PB G4 13" skærm brudt sammen
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-03-09 22:58

Den må have fået et stød eller sådan noget, farverne flyder sammen, der
er "linje" fra midt øverst ned mod øst, hvor der er sorte skygger og
sådan. Det _er_ svært at beskrive.
Det er ikke min egen, men en bekendts. Hun vil gerne have gode råd. En
ny skærm koster mindst 3.000 og den skal jo monteres, så kr. 5.000 er
nok ikke noget dårligt gæt.
Så jeg anbefalede, at hun investerede i en iBook 13", hun får fire gange
så meget RAM og et bedre grafikkort, samt Leopard.
Men mit spørgsmål er:
- man kan vel godt bruge maskinen med et separat tastatur og en separat
skærm?
Tastaturet giver sig selv (Apple) til små 400 bønner, men skærmen? Jeg
er på Herrens mark med eksterne skærme, så hjælp mig venligst.
Det skal ikke være Apples Cinema display kvalitet, men blot en brugbar
skærm på 19 til 20". Prisparametret er måske noget med mellem 1.000 og
2.000.
Maskinen fortjener at få forlænget sit liv, synes jeg. Som hendes
sekundære maskine for en rimelig investering.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 04-03-09 23:50

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> Maskinen fortjener at få forlænget sit liv, synes jeg. Som hendes
> sekundære maskine for en rimelig investering.

Hej
Pb g4 er nok en 12", du skal blot have en mini dvi til dvi eller til VGA
ledning. En ekstern skærm kan især brugt sagtens fås for 1000 kr eller
mindre. Den kan evt. køre med det eksisterende tastatur. Maskinen skulle
vist kunne køre i lukket tilstand, hvis du har et eksternt tastatur og
skærm.

Jeg har prøvet at skifte selve skærmdelen i en 12" ibook, det er pærelet
og tar kun 5 minutter. Det er formodentlæigt ca det samme for en
powerbook. Måske kan du købe en brugt skærm fra en død Pb g4?

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-03-09 00:59

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Hej
> Pb g4 er nok en 12",

Tak for dit indspark, ja, selvfølgelig er det en 12" (men mit hjerte er
fyldt af 13" - , jeg er selv blevet nedgraderet fra tiBook 15" til
MacBook 13"

>du skal blot have en mini dvi til dvi eller til VGA
> ledning.

Mon ikke den var i kassen fra starten?

> [...]
> mindre. Den kan evt. køre med det eksisterende tastatur. Maskinen skulle
> vist kunne køre i lukket tilstand, hvis du har et eksternt tastatur og

Pointen med at have den defekte skærm åben og synlig er måske ikke så
optimalt? Lukket computer med eksternt tastatur er nok mere tillokkende?

> Jeg har prøvet at skifte selve skærmdelen i en 12" ibook, det er pærelet
> og tar kun 5 minutter. Det er formodentlæigt ca det samme for en
> powerbook. Måske kan du købe en brugt skærm fra en død Pb g4?

Ja, det skal da så være en brugt skærm? Så er der bare det med pixelfejl
og alt det der. Men en god vejledning og fem minutter, lyder da ikke
skræmmende. En Macpusher hertillands (noget med human og mac) oplyste
telefonisk, at et nyt display/skærm (=låget?) koster 3.000. Det er vel
rigeligt, synes jeg.

Men tak for dit svar.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 05-03-09 07:14

> [...]
> skræmmende. En Macpusher hertillands (noget med human og mac) oplyste
> telefonisk, at et nyt display/skærm (=låget?) koster 3.000. Det er vel

Brugt skærm 400- 1000 kr max, Jeg tror sagtens man kan finde en død
computer med en fejlfri skærm med lidt tålmodighed

Fra : Henrik Enslev

Dato : 05-03-09 07:14

> Mon ikke den var i kassen fra starten?

Jo.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-09 11:34

> [...]

> skræmmende. En Macpusher hertillands (noget med human og mac) oplyste
> telefonisk, at et nyt display/skærm (=låget?) koster 3.000. Det er vel

Jeg har før købt lidt hos VIS i England. Det er et EU-land, så man
slipper for bøvl med toldpapirer osv. Jeg ved ikke, om der er forskel på
12" modellerne, men jeg fandt da en 12" skærk til 195 GBP. Du kan jo se,
om det er den rigtige model.

<http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php>
<http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php?cPath=7405_7547_7605_760
6_7870&sort=1a&filter_id=1347>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-09 00:13

> [...]
> slipper for bøvl med toldpapirer osv. Jeg ved ikke, om der er forskel på
> 12" modellerne, men jeg fandt da en 12" skærk til 195 GBP. Du kan jo se,

Tak for din henvisning, det ser da godt ud. Skal lige regne lidt mere
pro et contra. Priserne er excl VAT - og den skal man da vist betale ?
12% var det engang, men i dag? Men pundet er nede i ca. 8,20 kr, så det
er da attraktivt - at tage en tur til Storbritannien.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-09 00:57

> [...]

> 12% var det engang, men i dag? Men pundet er nede i ca. 8,20 kr, så det
> er da attraktivt - at tage en tur til Storbritannien.

De har også postvæsen derovre. Det var vist nærmest dem, der opfandt
det. Det ældste frimærke i verden er vist engelsk. Men det er da en svær
beslutning. Man skal jo også tænke langsigtet. Hvor længe regner I med,
computeren vil kunne følge med? Måske ville det være billigst på længere
sigt at købe en ny. Det kræver selvfølgelig, at man har pengene. Skal
man bare være kørende, kan en brugt computer ofte fås til omtrent samme
pris som reparationen. Du har jo selv hørt i handelsgruppen, hvor lidt
sådan en er værd.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-09 20:17

> [...]
> man bare være kørende, kan en brugt computer ofte fås til omtrent samme
> pris som reparationen. Du har jo selv hørt i handelsgruppen, hvor lidt

Dropper projektet. Hvis denne vejledning til at skifte en skærm er den
eneste mulige:

<http://www.ifixit.com/Guide/Repair/PowerBook-G4-Aluminum-12-Inch-867-MH
z-Display/218/1>

24 aider og 62 operationer det er alt for kinesisk til mit vand.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-09 20:20

> [...]
> z-Display/218/1>
>
> 24 aider og 62 operationer det er alt for kinesisk til mit vand.

Der er nok en grund til at display assy ikke er "user replacebel part"
;)

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-09 00:43

> Der er nok en grund til at display assy ikke er "user replacebel part"
> ;)
>
> /thomas

Ja, det kan du have ganske ret i

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-09 01:21

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> Det er ikke min egen, men en bekendts. Hun vil gerne have gode råd. En
> ny skærm koster mindst 3.000 og den skal jo monteres, så kr. 5.000 er

Det er desværre rigtig, så det kan ikke betale sig

> Så jeg anbefalede, at hun investerede i en iBook 13", hun får fire gange
> så meget RAM og et bedre grafikkort, samt Leopard.
> Men mit spørgsmål er:

Eller en 15" PowerBook G4 1,5ghz, de er efterhånden nede i en ret
fornuftig pris omk. 3500kr. med max. 2gb RAM.

> - man kan vel godt bruge maskinen med et separat tastatur og en separat
> skærm?

Ja.

> Tastaturet giver sig selv (Apple) til små 400 bønner,

Hvorfor ikke en dedikeret Logitech til 199kr.? - eller en MS Comfort
Curve til 149? - Comfort Curve tastaturet er rigtig godt. - Jeg bruger
selv et sådant på mit sekundære setup. Installerer man MS Intellitype
software, inden man sætter tastaturet til, skifter den automatisk i
funktionstasterne til Mac-layout. - Desuden har CC tastaturet omk. 15
ekstra programmerbare knapper - bl.a. med en 4-vejs joypad ligesom på de
fleste mobiltelefoner. - Den står faktisk som default til at 'bladre' i
åbne vinduer..-)

> [...]
> Det skal ikke være Apples Cinema display kvalitet, men blot en brugbar
> skærm på 19 til 20". Prisparametret er måske noget med mellem 1.000 og

Prøv at kigge på www.midtdata.dk -> hardware og søg på skærme. Så får du
en liste med skærmene sat op i str. orden. Både Acer og ViewSonic laver
ret gode skærme i 19"-20" til priser omk. 950kr. og op. Nogle gange har
de også deres udstillingsmodeller på som demovarer, og så kan der spares
op til 50% på normalprisen.

> Maskinen fortjener at få forlænget sit liv, synes jeg. Som hendes
> sekundære maskine for en rimelig investering.

Når den skal fungere som sekundær maskine, vil jeg nok ofre lidt mindre
på tastatur og lidt mere på skærm. - Fx. en af disse med både DVI og
VGA, så kan hendes nye bærbare også sættes til...

Viewsonic VA1926W, 19", 1440x900, DVI/VGA, 1399kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VA1926W&goto=productinfo&mainfunc=link
Viewsonic VG2030WM, 20.1", 800:1, 5ms, DVI/VGA, indb. højtt., 1699kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VA2026W&goto=productinfo&mainfunc=link
Viewsonic VA2226w, 22, 5ms, 2000:1, DVI/VGA, 1499kr.*)
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VA2226W&goto=productinfo&mainfunc=link

Asus VW195U, 19", 1440x900, 800:1, DVI/VGA, 1199kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VW195U&goto=productinfo&mainfunc=link

Benq G2110W, 21,6", 1608x1050, 5ms, DVI/VGA, 1799kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=9H.Y17LN.IBE&goto=productinfo&mainfunc=link

Philips 200BW8ES, 20.1", 5ms, 800:1, DVI/VGA, 1749kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=200BW8ES/00&goto=productinfo&mainfunc=link
Philips 220SW8FS1, 22", 1000:1, 5ms, DVI/VGA, indb. højtt., 1449kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=220SW8FS1/00&goto=productinfo&mainfunc=link

Hvis jeg skulle vælge, blev det enten BenQ eller ViewSonics 22"...

*) jeg har selv en sådan til mit andet setup. Det er en aldeles
fremragende skærm, fuldstændig refleksfri, selvom solen står direkte ind
på skærmen! - Det gælder i øvrigt alle ViewSonics skærme.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-09 14:20

On 2009-03-05 01:21:26 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Eller en 15" PowerBook G4 1,5ghz, de er efterhånden nede i en ret
> fornuftig pris omk. 3500kr. med max. 2gb RAM.

3500 er alt for meget for en +3 år gammel computer.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen