Mac OS på dell
Fra : Jan

Dato : 24-02-09 20:46

hej

jeg har aldrig brugt en mac, men har et par spørgsmål.

kan man installere MAC OSet på f.eks. en dell PC
kan man købe styresystemet for sig selv
kan man afvikle windows programmer, evt med noget emulerings software.
kan main installere windows som virtuel eller dualboot
kan man tilgå en windows terminalserver

ja der kommer sikkert mange flere spørgsmål hvis jeg kommer til at bruge mac
men..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-09 20:55

Jan <jandamkjaer@gmail.com> wrote:

> hej
>
> jeg har aldrig brugt en mac, men har et par spørgsmål.
>
> kan man installere MAC OSet på f.eks. en dell PC

nej ... dvs. det er ikke "lovligt" iflg. licensbetingelserne og noget
bøvl at bixe med.

> kan man købe styresystemet for sig selv

ja

> kan man afvikle windows programmer, evt med noget emulerings software.

Du kan bruge virtualiserings software som f.eks. VMware Fusion

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-09 21:13

Thomas von Hassel skrev:

> ja

Microsoft har en ok Remote Desktop Client, som nok er det du skal bruge.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-09 21:40

> Microsoft har en ok Remote Desktop Client, som nok er det du skal bruge.

der er også

<http://cord.sourceforge.net/>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-09 22:08

Thomas von Hassel skrev:

> der er også
>
> <http://cord.sourceforge.net/>

Jow jow, og http://www.elusiva.com/opensource/

Masser af muligheder. Javaklienten kørte ok her.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-09 23:19

On 2009-02-24 21:40:10 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> der er også
>
> <http://cord.sourceforge.net/>

lean and mean og ingen problemer: rdesktop.org - ultimativt den
hurtigste rdp klient (også hurtigere end microsfts egene på windows)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Steen

Dato : 25-02-09 08:29

> nej ... dvs. det er ikke "lovligt" iflg. licensbetingelserne og noget
> bøvl at bixe med.

Det har jeg selv tænkt på - er en pc og en Mac opbygget fysisk
forskelligt, eller hvorfor kam man ikke gå begge veje?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 09:01

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Det har jeg selv tænkt på - er en pc og en Mac opbygget fysisk
> forskelligt, eller hvorfor kam man ikke gå begge veje?

En Mac indeholder en komponent der definerer den som en Mac. Komponenten
bruges udelukkende til over for MacOS X at definere den som netop en
Mac, da MacOS X kræver en Mac. Af rent kommercielle grunde.

Se dog denne:

<http://blogs.zdnet.com/perlow/?p=9511&tag=nl.e539>

Som kommer med denne vejledning:

<http://i.gizmodo.com/5156903/how-to-hackintosh-a-dell-mini-9-into-the-u
ltimate-os-x-netbook>

Selv holder jeg mig nu til min MacBook og iPhone til dagligdags brug, og
min MacMini med Leopard Server som - 14/7 server .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 09:09

Steen skrev:

> Det har jeg selv tænkt på - er en pc og en Mac opbygget fysisk
> forskelligt, eller hvorfor kam man ikke gå begge veje?

I gamle dage havde de hver sin slags processor (som snakkede hvert sit
sprog) så det var meget langsommeligt at gå på tværs fordi det krævede tolk.

I vore dage er en Mac en topmoderne pc uden de bagudkompatible ting som
gør at man fx kan køre MS-DOS på dem. Boot Camp tilbyder så en klump
software som giver samme funktionalitet alligevel.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 10:33

> [...]
> gør at man fx kan køre MS-DOS på dem. Boot Camp tilbyder så en klump
> software som giver samme funktionalitet alligevel.

Faktisk kan man boote fra en almindelig Windows CD/DVD, og herfra
direkte installere Windows på en moderne Mac. Boot Camp giver kun det
ekstra at man kan få dual boot, og med kontrolpaneler der fra begge
styresystemer kan sætte, hvilken partition der bruges ved start, og
dermed om man vil næste gang vil boote ind i Windows eller MacOS X.

Vil man gøre brug af Mac'ens særlige faciliteter skal man dog stadig
efter Windows-installation sætte Leopard DVD-en ind, så man kan få
installeret de rigtige drivere.

Og en moderne Mac har også en [software] BIOS i EFI. Af bagud-kompatible
grunde, i forhold til Windows-verdenen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 10:44

Per Rønne skrev:

> Faktisk kan man boote fra en almindelig Windows CD/DVD, og herfra
> direkte installere Windows på en moderne Mac. Boot Camp giver kun det

Du kan ikke installere XP paa en Mac uden der er kørt Boot Camp.

> Og en moderne Mac har også en [software] BIOS i EFI. Af bagud-kompatible
> grunde, i forhold til Windows-verdenen.

Nej. Den ligger i den særlige Boot Camp partition ved siden af den
Windows installeres i.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-09 10:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og en moderne Mac har også en [software] BIOS i EFI. Af bagud-kompatible
> grunde, i forhold til Windows-verdenen.

Mener først du får det lagt den magiske sovs lagt ind via bootcamp
assistenten ... men at du _derefter_ godt kan installere uden.*

/thomas

* har ikke selv prøvet .. prøver at holde mig fra windows så meget som
muligt ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 11:43

> Mener først du får det lagt den magiske sovs lagt ind via bootcamp
> assistenten ... men at du _derefter_ godt kan installere uden.*

Skulle du have ret er jeg jo ude af stand til at imødegå Thorbjørn - så
skal der jo bruges en helt anden og helt ny maskine.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-09 11:47

> Skulle du have ret er jeg jo ude af stand til at imødegå Thorbjørn - så
> skal der jo bruges en helt anden og helt ny maskine.

.... eller at du repartitionerer din disk til 1 enkelt HFS+ partition og
så prøver med en windows install disk ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 12:33

> ... eller at du repartitionerer din disk til 1 enkelt HFS+ partition og
> så prøver med en windows install disk ...

Som jeg forstod dig ville Boot Camp når brugt lave en BIOS i EFI, men
det er altså alligevel ikke tilfældet.

Det er fuldt ud muligt at installere Windows på en moderne Intel Mac
uden tilstedeværelsen af hverken Boot Camp eller MacOS X. I én
partition.

<http://macosx.com/forums/mac-os-x-system-mac-software/270847-installing
-windows-xp-macbook-pro.html>

Det er dog somnævnt stadig nødvendigt at bruge Leopard DVDen for at få
de nødvendige drivere ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 12:48

Per Rønne skrev:

> Det er fuldt ud muligt at installere Windows på en moderne Intel Mac
> uden tilstedeværelsen af hverken Boot Camp eller MacOS X. I én
> partition.

DET må komme an på en prøve :)

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 14:13

> DET må komme an på en prøve :)

Hvem lægger så en Intel Mac til rådighed til forsøget?

Personligt har jeg ikke lyst til det, da min maskine fungerer som den
skal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 15:25

Per Rønne skrev:

> Hvem lægger så en Intel Mac til rådighed til forsøget?

Se det var så værre.

Mon ikke det kan afgøres endegyldigt med en Intel Mac med en ganske tom
harddisk efter at være blevet opdateret fuldt ud på en anden - nu
fjernet - harddisk?

Mit bud er at det IKKE vil virke, dit - som jeg læser det - at det vil.

> Personligt har jeg ikke lyst til det, da min maskine fungerer som den
> skal.

Pjat med dig. Harddisken er ALT for lille..

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 06:37

> [...]
>
> Mit bud er at det IKKE vil virke, dit - som jeg læser det - at det vil.

> Pjat med dig. Harddisken er ALT for lille..

Såvel på Min MacMini med Leopard Server som på min MacBook med Leopard
har jeg den størst mulige harddisk på 320 GB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 24-02-09 22:14

Jan <jandamkjaer@gmail.com> wrote:

> hej
>
> jeg har aldrig brugt en mac, men har et par spørgsmål.
>
> kan man installere MAC OSet på f.eks. en dell PC

Det kan gøres ad omveje, men der er ikke helt ligetil

Kig her

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-09 23:20

On 2009-02-24 22:14:08 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Det kan gøres ad omveje, men der er ikke helt ligetil
>
> Kig her
>
> http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

man kan også røve banker, stjæle stevens spielbergs råfilm osv, det dog
heller ikke lige til.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 25-02-09 01:37

> man kan også røve banker, stjæle stevens spielbergs råfilm osv, det dog
> heller ikke lige til.

Jeg ville nu hellere have fingre i Harry Potter 6, som de skandaløst
udsatte 7-8 mdr bare pga strejken blandt manuskriptforfattere i film
industrien... (De sk.... på fansene...)

Hvis man altså skal stjæle...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : jagge

Dato : 25-02-09 14:25

> man kan også røve banker, stjæle stevens spielbergs råfilm osv, det dog
> heller ikke lige til.

En købt pc og et betalt system. Jeg har ikke rigtig energi til den debat
igen men jeg har ingen problemer med det sålænge alt er købt og betalt.

Er klar over at Apple vil bestemme hvordan man bruger deres produkter,
det ville ikke bremse mig på samme måde som jeg ikke ville holde mig
tilbage for at jailbraike en Iphone hvor man både har betalt for
telefonen, og det medfølgende abonnement, men det er jo et personligt
valg.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 15:09

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Er klar over at Apple vil bestemme hvordan man bruger deres produkter,
> det ville ikke bremse mig på samme måde som jeg ikke ville holde mig
> tilbage for at jailbraike en Iphone

Det kan dog give visse problemer i forhold til opdatering af iPhone OS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 25-02-09 17:05

> Det kan dog give visse problemer i forhold til opdatering af iPhone OS.

Jo det kan selvfølgelig være rigtigt, og det ville jeg så heller ikke
kunne brokke mig over, klart nok.

Men nu har jeg også droppet tanken om det properitære iphone, jeg skal
sgu have en Palm Pre når den lander ;0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 06:37

> Jo det kan selvfølgelig være rigtigt, og det ville jeg så heller ikke
> kunne brokke mig over, klart nok.
>
> Men nu har jeg også droppet tanken om det properitære iphone, jeg skal
> sgu have en Palm Pre når den lander ;0)

Som sandsynligvis alligevel ikke kan synkronisere ordentligt med din
Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 08:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Som sandsynligvis alligevel ikke kan synkronisere ordentligt med din
> Mac.

nå det ved jeg nu ikke .. før Palm kørte deres virksomhed i grøften var
deres mac support da ok, og mon ikke de ved at hvis de skal kæmpe imod
iPhone med Pre'en skal de også have god support for Mac brugere ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 09:07

> nå det ved jeg nu ikke .. før Palm kørte deres virksomhed i grøften var
> deres mac support da ok, og mon ikke de ved at hvis de skal kæmpe imod
> iPhone med Pre'en skal de også have god support for Mac brugere ...

På min Treo var jeg tit ude for at jeg skulle være et sted - hvorefter
jeg opdagede at adressen slet ikke stod i adressekartoteket. Den fik kun
1/3 med ;-(.

Men nu skulle iPhone jo snart blive forbedret, med Pocket Informant PIM
og Fast Figures-kalkulator.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 09:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men nu skulle iPhone jo snart blive forbedret, med Pocket Informant PIM

Til Palm kunne (kan) man jo også få kalenderprogrammer, der er langt
bedre end det, der er indbygget i PDA'en. Hvorfor skulle det samme så
ikke kunne lade sig gøre med en iPhone?

> og Fast Figures-kalkulator.

Det er altid dejligt at få strammet figuren op. Mange af os er jo ved at
komme i den alder, hvor det er ved at være nødvendigt. Er det en form
for Pilates?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 10:34

> Til Palm kunne (kan) man jo også få kalenderprogrammer, der er langt
> bedre end det, der er indbygget i PDA'en. Hvorfor skulle det samme så
> ikke kunne lade sig gøre med en iPhone?

Det er lidt mere besværligt at lave på en iPhone, da Apple ikke har
'åbnet' for den database, de bruger til kalender og alarmer.

> Det er altid dejligt at få strammet figuren op. Mange af os er jo ved at
> komme i den alder, hvor det er ved at være nødvendigt. Er det en form
> for Pilates?

Måske skulle du google på den.

<http://www.fastfigures.com/tmps>

<http://mobilesuccess.infinitysw.com/2008/09/08/fastfigures-mobile-for-i
phone-an-introduction/>

<http://www.google.dk/search?q=fastfigures+iphone&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t
&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 10:56

> Det er lidt mere besværligt at lave på en iPhone, da Apple ikke har
> 'åbnet' for den database, de bruger til kalender og alarmer.

Men er Pocket Informant ikke netop sådan en? Det er måske fordi, den
bruger sin egen database?

> Måske skulle du google på den.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om du har humoristisk sans
Måske har du en tør, underspillet sans for humor, og det er jo også
fint. Eller også er jeg simpelthen for fjollet. Ellers ser FastFigures
da fin ud, men det er nok mere, end jeg har brug for. Man kan også læse
om den i App Store.

<http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewArtist?id=3054502
15>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 11:50

> Men er Pocket Informant ikke netop sådan en? Det er måske fordi, den
> bruger sin egen database?

Den er nødt til at bruge sin egen kalender og to-do database, da 1.
Apple ikke har givet adgang til deres egen kalenderbase i iPhone SDK og
2. da Apple i det hele taget stort set ikke understøtter to-dos [også
kaldes tasks].

Så indtil Apple åbner op hedder det en omvej over Google mv.

> Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om du har humoristisk sans

Naturligvis har jeg da det, men jeg griner nu mere af langstrakt humor
end af små jokes, som de ses i sommerrevyerne [som keder mig].

> [...]
> fint. Eller også er jeg simpelthen for fjollet. Ellers ser FastFigures
> da fin ud, men det er nok mere, end jeg har brug for. Man kan også læse

OK, så er den lige kommet [der står 22. februar, men den var der da ikke
i går - det må have været Apples godkendelse der har trukket ud].

36 kroner - småpenge. Der mangler dog stadig grafikdelen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 14:18

> [...]
> kaldes tasks].
>
> Så indtil Apple åbner op hedder det en omvej over Google mv.

Det er lidt bøvlet, men Pocket Informant ser bestemt god ud. Det er jo
også et firma, der har erfaring fra andre platforme, så det er sikkert
et modent program.

> Naturligvis har jeg da det, men jeg griner nu mere af langstrakt humor
> end af små jokes, som de ses i sommerrevyerne [som keder mig].

OK, så jeg skal skrive længere vittigheder? Eller skal jeg holde helt op
med mine fjollerier?

> OK, så er den lige kommet [der står 22. februar, men den var der da ikke
> i går - det må have været Apples godkendelse der har trukket ud].
>
> 36 kroner - småpenge. Der mangler dog stadig grafikdelen.

Det er både godt og skidt. Når programmerne er så billige, så tænker man
sig ikke så meget om, før man køber dem. Resultatet er, at man køber en
masse programmer bare for at prøve dem. Jeg bruger kun meget få af de
programmer, jeg har købt. Det kom også frem for nylig, at de fleste
programmer købt på App Store kun bliver brugt i få dage. På mange måder
er det jo smart for de, der sælger programmer. Hvorfor sælger 100
programmer til kr. 1.000,- stykket, når man kan sælge 1 million
programmer til 6,- kr. stykket? Det kan der vist læses om i tykke bøger
om markedsføring.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 07:02

> Eller skal jeg holde helt op
> med mine fjollerier?

Nej, nej! Vi andre læser jo også med

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 10:04

Morten Lind skrev:

> Nej, nej! Vi andre læser jo også med

Enig. Jeg holder også meget af de der indforståede one-linere :)

Fra : jagge

Dato : 26-02-09 12:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er lidt mere besværligt at lave på en iPhone, da Apple ikke har
> 'åbnet' for den database, de bruger til kalender og alarmer.

Endnu et argument for ikke at gå den vej :0).

Hygge

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 13:16

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Endnu et argument for ikke at gå den vej :0).

Til gengæld kan du på ingen måde være sikker på, at Palm fremover vil
lave en passende understøttelse af synkronisering med Mac.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 09:20

Den enes proprietære løsning er den andens anerkendte standard
Jeg kom til at tænke på det gamle ord om, at den enes frihedskæmper er
den andens terrorist. Det afhænger af øjnene, der ser. Apples løsninger
er vel ikke mere proprietære end andres. Folk ser det bare som en
hindring, at man skal bruge iTunes til musik, mens de ikke ser det som
en hindring, at man skal bruge Windows til musik fra andre kilder. Deres
rationale er: "Alle" har jo Windows, for det er jo en standard.

Og det er netop den helt store fordel ved iPhone, hvis man bruger Mac.
Mange andre løsninger som mobiltelefoner, PDA'er osv. er på papiret
kompatible. I praksis er der alligevel små problemer og daglige
irritationsmomenter.

> nå det ved jeg nu ikke .. før Palm kørte deres virksomhed i grøften var
> deres mac support da ok, og mon ikke de ved at hvis de skal kæmpe imod
> iPhone med Pre'en skal de også have god support for Mac brugere ...

Deres Mac-support blev helt nedprioriteret for adskillige år siden. Jeg
har selv haft en Palm Zire og en Zire 71, da de kom frem i sin tid. Jeg
blev trætte af dem, men OK, så havde jeg måske heller ikke så stort et
behov for en PDA dengang. Jeg kan huske, at Palm indtil da havde været
flinke til at understøtte Mac, men at de så holdt op med det. Jeg kan
ikke huske, om de ligefrem udtalte det offentligt, eller om det kunne
ses på deres produktudvikling. De begyndte i hvert fald at bruge Windows
Mobile i nogle PDA'er.
Hvad fremtiden angår, så er det rigtigt, at Palm skal konkurrere
mod iPhone, men med den lille markedsandel Macintosh har, så er langt de
fleste iPhone-brugere og potentielle iPhone-købere jo Windows-brugere.
Det er stadig der, der skal sættes ind, hvis man vil sælge meget. Derfor
kan jeg ikke se, at Palm nødvendigsvis skal satse meget på Mac-brugerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 26-02-09 12:21

> Som sandsynligvis alligevel ikke kan synkronisere ordentligt med din
> Mac.

Det kan Iphone jo heller ikke, det er problemet i en nøddeskal....

Men det jeg har set fra Palm Pre indtil nu virker meget overbevisende,
det ser ud som om de kommer tilbage "guns Blazing" og jeg er om alle
træt af palm netop pga det du siger. Har en TX jeg ikke bruger mere men
det jeg har set indtil nu på den nye virker pænt cool.

Jeg kan ikke snuppe den Big Brother attitude apple har tillagt sig. Eks
er et South Park spil blevet udelukket fra software store fordi det var
for groft..... Det er for mig et typisk eksempel på at Apple vil
bestemme hvordan man skal bruge deres produkter.

Meget kan man sige om Palm men det har altid været en åben platform alle
kunne lege med.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 13:16

> Det kan Iphone jo heller ikke, det er problemet i en nøddeskal....

Nu kender jeg ikke Iphone, men iPhone synkroniserer passende, selv om
der er enkelte områder [som Notiter] der også burde synkroniseres mellem
MobileMe og iPhone.

Problemet med at abonnere på kalendere må kunne lægges ind på iCal i
iPhone.

> [...]
> bestemme hvordan man skal bruge deres produkter.
>
> Meget kan man sige om Palm men det har altid været en åben platform alle

Jeg har brugt Palm i efterhånden ti år; jeg er blot blevet træt af den
dårlige Mac-understøttelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 26-02-09 13:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har brugt Palm i efterhånden ti år; jeg er blot blevet træt af den
> dårlige Mac-understøttelse.

Ja der er vi rørende enige, det er for uderligt at de har ladet alt
sejle i 6 år. Men den pre, hmmmmm.... :0)

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 14:25

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ja der er vi rørende enige, det er for uderligt at de har ladet alt
> sejle i 6 år. Men den pre, hmmmmm.... :0)

Apple var jo på ved nedad bakke i mange år. Derfor holdt mange firmaer
op med at understøtte Mac. Nu er det gået fremad for Apple i nogle år,
kan man sige, så hvorfor taler Palm så først om at være kompatibel med
Mac nu? Sagen er, at den slags halter langt bagud. Det var der nogle,
der forudså allerede for ti år siden, da Apple havde klaret sig dårligt
i nogle år. Det tager nogle år, før udviklere, firmaer og andre indser,
at det går skidt og skifter platform. Det er jo et stort spring, så de
overvejer det længe. Det samme gælder den anden vej. Fordi Apple har
haft et enkelt godt kvartal, kommer de ikke alle sammen tilbage. Det
tager mange år, før udviklere og firmaer indser, at Apple er på vej
frem. Derfor var det meget uheldigt, at Apple havde en dårlig periode i
halvfemserne.
Så vidt jeg husker, har Palm heller ikke klaret sig så godt de
senere år. De har måske ikke haft ressourcer til også at udvikle
Mac-kompatible produkter. Der kom jo hård konkurrence fra bl.a.
Blacberry for nogle år siden, så det har ikke altid været let for Palm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 26-02-09 15:10

> senere år. De har måske ikke haft ressourcer til også at udvikle
> Mac-kompatible produkter. Der kom jo hård konkurrence fra bl.a.
> Blacberry for nogle år siden, så det har ikke altid været let for Palm.

Helt korrekt. Jeg har de sidste 5 troet at de var døde, hvilket de
egentlig også var for deres produktudvikling bestod stort set i at
skifte skæm og kabinet på eksisterende produkter.

Det var bestemt et firma under afvikling, en afvikling de selv sørgede
for. Men nu er de sgu tilbage. Selvfølgelig mangler vi stadig at se
produktet komme på hylderne i butikkerne.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 15:26

> [...]
> for. Men nu er de sgu tilbage. Selvfølgelig mangler vi stadig at se
> produktet komme på hylderne i butikkerne.

Jeg vil være jublende lykkelig hvis Palm laver et fedt produkt og får
det på hylderne .. jeg forbeholder mig blot ret til at være forsigtig
skeptisk indtil jeg ser det ... og finanskrisen™ hjælper jo nok ikke ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 14:29

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Eks
> er et South Park spil blevet udelukket fra software store fordi det var
> for groft.....

Det har ikke noget med Apple at gøre ... det er sådan corporate america
altid opfører sig ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 26-02-09 15:12

> Det har ikke noget med Apple at gøre ... det er sådan corporate america
> altid opfører sig ..

Så det er Apple der har truffet beslutningen, men det har intet med dem
at gøre ??

Er det corporate america der har besluttet at holde standarder lukket i
forhold til Iphone ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 15:26

> Så det er Apple der har truffet beslutningen, men det har intet med dem
> at gøre ??
>
> Er det corporate america der har besluttet at holde standarder lukket i
> forhold til Iphone ?

Det var under direkte henvsining til South Park programmet ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 14:29

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Meget kan man sige om Palm men det har altid været en åben platform alle
> kunne lege med.

På den anden side har man kunnet installere så meget crap på en palm at
den blev ubrugelig at have med at gøre. Apple beskytter bare sine
brugere mod sig selv ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 26-02-09 15:10

> På den anden side har man kunnet installere så meget crap på en palm at
> den blev ubrugelig at have med at gøre. Apple beskytter bare sine
> brugere mod sig selv ..

Thomas er du villig til at forsvare alle valg Apple træffer uanset hvad
?

Mener du at de er en god beslutning at eksempelvis noterne ikke kommer
med over ved sync ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 15:26

> Thomas er du villig til at forsvare alle valg Apple træffer uanset hvad
> ?

næh næh .. men jeg kan godt se at det kan misforstås .. jeg mener blot
at jeg godt kan se hvorfor apple gør som de gør ... hvad deres baggrund
er osv.

> Mener du at de er en god beslutning at eksempelvis noterne ikke kommer
> med over ved sync ?

slet ikke

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-09 11:49

On 2009-02-26 12:20:36 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Meget kan man sige om Palm men det har altid været en åben platform alle
> kunne lege med.

ikke de sidste par år hvor de har giftet sig med Microsoft og Windows CE/mobile
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-09 19:10

On 2009-02-24 23:20:15 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> man kan også røve banker, stjæle stevens spielbergs råfilm osv, det dog
> heller ikke lige til.

Stop her, Apples licensvilkår holder ikke ved en dansk domstol, og det
er ligegyldigt, at du har accepteret dem når du installerer deres
styresystem. I Danmark er det købeloven som gælder, og når du har købt
og betalt for noget hardware og software, så står det dig helt frit for
hvordan du vil anvende det. Og det er ophavsretloven som gør, at du
ikke må vidergi' og vidersælge kopiere af softwaren.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-09 19:53

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Stop her, Apples licensvilkår holder ikke ved en dansk domstol,

Det kan du ikke sige ... så skal der være domspraksis ...

> [...]
> styresystem. I Danmark er det købeloven som gælder, og når du har købt
> og betalt for noget hardware og software, så står det dig helt frit for

Du køber ikke softwaren .. du køber retten til at anvende softwaren på
givne vilkår og så er det faktisk aftaleloven der "bestemmer"

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-09 21:31

On 2009-02-25 19:53:03 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du køber ikke softwaren .. du køber retten til at anvende softwaren på
> givne vilkår og så er det faktisk aftaleloven der "bestemmer"

Nej, det vil nemlig kræve, at du i købssituationen bliver forelagt en
aftale, som skal acceptere skrive under på...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-09 23:11

On 2009-02-25 21:31:17 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Nej, det vil nemlig kræve, at du i købssituationen bliver forelagt en
> aftale, som skal acceptere skrive under på...

må du købe en CD i fona og kopiere den eller afspille den på din lokalradio?

Må jeg downloade dine billeder og sælge dem til trediepart?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-02-09 00:05

On 2009-02-25 23:10:58 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> må du købe en CD i fona og kopiere den eller afspille den på din lokalradio?
>
> Må jeg downloade dine billeder og sælge dem til trediepart?

Nej det vil være krænkelser af ophavsretten.

Men hvis jeg køber en CD i fona, så må jeg hjemme hos mig selv, gøre
med den hvad jeg har lyst til, jeg må nynne til den i badet, jeg må
spille den for alle mine gæster, jeg må trampe på CD'en, o.s.v.

Og på samme måde er det, hvis du køber et af mine billeder, du kan
printe det ud og hænge det op væggen, du kan male overskæg på
personerne, du kan også vælge et billede af Klaus Bondam og bruge det
som dartskive...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 00:11

> [...]

> printe det ud og hænge det op væggen, du kan male overskæg på
> personerne, du kan også vælge et billede af Klaus Bondam og bruge det

du sammenligner æbler og pærer ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-09 08:06

On 2009-02-26 00:05:26 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
> med den hvad jeg har lyst til, jeg må nynne til den i badet, jeg må
> spille den for alle mine gæster, jeg må trampe på CD'en, o.s.v.

Hvorfor må jeg ikke afspille den på lokalradioen, jeg har ikke skrevet
under på at jeg ikke gør det?

> [...]
> printe det ud og hænge det op væggen, du kan male overskæg på
> personerne, du kan også vælge et billede af Klaus Bondam og bruge det

HVorfor må jeg ikke sælge det dit billede til tredeipart? Jeg har ikke
skrevet under på at jeg ikke vil gære det.

Jeg synes dit argument for at aftaleloven ikke er gældende når jeg ikke
har skreve udner er lidt tyndt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-02-09 09:44

On 2009-02-27 08:05:35 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Hvorfor må jeg ikke afspille den på lokalradioen, jeg har ikke skrevet
> under på at jeg ikke gør det?

Du må afspille CD'en i din lokalradio lige så meget du orker, du skal
blot betale KODA/Gramex afgift.

> HVorfor må jeg ikke sælge det dit billede til tredeipart? Jeg har ikke
> skrevet under på at jeg ikke vil gøre det.

Fordi Lov om ophavsret giver mig eneret til at sælge billedet.

> Jeg synes dit argument for at aftaleloven ikke er gældende når jeg ikke
> har skreve udner er lidt tyndt.

Aftaleloven kan kun anvendes, hvis der i forbindelse med købet indgås
en aftale, og det kræver, at køberen bliver gjort bekendt med alle
aftalens vilkår, og accepterer dem.

Købs- leje- og leasingaftaler er dem du f.eks. indgår når du lejer en
lejlighed, leaser en bil, køber en mobiltelefon eller et
internetabonnement, og du skriver under på en købe/leje/leasing kontrak
som indeholder aftalens fulde ordlyd.

Apples licensvilkår svarer jo til, at du køber en sovesofa i Ikea, og
når du så kommer hjem og pakker den ud, så opdager du en seddel med
brugsvilkår, hvor du skal acceptere, at du kun må side i den når den er
sofa, og at du kun må ligge i den når den er omdannet til seng, og at
du kun må anvende dyner, hovedpuder og sengelinned som er købt i Ikea.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-09 23:16

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nej, det vil nemlig kræve, at du i købssituationen bliver forelagt en
> aftale, som skal acceptere skrive under på...

det gør du også i det øjeblik du installerer .. du har lagt mærke til at
du blivert presenteret for en lang smøre tekst som du faktisk skal læse
og acceptere ?

Der står også at hvis du ikke vil acceptere betingelserne så kan du
aflvere alt programel tilbage og få dine penge retur....

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-02-09 00:15

On 2009-02-25 23:16:11 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> det gør du også i det øjeblik du installerer .. du har lagt mærke til at
> du blivert presenteret for en lang smøre tekst som du faktisk skal læse
> og acceptere ?

Det er for sent, købeloven kræver, at forbrugeren skal gøres bekendt
med alle betigelser og vilkår inden han køber et produkt, og det holder
ikke i retten, hvis sælgeren disker op med en hel masse betingelser
efter at kunden har købt en vare.

Et godt eksempel er annoncer for mobiltelefoner, de skal oplyse
bindingsperiodens længde og den totale udgift i bindingsperioden.

> Der står også at hvis du ikke vil acceptere betingelserne så kan du
> aflvere alt programel tilbage og få dine penge retur....

Det er ligegyldigt...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-09 11:38

On 2009-02-24 22:14:08 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Det kan gøres ad omveje, men der er ikke helt ligetil

Min søn er Mac/Linux/Unix nørd og læser til dataingeniør, og han
konfigurerede på no time en windåse med hackintosh, og den kører
perfekt.

Hans forklaring var, ar windåser har en bios chip og Mac'er har ROM
chip, dette problem omgås nemt med noget software som emulerer ROM.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 12:49

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Hans forklaring var, ar windåser har en bios chip og Mac'er har ROM
> chip, dette problem omgås nemt med noget software som emulerer ROM.

Er du sikker på at din søns "nemt" er det samme som vi andre bruger? :D

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-09 14:29

On 2009-02-25 12:49:11 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Er du sikker på at din søns "nemt" er det samme som vi andre bruger? :D

Jeg vil helt sikkert ikke kunne finde ud at et sådant hack, men
fremgangsmåden skulle være ret veldokumenteret, hvis man lige gider
lidt læsning på nettet.

Og det virkede bestemt ikke som noget han på nogen måde havde problemer
med, og det hele spillede 100% i første hug, så meget svært er det nok
ikke.

Harwaren er noget af det kraftigste/hurtigste windåse man købe, jeg har
prøvet maskinen, og den kører MacOSX som lyn og torden, det er lige før
at den er for hurtig, man skal i hvert fald lige vænne sig til den...

Fra : jagge

Dato : 25-02-09 17:06

> [...]

> prøvet maskinen, og den kører MacOSX som lyn og torden, det er lige før
> at den er for hurtig, man skal i hvert fald lige vænne sig til den...

Tricket er at købe komponenterne udfra de positiv lister der findes.

Hygge

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-09 18:52

On 2009-02-25 17:06:06 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Tricket er at købe komponenterne udfra de positiv lister der findes.

Ja netop, han har selv samlet maskinen med det formål at køre
hackintosh på den.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-09 20:04

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja netop, han har selv samlet maskinen med det formål at køre
> hackintosh på den.

uanset hvor smart og nørdet det er .. så er det ikke noget der kan
bruges til noget hvis man skal have noget der virker og som er
supporteret ...

F.eks. vil det være dybt userøst at køre produktion på en sådan maskine

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-09 21:25

On 2009-02-25 11:37:37 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
>
> Hans forklaring var, ar windåser har en bios chip og Mac'er har ROM
> chip, dette problem omgås nemt med noget software som emulerer ROM.

lad ham lige installere en x.x.n upgrade på den og se om der er så nemt
igen....

han har udskiftet den af apple distibuerede kerne men en hacket + det løse.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-09 23:17

On 2009-02-24 20:45:40 +0100, "Jan" <jandamkjaer@gmail.com> said:

> hej
>
> jeg har aldrig brugt en mac, men har et par spørgsmål.
>
> kan man installere MAC OSet på f.eks. en dell PC

nej, ikke lovligt

> kan man købe styresystemet for sig selv

både ja til en Mac, til en PC er det ulovligt.

> kan man afvikle windows programmer, evt med noget emulerings software.

ja

> kan main installere windows som virtuel eller dualboot

det koster penege windows licens + evt virtualmachine SW. Husk du ikke
må virtualisere et en OEM windows

> kan man tilgå en windows terminalserver

Ja det supporterer selv microsoft.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-09 11:31

On 2009-02-24 20:45:40 +0100, "Jan" <jandamkjaer@gmail.com> said:

> kan man installere MAC OSet på f.eks. en dell PC

Ja, gå på Google og søg på hackintosh

Fra : Niels poulsen

Dato : 25-02-09 13:40

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ja, gå på Google og søg på hackintosh
Det lader til at ud over din søn Niels så er der flere som har gjort
det umulig at for en pc til at kunne sluge / køre som en Mac prøv at
kikke på dette links
http://www.youtube.com/watch?v=V8oVU5AjqhU&feature=related

--
Msn nisse_885@hotmail.com