Hvornår blev Beatles spillet for første ga~
Fra : Bikseo

Dato : 26-02-09 13:50

Hvornår blev Beatles spillet for første gang i DR - hvilken sang og i
hvilken udsendelse. Og hvem var Disc jokeyen ?

Fra : per

Dato : 26-02-09 14:30

On Thu, 26 Feb 2009 13:49:42 +0100, Bikseo wrote:

> Hvornår blev Beatles spillet for første gang i DR - hvilken sang og i
> hvilken udsendelse. Og hvem var Disc jokeyen ?

Det var helt sikkert mylle, der var jo ikka andre til at spille den slags
dengang. du kan spørge ham selv, han har en hjemmeside.
men det er jo ikke sikkert han svarer

--
Mvh Per.

Fra : Max

Dato : 26-02-09 15:09

Hej per

> Det var helt sikkert mylle, der var jo ikka andre til at spille den
> slags dengang. du kan spørge ham selv, han har en hjemmeside.
> men det er jo ikke sikkert han svarer

Ja sikkert Mylle engang i 1963.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-09 15:22

> Ja sikkert Mylle engang i 1963.
>
> --
> Mvh Max

Ja sandsynligvis, da deres første single Love me Do udsendt i oktober 1962,
kun blev et moderat hit i England, hvorfor det ikke er sandsynligt, at den
er blevet spillet i DR.
Så et gæt på 1963 er ikke skævt og det kan have været Mylius...men det er
ikke givet.

Fra : Max

Dato : 26-02-09 16:32

Hej Allan

> Så et gæt på 1963 er ikke skævt og det kan have været Mylius...men
> det er ikke givet.

Jeg er næsten sikker på Mylle, han hørte vidst Beatles første
gang i 1962 i Sverige, startede på radion i 1963 og havde nok
importeret pladen fra UK.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 26-02-09 16:50

On Thu, 26 Feb 2009 16:31:59 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Allan

>Jeg er næsten sikker på Mylle, han hørte vidst Beatles første
>gang i 1962 i Sverige, startede på radion i 1963 og havde nok
>importeret pladen fra UK.

Tror nu at det var radio luxenborg han hørte det første beatles. men
det er rigtigt at han kørte frem og tilbage på radioen mellem de to
stationer.

per

Fra : Per H

Dato : 26-02-09 16:46

On Thu, 26 Feb 2009 15:22:25 +0100, "Allan Krautwald"
<allan_krautwald_kanelbolle.dk> wrote:

>"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

>Så et gæt på 1963 er ikke skævt og det kan have været Mylius...men det er
>ikke givet.

Hvem kan det ellers have været? Der var da ikke andet en cigarrygende
gamlinge derinde på den tid.

per

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-09 18:40

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvem kan det ellers have været? Der var da ikke andet en cigarrygende
> gamlinge derinde på den tid.
> --

Sikkert ikke
Men omvendt kan det jo være svært at afgøre, hvem der var først, mener dog
det er sandsynligt at det var ham.
Den officielle historie er jo også, at det var Mylius, der lavede den første
hitliste i Danmark...og det er så heller ikke korrekt

Fra : -= JF =-

Dato : 26-02-09 18:49

Allan Krautwald skrev:

> Den officielle historie er jo også, at det var Mylius, der lavede den første
> hitliste i Danmark...og det er så heller ikke korrekt

Jeg kunne forestille mig at det var Otto Leisner eller måske Hjorting
der kom først?

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-09 19:34

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne forestille mig at det var Otto Leisner eller måske Hjorting
> der kom først?
>
> Mvh John

Både Hjorting og ikke mindst Radio Mercur og DCR kom før.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-02-09 21:12

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg kunne forestille mig at det var Otto Leisner eller måske Hjorting der
> kom først?

Jeg tror nu ikke lige det var Otto Leisnar. Det var Jørn Hjorting.
Jørgen Mylius startede nemlig først med sin TOP 20 den 29. januar 1963, mens
Jørn Hjorting havde startet hitlisten "Ti Vi KA Li" i 1962.

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 26-02-09 21:24

Hej Åge

> Jørgen Mylius startede nemlig først med sin TOP 20 den 29. januar
> 1963, mens Jørn Hjorting havde startet hitlisten "Ti Vi KA Li" i 1962.

Og hvad betyder det når den første Beatles udgivelse var i marts 1963.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-09 21:59

> Og hvad betyder det når den første Beatles udgivelse var i marts 1963.
>
> --

Tjah det tog jo som sædvanlig en drejning...det var vist mig, der fik det
bragt over i hitlister
Jeg var ikke klar over, at den første Beatles single kom i Danmark i marts
1963, men det skal såmænd nok passe.
Love me do udkom i England i oktober 1962 og Please Please Me som var deres
første store hit i januar 1963.

Iøvrigt kom Beatles første gang på radioens top 20 den 27. august 1963, hvor
Twist and shout gik ind på en beskeden 20. plads. Så deres fremkomst i
Danmark var noget forsinket.
Men så gik det også stærkt de kommende måneder. På listen den 30. juni 1964
var de placeret med hele 6 plader:
1. Long tall Sally
2. Roll over Beethoven
6. Can't buy me love
7. Ain't she sweet (indspillet i Hamborg tiden)
15. I saw her standing there
20. All my loving

Det er værd at notere sig, at kun 2 af disse singler var officielle singler
i England, nemlig Can't buy me love og I saw her standing there.

Fra : Martin Bak

Dato : 26-02-09 22:29

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> 7. Ain't she sweet (indspillet i Hamborg tiden)

Med Tony Sheridan som sanger? Det var meget langt fra den sound som senere
kom til at kendetegne The Beatles, og meget langt fra den sound der er på de
andre numre på listen. Jeg har haft et kassettebånd med 8-10 af de numre
engang for omkring 30 år siden.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-09 22:40

> [...]
de
> andre numre på listen. Jeg har haft et kassettebånd med 8-10 af de numre

Næeh faktisk var det John Lennon, der sang på det nummer.
Men ellers har du da ret i, at de indspilninger de lavede i Tyskland var med
Tony Sheridan og han sang f.eks. på My Bonnie, som også blev et mindre hit
efter Beatles blev berømte.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-02-09 23:19

> Og hvad betyder det når den første Beatles udgivelse var i marts 1963.

Hvad det betyder ????? - Øhhhhh... Jeg ved ikke lige hvad du mener?
Det betyder vel, at det nok er i een af de to hitlister man havde i
tresserne, at den første Beatles-plade blev spillet, altså enten i TOP 20
med Jørgen Mylius eller TI VI KA LI med Jørn Hjorting.
Ved ikke lige hvad du mener, så jeg kan ikke rigtigt hjælpe dig med svar.

Hilsen Åge

Fra : Martin Bak

Dato : 26-02-09 23:38

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med Jørgen Mylius eller TI VI KA LI med Jørn Hjorting.
> Ved ikke lige hvad du mener, så jeg kan ikke rigtigt hjælpe dig med svar.

Sikke noget pjat, Åge. Du ved udmærket hvad Max mener, nemlig at du i dit
indlæg afviste at det kunne være Mylles program fordi det først startede i
februar 1963.
Og Max påpeger at denne dato ikke er afgørende, idet den første Beatles
single kom senere, derfor kunne det sagtens være Mylle der først spillede
Beatles i DR.
Hvis du havde klippet mere retfærdigt da du svarede Max, så ville logikken
have fremstået med al ønskelig tydelighed.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 26-02-09 18:57

On Thu, 26 Feb 2009 18:39:41 +0100, "Allan Krautwald"
> [...]

>Den officielle historie er jo også, at det var Mylius, der lavede den første
>hitliste i Danmark...og det er så heller ikke korrekt

måske ikke, alt efter hvad man forbinder med en hitliste men mht. pop
er det vel mylle der var først.

