det var ihvertfald meningen, det skulle stå der...

Nå, men vi prøver da én gang til. Jeg er stædig som en gammel jysk
arbejdshest- og nu er jeg (næsten) sikker på, det vil lykkes..-)

Cocktail.... Sæ'fø'li'...

Åbn Cocktail - panelet 'Interface'. Her er der under fanebladet 'Login'
mulighed for separat at _fjerne_ knapperne 'Sleep', 'Shut down' og
'Restart'. Desuden er der valg for 'Administrator', 'Local' og 'Network
brugere...

Cocktail 4.3 (shareware ved kommerciel brug)
(Tiger Edition) general purpose system modify/repair utility.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10385789
Cocktail 4.3.1 (shareware ved kommerciel brug)
(Leopard Edition) general purpose system modify/repair utility.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/33453

Pyyyyyh, - så overlevede jeg vist igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-03-09 00:43

> [...]
> Cocktail 4.3.1 (shareware ved kommerciel brug)
> (Leopard Edition) general purpose system modify/repair utility.

Damn, du nåede det. De dersens onyx og cocktail m.v. de plejer da netop
at have den slags dimsedutter ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-09 14:31

On 2009-03-07 00:37:29 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Ã…bn Cocktail - panelet 'Interface'. Her er der under fanebladet 'Login
> ' mulighed for separat at _fjerne_ knapperne 'Sleep', 'Shut down' og
> 'Restart'.

du fjerner kun knapperne fra Login Window.app. Ikke selve funktionaliteten.

Knapperne kan iøvrigt også deaktiveres fra Systemprefrences -> Accounts
-> LOginoptions (eller via MCX)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-03-09 17:33

> Knapperne kan iøvrigt også deaktiveres fra Systemprefrences -> Accounts
> -> LOginoptions (eller via MCX)

Loginoptions findes ikke hos mig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-03-09 00:39

> [...]

> de virker blot ikke). Det er drønirriterende, at man ikke kan nøjes
> med de to første, når nu man har en computer med mange brugere. Æv!

Jeg vil æde min gamle hat på at Dr. Kernel kommer med et eller andet
tryllerord du skal dryse ud over terminalen ...

Bemærkelsesværdigt hvordan tingene går i ring. Nu er den igen
dødbesværligt, for ti år siden var der keys off har jeg lige læst.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : N/A

Dato : 07-03-09 00:37

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-03-09 16:48

On Mar 6, 3:37 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Cocktail.... Sæ'fø'li'...

Tak for tippet! Jeg vender frygteligt tilbage, når jeg finder ud af,
at heller ikke det virker

--
Michael Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-09 01:07

Michael Knudsen wrote:

> Tak for tippet! Jeg vender frygteligt tilbage, når jeg finder ud af,
> at heller ikke det virker

Det virker! - Jeg prøvede det af på min egen Macpro QuadCore, inden jeg
svarede, - men for en sikkerheds skyld har jeg bestilt panserplade - med
skydehuller.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-09 14:27

On 2009-03-06 01:28:56 +0100, Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> said:

> [...]
> kan fjernes fra menuen, så det f.eks. kun er superbrugere, der kan
> benytte sig af den slags? Hvad er løsningen? Ændre permissions på

Logind i GUI som admin bruger og lad brugerne logge ind som en
non-admin. Dermed vil brugeren non-admin brugeren ikke kunne genstarte
eller lukke ned uden at indstaste et admin password.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-03-09 17:37

> Logind i GUI som admin bruger og lad brugerne logge ind som en
> non-admin. Dermed vil brugeren non-admin brugeren ikke kunne genstarte
> eller lukke ned uden at indstaste et admin password.

Tres elegante, Mr. Panic

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-03-09 10:27

On Mar 8, 6:26 am, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> Logind i GUI som admin bruger og lad brugerne logge ind som en
> non-admin. Dermed vil brugeren non-admin brugeren ikke kunne genstarte
> eller lukke ned uden at indstaste et admin password.

Glimrende idé! Den vil jeg foreslå. Da maskinen har 18Gb RAM er der
nok ikke nogen, der vil brokke sig over, at admin-brugeren æder lidt
hukommelse ved at være logget ind

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-03-09 11:57

On Mar 8, 9:32 am, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> Loginoptions findes ikke hos mig.

Er du sikker? Den burde være at finde i venstre side af vinduet under
listen af brugere.

--
Michael Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-03-09 20:24

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Er du sikker? Den burde være at finde i venstre side af vinduet under
> listen af brugere.

Okay, den hedder "Log ind" hos mig. Jeg anede knapt at man kunne klikke
på den, kan dog godt genkende indholdet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini