Hvad skal vi også med numerisk tastatur?
Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-09 23:41

Nu har Apple i længere tid kun haft et trådløst tastatur uden numeriske
taster, hvor hele tastaturet er identisk med det på de bærbare. Mange
incl. jeg selv har derfor holdt sig til den ældre hvide model, der har
fuldt antal taster.
Det lader til, at Apple er ved at udfase det numeriske tastatur.
Apple har nemlig netop lanceret et tastatur med ledning, der er identisk
med det trådløse. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om det. På en
måde bliver jeg helt nostalgisk. Jeg er opvokset med skrivemaskinen,
hvor der jo ikke var numerisk tastatur. Da jeg fik computer skulle jeg
vænne mig til at bruge det numeriske tastatur. Det er trods alt
hurtigere, når man indtaster mange tal. Til almindeligt brug er det dog
nok mere en vanesag. Jeg tror såmænd godt, jeg kunne klare mig uden det
numeriske tastatur, hvilket jeg da også gør, når jeg tager den bærbare
med ud.

<http://store.apple.com/us/product/MB869LL/A>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 23:43

> [...]
> nok mere en vanesag. Jeg tror såmænd godt, jeg kunne klare mig uden det
> numeriske tastatur, hvilket jeg da også gør, når jeg tager den bærbare

Det alm. alu tastatur er stadig til salg, både i "butikken" og det er
stadig det der følger med maskinerne ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 23:46

> Det alm. alu tastatur er stadig til salg, både i "butikken" og det er
> stadig det der følger med maskinerne ...

ok ... visse maskiner ... nemlig Mac Pro'erne ... iMac'erne kan få det
udvidede keyboard som bto ...

/thomas

som skal huske at læse specs siderne inden han plaprer løs ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 23:52

Henrik Münster skrev:
> Nu har Apple i længere tid kun haft et trådløst tastatur uden numeriske
> taster, hvor hele tastaturet er identisk med det på de bærbare. Mange

Jeg kan godt forstå at du er ked af at du mangler øverste række på
tastaturet, men så kritisk er det vel ikke når du primært skriver
almindelig tekst?

Personligt bruger jeg aldrig dem til højre - så jeg er som sådan ligeglad...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 00:10

On 2009-03-03 23:52:17 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> almindelig tekst?
>
> Personligt bruger jeg aldrig dem til højre - så jeg er som sådan ligeglad...

jeg har aluminiums tasturet med numerisk tastur på pinden og fortrække
til enhver tid det trådløse uden nummerisk tasttur jeg har hjemme.

På pinden vil jeg ikke have noget med bluetooth som er afhængigt af
batterier men det irriterer mig at jeg ikke kan hvile højre hånd på
bordet samt at jeg ikke har en fn tast.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-09 00:22

> På pinden vil jeg ikke have noget med bluetooth som er afhængigt af
> batterier men det irriterer mig at jeg ikke kan hvile højre hånd på
> bordet samt at jeg ikke har en fn tast.

Den er god at have, når der nu ikke er en delete-tast
Hvorfor anskaffer du ikke en dejlig blød musemåtte at hvile hånden på?
Hvordan arbejder du egentlig? Skriver du med venstre hånd og hviler den
højre på bordet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-09 07:34

> [...]
> Hvorfor anskaffer du ikke en dejlig blød musemåtte at hvile hånden på?
> Hvordan arbejder du egentlig? Skriver du med venstre hånd og hviler den

Man skriver vel med begge hænder, under brug af alle ti fingre - har I
ikke lært 10-finger blindskrift?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:16

On 2009-03-04 07:33:52 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Man skriver vel med begge hænder, under brug af alle ti fingre - har I
> ikke lært 10-finger blindskrift?

Nej - hvorfor skulle jeg. mht mit skrivebehov kan jeg alligevel skrive
hurtigere end jeg har behov for at tænke over hvad jeg skriver.

På blackberry'en er der større overenstemmelse mellem skrivehastighed
og tankevirksomhed.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 09:57

> [...]
> hurtigere end jeg har behov for at tænke over hvad jeg skriver.
>
> På blackberry'en er der større overenstemmelse mellem skrivehastighed

Så må du da tænker overordentligt langsomt ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-09 21:33

On 2009-03-05 09:57:16 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Så må du da tænker overordentligt langsomt ...

ikke nødvendigvis

dokumentation, instrukser til brugere, tilbud ledere er ofte noget der
fordrer at kan formulerer sig kort men temmelig præcist.

Det er ikke alle der har de samme behov som dig ensige job som dig.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 21:01

Per Rønne skrev:

> Man skriver vel med begge hænder, under brug af alle ti fingre - har I
> ikke lært 10-finger blindskrift?

Det er kun sådan nogen gamle nisser som os der har lært det i folkeskolen.

Men når du nu siger det - bruger du KUN lillefingeren når du skriver "på"?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 09:57

> Det er kun sådan nogen gamle nisser som os der har lært det i folkeskolen.
>
> Men når du nu siger det - bruger du KUN lillefingeren når du skriver "på"?

På? Begge lillefingre, da P er med storet ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 10:13

Per Rønne skrev:

> På? Begge lillefingre, da P er med storet ...

Du tænker vist så hurtigt at du ikke får skrevet det så almindelige
dødelige som mig kan forstå det.

Kan man få undertekster på?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 13:28

> Du tænker vist så hurtigt at du ikke får skrevet det så almindelige
> dødelige som mig kan forstå det.
>
> Kan man få undertekster på?

'på' skriver jeg med højre lillefinger, udelukkende. 'På' skriver jeg
også med højre lillefinger, men derudoverholder jeg ved et første
bogstav også venstre lillefinger på højre skift-tast, for at få et stort
P.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 14:00

Per Rønne skrev:

> [...]
> også med højre lillefinger, men derudoverholder jeg ved et første
> bogstav også venstre lillefinger på højre skift-tast, for at få et stort

Ok :) Det lyder meget blindskriftsagtigt.

Bare for en god ordens skyld - er du ikke næsten ved at vælte af stolen
hvis du skal have lirket venstre lillefinger derover?

(må nok hellere huske en )

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 14:14

> Ok :) Det lyder meget blindskriftsagtigt.
>
> Bare for en god ordens skyld - er du ikke næsten ved at vælte af stolen
> hvis du skal have lirket venstre lillefinger derover?

Venstre skfitetast.

Og nu skal jeg hjem i seng; jeg er stækr forkølet, med feber, så de
næste dage holder jeg under dynen;-(.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-09 19:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 'på' skriver jeg med højre lillefinger, udelukkende. 'På' skriver jeg også
> med højre lillefinger, men derudoverholder jeg ved et første bogstav også
> venstre lillefinger på højre skift-tast, for at få et stort P.

Når I nu ved så meget om at skrive på et tastatur, kan jeg så ydmygst få
at vide, hvorfor I kalder "løft" for "skift"? Det har nemlig undret mig
i årevis.

På forhånd tak.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 19:43

Morten Lind skrev:

> Når I nu ved så meget om at skrive på et tastatur, kan jeg så ydmygst få
> at vide, hvorfor I kalder "løft" for "skift"? Det har nemlig undret mig
> i årevis.

Jeg kan kun gætte: Fordi det hedder Shift Key på en usask skrivemaskine :)

Det er Per der har opslagsværkerne så det må være ham der kommer med den
definitive forklaring når han kommer ud af feberrusen...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-09 05:36

> Jeg kan kun gætte: Fordi det hedder Shift Key på en usask skrivemaskine :)
>
> Det er Per der har opslagsværkerne så det må være ham der kommer med den
> definitive forklaring når han kommer ud af feberrusen...

Jeg har aldrig hørt andet ord end 'skift' eller 'shift', og 'løft' får
mig til at tænke på flyttemænd.

Ej heller Politikens Store Ordbog kender ordet 'løft' i forbindelse med
skrivemaskiner.

I øvrigt er jeg ikke kommet ud af 'feberrusen' endnu, så jeg holder mig
hjemme, helst under dynen. Det er dog mest en halv times cykeltur hver
vej, i dette vejr, der holder den voldsomme forkølelse oppe.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 06-03-09 08:28

Per Rønne wrote:

> Jeg har aldrig hørt andet ord end 'skift' eller 'shift', og 'løft' får
> mig til at tænke på flyttemænd.

'Løft' i denne forbindelse stammer vel fra de gamle, mekaniske
skrivemaskiner, hvor hele rammen hvor armene var monteret, blev løftet
for at skrive de store bogstaver ?

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 17:37

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> 'Løft' i denne forbindelse stammer vel fra de gamle, mekaniske
> skrivemaskiner, hvor hele rammen hvor armene var monteret, blev løftet
> for at skrive de store bogstaver ?

Nemlig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 17:44

Morten Lind skrev:

> Nemlig
>
> M.

Udtrykket "hele rammen blev løftet" lyder ellers mere som noget med
BAJSERE! Især nu hvor det er weekend.

Whee.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 17:51

> Udtrykket "hele rammen blev løftet" lyder ellers mere som noget med
> BAJSERE! Især nu hvor det er weekend.
>
> Whee.

Det var nu kun valsen - som jeg husker det

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 18:00

Morten Lind skrev:

> Det var nu kun valsen - som jeg husker det

Med din farverige historie har du vel også været på valsen. Det skulle
eftersigende også godt kunne have en del med øl at gøre.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 18:14

> Med din farverige historie har du vel også været på valsen. Det skulle
> eftersigende også godt kunne have en del med øl at gøre.

Er vi tørstige tunajt ?...

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-03-09 17:13

> Det var nu kun valsen - som jeg husker det

Det er vist rigtigt, at der var skrivemaskiner, hvor valsen løftede sig,
men jeg husker det mest som lidt billige skrivemaskiner, der ikke var
beregnet på seriøst arbejde, og som var meget lette at have med rundt.
Jeg er vokset op i en skribentfamilie, hvor der var skrivemaskiner af
det kendte mærke Smith Corona. Allerede i min barndom var de elektriske.
De var alle lavet sådan, at rammen med anslagsarmene løftede sig. For
enden af hver arm var der nemlig to bogstaver. Det lille var foroven og
det store forneden. Normalt ramte det lille bogstav valsen, men når
rammen var løftet, ramte det stor bogstav valsen. De ikke-elektriske
skrivemaskiner på min folkeskole virkede på samme måde.
Siden fik vi kuglehovedskrivemaskiner fra IBM. Der sad de små
bogstaver på den ene side af kugle og de store på den anden. Man kunne
skifte kuglehoved og dermed skrifttype. Desuden var der slettetast på,
så det var virkelig avanceret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-09 11:21

> [...]
> bogstaver på den ene side af kugle og de store på den anden. Man kunne
> skifte kuglehoved og dermed skrifttype. Desuden var der slettetast på,

Og efter IBMs kuglehovedskrivemaskine kom forløberen for computerens
tekstbehandling - Olivettis skrivebordsstore maskine med udskiftelige
fontplader - små runde plader, der drejede urværts og kunne skiftes.

I toppen var et display, hvor man kunne se de første femogtyve tegn, man
skrev - dén har jeg også stadig. Hader at smide noget væk, der virker

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-03-09 13:26

> [...]
>
> I toppen var et display, hvor man kunne se de første femogtyve tegn, man
> skrev - dén har jeg også stadig. Hader at smide noget væk, der virker

Du må have et stort hus - et palads?

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-09 14:42

> Du må have et stort hus - et palads?

Næeh Mange små...

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-09 16:14

Morten Lind wrote:
> [...]

Mja, Smith-Corona... I din 'barndom' Henrik, var det allerede blevet til
noget plastik-bras, der ikke holdt til ret meget....

Der er, som du selv skriver, - to typer med det, der hedder
svingarmsteknik. Den, hvor selve svingarmsrammen sænker sig, og den,
hvor det er selve valsevognen, der løfter sig. Og så findes der en
tredie - mest brugt til bogholderi. Den er bygget som alm., hvor selve
svingarmsrammen sænker sig ved tryk på skiftenøglen. Desuden kan man med
en ekstra tast, der sidder til venstre og højre for skiftenøglen - løfte
selve valsen en 1/2, 1 eller 2 linier. Valserne på de maskiner er ca.
60cm lange og kan tage et folioark på tværs... Men phy! Det kræver
kræfter i fingrene at skrive på de modeller. - Jeg har faktisk lært at
skrive og lave bogholderi på et sådant Olympia-monster...

Skulle man have en ordentlig skrivemaskine, skulle man over i de store
Triumph-Adler, Olympia, HERMES og Remington - EVT. DE STORE NAKAJIMA...

> Og efter IBMs kuglehovedskrivemaskine kom forløberen for computerens
> tekstbehandling - Olivettis skrivebordsstore maskine med udskiftelige
> fontplader - små runde plader, der drejede urværts og kunne skiftes.

Ja, skrivehjulsmaskinerne var både billigere og hurtigere end selv
IBM'erne, og så var de ikke mindst noget mere støjsvage.

Jeg var på et tidspunkt ved at købe en Olivetti Business 2000 med
indbygget dansk stavekontrol. - Den havde en skærm ca. 15cm højt og 32cm
bred med plads til 20 linier tekst. Man skrev så, og det dukkede op på
skærmen, og når man var tilfreds, trykkede man på en 'Enter'-tast, og så
gik der 10sek., så havde den skrevet 15 linier.

> I toppen var et display, hvor man kunne se de første femogtyve tegn, man
> skrev - dén har jeg også stadig. Hader at smide noget væk, der virker

Jeg har skam også stadig min Nakajima. Den er stadig rigtig god og
hurtig - op til 999 tegn pr. min.. Min er dog uden display. - Den
bedste skrivemaskine, jeg nogensinde har haft, var en Olivetti Lettera
36 - ganske alm. svingarmsteknik, men med en fjederstyring, der kunne
justeres fra 1 til 5 gennemslag, og endda med justerbar anslagsfølsomhed
i tasterne. - Desværre kunne den ikke holde til, at en buschauffør ikke
kunne køre korrekt ind til et stoppested en vintermorgen, jeg skulle til
eksamen - med det resultat, at jeg stod på næsen på en isklump, og
maskinen rutchede ca. 15m henad cykelstien og en total kaput til følge +
et forvredet knæ. - Jeg måtte låne en af universitetets kontormaskiner
for at kunne gennemføre eksamen...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-09 17:57

> [...]
> maskinen rutchede ca. 15m henad cykelstien og en total kaput til følge +
> et forvredet knæ. - Jeg måtte låne en af universitetets kontormaskiner

Ups - surt show - måske havde amtet ikke nået at salte??????

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-09 20:22

Morten Lind wrote:

> Ups - surt show - måske havde amtet ikke nået at salte??????

Det var nu kommunen, - men bortset fra det, så jo, men hvad hjælper det,
når det samtidig fryser 15 grader ...jan '82.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-09 05:36

> Det var nu kommunen, - men bortset fra det, så jo, men hvad hjælper det,
> når det samtidig fryser 15 grader ...jan '82.

Så havde du jo glemt dine ski, eller måske snarere din hesteforspændte
slæde ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-09 13:45

Per Rønne wrote:

> Så havde du jo glemt dine ski, eller måske snarere din hesteforspændte
> slæde ...

Nej, jeg havde glemt mine sne/is-pigsko...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-09 22:40

> Mja, Smith-Corona... I din 'barndom' Henrik, var det allerede blevet til
> noget plastik-bras, der ikke holdt til ret meget....

Husk nu på, at dengang smed man jo ikke noget ud, bare fordi det havde
et par år på bagen. Den skrivemaskine, min far havde i min barndom, kan
såmænd godt have været fra først i tresserne. Den var ret kantet i
designet, og når man skiftede linie, trykkede man bare på en knap
ligesom på en computer. Så kørte vognen selv ud til højre. Man skulle
ikke have fat i en arm og selv skubbe vognen. Den mindede meget om den
her:

<http://i1.iofferphoto.com/img/1156230000/_i/13836997/1.jpg>

Jeg fik lov at bruge hans gamle, der også var elektrisk. Der var endda
en kuffert til den, så det var i princippet en rejseskrivemaskine. Den
vejede kun som en halv vaskemaskine, og kufferten var lige så stor. Jeg
fik at vide, at den var fra 1955. Den minder om den her:

<http://www.flickr.com/photos/theereilly/129506304/>

> Ja, skrivehjulsmaskinerne var både billigere og hurtigere end selv
> IBM'erne, og så var de ikke mindst noget mere støjsvage.

Så langt nåede vi aldrig. Min far fik sin første computer i 1989, så
skrivehjul kom der aldrig i hjemmet. I mange år brugte han en speciel
IBM kuglehovedskrivemaskine fra Ekstra Bladet. Den havde nogle
specialtegn, der skulle bruges til deres avancerede sættemaskine. Han
har stadig en IBM kuglehovedskrivemaskine til at skrive adresse på
kuverter og sådan. Jeg kan se på nettet, at hans nuværende er en
Selectric III, mens de første var Selectric II. Den oprindelige
Selectric kom åbenbart allerede i 1961, ser jeg nu, men den vandt i
hvert fald ikke indpas hos os.

<http://mytypewriter.com/ibmselectriciireconditioned.aspx>
<http://mytypewriter.com/ibmselectriciiireconditioned.aspx>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-09 04:19

Henrik Münster wrote:

> [...]
> ligesom på en computer. Så kørte vognen selv ud til højre. Man skulle
> ikke have fat i en arm og selv skubbe vognen. Den mindede meget om den

Det kan godt passe, - så er det en af de bedre. - De sidste, de lavede,
var noget regulært bras. - Jeg kender godt princippet i det system, -
det er en fjeder, der strammes ud, så når den udløses, drejer den et
tandhjul én tak for linieskift og fjederen trækker så vognen tilbage til
udgangspunktet. - S&M var i øvrigt de første, der kom med en
skrivemaskine, der kunne skrive både fra højre mod venstre (semittisk)
og alm. venstre mod højre. På den model var der så bare to sæt fjedre,
og man vendte så tanddrevet ved at skifte om på en anden knap...

> [...]
> vejede kun som en halv vaskemaskine, og kufferten var lige så stor. Jeg
> fik at vide, at den var fra 1955. Den minder om den her:

Altså en sløbbar - ikke bærbar..-)

> [...]
> Selectric III, mens de første var Selectric II. Den oprindelige
> Selectric kom åbenbart allerede i 1961, ser jeg nu, men den vandt i

Der var faktisk mange, der købte skrivehjulsmaskiner i computernes
barndom. En stor del af dem havde parallel interface, så de kunne bruges
som printer. - Det har min Nakajima model også, hvis det var en 'L'
model, - min er en 'J' uden interface. - Jeg havde på et tidspunkt en
Hermes elektronisk styret skrivehjulsmaskine, - den havde parallel
interface. Det er nok den bedste maskine, jeg nogensinde har brugt...

Flere af IBMs kuglehovedmaskiner havde også parallel interface, - men
hold da op, hvor det larmer... Det lyder værre end et maskingevær..-(

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-09 06:41

Henrik Münster skrev:

> kuverter og sådan. Jeg kan se på nettet, at hans nuværende er en
> Selectric III, mens de første var Selectric II. Den oprindelige

Sjovt :)

Jeg mener iøvrigt at have læst at Model M tastaturet, som folk generelt
er glade for, skulle være i meget tæt familie med Selectric. Kan du
ikke prøve at skrive på det næste gang du er hjemme hos mors kødgryder
og fortælle om fornemmelsen?

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-09 22:52

> [...]
> er glade for, skulle være i meget tæt familie med Selectric. Kan du
> ikke prøve at skrive på det næste gang du er hjemme hos mors kødgryder

Nu har jeg besøgt mine forældre, da min mor blev 75 lørdag. Fortæl hende
ikke, at jeg har nævnt det. Jeg prøvede min fars skrivemaskine, som må
være en IBM Selectric III. Det vil sige sidste generation med 96 tegn på
kuglehovedet. Det passer meget godt, at tastaturet minder om Model M
keyboardet. Måske er klikket knap så tydeligt, som jeg husker det i
hvert fald. Jeg vil dog gøre opmærksom på, at det dels er længe siden,
jeg har prøvet et IBM tastatur, og dels er det ikke helt let at bedømme
tastaturet på skrivemaskinen. Kuglehovedet har nemlig så hårdt et
anslag, at hele maskinen giver et lille ryk hver gang. I min barndom
havde vi også et par Selectric II maskiner. Jeg fik vist den ene med, da
jeg flyttede hjemmefra. Så vidt jeg husker, var tasterne lidt mere løse
i det på dem. De raslede ligefrem, hvis man lod fingrene glide let hen
over tastaturet fra side til side.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-04-09 17:47

On 2009-03-08 22:39:34 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> Selectric III, mens de første var Selectric II. Den oprindelige
> Selectric kom åbenbart allerede i 1961, ser jeg nu, men den vandt i

Jeg har stadig en RUF, men den står ikke på siden. Jeg har endda brugt
den til at skrive bøger på. :D
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 17:50

> Jeg har aldrig hørt andet ord end 'skift' eller 'shift', og 'løft' får
> mig til at tænke på flyttemænd.
>
> Ej heller Politikens Store Ordbog kender ordet 'løft' i forbindelse med
> skrivemaskiner.

Du har vel skrevet på en skrivemaskine på et tidspunkt? Altså en rigtig
skrivemaskine.

Sådan én med en vinge, der sagde "kling", når man returnerede - sådan én
med en valse, der skulle /løftes/, når man skulle skrive versaler?

/Dén/ tast på skrivemaskinen havde en pil op. Altså /løft/, ikke sandt?

Jeg kan naturligvis sætte mig ind i, at man /skifter/ til noget andet
ved at benytte den tast, men historisk /løfter/ man valsen, og pilen på
tasten peger opad, så /løft/ er i min verden det mest naturlige ord.

God bedring

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-09 18:11

> Du har vel skrevet på en skrivemaskine på et tidspunkt? Altså en rigtig
> skrivemaskine.

Jeg har en [elektrisk] skrivemaskine stående under mit skrivebord. Jeg
har ikke brugt den siden jeg sidste gang skulle til skriftlig eksamen på
engelsk-studiet, hvor man ellers skulle skrive »med blæk« og med to
carbon-kopier ...

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 18:19

> [...]

> har ikke brugt den siden jeg sidste gang skulle til skriftlig eksamen på
> engelsk-studiet, hvor man ellers skulle skrive »med blæk« og med to

Jeg mente nu en mekanisk skrivemaskine

Min studenterbiologieksamensopgave var da også med blæk og karbon, så
det er vel ikke usædvanligt - men kan vi få de unge til at fatte det?

(Thorbjørns linie).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 18:39

Morten Lind skrev:

> Min studenterbiologieksamensopgave var da også med blæk og karbon, så

Knækker fjeren ikke nemt så?

Du skuffer mig http://www.youtube.com/watch?v=GqNGhcdtMbc

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 18:55

> <http://www.youtube.com/watch?v=GqNGhcdtMbc>

Vidunderligt - det ved du, jeg synes.....

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 17:39

> Jeg kan kun gætte: Fordi det hedder Shift Key på en usask skrivemaskine :)

Hvad pokker er en usask skrivemaskine? Altså usask - ikke skrivemaskine

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 17:45

Morten Lind skrev:

> Hvad pokker er en usask skrivemaskine? Altså usask - ikke skrivemaskine

Oldsag! I vore dage kan man udsagnsorde hvadsomhelst (og det har jeg så
gjort) - hæhæ!

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 17:57

> Oldsag! I vore dage kan man udsagnsorde hvadsomhelst (og det har jeg så
> gjort) - hæhæ!

Nåeh, så burde noget af det vel være med stort(?), så man havde en
chance for at forstå..??? - jamen, der stod da ikke /shift/ på tasten.
Selv ikke på en skrivemaskine derovre fra - tasten har /altid/ været
ikoniset med en pil opad.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 18:04

Morten Lind skrev:

> [...]
> chance for at forstå..??? - jamen, der stod da ikke /shift/ på tasten.
> Selv ikke på en skrivemaskine derovre fra - tasten har /altid/ været

Du har vist ikke brugt en RIGTIG skrivemaskine...

http://ncmuseumofhistory.org/thjha2007/images/asi_35.jpg

Tag eventuelt stærbrillerne på :)

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 18:44

> Du har vist ikke brugt en RIGTIG skrivemaskine...

> http://ncmuseumofhistory.org/thjha2007/images/asi_35.jpg

> Tag eventuelt stærbrillerne på :)

Nå, nå.....men du har ret - jeg har aldrig tævet i en Remington, men
denne ka´ da gøre kunsten efter.

<http://home17.inet.tele.dk/morten/skrivemaskine.jpg>

Undskyld det slørede billede - iPhones kamera i et kolonihavehus og mit
blodsukker er/var under niveau, og jeg var ved at lave føde.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 19:04

Morten Lind skrev:

> Undskyld det slørede billede - iPhones kamera i et kolonihavehus og mit
> blodsukker er/var under niveau, og jeg var ved at lave føde.

Så der er leverpostej på linsen, eller hva?

Det vigtige kan man ikke se, om der er pile på de der turkise tangeter
yderst!

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 19:10

> Så der er leverpostej på linsen, eller hva?

Næ, næ - den er skam velforankret i arbejdspladsens køleskab

> Det vigtige kan man ikke se, om der er pile på de der turkise tangeter
> yderst!

Man kan da godt se, at det er der ikke, for det er der ikke. Så den
gamle huskede forkert, eller var forledt af tidernes hærgen i afsindig
fart...

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 19:18

> [...]
>
> Man kan da godt se, at det er der ikke, for det er der ikke. Så den
> gamle huskede forkert, eller var forledt af tidernes hærgen i afsindig

Til gengæld kan man se, at på Remington´en /står/ der faktisk Shift Key
på nederste, yderste højre tast, så Per har jo nok ret, igen, igen,
hvorimod jeg vælger at følge min sunde logik; så når der ikke står noget
på en tast, synes jeg, den skal hedde det, den laver, nemlig at løfte.

Det er så åbenbart senere, at pilen opad tilføjedes, men den underbygger
og støtter jo bare mit valg af funktionsordet: Løft.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:14

On 2009-03-04 00:22:20 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> Hvorfor anskaffer du ikke en dejlig blød musemåtte at hvile hånden på?
> Hvordan arbejder du egentlig? Skriver du med venstre hånd og hviler den

Delete tasten er helt igenem unødvendig.

Jeg er vant til at arbejde på bærbar dvs at min lille finger ligger på
bordet ved siden af tasturet når jeg tænker. desuden bruger jeg
tasturets ydre kant til mærke mig frem til hvor på tastaturet mine
fingre er. Mine fingre har det med at komme op og slås med det
numeriske tastatur.

Desuden savner jeg virkelig FN tasten - jeg fortrækker at have F-taster
på F-tasterne og apples hardcodede taster på fn+F-tast. Når jeg sidde
med det eksterne tastatur kan jeg ikke skrue op/ned for lyd osv.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-03-09 11:31

> Delete tasten er helt igenem unødvendig.

Bestemt da. Jeg er også vant til at klare mig uden. Vi har bare tit haft
diskussioner her i gruppen med Windows-brugere, der skifter til en
bærbar Mac og så ikke kan forstå, at der ikke er nogen delete-tast. Som
du sikkert ved, kan Fn+backspace bruges som delete.

> Jeg er vant til at arbejde på bærbar dvs at min lille finger ligger på
> bordet ved siden af tasturet når jeg tænker.

Det er smart at tage den af. Så bruger den ikke strøm imens, og der er
mere til at tænke med.

> desuden bruger jeg tasturets ydre kant til mærke mig frem til hvor på
> tastaturet mine fingre er. Mine fingre har det med at komme op og slås med
> det numeriske tastatur.

Vi har jo alle vores metoder. Hvis man skriver ti-finger blindskrift har
man pegefingrene på F og J og mærker efter de små forhøjninger det. Du
skriver jo ikke med ti-finger-metoden, og du har vel heller ikke så
intensive skriveopgaver, som nogle af vi andre har. Vores computer-behov
afhænger jo af, hvilket arbejde vil laver.

> Desuden savner jeg virkelig FN tasten - jeg fortrækker at have F-taster
> på F-tasterne og apples hardcodede taster på fn+F-tast. Når jeg sidde
> med det eksterne tastatur kan jeg ikke skrue op/ned for lyd osv.

Det kan jeg godt se. Vi andre almindelige bruger har jo slet ikke brug
for F-tasterne. Dem brugte vi i fortiden med WordPerfect, men almindelig
programmer til Mac bruger dem jo ikke. Jeg ved godt, at nogle mere
avanceredet programmer gør, og at man ofte kan programmere F-tasterne
til at gøre noget, men det er ikke mit indtryk, at det er udbredt blandt
almindelige brugere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 16:05

> [...]
> avanceredet programmer gør, og at man ofte kan programmere F-tasterne
> til at gøre noget, men det er ikke mit indtryk, at det er udbredt blandt

Sammen med især QuicKeys bruger jeg dem intensivt - men jeg er nok
heller ikke en »almindelig bruger« ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-09 21:40

On 2009-03-05 16:04:39 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Sammen med især QuicKeys bruger jeg dem intensivt - men jeg er nok
> heller ikke en »almindelig bruger« ...

Jeg har ikke særlig meget jeg kan automatiserer lokalt så der der er
ingen fidus i det for mig, envidere fortrækker jeg en maskine der i vid
udstrækning ligner det jeg aflevere ude hos brugerne.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-09 05:36

> Jeg har ikke særlig meget jeg kan automatiserer lokalt så der der er
> ingen fidus i det for mig, envidere fortrækker jeg en maskine der i vid
> udstrækning ligner det jeg aflevere ude hos brugerne.

F1-F4 bruger jeg til forskellige ting med piletasterne; F1 og F til et
komme yderst til venstre / højre på en linie, F2 og F3 til at rykke en
linie.

F6 og F7 til » og «, og resten er nogenlunde forskellige fra program til
program.

Cmd-Fx og andre tastkombinationer til at starte programmer, skabeloner
eller bestemte databaser op. Det er langt hurtigere med en
tast-kombination end at skulle finde dem frem med mus eller trackball
[som jeg kun bruger i begrænset omfang].

Dock'en har jeg ingen fornuftig anvendelse for - og så bruger jeg
Default Folder til at navigere til hyppigt anvendte mapper ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-09 21:39

On 2009-03-05 11:30:54 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> bærbar Mac og så ikke kan forstå, at der ikke er nogen delete-tast. Som
> du sikkert ved, kan Fn+backspace bruges som delete.

Kender den godt fn+backspace+ctrl+alt

> Det er smart at tage den af. Så bruger den ikke strøm imens, og der er
> mere til at tænke med.

LOL, Det kan faktisk godt lade sig gøre uden at tage den af.

> [...]
> intensive skriveopgaver, som nogle af vi andre har. Vores computer-behov
> afhænger jo af, hvilket arbejde vil laver.

jeps. shell komandoer, dokumentation og bruger instrukser er det jeg
oftest skriver. Derudover bruges tasturet til tasturgenveje i diverse
applikationer.

> [...]
> avanceredet programmer gør, og at man ofte kan programmere F-tasterne
> til at gøre noget, men det er ikke mit indtryk, at det er udbredt blandt

Jeg programmerer skam ikke tasterne - der er blot nogle applikationer
som jeg jeg af hensyn til end-user support skal have installeret og
nogle af dem er F taster mandentory.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-09 00:20

> [...]
> almindelig tekst?
>
> Personligt bruger jeg aldrig dem til højre - så jeg er som sådan ligeglad...

Det var skam heller ikke ment som kritik. Jeg ville blot informere om
det nye tastatur, der er blevet overset af de fleste blandt alle de
andre nyheder, Apple har lanceret i dag. Samtidig spekulerede jeg lidt
i, om det var den vej udviklingen gik. Det undrer mig da lidt, da det er
mit indtryk, at mange har været utilfredse med, at Apple kun har et
lille tastatur som trådløst.
Jeg kan sagtens klare mig uden de numeriske taster. Jeg bruger
bare et gammelt trådløst Apple tastatur, for når der alligevel er plads
på skrivebordet, kan jeg da lige så godt tage de numeriske taster med.
Det gamle tastatur kan endda fås meget billigere end det nye. Der er
ikke tale om, at jeg er helt hysterisk efter at have numeriske taster,
men når valget står mellem et tastatur til kr. 600,- uden numeriske
taster og et til kr. 200,- med numeriske taster, så er det sidste nu
fristende.
Jeg har faktisk overvejet at prøve et af de nye tastaturer.
Tasterne skulle være bedre, mener mange. Vi har to med ledning og et
trådløst af alu-typen her i huset, så jeg kender dem godt. Jeg har bare
ikke prøvet at arbejde med dem i længere tid. Et af dem med ledning
bliver vist ikke rigtig brugt, så måske skulle jeg "låne" det lidt.
Vores yngste er holdt op med at sætte sin MacBook til det.
Jeg er også lidt træt af mit trådløse tastatur og mus. Når Time
Machine laver backup på vores Time Capsule, har både tastatur og mus det
med at miste forbindelsen. Og selv om forbindelsen holder, så tøver
musen, og tastaturet skifter mellem at repetere taster eller overhøre
tastetryk. Jeg ved ikke, hvad BlueTooth har med AirPort at gøre, men det
sker kun under backup. Jeg synes i øvrigt, problemet er blevet værre på
det sidste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : fjern

Dato : 05-03-09 16:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Personligt bruger jeg aldrig dem til højre - så jeg er som sådan
> ligeglad...

Har selv brug for "dem til højre" - bl.a. i nodeskrivningsprogrammet
"Finale", hvor man ved "Speedy Entry" bruger venstre hånd på
bogstavstastaturet til indtastning af tonehøjde og højre hånd på "dem
til højre" til indtastning af nodeværdien, bindebuer m.v....
Og er man blot lidt rutineret i dette, så går det faktisk lynhurtigt...

Kristian Stange

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 00:51

Henrik Münster wrote:
> [...]
> nok mere en vanesag. Jeg tror såmænd godt, jeg kunne klare mig uden det
> numeriske tastatur, hvilket jeg da også gør, når jeg tager den bærbare

Tja, så er jeg ihvertfald sikker på aldrig igen at komme til at købe et
Apple tastatur. - Jeg bruger det numeriske temmelig meget,- så....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 06:49

> Tja, så er jeg ihvertfald sikker på aldrig igen at komme til at købe et
> Apple tastatur. - Jeg bruger det numeriske temmelig meget,- så....

så er det godt du stadig kan få det med numerisk tastatur ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 07:39

Thomas von Hassel wrote:

> så er det godt du stadig kan få det med numerisk tastatur ....

Tja, det kan siges, - men ellers er en løsning jo at købe et 'løst'
tastatur med 'løs' numpad. - Faktisk er der flere og flere producenter,
der laver løse numpads, - Unicomp, Logitech, Contour osv......

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-09 12:02

> Faktisk er der flere og flere producenter, der laver løse numpads, -
> Unicomp, Logitech, Contour osv......

Jeg har en Targus, købt i Zitech på Frederiksberg.

Der er dog næppe nogen 'risiko' for at I køber den samme sted ...

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-03-09 05:21

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:
> [...]
>tal. Til almindeligt brug er det dog
>nok mere en vanesag. Jeg tror
>såmænd godt, jeg kunne klare mig uden det

Til blindskrift-brug foretrækker jeg det
numeriske. Jeg er altid en anelse usikker og må
tit lige kontrollere de skrevne tal, inden jeg tør
give dem videre, når jeg har skrevet på det
'lille' tastatur. Når jeg skal kommunikere med
skattevæsen og andre uvæsner foregår det derfor
næsten altid på min iMac.
mvh
erling

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-03-09 21:33

On Mar 3, 2:41 pm, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

>         Det lader til, at Apple er ved at udfase det numeriske tastatur.
> Apple har nemlig netop lanceret et tastatur med ledning, der er identisk
> med det trådløse.

Så mangler vi blot, at de lancerer et tastatur med indbygget touchpad.
Min MacBook Air har været på værksted i knap to uger, og mens det stod
på, arbejdede jeg på en Mac Pro. Det er ubeskriveligt, så vanskeligt
jeg havde ved at bruge mus. Jeg fandt det dybt frustrerende ikke altid
at have begge hænder ved tastaturet, og desuden savnede jeg virkeligt
multitouch-funktionerne.

Er jeg mon den eneste, der har det sådan? Det eneste, der afholder mig
fra at købe en Mac desktop-computer til hjemmebrug, er, at jeg skal
bruge mus.

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-09 07:34

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er jeg mon den eneste, der har det sådan? Det eneste, der afholder mig
> fra at købe en Mac desktop-computer til hjemmebrug, er, at jeg skal

Du kunne jo også bruge en touchpad, som jeg bruger hjemme ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 07:34

Michael Knudsen wrote:
> [...]
>
> Er jeg mon den eneste, der har det sådan? Det eneste, der afholder mig
> fra at købe en Mac desktop-computer til hjemmebrug, er, at jeg skal

Jeg véd ikke, om du er den eneste, - jeg savner det ihvertfald ikke. Og
jeg kender mange, mange andre, der heller ikke gør. Jeg tror, det er
individuelt, hvad man vænner sig til.

Én ting er desværre givet. Rent fysisk er touchpads noget af det værste
til at give håndleds- og fingerskader, fordi du skal 'vride' nogle
bestemte fingerled i unaturlige stillinger for at betjene en touchpad.

Jeg har faktisk set eksterne USB/PS2 tastaturer med både indbygget
trackball og touchpad. De fleste af dem havde touchpad'en til højre for
det numeriske tastatur, så man bliver tvunget til at flytte hånden væk
for at betjene den med mere naturlige fingerstillinger. - Jeg kan ikke
huske, hvilket mærke det var, men jeg synes, det er lidt 'spicy', selvom
jeg da godt kan se det geniale i systemet.

For et par år siden så jeg også et Contour "Extended Business Keyboard"
(122 taster), hvor touchpad'en var placeret under mellemrumstasten
præcis som på de bærbare. Selve touchpad'en var ca. på længde med
mellemrumstasten på et std. tastatur - ca. 13-14cm og ca. 7 cm høj. Det
geniale ved Contour tastaturet var, at trykknapperne (4 i alt 2+2 i hver
side) var placeret lodrette i begge sider, så de var ret nemme at bruge
med langfinger og ringfinger. - Tastaturet kunne kun fås med US layout,
og der stod udtrykkeligt, at det var '...This keyboard can only be used
with Windows XP & Vista, - not with Macintosh computers...". - Den
kostede den nette sum af $299USd. Det blev åbenbart ikke nogen succes, -
den er allerede væk fra deres sortiment...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:20

On 2009-03-04 07:34:06 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Én ting er desværre givet. Rent fysisk er touchpads noget af det væ
> rste til at give håndleds- og fingerskader, fordi du skal 'vride' nogle
> bestemte fingerled i unaturlige stillinger for at betjene en touchpad.

Jeg er ret sikker på at hensigtsmæssig betjæning af en toutchpad er
mere ergonomisk end en hvilken som helst mus - især hvis vi taler om
seneskedehinde betændelse som mange musse brugere udvilkler.
Touchpad'en sidder netop midt for og rent ergonomisk adslkiller
betjæningen sig ikke væsenligt fra eks en mousetrapper eller ligenen
ergonomisk korrekt redsakb.

mht touchpad'en betyder kvaliteten rigtig meget. Apples er i den rigt
gode ende, mange tuchpads er direkte uanvendelige,

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 20:24

> [...]
>
> mht touchpad'en betyder kvaliteten rigtig meget. Apples er i den rigt
> gode ende, mange tuchpads er direkte uanvendelige,

På de nye macbook (pro) er den også rigtig dejlig stor ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-03-09 20:34

Thomas von Hassel wrote:

> På de nye macbook (pro) er den også rigtig dejlig stor ...

Dét skal man så bare lige vænne sig til, når man kommer fra en gammel
dimmer, hvor den er halvt så stor ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:54

On 2009-03-04 20:23:30 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> På de nye macbook (pro) er den også rigtig dejlig stor ...

ja, men ringere da du ikke kan føle dig frem til hvor knappen sidder.
Den lille kant på de gamle erguld værd.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 22:43

> ja, men ringere da du ikke kan føle dig frem til hvor knappen sidder.
> Den lille kant på de gamle erguld værd.

Det må jeg indrømme at jeg hurtigt vænnede mig til ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-09 11:01

> Det må jeg indrømme at jeg hurtigt vænnede mig til ...

Knappen? Hvilken knap? Der er ingen knap på min. Jeg er blevet snydt!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-09 11:08

> Knappen? Hvilken knap? Der er ingen knap på min. Jeg er blevet snydt!

bah .. du har købt Apple's propaganda med "there is no button"

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-09 21:10

> [...]
>
> mht touchpad'en betyder kvaliteten rigtig meget. Apples er i den rigt
> gode ende, mange tuchpads er direkte uanvendelige,

De fleste overser at man udadroterer i skulderleddet for at komme forbi
det numeriske, når man betjener en mus.. Og sidder man stille foran
computeren en lang dag, kan det mærkes.
Omvendt, kan man ved brug af touchpad sidde med armene samlet.
Derfor anbefaler man touchpad til gigtramte.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 21:28

On 2009-03-04 21:09:38 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> [...]
> Omvendt, kan man ved brug af touchpad sidde med armene samlet.
> Derfor anbefaler man touchpad til gigtramte.

Jeps - eller mousetrapper lignende dimser.

pt bruger jeg som nævnt mus og tastatur på pinden - musen ligger midt
for foran tasturet, det er ikke helt godt. årsagen er at jeg har fået
en ekstren skærm der er "stor nok" - to skærm setup duer ikke til mig
da jeg kommer til at bevæge mig alt for meget i nakken når jeg skal
skifte fokus fra den ene til den anden skærm.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-09 22:43

> musen ligger midt
> for foran tasturet, det er ikke helt godt.

Det går fint til det grove. Men lige så snart der skal køres helt
præcis, går man jo over til fingerbevægelser, hvor man har brug for at
have underarm til at gå lige frem. Bemærkede lige at det gælder også når
man tegner.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 21:42

Flemming Rubini wrote:

> De fleste overser at man udadroterer i skulderleddet for at komme forbi
> det numeriske, når man betjener en mus.. Og sidder man stille foran
> computeren en lang dag, kan det mærkes.

Det er da kun, hvis du ikke holder armen ind til kroppen, det sker.
Holder du hele tiden armen langs med kroppen og blot drejer i
albueleddet, får du ikke en udadrettet bevægelse i skulderleddet.

> Omvendt, kan man ved brug af touchpad sidde med armene samlet.
> Derfor anbefaler man touchpad til gigtramte.

?? Det har jeg aldrig hørt om før. Derimod anbefales det, at man bruger
en trackball, hvis man har gigtproblemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-09 22:52

> [...]
> ikke en udadrettet bevægelse i skulderleddet.

> ?? Det har jeg aldrig hørt om før. Derimod anbefales det, at man bruger en

[Hjlpmldddgvnneeræåiiig] Bemærk overarmen drejer så snart du flytter
underarmen ud efter musen. Det er langt mere afslappet af have hænderne
samlet foran sig.

Med hensyn til trackball er den ikke hensigtsmæssigt til gigtramte af to
grunde, og her går jeg udfra du mener en selvstændig placeret hvor musen
normalt ligger: Udadrotionen skal undgåes i leddet (det gælder alle,
mener jeg) og det belaster unødigt musklerne. Og mange har desuden ondt
i fingrene. Jeg prøvede om jeg kunne få IBM glimrende joystick i brug,
men den faldt især for det sidste.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-09 00:37

Flemming Rubini wrote:

> [Hjlpmldddgvnneeræåiiig]

Er det et nyt dansk ord.?

> Bemærk overarmen drejer så snart du flytter
> underarmen ud efter musen. Det er langt mere afslappet af have hænderne
> samlet foran sig.

'Fidusen' er jo netop, at du ikke _flytter_ underarmen, men drejer den
med overarmen i parallel stilling til kroppen, hvorved belastning bliver
minimal.

> [...]
> normalt ligger: Udadrotionen skal undgåes i leddet (det gælder alle,
> mener jeg) og det belaster unødigt musklerne.

Ja, jeg mener en selvstændig trackball med en kugle på ca. 6 cm i
diameter. Hvis den er indstillet korrekt, bliver din fingervandring ca.
2,5 cm, -så har du flyttet pilen fra den ene sides yderpunkt af en 28"
skærm til den anden. På den måde belaster du både overarm, albueled,
håndrod og fingre med mindre end det, du belaster en finger med ved at
klikke på en trackpad-/museknap. - Svjh. er belastningen ved brug af en
alm. mus med bevægelser og klik ca. 22g/kvm, mens belastning ved brug af
trackball er nede på omk. 5,5g/kvm. Og bruger du så i tilgift en høj
håndledsstøtte, så du ved at hvile håndroden let stadig har den
vendrette linie mellem underarm og hånd, - så er belastningen helt nede
på ca. 1g/kvm.

> Og mange har desuden ondt i fingrene. Jeg prøvede
> om jeg kunne få IBM glimrende joystick i brug,
> men den faldt især for det sidste.

