Late Brewing?
Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-02-09 16:34

Hvad menes der med artiklen?
http://epn.dk/brancher/foedevarer/bryg/article1617775.ece

Er der nogen der kan bidrage med flere oplysninger?

Vh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 28-02-09 17:42

Stig Mogensen <stig.mogensen@gmail.com> writes:

> Hvad menes der med artiklen?
> http://epn.dk/brancher/foedevarer/bryg/article1617775.ece
>
> Er der nogen der kan bidrage med flere oplysninger?

Hvis du ikke allerede har fundet Ingeniørens artikel, er der lidt
mere om processen her:

http://ing.dk/artikel/96571-carlsberg-speeder-bryggeproces-paa-oel-voldsomt-op

--
/Wegge

Fra : Linde

Dato : 01-03-09 12:01

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du ikke allerede har fundet Ingeniørens artikel, er der lidt
> mere om processen her:
>
> http://ing.dk/artikel/96571-carlsberg-speeder-bryggeproces-paa-oel-voldsomt-op

Egentlig sjovt, at de ikke er gået over til det for længe siden. Jeg ville
da gætte på, at disponenterne har skreget på det i årevis

Mvh
Linde

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 01-03-09 05:39

On 1 Mar., 12:00, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:

> Egentlig sjovt, at de ikke er gået over til det for længe siden. Jeg ville
> da gætte på, at disponenterne har skreget på det i årevis
>
> Mvh
> Linde

De har også gjort det længe Fx skulle en alm tuborg være en nedvandet
version af tuborg guld. Men som de også nævner i artiklen så er det
først nu at udstyret er der til at kunne måle og blande præcist nok.

Skål
Malmberg

Fra : Linde

Dato : 01-03-09 13:58

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> skrev i meddelelsen

De har også gjort det længe Fx skulle en alm tuborg være en nedvandet
version af tuborg guld. Men som de også nævner i artiklen så er det
først nu at udstyret er der til at kunne måle og blande præcist nok.

Ja, det er så det jeg ikke helt forstår. Vores procesanlæg kan dosere på
decilliter. Godt nok har vi nok ikke samme flowmængde som Carlsberg, men med
de mængder de laver lyder det godt nok mystisk. Flowmetre er jo ingen ny
opfindelse. Men okay, der kan nok skrives tykke bøger om det jeg ikke ved om
ølbrygning.

Mvh
Linde

Fra : Stig Mogensen

Dato : 01-03-09 15:03

Anders Wegge Keller wrote:

> Hvis du ikke allerede har fundet Ingeniørens artikel, er der lidt
> mere om processen her:

http://ing.dk/artikel/96571-carlsberg-speeder-bryggeproces-paa-oel-voldsomt-op

Det link kendte jeg ikke, tak.

I det hele taget ligner det her jo blot Carlsberg's sædvanlige markeds- og
aktionerpleje ?

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 01-03-09 05:50

On 28 Feb., 16:34, Stig Mogensen <stig.mogen...@gmail.com> wrote:
> Hvad menes der med artiklen?http://epn.dk/brancher/foedevarer/bryg/article1617775.ece
>
> Er der nogen der kan bidrage med flere oplysninger?

> [...]

Det går ud på at de laver forskellige basisbryg, der så bliver blandet
til det færdige produkt inden tapningen... Derved bliver det lettere
at producere til hvad markedet mangler lige nu. Og ikke som det har
været før hvor de var nød til at brygge hvad de regner med markedet
kommer til at mangle...

I EPN artiklen kan det godt lyde som om at det er selve brygprocessen
der er hurtigere, men det er det som sådan ikke. Det tager stadig den
tid det tager at brygge basisøllene. Men det er hurtigere at
imødekomme en ekstra forespørgelsen på fx en snebajer, ved at tage et
6% lys basis pilsner bryg og blande det den med et mørkere basisbryg,
lidt lakrids og vand og vupti så har man en tankfuld snebajer dagen
efter. Istedet for at skulle "brygge" en snebajer over 3-4 uger.

Skål
Malmberg

Fra : Linde

Dato : 01-03-09 14:06

[...]

Ja, det var også det første, der fangede mit blik...som om, at kvaliteten nu
pludselig blev ofret på kvantitetens alter. Men interessant at man faktisk
kan opretholde en mere ensartet kvalitet ved metoden, det havde jeg ikke
gættet på! Men okay, man burde vide bedre med netaviserne, de lever jo af
klik, så kan der godt spiffes lidt op på overskrifterne. Ærgerligt for Arla,
at mælk er forholdsvis letfordærveligt, ellers ku´ de nok holde skruen i
vandet i koldskålssæsonen ved "late mixing"

Mvh
Linde