Mac Mini: Er den lille 'stor' nok til afsp~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-03-09 23:57

Jeg har ventet LÆNGE på de nye Mini'er og nu de er her, ska' jeg da ha'
en. Men hvor billigt, må jeg købe?

Priserne er lidt hampre, synes jeg, og den lille passer bedst i
budgettet, men er de 128MB RAM på grafikkortet nok til at afspille HD
materiale i 1080p? Den skal selvfølgelig fyldes op med RAM, men jeg kan
ikke helt gennemskue, hvad der er vigtigst for at kunne afspille
materiale i den opløsning. Hvis jeg alligevel skal købe den 'store', kan
det næsten bedre svare sig at købe en iMac.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 00:44

On 2009-03-04 23:56:44 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> [...]
> materiale i den opløsning. Hvis jeg alligevel skal købe den 'store',
> kan det næsten bedre svare sig at købe en iMac.

tror ikke at du kan afspille 1080p ( der er mindst dobbelt så meget
data som 1080i)
tror dog godt den kan klare 1080i @mpeg4 ( max) 40mbit ( blu ray x1 hastighed)

Jeg formoder at du når du spørger sådan, har planer om at rippe blu ray
og spille dem på den lille
Ellers må du lige forklare hvad der er for noget HD du har i tankerne..
tænker du på TV signaler, ligger de tungeste HD kanaler på max 25 mbit/s
og de pakkes når de ligger som MKV ( for eksempel ) i noget der ligner
5-10mbit/s

Tror uanset hvad at maskinen kommer til at arbejde for føden fra 10
mbit/s og op, men den burde da kunne klare det..
har lige tjekket og jeg spiller 720P ( 12mbit/s ) ( æble i i qt) uden
problemer på en 2,6 bærbar ( mac)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-09 11:00

ecozyz wrote:

> tror ikke at du kan afspille 1080p ( der er mindst dobbelt så meget data
> som 1080i)
> tror dog godt den kan klare 1080i @mpeg4 ( max) 40mbit ( blu ray x1
> hastighed)

Det var faktisk dumt af mig at skrive det sådan. Jeg vil køre 1920*1080
i opløsning, men vil formentlig sjældent se materiale der har den
opløsning og slet ikke noget med så stor båndbredde du snakker om. Jeg
streamer primært stuff eller ser HD-ting fra *arhm* 'andre kilder'.
1080p tror jeg faktisk aldrig bliver aktuelt.

> Jeg formoder at du når du spørger sådan, har planer om at rippe blu ray
> og spille dem på den lille

Nej, my bad.

> [...]

> Tror uanset hvad at maskinen kommer til at arbejde for føden fra 10
> mbit/s og op, men den burde da kunne klare det..

Aight. Har lige kigget. Tror det materiale jeg typisk kigger på, hvis
jeg læser VLC rigtigt, svinger mellem 6-12mbit/s. Det spiller jo
egentlig fint på min MB, så burde det også gøre det på en Mini.

> har lige tjekket og jeg spiller 720P ( 12mbit/s ) ( æble i i qt) uden
> problemer på en 2,6 bærbar ( mac)

Jep. Samme oplevelse her. Dum tråd jeg fik startet. Det jeg i
virkeligheden tænker på, er hvor længe Mini'en vil kunne følge med ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 10:16

Peter Farsinsen skrev:
> budgettet, men er de 128MB RAM på grafikkortet nok til at afspille HD
> materiale i 1080p? Den skal selvfølgelig fyldes op med RAM, men jeg kan

Æh, er det ikke nok at checke hvad skærmkortet kan trække i opløsning?

Herudover tror jeg klart der er chance for at det er cpu'en der er
flaskehalsen (imodsætning til grafikchippen).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-09 21:59

On 2009-03-05 10:16:12 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Herudover tror jeg klart der er chance for at det er cpu'en der er
> flaskehalsen (imodsætning til grafikchippen).

playback af compressed 1080p MPEG2 og H264 materiale kan den sagtens
håndtere. Min 2.4GHz iMac hjemme har ingen problemer under såvel
Windows med coreavc eller Mac OS X med libavcodec. Begge codec afvilkes
udelukkende i software.

Jeg tror at Mikael taler om råfilm optagelser beregnet for eks FCP i 1080p.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-03-09 01:11

> Jeg tror at Mikael taler om råfilm optagelser beregnet for eks FCP i 1080p.

Jeg er ikke med her...
Men min Macbook 2007 afspiller jeg 1080p uden problemer i HDV, som er 26,53
Mbit/s, 1920x1080, 1080p25 på en 23" Apple Cinema Display. Det er meget mere
end Peter F. er ude på...

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 10:20

> [...]
> materiale i den opløsning. Hvis jeg alligevel skal købe den 'store', kan
> det næsten bedre svare sig at købe en iMac.

jeg har en core 2 duo mini og den kan lige nøjagtigt følge med så den
kan vise h.264 ca. 25-30 mbit/sek fra Yousee (via EyeTV 3)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-09 10:50

Thomas von Hassel wrote:

> jeg har en core 2 duo mini og den kan lige nøjagtigt følge med så den
> kan vise h.264 ca. 25-30 mbit/sek fra Yousee (via EyeTV 3)

Så du mener jeg burde være home safe med den bette af de nye Mini'er?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 12:10

> Så du mener jeg burde være home safe med den bette af de nye Mini'er?

oh yeah .. og især med det nye grafikkort og snow leopard på horisonten

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-03-09 13:25

Thomas von Hassel wrote:

> oh yeah .. og især med det nye grafikkort og snow leopard på horisonten

Arh ja. Nu bliver jeg jo nærrig. Gad vide, hvornår vi kan forvente at
Snow Leopard lander.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 13:31

> Arh ja. Nu bliver jeg jo nærrig. Gad vide, hvornår vi kan forvente at
> Snow Leopard lander.

kvalificeret gæt siger at den bliver presenteret til WWDC og shipper
engang i september ..

*thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-03-09 09:52

Peter Farsinsen wrote:
> Priserne er lidt hampre, synes jeg, og den lille passer bedst i
> budgettet, men er de 128MB RAM på grafikkortet nok til at afspille HD

HardMac har faktisk en interessant blog post om, hvordan Mini'en deler
RAM med grafikkortet. Hvis man opgraderer fra 1 til 2 eller 4GB så får
grafikkortet adgang til 256MB også i den lille model.
http://www.hardmac.com/news/2009-03-06/#9709

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk