Stempelkande der giver mindre slam?
Fra : Mogens

Dato : 23-02-09 10:30

Synes at problemet med stempelkanderne er at der kommer for meget slam
igennem filteret. Det er træls at slutte sidste mundfuld efter en god
kop af med en gang slam, og det er tydeligt når man ser på folks mimik
at de færreste bryder sig om dette.

Derfor: Kan man købe stempelkander der er specielt gode til at filtere
småpartikler fra? Kan man evt. købe en andet filter til en Bodum Chambord?

Findes der nogle gode stempelkander der dels har et stort rumindhold og
dels holder kaffen varm, evt. en Bodum Columbia?

P.f.h.t.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-02-09 12:34

Mogens <mail@nomail.dk> wrote in

> Synes at problemet med stempelkanderne er at der kommer for meget slam
> igennem filteret.

Min aeropress giver intet slam. Dog er det ikke hvad man normalt forstår
ved en stempelkande, og den laver kun kaffe i små mængder ad gangen, men
princippet er det samme og smagen er god.

http://www.youtube.com/watch?v=9siQ2y_sM9E&feature=

Fra : Mogens

Dato : 23-02-09 12:45

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> ved en stempelkande, og den laver kun kaffe i små mængder ad gangen, men
> princippet er det samme og smagen er god.

Jeg har faktisk på tidliger anbefaling her i gruppen købt en Aeropress.
Men efter 2 kopper lever den nu en hensygnende tilværelse blandt andre
fejlkøb. Den er efter min mening simpelthen uegnet til daglig brug, og
da specielt hvis man skal brygge til flere.

Produktet fejler formodentlig ikke noget, omend jeg synes at den
udnytter bønnerne meget dårligt. Der skal en del mere kaffepulver til
end normalt hvis der skal være fylde i kaffen. Sikkert o.k. for andre,
men ikke noget jeg vil anbefale nogen at investere i.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-02-09 13:04

> [...]
> blandt andre fejlkøb. Den er efter min mening simpelthen uegnet til
> daglig brug, og da specielt hvis man skal brygge til flere.

Den egner sig kun til en enkelt kop kaffe eller 2 espresso.

Jeg er dog begejstret for den hurtige og praktiske måde at lave en efter
min mening ganske god kop kaffe.

Smag og behag er forskellig, og en Aeropress laver nok ikke typisk dansk
kaffe. Den er betydeligt mindre bitter og syreholdig end hvad danskere er
vandt til, og for nogen vil der mangle noget.

Personligt synes jeg det gør at selve kaffesmagen bliver mere
fremherskende.

Men jeg følger heller ikke anvisningerne. Jeg rører i kaffen i ca. 30
sekunder og lader den trække yderligere 1 minut før jeg presser.
Morgenkaffe på 3 minutter alt inkl.

> Produktet fejler formodentlig ikke noget, omend jeg synes at den
> udnytter bønnerne meget dårligt.

Det er for at undgå at (for mange) bitterstoffer trækkes ud af kaffen.
Måske skal du blot lade kaffen trække længere for at få den smag frem du
ønsker?

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 23-02-09 19:13

> Findes der nogle gode stempelkander der dels har et stort rumindhold
> og dels holder kaffen varm, evt. en Bodum Columbia?

Forvent ikke at Columbiaen holder kaffen meget længere varm end en alm Bodum
kande

/tue

Fra : Hauge

Dato : 23-02-09 19:17

Mogens wrote:
> Findes der nogle gode stempelkander der dels har et stort rumindhold
> og dels holder kaffen varm, evt. en Bodum Columbia?

Få en ordenlig kaffemaskine eller lav kaffen på "gammeldags" maner, så
slipper man for det skidtværk. Det er indtil nu ikke lykkedes mig at få en
stempelkaffe der smager bedre, end en der er lavet med kogekande og
filtertragt direkte i termoen, eller hvor man nu vil have det i.. Er godt
klar over at der er en rimelig andel af snobberi med stempelkande, men
alligevel.

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 23-02-09 21:26

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Derfor: Kan man købe stempelkander der er specielt gode til at filtere
> småpartikler fra? Kan man evt. købe en andet filter til en Bodum Chambord?

Måtte lige lave en test på min egen Bodum efter at have læst denne post. Jeg
supplerede stålfiltret med et halvt kaffefilter. Det tog slammet, men til
gengæld kom der lidt grums med, der er trængt op ad siden når trykket blev
for højt...og så skal der i øvrigt presses til! Ikke anbefalelsesværdigt.

Mvh
Linde

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 23-02-09 21:40

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der nogle gode stempelkander der dels har et stort rumindhold og
> dels holder kaffen varm, evt. en Bodum Columbia?

Jeg bruger en såkaldt "vacpot" eller kaffekolbe, når jeg trænger til
afveksling fra den lidt mudrede stempelkande, se nedenstående link. Den
laver fantastisk kaffe, men er lidt mere besværlig.
http://kaffe-agenterne.dk/product_info.php?products_id=287

Hvordan maler du kaffen? En kværn af "blendertypen" kan ikke undgå at lave
fint pulver hvilket giver mere mudret kaffe. Med en god kværn med koniske
knive kan man male så groft, at problemet minimeres.

Anders
http://spisdrik.blogspot.dk
www.decorked.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-02-09 08:30

Anders Halskov-Jensen wrote:

> [...]
> fint pulver hvilket giver mere mudret kaffe. Med en god kværn med koniske
> knive kan man male så groft, at problemet minimeres.
Jeg bruger netop en billig blendertype mølle, så du har nok et point
her. Omvendt drikker vi ikke så meget kaffe at jeg har lyst til at
investere i en stor professionel maskinpark :) Vil prøve at studere det
link du gav ovenfor, og iøvrigt får jeg mine første grønne bønner idag
som skal hjemmeristes. Det glæder jeg mig vildt meget til. Bare duften
af nyristet kaffe (selve ristningen kommer til at foregå udendørs) kan
gøre en helt salig.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-02-09 16:12

Mogens wrote:

> Jeg bruger netop en billig blendertype mølle, så du har nok et point
> her. Omvendt drikker vi ikke så meget kaffe at jeg har lyst til at
> investere i en stor professionel maskinpark :)

Krups laver en kaffemølle med konisk kværn, der ikke koster en bondegård:

<http://www.krups.dk/All+Products/Coffee+Grinders/Products/GVX2/Grind+Expert+GVX2.htm>

Den er sikkert ikke så god som de rigtig dyre men den er helt sikkert
langt bedre end en blenderkværn.

Ebbe

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 26-02-09 16:43

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den er sikkert ikke så god som de rigtig dyre men den er helt sikkert

Ja, den vil være helt fin til stempelkaffe!

Anders

Fra : Studo

Dato : 24-02-09 17:01

Den Tue, 24 Feb 2009 08:30:16 +0100 skrev Mogens:

> Jeg bruger netop en billig blendertype mølle, så du har nok et point
> her. Omvendt drikker vi ikke så meget kaffe at jeg har lyst til at
> investere i en stor professionel maskinpark :)
Mener det er Føtex (kvickly?) der holder sig en kværn til 200-250,-
Har hørt at den blev testet ret godt.

> [...]
> som skal hjemmeristes. Det glæder jeg mig vildt meget til. Bare duften
> af nyristet kaffe (selve ristningen kommer til at foregå udendørs) kan
Uh, en tur gennem Kolding om morgenen gør også det der. Der ligger noget
kafferisteri, ved ikke hvor men duften er tydelig.