Joysticks er _ikke_ godt at bruge generelt - og slet ikke for folk med
håndledsproblemer. Derimod kan den i visse tilfælde være gavnligt for
netop fingergigtplagede, fordi du kan få et rimelig fast greb uden at
bruge kræfter til at spænde musklerne med. Det kræver dog, at det ikke
er en af de gammeldags 'opretstående' joysticks, men derimod de nye
skråtstillede, så du tager om den, som ville du tage om en ergonomisk
stokhåndtag. - De er desværre bare så dyre, at selv en 1200kr.-trackball
er billig.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-03-09 08:32

> 'Fidusen' er jo netop, at du ikke _flytter_ underarmen, men drejer den
> med overarmen i parallel stilling til kroppen, hvorved belastning bliver
> minimal.

Det kan du altså ikke gøre uden at overarmsknoglen roterer.

> [...]
> skråtstillede, så du tager om den, som ville du tage om en ergonomisk
> stokhåndtag. - De er desværre bare så dyre, at selv en 1200kr.-trackball

Her er jeg helt uenig.

Er man hårdt ramt på fingrene så foretrækker man hænderne lige foran
sig, og mange skriver så kun med pegefingeren.

Touchpad var faktisk et velkomment fremskridt til denne gruppe.

Placeringen af skærmen taler samtidigt for at kombinere alle fordelene,
i en bærbar.

En joystick kræver at skulle åbne hånden helt for at gribe om noget,
hvilket tager alt for langt tid. (Bruges kun når eleven har svært ved at
fastholde positionen, eller har motoriske kontrolproblemer i øvrigt.)

Så når vi taler om gigtplagede, så vil jeg derfor fremhæve MRP's svar
som det eneste rigtige alternativ:

en mousetrapper, og vil jeg tilføje: i kombination med en bærbar.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-09 21:44

On 2009-03-05 08:32:11 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Så når vi taler om gigtplagede, så vil jeg derfor fremhæve MRP's svar
> som det eneste rigtige alternativ:

Det er stadig ikke mine initialer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-03-09 23:58

> Det er stadig ikke mine initialer.

Pokkers, det har jeg vist gjort i 2008. Gisp, hvad har man ellers
gjort uden at opdage det ... jeg må have en aversion mod mrk.
Det skal ikke gentage sig. Det var en ren fejl.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-09 11:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Pokkers, det har jeg vist gjort i 2008. Gisp, hvad har man ellers
> gjort uden at opdage det ... jeg må have en aversion mod mrk.
> Det skal ikke gentage sig. Det var en ren fejl.

Nu er jeg ikke med. Hvorfor er det ikke Mortens initialer?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 11:19

> Nu er jeg ikke med. Hvorfor er det ikke Mortens initialer?

Mortens initialer er MRK. Mac Reippuert Kernel, Doctor McKernel ))

Jeg får utroligt mange associationer på mrk, som intet har med Morten at
gøre. Jeg må anstrenge mig lidt mere fremover. Pudsigt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-09 14:45

Henrik Münster wrote:

> Nu er jeg ikke med. Hvorfor er det ikke Mortens initialer?

Hr. Knudsens initialer er ikke MRP men MRK... -Hvis jeg nu skulle være
rigtig grov, så kunne man jo sige, at 'MRP' stor for 'melitis retinitis
pigmentosis' - den, som vi 'bæløjede' også kalder for 'snæversynethed'.
- Lægeligt set er det en afart af øjensygdommen retinitis pigmentosis -
på dansk 'kikkertsyn'...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 15:04

> [...]
> pigmentosis' - den, som vi 'bæløjede' også kalder for 'snæversynethed'.
> - Lægeligt set er det en afart af øjensygdommen retinitis pigmentosis -

Jeg er enormt glad for at du skriver under det citerede. Mere positivt
kan der vist ikke siges om det

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-09 11:01

> Det kan du altså ikke gøre uden at overarmsknoglen roterer.

Det er rigtigt. Albueleddet er et hængselled. Det kan kun dreje i en
retning. Det er rigtigt, at man kan rotere underarmen, men det er kun
den ene knogle (radius) i underarmen, der roterer. Den anden (ulna) har
et hængselled med overarmen (humerus). Hvis man bøjer albuen 90 grader
og derefter bevæger underarmen fra side til side, så roterer overarmen i
skuldeleddet. Det er sådan, man sætter en skulder, der er gået af led,
på plads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-09 14:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> og derefter bevæger underarmen fra side til side, så roterer overarmen i
> skuldeleddet. Det er sådan, man sætter en skulder, der er gået af led,

Tja, faktisk kan jeg endda særdeles godt dreje mine underarme ca. 30
grader udad, uden at skulderleddet og overarmsknoglen bevæger sig, og
det kender jeg da adskillige, der også kan. - Ligelede kunne jeg i mine
yngre dage også spænde underarmsmusklerne uden at overarmsmusklen også
blev spændt. - en meget stor fordel, når man vil holde et SLR kamera med
en meget lang teleoptik på. - Det kan jeg så desværre ikke længere pga.
den operation, jeg har fået i skulderleddet...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 15:10

> [...]
> en meget lang teleoptik på. - Det kan jeg så desværre ikke længere pga.
> den operation, jeg har fået i skulderleddet...

Nu taler vi om musearm. Så håndfladen skal ligge på bordet medens du gør
det.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-09 16:37

Flemming Rubini wrote:

> Nu taler vi om musearm. Så håndfladen skal ligge på bordet medens du gør
> det.

Tja, den operation, jeg fik, kan vist godt sammenlignes med, at jeg har
fået en permanent 'musearm'. - Jeg snakker om, at når jeg holder
armen parallelt med kroppen, så kan jeg uden at dreje overarmsknoglen
dreje underarmen udad og nå min trackball. - Det er så åbenbart ikke
alle, der kan det...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-03-09 23:43

On Mar 3, 10:33 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Du kunne jo også bruge en touchpad, som jeg bruger hjemme ...

Kan den placeres foran tastaturet (som den indbyggede touchpad på en
MacBook), uden at den virker kluntet? Jeg tænker, at den måske er for
høj i forhold til tastaturet.

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-09 12:02

> [...]

> Kan den placeres foran tastaturet (som den indbyggede touchpad på en
> MacBook), uden at den virker kluntet? Jeg tænker, at den måske er for

Som højrehåndet vil jeg altid placere den til højre for tastaturet. Og
en af grundene til at have en mus eller trackball (det er ikke en
touchpad jeg bruger) at at få 'disabled' touchpad'en på MacBookens
tastatur.

Ellers kommer håndfladerne uundgåetligt til at berøre den, så
indsætningspunktet ustandselig skifter plads ;-(.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-09 14:48

> [...]

> Ellers kommer håndfladerne uundgåetligt til at berøre den, så
> indsætningspunktet ustandselig skifter plads ;-(.

Man kan altså sagtens lære at holde sine hænder på en måde, så det ikke
sker. Der er ret mange bærbare computere med pegeplade rundt om i
verden, og jeg synes ikke, det er et problem, mange klager over. Der
plejede i øvrigt at være et afkrydsningsfelt i Systemindstillinger, hvor
man kan vælge, at pegepladen skal ignorere tilfældige berøringer. Jeg
synes bare ikke, jeg kan finde indstillingen mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-03-09 23:46

On Mar 3, 10:34 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Én ting er desværre givet. Rent fysisk er touchpads noget af det værste
> til at give håndleds- og fingerskader, fordi du skal 'vride' nogle
> bestemte fingerled i unaturlige stillinger for at betjene en touchpad.

Ja, sådan siges det i hvert fald. Jeg kender ikke den videnskabelige
litteratur på området, så jeg tør ikke udtale mig. Dog siger min egen
erfaring mig, at jeg meget hurtigt bliver træt i armen, når jeg bruger
mus, men det skyldes nok blot tilvænnelsesvanskeligheder. Noget
tilsvarende sker sikkert, hvis man går fra mus til touchpad, men det
er så længe siden, jeg gjorde det, at jeg har fortrængt alle minder.

--
Michael Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 09:08

Michael Knudsen wrote:

> Ja, sådan siges det i hvert fald. Jeg kender ikke den videnskabelige
> litteratur på området, så jeg tør ikke udtale mig.

Det, der rent faktisk sker, er, at du vrider især dine tommelfingre
sideværds, så seneskederne belastes skævt i den ene side af selve
skeden. - Det samme - bare endnu værre - hvis du bruger pegefingrene. Så
vil seneskederne blive både sideværds og indadvendt drejede. - Det giver
ved varigt brug risici for kronisk seneskedehindebetændelse og ad åre
kraftige gigtdannelser. - Lidt populært sagt, så varer det til, at du
trækker en trosse skævt i en taljeblok. - Både trosse og blok slides
skæve....

> [...]
> hvis man går fra mus til touchpad, men det er så længe siden,
> jeg gjorde det, at jeg har fortrængt alle minder.

Det, - både du og de fleste andre gør forkert, er at du højst sandsynlig
lader din overarm og albue gå meget langt ud fra kroppen, så doverarmen
står i en vinkel på ca. 35-40 grader ud fra skulderen. Det belaster dels
dit skulderled, dels dine overarmsmuskler og albueled meget kraftigt.
Den bedste arbejdsstilling ved arbejde med en mus er at holde overarm så
parallelt med kroppen som overhovedet muligt, - og - at du samtidig har
dine fingre i 'klaverstilling' vandret/strakt håndled-underarm og kun
bøjer fingrene i første og andet led. Idealet er ca. 45 grader for andet
led og 135 grader for første led, så at første led danner en ret vinkel
med tredie led.

Jeg har selv helst undgået brug af mus. Istedet for har jeg altid
herhjemme brugt trackball med stor kugle - ca. 6 cm i diameter, - på den
måde får man så lille en arm- og fingerbevægelse som muligt.

- Faktisk havde min første Mac - en stadig velfungerende PowerBook 165
fra 1993 - indbygget trackball. I begyndelsen brugte jeg tommelfingeren,
men fandt meget hurtigt ud af, at den belastning var ret så skadelig, så
jeg gik over til at bruge pege- og langfinger til betjening - altså på
samme måde, som man betjener en alm. trackball. - Til de andre bærbare
med touchpad, jeg har haft, har jeg brugt en Kensington TurboMouse
trackball...

- Og forresten... - Hører du til dem, - der som mig selv, - gerne sidder
med den ene albue på bordet, når man læser på skærmen, er det en rigtig
god idé at have en forholdsvis hård skumgummiplade, du kan støtte albuen
på, så man undgår at trykke albueleddets kapsel mod en hård overflade.
På den måde undgås trykskader på ledkapslen...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-09 10:30

> [...]
> kraftige gigtdannelser. - Lidt populært sagt, så varer det til, at du
> trækker en trosse skævt i en taljeblok. - Både trosse og blok slides

Man kan indstille pegepladen til at opfatte et let "tap" som et klik. Så
skal man slet ikke trykke nogen knap ned. Belastningen er derfor meget
lille, og den kan umuligt give slidskader. Omvendt er der større risiko
for at klikke ved en fejl uden at ville det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 12:17

Henrik Münster wrote:

> Man kan indstille pegepladen til at opfatte et let "tap" som et klik. Så
> skal man slet ikke trykke nogen knap ned. Belastningen er derfor meget
> lille, og den kan umuligt give slidskader.

Jo, det kan det sagtens. Det re ikke det, at du skal trykke, men det
vrid der sker i seneskederne, når du flytter fingrene nedad og drejer
dem for at ramme pladen.

> Omvendt er der større risiko for at klikke
> ved en fejl uden at ville det.

Og det vil også belaste, da du så er nødt til at holde igen, hvorved du
ikke får en jævn gennemførelse af bevægelserne.

Jeg kan yderligere tilføje, at hvis du har tendens til at lade dine
håndled falde ned, så vinklen mellem hånd og underarm kommer 'under
vinkel' - altså så håndryggen peger skråt opad, er en næsten
nødvendighed for at undgå skader, at du lægger en ret høj skumpude
under, så din håndrod tvinges til at være noget nær vandret og i lige
linie med underarmen.

At jeg skriver, som jeg gør, er ikke bare grebet ud af den blå luft,
selvom der nok er nogen herinde, der vil mene det. Jeg har snakket
temmelig meget med mange forskellige fysio- og ergoterapeuter omkring
det her spørgsmål - bl.a. også fra et par fagforeninger - bl.a. én af
dem, der var med til at føre den såkaldte 'musesag' for et par år siden.
- De bakker alle som én op om de anbefalinger, jeg her har givet.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-09 14:48

> Jo, det kan det sagtens. Det re ikke det, at du skal trykke, men det
> vrid der sker i seneskederne, når du flytter fingrene nedad og drejer
> dem for at ramme pladen.

Jamen man trykker da på mellemrumstasten på samme måde. Tommelfingrene
stritter da ud i luften af sig selv i det område. Så er det bare at give
et lille tryk nedad.

> Og det vil også belaste, da du så er nødt til at holde igen, hvorved du
> ikke får en jævn gennemførelse af bevægelserne.

Det oplever jeg altså ikke, men vi betjener vel alle tastaturet
forskelligt.

> [...]
> nødvendighed for at undgå skader, at du lægger en ret høj skumpude
> under, så din håndrod tvinges til at være noget nær vandret og i lige

Det er bare at lade være, hvis det er et problem. Når man går til klaver
lærer man også at løfte håndleddene. Jeg må tilstå, at mine håndled også
falder ned, men det giver nu ingen problemer.

> [...]
> dem, der var med til at føre den såkaldte 'musesag' for et par år siden.
> - De bakker alle som én op om de anbefalinger, jeg her har givet.

Det er da helt givet, at nogle har problemer, mens andre ikke har. Når
man ikke har problemer, så er det let at være arrogant overfor de, der
har problemer. Jeg ved skam godt, at det ikke er let, hvis man får en
overbelastningsskade
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 17:08

Henrik Münster wrote:

> Jamen man trykker da på mellemrumstasten på samme måde. Tommelfingrene
> stritter da ud i luften af sig selv i det område. Så er det bare at give
> et lille tryk nedad.

Problemet er ikke at trykke på mellemrumstasten, da dine
tommelfingerspidsert jo nærmest 'flugter' med den, mend det er det vrid,
du giver i tredie led (skålkapselleddet), der på længere sigt vil give
skader.

> Det oplever jeg altså ikke, men vi betjener vel alle tastaturet
> forskelligt.

Det vil selvfølgelig skade mindre, hvis du er vant til at lade dine
fingre 'lægge' sig på tasten og ikke 'slå' tasten ned.

> Det er bare at lade være, hvis det er et problem. Når man går til klaver
> lærer man også at løfte håndleddene. Jeg må tilstå, at mine håndled også
> falder ned, men det giver nu ingen problemer.

Lige præcis. - Jeg har ikke selv lært ret meget klaverspil. Derimod har
jeg lært at spille kirkeorgel og derved få 'det bløde aftræk' modsat
'det hårde', som man skal på et klaver. - Jeg har dog spillet en hel del
på klaver, - Kirsten og jeg havde et rigtig godt Zeiler klaver, som vi
begge spillede på med fornøjelse. - Desværre har jeg ikke plads til at
jeg kunne have det, så jeg må 'nøjes' med mit store Guldbrandsen orgel.

> [...]
> man ikke har problemer, så er det let at være arrogant overfor de, der
> har problemer. Jeg ved skam godt, at det ikke er let, hvis man får en

Det er klart bedre at forebygge end at skulle til at forsøge at helbrede
bagefter. - Og slidskader er jo næsten umulige at helbrede, - til nøds
kan man lindre.... - Og kan man så med forebyggelse undgå retssager om
arbejdsskader - som den HK førte omkring museskader, - så vil meget være
nået.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-03-09 11:31

> [...]
> tommelfingerspidsert jo nærmest 'flugter' med den, mend det er det vrid,
> du giver i tredie led (skålkapselleddet), der på længere sigt vil give

Skålkapselleddet?
Det lyder mere som en betegnelse for en ledtype, nemlig et skålled, som
er et ægte led med ledkapsel. Alle leddene i fingrene er vel den type.
Det nederste led i tommelfingeren nær mellemhånden er rodleddet. Det
næste, hvor fingeren bliver "fri", er grundleddet. Det yderste på selve
fingeren er interphalangeal-leddet. Jeg kan ikke lige komme på et mere
dansk ord.

> [...]
> kan man lindre.... - Og kan man så med forebyggelse undgå retssager om
> arbejdsskader - som den HK førte omkring museskader, - så vil meget være

Der er jo også det, som ingen tør sige, fordi så får man fagforeninger
og alt muligt på halsen: Det psykiske spiller også en stor rolle. Jeg
sidder selv og ultralydskanner, og det minder meget om at bruge en mus.
Man skal bare bruge mange flere kræfter i nogle tilfælde og også løfte
sin arm mere. Jeg har elendige skuldre efter talrige styrt på cykel, ski
og endda på skøjter her i vinter. Jeg får smerter i skuldrene, hvis jeg
skal løfte armene til mere end vandret. Men jeg kan godt ultralydskanne
hele dagen uden andet end lidt træthed i armen. Blandt mine kolleger
kender jeg ingen, der har alvorlige problemer, når de ultralydskanner.
En del af forklaringen på det er, at vi har et spændende arbejde, som vi
har studeret i årevis for at få, og som vi brænder for.
Hvis man derimod sidder på et dødsygt kontor med en hysterisk
afdelingsleder og en dum chef, mens man laver noget intetsigende bavl
hele dagen, så får man lettere spændinger og dermed smerter. Og det er
ikke sagt for at pege fingre. Vi er jo alle underlagt vores psyke, og
det er jeg også selv. Jeg kan da tydeligt mærke, at jeg får problemer
med ryggen, når jeg er stresset, mens jeg ikke har problemer med ryggen
ellers. Det er helt givet, at det er spændinger som opstår, når man er
stresset eller presset på anden vis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 16:05

> [...]
> afdelingsleder og en dum chef, mens man laver noget intetsigende bavl
> hele dagen, så får man lettere spændinger og dermed smerter. Og det er

Har undersøgelser ikke vist at kvinder tilsyneladende lettere får
museskader end mænd - i hvert fald hvis man spørger de to køn.

