ShoppingList forsvundet fra App Store
Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-09 00:25

Jeg bruger en smart indkøbsliste på min iPhone, der hedder ShoppingList.
Det er bl.a. på dansk og fungerer fint som indkøbsseddel i
supermarkedet. I dag har jeg lige opdaget, at det ikke længere kan
findes på App Store. Jeg har vha. Google fundet producentens hjemmeside.
Følger man linket herfra til App Store, får man at vide, at programmet
ikke findes på den danske App Store. Hvordan kan det gå til? Det vil da
være rart, hvis der også fremover kommer opdateringer og forbedringer.

<http://www.wfco.de/applications/iphone/ShoppingList>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-09 18:38

Henrik Münster wrote:
> [...]
> ikke findes på den danske App Store. Hvordan kan det gå til? Det vil da
> være rart, hvis der også fremover kommer opdateringer og forbedringer.

Jeg ved at der er en ny og top-fancy version af ShoppingList på vej i
AppStore, men er faktisk ikke sikker på, det bliver en gratis upgrade.

Jeg har lavet den danske oversættelse for Werner som udvikler
programmet, så jeg har haft den nye version i et stykke tid. Glæd dig
roligt til den og pitch gerne ind med forslag til forbedringer (af
oversættelsen), hvis du har nogle.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-09 19:54

> Jeg ved at der er en ny og top-fancy version af ShoppingList på vej i
> AppStore, men er faktisk ikke sikker på, det bliver en gratis upgrade.

Der skulle være kommet en ver. 2 d. 17. februar, hvis man læser på
hjemmesiden, og den tror jeg ikke, jeg har fået. Der er en hel del
forbedringer i den. Du taler måske om en endnu nyere version?

> [...]
> programmet, så jeg har haft den nye version i et stykke tid. Glæd dig
> roligt til den og pitch gerne ind med forslag til forbedringer (af

Selv om man kan engelsk, så er det trods alt rart, at programmerne er på
dansk. Det gælder især for sådan et program. Man har jo ikke meget ud af
en lang liste af fødevarer på engelsk. Så tak, fordi du har gidet have
besværet med at oversætte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-09 20:21

Henrik Münster wrote:

> Der skulle være kommet en ver. 2 d. 17. februar, hvis man læser på
> hjemmesiden, og den tror jeg ikke, jeg har fået. Der er en hel del
> forbedringer i den. Du taler måske om en endnu nyere version?

Jeg kiggede faktisk ikke rigtig på dit link, men jeg kan godt se, det er
plastret til med info om version 2.0. Jeg har sån' en
test-/udviklerversion af v.2.0 installeret, så jeg ved ikke om iTunes
kan/vil tilbyde mig en update. Anyhow, jeg sender Werner en e-mail med
det vuns og spørger om han ved, hvorfor programmet ikke er i den danske
AppStore. Når jeg hører noget, skriver jeg om det her.

> [...]
> dansk. Det gælder især for sådan et program. Man har jo ikke meget ud af
> en lang liste af fødevarer på engelsk. Så tak, fordi du har gidet have

Både min Mac og iPhone snakker engelsk, så jeg bruger faktisk ikke selv
oversættelsen. Hvorfor jeg har lavet oversættelsen er en lang historie,
men det korte af det lange er, at jeg er interesseret i konstruktiv
kritik og egentlige rettelser ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-09 20:34

> [...]
> det vuns og spørger om han ved, hvorfor programmet ikke er i den danske
> AppStore. Når jeg hører noget, skriver jeg om det her.

Alle tiders. Tusind tak. Det er rart med det her lille Mac-samfund, hvor
vi kan hjælpe hinanden.

> [...]
> oversættelsen. Hvorfor jeg har lavet oversættelsen er en lang historie,
> men det korte af det lange er, at jeg er interesseret i konstruktiv

Bortset fra en del fødevarer, jeg selv har måttet tilføje, er jeg ikke
stødt på nogen problemer Den version 1.1.2, jeg har, er rigtig god.
Det var en stor lettelse, at de varer, man har købt, selv faldt ned i
bunden af listen. Det var også en dejlig forbedring, at man bare kunne
tilføje varer ved at dobbeltklikke på dem. De to forbedringer gjorde det
til et virkelig anvendeligt program for mit vedkommende.
Jeg kan sagtens læse engelsk og gør det selvfølgelig også tit.
Samtidig er jeg dog lidt patriotisk og vil gerne støtte mit modersmål.
Derfor holder jeg så vidt muligt tingene danske. I det her tilfælde
ville jeg nok også få pip, hvis jeg skulle købe potatoes og butter, mens
jeg selv havde tilføjet varer som f.eks. rugbrød og spegepølse på den
samme indkøbsliste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 20:42

Henrik Münster skrev:

> Jeg kan sagtens læse engelsk og gør det selvfølgelig også tit.
> Samtidig er jeg dog lidt patriotisk og vil gerne støtte mit modersmål.

Alt andet lige er det nemmest for en at bruge sit modersmål. Det er
trods alt de færreste danskere der har engelsk som modersmål :)

Læste en meget interessant artikel om hvordan nordboere bedst
kommunikerede sammen som endte med at konkludere at man kunne komme
meget langt med et tilpasset fællessprog (danskere - tal langsomt og
brug treti i stedet for tredve osv), men at hvis det virkelig skulle
batte skulle der tolkning på så alle talte deres modersmål.

Forlang det bedste - forlang en dansk oversættelse :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-02-09 20:46

Henrik Münster wrote:

> Alle tiders. Tusind tak. Det er rart med det her lille Mac-samfund, hvor
> vi kan hjælpe hinanden.

Selvfølgelig ;)

> Bortset fra en del fødevarer, jeg selv har måttet tilføje, er jeg ikke
> stødt på nogen problemer Den version 1.1.2, jeg har, er rigtig god.

He he listen af fødevarer er faktisk ret sjov. Jeg oversatte bare
Werners liste, men jeg ville nok ikke selv have valgt at have 'kager'
med i en liste med defaults ;)

> [...]
> tilføje varer ved at dobbeltklikke på dem. De to forbedringer gjorde det
> til et virkelig anvendeligt program for mit vedkommende.

Den absolut fedeste/mest brugbare feature i 2.0 er 'type along', som
f.eks. Safari har, når du taster en url. Hvis du tilføjer et produkt og
skriver 'm' vil ShoppingList automatisk vise en liste med produkter der
starter med 'm'. Det er meget smart, hvis man har skrevet 'mælk' én gang.

> Jeg kan sagtens læse engelsk og gør det selvfølgelig også tit.

Selvfølgelig kan du det. Jeg foretrækker bare engelsk fordi det er det
sprog, jeg bruger i forbindelse med/på job.

> [...]
> ville jeg nok også få pip, hvis jeg skulle købe potatoes og butter, mens
> jeg selv havde tilføjet varer som f.eks. rugbrød og spegepølse på den

Den danske sprog er også en pæn en. Der er mange sjove krøller, vi skal
passe på.

Måske man skulle foreslå at gemte produkter (også dem der er der som
standard) kan slettes, så man kan have OS'et på engelsk og undgå at
'butter' bliver foreslået, når man vil skrive 'brød'. Selvom OS' er
engelsk skriver jeg trods alt produktnavnene på dansk ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-09 23:56

> He he listen af fødevarer er faktisk ret sjov. Jeg oversatte bare
> Werners liste, men jeg ville nok ikke selv have valgt at have 'kager'
> med i en liste med defaults ;)

Til gengæld kunne du have tilføjet rugbrød, spegepølse og
salmiaklakrids. Sjovt nok har jeg en fornemmelse af, at listen er
forsvundet hos mig. Kan det være sket ved en opdatering. Der var en
periode, hvor jeg ikke brugte programmet. Da jeg så tog det frem igen
for nogle uger siden, syntes jeg, undrede jeg mig over, at så mange
varer skulle tastes ind. Når jeg nu ser ned over listen, synes jeg, jeg
selv har tastet alle produkterne ind. Man ser da hele listen, når man
vælger alfabetisk, ikke? Jeg har f.eks. ikke "kager" på min liste, og
jeg har meget svært ved at forestille mig, at jeg skulle have slettet
kager.

> [...]
> skriver 'm' vil ShoppingList automatisk vise en liste med produkter der
> starter med 'm'. Det er meget smart, hvis man har skrevet 'mælk' én gang.

Det lyder rigtig smart. Det er nemlig et punkt, hvor brugen af
programmet stadig er lidt klodset.

> Selvfølgelig kan du det. Jeg foretrækker bare engelsk fordi det er det
> sprog, jeg bruger i forbindelse med/på job.

Jeg ville bare fremhæve det. Når man skriver, at man foretrækker dansk,
bliver man ofte udsat for nogle småarrogante bemærkninger om, at man da
bør kunne bruge engelsk i dag. Jeg tror faktisk, at mange tror, de er
bedre til engelsk, end de faktisk er. Når et sprog ikke er ens
modersmål, er det meget svært at forstå små nuancer og underforståede
meninger. Det gør kommunikationen noget simpel og firkantet, men det er
nok noget, mange ikke lægger mærke til.
Men ellers har du ret. Jeg er læge, og det kræver læsning af en
del engelske bøger. Næsten alle kurser og kongresser har international
deltagelse og foregår på engelsk. Det kan være noget interessant, når
foredragsholderne kommer fra Italien, Frankrig eller Kina. Jeg har endda
været udsat for en svensker, hvor jeg faktisk havde svært ved at høre,
om han talte svensk eller engelsk.

> [...]
> 'butter' bliver foreslået, når man vil skrive 'brød'. Selvom OS' er
> engelsk skriver jeg trods alt produktnavnene på dansk ;)

Det ville være en god idé. Jeg valgte ShoppingList, bl.a. fordi den var
oversat til dansk. Mange af de andre var for udenlandske i sprog,
enheder, opsætning osv. Jeg gider altså ikke have en indkøbsliste med
"four ounces of thyme". Nogle af de andre programmer er dog meget
avancerede. Nogle kan bruge GPS-funktionen til at regne ud, hvilken
butik man går ind i. Så lader den være med at vise brød og mælk, når man
går ind i Silvan. Nogle kan lære, i hvilken rækkefølge varerne står i de
forskellige butikker. Så starter den med at vise frugt og så brød og så
kød og så mælk. På en måde er det smart, men det er næsten for
avanceret. Enhver funktion indfører jo en risiko for yderligere fejl, og
lidt må man gerne tænke selv.
A propos varernes rækkefølge i supermarkeder. Hvem er det, der
lærer alle købmænd at stille varerne i butikken, så kunderne først køber
bananer, tomater og den slags bløde varer, der ikke må trykkes, og
slutter af med mælk og dåser med flået tomat, som så skal fyldes oveni
vognen? Det ville da være logisk at starte med de tunge og solide varer
i bunden af vognen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-09 03:22

> [...]
> slutter af med mælk og dåser med flået tomat, som så skal fyldes oveni
> vognen? Det ville da være logisk at starte med de tunge og solide varer

Jeg går bare den modsatte vej

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 09:20

> Jeg går bare den modsatte vej

Det er smart. Så slipper man også for at betale
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-09 13:38

> Det er smart. Så slipper man også for at betale

Gud ja da... - det må jeg huske næste gang

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 09:07

> [...]
> slutter af med mælk og dåser med flået tomat, som så skal fyldes oveni
> vognen? Det ville da være logisk at starte med de tunge og solide varer

Det rationelle for købmanden er at placere varerne dér hvor de genererer
det højeste dækningsbidrag ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 09:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det rationelle for købmanden er at placere varerne dér hvor de genererer
> det højeste dækningsbidrag ...

Det er da klart. Bilka har også mejeriprodukterne helt nede i bunden af
butikken, og der er langt, lige bag kød, pålæg og brød. Så skal man
gennem tøj, toiletsager, elektronik, sportsudstyr møbler og alt muligt
for at komme ned til de daglige fornødenheder. Så håber Bilka
naturligvis, at man bliver fristet til at købe noget på sin lange
vandring.
Jeg kan derimod ikke se helt samme logik i de mindre
supermarkeder. Den ene type fødevarer er vel lige så nødvendige som den
anden type. Ret skal dog være ret. Jeg er kommet til at tænke over det,
og der er faktisk mange supermarkeder heromkring, hvor varerne ikke er
anbragt så fjollet. Måske er købmændene ved at lære det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 09:58

> Jeg kan derimod ikke se helt samme logik i de mindre
> supermarkeder.

Som regel er det faktisk bare rent praktisk nemmest at placere køleanlæg
og kølelager i den ene af bygningen ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 09:07

> [...]
> programmet, så jeg har haft den nye version i et stykke tid. Glæd dig
> roligt til den og pitch gerne ind med forslag til forbedringer (af

Hvad hedder den så i App Store?

Som andre vil jeg i hvert fald foretrække en indkøbsliste på dansk;
indtil nu har jeg så brugt Notitser [der meget ærgerligt ikke
synkroniseres i MobileMe].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-02-09 10:25

Henrik Münster wrote:
> [...]
> ikke findes på den danske App Store. Hvordan kan det gå til? Det vil da
> være rart, hvis der også fremover kommer opdateringer og forbedringer.

Der var en fejl i den nye version af ShoppingList, hvilket betød at alle
indtastede produkter blev slettet fra iPhonen. Det resulterede i mange
dårlige anmeldelser. Werner har derfor fjernet programmet fra AppStore
og sendt en ny version med bugfixes til godkendelse. Den sku' være der i
morgen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 10:56

> [...]
> dårlige anmeldelser. Werner har derfor fjernet programmet fra AppStore
> og sendt en ny version med bugfixes til godkendelse. Den sku' være der i

Aha, så det er det. Jeg syntes også, der manglede nogle varer. Der havde
bare været en periode, hvor jeg ikke rigtig havde brugt ShoppingList, så
jeg kunne ikke rigtig huske, hvilke varer der normalt var der. Strengt
taget er det jo heller ikke vildt svært at bygge en liste op selv. I
løbet af meget kort tid vil stort set alle de varer, man køber, jo være
tastet ind.
Sjovt nok dukkede ver. 2.0 op som opdatering i min iTunes nogle
gange i nat. Når jeg klikkede på den, fik jeg bare at vide, at den ikke
var tilgængelig. Så dukkede der nogle andre opdateringer op, som jeg
havde hentet. Der var også et andet program, der dukkede op, men ikke
kunne hentes. Det var sådan lidt på skift, hvilke opdateringer iTunes
viste, så der har nok været lidt rod i det i nat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 19:49

> [...]
> dårlige anmeldelser. Werner har derfor fjernet programmet fra AppStore
> og sendt en ny version med bugfixes til godkendelse. Den sku' være der i

Nu er ShoppingList der igen. Det er endda ver. 2.0.1, så småfejlene er
nok rettede. Jeg glæder mig til at prøve den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-02-09 19:54

Henrik Münster wrote:

> Nu er ShoppingList der igen. Det er endda ver. 2.0.1, så småfejlene er
> nok rettede. Jeg glæder mig til at prøve den.

Yes. Det glemte jeg at skrive ;) Virker fint her.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 20:55

> Yes. Det glemte jeg at skrive ;) Virker fint her.

Ja, jeg er desværre nødt til at vente til i morgen med at afprøve den.
Forretningerne er jo lukkede i dag
Umiddelbart ser den fin ud. Jeg skal lige have sat mig mere ind i den.
Det er smart med flere lister. Så kan man lave en liste til forskellige
butikker. Jeg synes ikke, der er kommet flere standardvarer på listen.
Der er kun de, jeg selv synes, jeg har skrevet. Nå, men det går nok, for
man får jo hurtigt skrevet alt det, man køber, og næste gang er det der
jo.
--
Henrik Münster
Esbjerg