Smagenote på Vacqueyras 2007 fra Domaine S~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 23-02-09 15:05

Kære gruppe!

Mit hjerte banker mest for vinene fra den nordlige Rhônedal. Men af og
til må man jo lave en afstikker for at udfordre smagsløgene og tjekke
om præferencen stadig holder. Det har den gjort hidtil, selv om der da
helt klart også har været gode oplevelser med côtes-du-rhône-vine fra
den sydlige del af dalen. Forleden var jeg i Irma og fristedes af en
flaske Vacqueyras på tilbud -- 44,95. Normalprisen lød på 70,- el.
79,-, jeg kan ikke helt huske det. Domaine Sanagra tappes af det store
vinfirma Atoine Ogier, og den slags vine plejer ikke at sige mig helt
så meget som vinene fra smådomæner. Det er ligesom, at kravet for
supermarkederne er, at der er transportfaciliteter så tæt på A7 som
muligt. Naturligvis skal der også et vist kvantum til, så alle
butikker kan dækkes ind, og det levere Ogier. Domaine Sanagra udgøres
af 14 ha vinrmarker i og omkring Vacqueyras.

Mere om Vacqueyras-appellationen her:
http://bergholt.net/sanagra_vacqueyras_rhone_2007.html

Smagenote:

"Bolscheagtig næse, typisk ung grenache. OK koncentration, garrigue
(provenceurter), lidt lakrid. En anelse tyndbenet smagspalet, urter,
viol -- ok frugt. Jeg savner en anelse frugtsyre til at afbalancere de
urtede og florale indtryk. Et varmt alkoholtouch i finalen. Ok
Vacqueyras uden at være decideret spændende at smage/drikke.
Tilbudsprisen er rigtig -- og til den pris får man en nogenlunde
typisk sydlig rhônevin."

Vinavisen har tidlgiere givet fine anmeldelser af vinen. Ehlers fra
Vinklubben Lafite har været mere forbeholden. Berlingske Tidendendes
anmeldelser ligger midt imellem.

---
Kasper Bergholt
http:/www.bergholt.net