Der kunne jo også være tale om forskellig smertetærskel.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-09 11:01

> Har undersøgelser ikke vist at kvinder tilsyneladende lettere får
> museskader end mænd - i hvert fald hvis man spørger de to køn.
>
> Der kunne jo også være tale om forskellig smertetærskel.

Smertetærskler er svære at vurdere. Blandt sygeplejersker er det en
udbredt opfattelse, at mænd og især unge mænd har meget lav
smertetærskel. Jeg er da også selv blevet beskyldt for det engang. Jeg
syntes nu egentlig, at når man har cyklet 120 km på knap 3 timer og
derefter er blevet kylet ned i asfalten i en spurt med over 45 km/t, har
brækket kravebenet, fået hudafskrabninger over hele kroppen og er blevet
kørt i ambulance på skadestuen uden at få hverken vådt eller tørt, så
har man lov til at have det skidt.
Der er måske lidt om, at mænd ofte har det skidt med det, der
foregår på sygehuse. Jeg skal da også altid have bedøvelse hos
tandlægen, mens min kone ofte foretrækker at bide smerten i sig. Kvinder
kan jo også føde børn. Til gengæld synes jeg, rollerne bytter om, hvis
man giver folk idrætstøj. Mænd løber jo gladeligt maraton, dyrker
triatlon osv. I sig selv er det hårdt og forbundet med mange smerter, og
det samme gælder den lange træningsperiode før en konkurrence. De fleste
kvinder derimod begynder at pive, bare de begynder at svede lidt. Så på
det punkt vil jeg mene, at mænd kan klare mere smerte end kvinder.
Kvinder er desuden mere sygdomsfikserede end mænd. Mænd
ignorerer ofte sygdom, mens kvinder kan gøre det til en hel karriere at
være syge. Forsikringsselskaberne siger også, at mænd dør tidligere, men
kvinder er meget mere syge og har flere sygedage. Dermed er der flere
udgifte til kvinder for forsikringsselskaberne. Det er derfor meget
sandsynligt, at kvinder er mere fikserede på det, hvis de f.eks. får
ondt i armen, når de bruger mus.
Ovenstående omfatter selvfølgelig gennemsnittet. Det er ikke
sådan, at det gælder for alle. Min kone løber f.eks. maraton, mens jeg
er en forfærdelig hypokonder
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-09 12:12

> Ovenstående omfatter selvfølgelig gennemsnittet. Det er ikke
> sådan, at det gælder for alle. Min kone løber f.eks. maraton, mens jeg
> er en forfærdelig hypokonder

Sådan er det naturligvis med alle generaliseringer; de er nødvendige for
at fatte omverdenen - man skal bare huske på at de er - netop
generaliseringer ...

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-09 19:30

> Sådan er det naturligvis med alle generaliseringer; de er nødvendige for
> at fatte omverdenen - man skal bare huske på at de er - netop
> generaliseringer ...

Eller også er de(generaliseringerne) netop /ikke/ generaliseringer, men
opfattet og forstået udfra personlige erfaringer (?).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 13:40

Henrik Münster skrev:

> Ovenstående omfatter selvfølgelig gennemsnittet. Det er ikke
> sådan, at det gælder for alle. Min kone løber f.eks. maraton, mens jeg
> er en forfærdelig hypokonder

Hvad hedder det egentligt hvis man kun TROR man er hypokonder?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 14:15

> Hvad hedder det egentligt hvis man kun TROR man er hypokonder?

Så har man sygdomsangst ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 16:18

Flemming Rubini skrev:

> Så har man sygdomsangst ...

Er det ikke det samme? Så ER man vel hypokonder?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-03-09 16:24

> Er det ikke det samme? Så ER man vel hypokonder?

Sygdomsangst er en rekursiv ting Angst for angsten for angsten for

Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:25

On 2009-03-04 14:48:02 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Jamen man trykker da på mellemrumstasten på samme måde. Tommelfingrene
> stritter da ud i luften af sig selv i det område. Så er det bare at give
> et lille tryk nedad.

netop.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:23

On 2009-03-04 09:07:53 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> åre kraftige gigtdannelser. - Lidt populært sagt, så varer det til, at
> du trækker en trosse skævt i en taljeblok. - Både trosse og blok slide

Sideværts?

min tommeltot ligge fuldstændig u-anspent på pad'en klar til at klicke.
det er pege og lange fingeren der får lov til at bevæge sig.

for mit vedkommende er en _god_ toutchpad'en klart mere hensigtsmæssig
end en hvilken som helt mus

Jeg tror at det er mange år siden du har arbejdet intensivt på et toutchpad.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-09 21:05

> [...]
> end en hvilken som helt mus
>
> Jeg tror at det er mange år siden du har arbejdet intensivt på et toutchpad.

Jeg synes også det er længe siden. Scumbag fra 1998, gav problemer med
tomlen husker jeg. Og så vidt jeg husker var Wallstreet heller ikke så
responsiv.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 21:38

Flemming Rubini wrote:

> Jeg synes også det er længe siden. Scumbag fra 1998, gav problemer med
> tomlen husker jeg. Og så vidt jeg husker var Wallstreet heller ikke så
> responsiv.

Både wallstreet, Lombard og Pismo kunne justeres i tryk- og
berøringsfølsomhed. - Jeg synes ikke, de er særligs non-responsive -
tværtimod... - Derimod var 190/5300 ualmindeligt sløve pga. en
fabrikationsfejl. - Jeg fik min trackpad i en 190 skiftet trods udløben
garanti, og det hjalp gevaldigt, men som tidl. skrevet, så undgik jeg
helst at bruge det, så for mig betød det egentlig ikke noget. - Men
dengang gav det trods alt en tusse mere, da jeg solgte den.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-03-09 11:31

> [...]
> på, så man undgår at trykke albueleddets kapsel mod en hård overflade.
> På den måde undgås trykskader på ledkapslen...

Det problem fik jeg faktisk med venstre albue sidste år. Vi dikterer
meget til computeren, som har talegenkendelse. Jeg sad med mikrofonen i
venstre hånd og hvilede albuen mod bordet. Pludselig begyndte jeg er få
summen og snurren ud i lillefinger og ringfinger. Det var fordi, der kom
hævelse i albuen, som trykkede på nervus ulnaris. Det er også den, der
bliver ramt, når man får "albuestød".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 04-03-09 20:44

Fra : N/A

Dato : 04-03-09 09:08

Fra : Michael Knudsen

Dato : 04-03-09 10:53

On Mar 4, 12:07 am, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> på, så man undgår at trykke albueleddets kapsel mod en hård overflade.
> På den måde undgås trykskader på ledkapslen...

Gisp! Det er jo lige netop, hvad jeg gør nu! Jeg sidder ved min
computer stort set fra, at jeg står op, til jeg går i seng; men efter
alt det, jeg har læst i denne tråd, kan det da godt være, at jeg skal
lave noget mindre farligt i stedet. Måske jeg skulle slå mig over på
styrtløb eller faldskærmsudspring.

--
Michael Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:30

On 2009-03-04 18:52:39 +0100, Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> said:

> styrtløb

slet ikke farligt nok...

cykel ned af det samme bjerg istedet: farten er højere, friktionen er
lavere, man slår sig hårdere når man vælter og huden flås letere af
sidst men ikke mindst er der lagtfære kvardratcentimeter som har
kontakt med underlaget. Undervurder heller ikke effekten af frontal
sammenstød med en 50t tiung lastbil der bevæger sig med 50km/t i modsat
retning af dig selv.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 20:44

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> alt det, jeg har læst i denne tråd, kan det da godt være, at jeg skal
> lave noget mindre farligt i stedet. Måske jeg skulle slå mig over på

Nja, - det kan da vist godt koste lidt mere end en halvskadet albue.
- Men lidt mere seriøs, så er de skader, der kan komme, nogen af dem, vi
oftest har set, når vi har drøftet arbejdsstillinger for - i mit
tilfælde - svagtseende brugere. Men hvis du har en varieret
arbejdsstilling, så er risici væsentlig mindre.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 16:05

> [...]

> alt det, jeg har læst i denne tråd, kan det da godt være, at jeg skal
> lave noget mindre farligt i stedet. Måske jeg skulle slå mig over på

Du burde kunne nøjes med en kontorstol med armlæn ...

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-09 07:34

> [...]
> nok mere en vanesag. Jeg tror såmænd godt, jeg kunne klare mig uden det
> numeriske tastatur, hvilket jeg da også gør, når jeg tager den bærbare

Personligt bruger jeg det numeriske tastatur intensivt, ikke mindst når
jeg bruger MacSOUP.

Når jeg har min MacSOUP med uden for hjemmet har jeg også en lille mus +
et numerisk tastur med til at koble på usb-udgangene ...

Fra : jagge

Dato : 04-03-09 12:37

> [...]
> nok mere en vanesag. Jeg tror såmænd godt, jeg kunne klare mig uden det
> numeriske tastatur, hvilket jeg da også gør, når jeg tager den bærbare

Hvis man laver teknisk arbejde, databehandling etc, så er det pænt
uundværligt :0)

MVH

Jakob