Pladeparaden med otto leisner, kom vel senere, og var en helt anden
kategori.

per

Fra : Bikseo

Dato : 08-03-09 16:42

Jeg havde håbet på at nogle herinde vidste om der stadig fandtes DR
playlister fra dengang i start-tresserne.

Det kan være at jeg skal prøve at spørge Mylius på hans site.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 18:29

"Bikseo" <Bikseo@snailgoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg havde håbet på at nogle herinde vidste om der stadig fandtes DR
> playlister fra dengang i start-tresserne.

Playlister var ikke opfundet dengang
Men der blev da helt klart udfyldt Koda lister, men det er vel tvivlsomt om
de eksisterer stadigvæk.
Prøv at kontakte DRs diskotek.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 18:38

"Bikseo" <Bikseo@snailgoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg havde håbet på at nogle herinde vidste om der stadig fandtes DR
> playlister fra dengang i start-tresserne.

Jeg har sendt et par forespørgsler afsted nu. Hvis det giver resultat,
vender jeg tilbage med det.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-09 21:36

> [...]
>
> "Bikseo" <Bikseo@snailgoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har sendt et par forespørgsler afsted nu. Hvis det giver resultat,

Man har i DR kun gemt Koda Lister systematisk i DR fra først i 90'erne. Så
den nøjagtige dato kan ikke gives. Men et godt gæt er sommeren 1963 og at
Twist and Shout kan have været den første, idet det var det første nummer,
der kom på Top 20.
Underligt i betragtning af at Twist and Shout aldrig var en officiel single,
men kun en single i Danmark og måske enkelte andre lande.

Det er dog stadig et godt gæt, at det kan have været Mylius, der spillede
den første Beatles plade i DR, med mindre det var af hans kolleger i Efter
Skoletid eller at Hjorting har præsenteret dem i Ti' vi ka' Li', men det
finder min kilde ikke sandsynligt.

Fra : Per H

Dato : 09-03-09 23:34

On Mon, 9 Mar 2009 21:36:08 +0100, "Allan Krautwald"
<allan_krautwald_kanelbolle.dk> wrote:

>"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

>Det er dog stadig et godt gæt, at det kan have været Mylius, der spillede

Er mylle ikke til at få fat i, han ved det vel?

per

Fra : Infinity

Dato : 08-03-09 22:06

Bikseo wrote:
> Hvornår blev Beatles spillet for første gang i DR - hvilken sang og i
> hvilken udsendelse. Og hvem var Disc jokeyen ?

From me to you eller She Loves You, sommer/august '63 og sikkert Mylle
--
/Infinity

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 22:30

"Infinity" <Infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse

> From me to you eller She Loves You, sommer/august '63 og sikkert Mylle
> --
Tror du det var så sent? Det er da en mulighed.
Her er lidt top 20 Fakta fra dengang:

27. august 1963 Twist and shout bliver deres første hitliste placering i
Danmark.

12. november 1963 She loves you går på listen og den bliver 20. januar 1964
deres første nr. 1

17. december 1963 I want to hold your hand - når 1. pladsen den 10. marts
1964.

4. februar 1964 From me to you

10. marts 1964 I saw her standing there - når 1. pladsen den 17. marts 1964.

17. marts 1964 All my loving

7. april 1964 Can't buy me love

10. marts 1964 indtog de nr. 1 og 2 med
1. I want to hold your hand
2. She loves you

17. marts 1964
1. I saw her standing there
2. I want to hold your hand
4. She loves you

Som det kan ses kom pladerne væltende ind på top 20. Men det skyldtes
selvfølgelig at man i DK var noget bagud med udgivelserne i forhold til UK.

Det besvarer ikke helt spørgsmålet, men giver da et billede af, hvilke der
blev populære hvornår.

Fra : Infinity

Dato : 09-03-09 23:27

Bikseo wrote:
> Hvornår blev Beatles spillet for første gang i DR - hvilken sang og i
> hvilken udsendelse. Og hvem var Disc jokeyen ?

Prøv at spørge på OmBeatles.dk

Hvis du er heldig svarer Arno Guzek, han plejer at vide alt om Beatles.
--
/Infinity