Over 137 GB harddisk
Fra : Ralph Hørberg

Dato : 23-02-09 16:46

Hej til alle i gruppen

Har haft et alvorligt problem med en harddisk der pludselig ikke virkede
mere - efter en defragmentering.
Det drejer sig om en harddisk på 500 GB.

Har det noget med Windows XP at gøre? Forstået på den måde at XP
tilsyneladende kun kan registrere harddiske på op til ca. 137 GB.

Hvad gør Windows XP for i øvrigt når man bruger over de 137 GB?

Skal man have et specielt tillægsprogram til XP eller har i andre forslag.

Håber nogen kan hjælpe eller kaste lidt lys over tingenes sammenhæng.

mvh
Ralph Hørberg

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-02-09 17:08

http://support.microsoft.com/kb/303013

Fra : Ralph Hørberg

Dato : 23-02-09 20:00

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Ralph Hørberg" <ralph-brian@privat.dk> wrote in

> http://support.microsoft.com/kb/303013
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Hej igen

Jeg har i forvejen servicepak 3, hvor den omtalte fil atapi.sys skal være
opdateret.
Min version er 5.1.2600.5512, og den skulle således være i orden.
Alligevel kan jeg stadig kun se de 137 GB på min harddisk.

Har prøvet at opdatere den, men får meddelelsen at der allerede er en nyere
fil installeret.

Nogen forslag ? Jeg vil nødig miste endnu en harddisk.

Ralph Hørberg

Fra : Martin

Dato : 23-02-09 22:22

Ralph Hørberg wrote:
> [...]
> fil installeret.
>
> Nogen forslag ? Jeg vil nødig miste endnu en harddisk.

Du har ikke formateret disken som FAT16 vel? (mener det er ca. de 140gb
FAT16 kan tåle)

Brug evt. FAT32 eller helst NTFS (hvis du ikke skal bruge den disk til
andet end windows)

Fra : J

Dato : 23-02-09 22:36

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> Du har ikke formateret disken som FAT16 vel? (mener det er ca. de 140gb
> FAT16 kan tåle)

Det var rigtignok meget.

Fra : Martin

Dato : 23-02-09 23:50

J wrote:
> "Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var rigtignok meget.

Det må man sige :)
Skulle vist have stået FAT32 - i det goe gamle SCANDISK 16bit - nu kan
FAT32 selvfølgelig indeholde en pæn stor sjat mere

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-02-09 00:02

Martin wrote:

> Skulle vist have stået FAT32 - i det goe gamle SCANDISK 16bit - nu kan

FAT32 kan klare langt mere - XP/2000 kan bare ikke formattere FAT32 til
mere end 32GiB.

Jesper Poulsen

Fra : Ralph Hørberg

Dato : 23-02-09 22:41

> [...]
> FAT16 kan tåle)
>
> Brug evt. FAT32 eller helst NTFS (hvis du ikke skal bruge den disk til

Filsystemet er NTFS, så det burde også være i orden.

Ralph Hørberg

Fra : Martin

Dato : 23-02-09 23:57

Ralph Hørberg wrote:
> "Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> Filsystemet er NTFS, så det burde også være i orden.
>
> Ralph Hørberg

Inde i diskhåndtering (kan ikke huske stien derhen til, men prøv i
kontrolpanelet) der kan man se partionerne på disken - kan være der er
en uformateret partition på disken.

Evt. kan du hente et af de der partition programmer
(fx. http://www.symantec.com/norton/partitionmagic)
Kan sikkert hentes i en demo version, hvor du lige kan se disken, men
sikkert ikke gøre noget - men så kan man evt. finde ud af om der skulle
være en partition som ikke er i brug.

En helt 3. ting, så kan du prøve at hente
http://www.ultimatebootcd.com/
og brænde den ud, og starte maskinen op fra CD'en, der er en ordentlig
bunke harddisk tools, som måske kan bruges.

Fra : KsNa

Dato : 24-02-09 18:54

> Inde i diskhåndtering (kan ikke huske stien derhen til, men prøv i
> kontrolpanelet) der kan man se partionerne på disken - kan være der er
> en uformateret partition på disken.

Højreklik på "Denne Komputer" og vælg "Administrer"

Mvh
kim

Fra : Ralph Hørberg

Dato : 24-02-09 22:40

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Højreklik på "Denne Komputer" og vælg "Administrer"
>
> Mvh
> kim

Det hjalp. Nu er den tilsyneladende i orden.

1000 tak for hjælp og forslag.

mvh
Ralph Hørberg

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-02-09 19:23

Ralph Hørberg <ralph-brian@privat.dk> wrote:

> "Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> Filsystemet er NTFS, så det burde også være i orden.

Har du kørt bigdriveenabler.exe ... vist fra maxtor ... for at være sikker
på at store drev er enablet i registreringsdatabasen?

> Ralph Hørberg

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ralph Hørberg

Dato : 27-02-09 20:10

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Har du kørt bigdriveenabler.exe ... vist fra maxtor ... for at være sikker
> på at store drev er enablet i registreringsdatabasen?

> Med venlig hilsen
>
> Peter Larsen

Nej jeg har ikke kørt bigdriveenabler.exe, da jeg har fundet ud af det. Se
tidligere tråd.

Ralph

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-02-09 06:56

> Nej jeg har ikke kørt bigdriveenabler.exe, da jeg har fundet ud af
> det. Se tidligere tråd.

Jeg så den efter at have skrevet det, men tak alligevel, jeg postede
alligevel fordi andre kan have gavn af at vide, at sådan et program
existerer. Det laver ændringen i registreringsdatabasen såfremt den af en
eller anden grund mangler. Og der er god grund til at være forsigtig ....
skriver du til en stor disk over 137 GB grænsen uden at 48 bit access er
enablet "wrapper" adresseringen så du starter med at overskrive rodblokken
med data. Derefter står du overfor den udfordring, det er at genskabe
partitionerings-tabellen.

> Ralph

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-02-09 01:39

Ralph Hørberg wrote:

> Har haft et alvorligt problem med en harddisk der pludselig ikke virkede
> mere - efter en defragmentering.

Defragmentering af NTFS via Microsoft's API (som alle defrag programmer
bruger, både payware og freeware) er meget sikker. Det kan være et
tilfælde at disken holder op med at virke efter en defragmentering.

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-02-09 08:02

"Ralph Hørberg" <ralph-brian@privat.dk> crashed Echelon writing

> Har det noget med Windows XP at gøre? Forstået på den måde at XP
> tilsyneladende kun kan registrere harddiske på op til ca. 137 GB.

Nej det har det ikke. Og XP kan efter SP1 klare 48bit LBA som diske over
ca. 137GB kræver. Husk 48bit LBA skal understøttes både af OS og harddisk
controller.

> Hvad gør Windows XP for i øvrigt når man bruger over de 137 GB?

Anvender slipstreamet installations medie med mindst SP1. Hvis man
installerer en Gold/vanilla XP og først derefter installerer servicepack,
så har man en partition på max 137GB (alt efter hvordan man partitionerede)
indtil man selv går ind og partitionerer resten.

> Håber nogen kan hjælpe eller kaste lidt lys over tingenes sammenhæng.

Som andre har hintet, tjek diskhåndteringen. Du mangler højst sandsynligt
at partitionere resten af harddisken.

--
Bjarke Andersen