Kan man købe et CMOS Batteri?
Fra : torben

Dato : 21-02-09 13:47

Eller er det sket med den bærbare når CMOS batteriet er ved at være fladt.

Jeg har fået en advarelses i opstart at CMOS batteri er sløvt.
Jeg kan end ikke stille tiden ind (også ved opstart samme sted som CMOS
batteri er lavt, kommer)
Jeg tror at det har effekt på hele computeren.
Kan nemlig ikke reetablere harddisken fra reetablerings cd'en for den kan
ikke åbne nogle pakkede filer.
-

Fra : Henrik Laursen

Dato : 21-02-09 14:19

"torben" <spamfri@spamfri.dk> wrote in

> [...]
> Jeg tror at det har effekt på hele computeren.
> Kan nemlig ikke reetablere harddisken fra reetablerings cd'en for den

Et CMOS batteri er reelt ikke andet end den samme type flade 3V Lithium
knapcelle batteri som der sidder i de fleste armbåndsure.
Dem kan du købe i langt de fleste butikker der sælger batterier.
De koster en 25-30kr eller der omkring i Bilka, så det er ikke så galt
igen med prisen for sådan et.

Men tag dit batteri med i butikken for en sikkerheds skyld, for at du
får et i den ritige størrelse.

Her er lidt om hvordan du skifter batteriet:
http://www.computerhope.com/issues/ch000239.htm

--
Henrik Laursen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 21-02-09 14:21

torben wrote:
> Eller er det sket med den bærbare når CMOS batteriet er ved at være fladt.

Hvis det bare er et almindeligt CR2032, så koster det 9,50 kr i nærmeste
Harald Nyborg.

Det gamle batteri kan dog være pakket lidt besværligt ind, samt have
påloddede ledninger som skal flyttes til det nye.

Kræver måske én, som er god med en loddekolbe.

Hvis det er i nærheden af Odense, skal jeg gerne se på det.

Problemet med ikke at kunne pakke filer ud tyder dog på andre problemer,
måske RAM-fejl, eller varmeproblem pga. tilstoppet køler.

Fra : torben

Dato : 21-02-09 16:45

> Hvis det bare er et almindeligt CR2032, så koster det 9,50 kr i nærmeste
> Harald Nyborg.

Det er et hitachi maxell CR 1220.
-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-02-09 17:38

"torben" skrev i en meddelelse
> Det er et hitachi maxell CR 1220.

www.batterier.dk - ca 25 kr
www.billigebatterier.dk ca 16 kr
http://www.batterystore.dk ca 25 kr
http://www.batteribyen.dk ca 15 kr

.....det var lige de første, jeg checkede - der er mange andre - ellers prøv
Qxl eller Ebay - der kan den slags tit findes til næsten ingen penge - men
hvis det bare er et enkelt, så kan det jo hurtig blive dyrt i porto.......

Jan

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 21-02-09 21:40

torben wrote:

> Det er et hitachi maxell CR 1220.

Det er jeg sikker på at du også kan finde i Harald Nyb., eller nærmeste
fotobutik.
En urmagerbutik har det måske også.

Fra : Morten

Dato : 02-03-09 14:12

> Kræver måske én, som er god med en loddekolbe.

Det kan ikke tilrådes at lodde på et knapcelle batteri - og slet ikke et
lithium - det gør man kun én gang. Godt man ikke fik noget i øjnene! De
eneste man til nød, uden større risiko for eksplosion, kan lodde på er
alkaline og brunsten af størrelsen AAA og større - og så dem med loddeflige
naturligvis, det kan man også få CR2032 der har - men kun hos
elektronikforhandlere, ikke HN.

Men ellers kan man købe en lille holder til knacellerne i nærmeste
elektronikbix/webforhandler og så lodde på den i stedet og bagefter vikle
ind i tape el. lign. Det er også en udemærket og fin løsning hvis man ikke
liger finder nogen, der har et færdigt batteri på lager med det korrekte
stik.

Mvh
Morten

Fra : torben

Dato : 21-02-09 16:35

Kan det så være at et decideret CMOS batteri, altid er ens?

Bare i tilfælde af at jeg ikke kan finde det rigtige batteri i butikkerne i
byen, så ville det måske være et "sikkert" forsøg at bestille over web, med
det samme?
-

Fra : torben

Dato : 21-02-09 16:57

Nå, så er det nok model nummeret jeg skal gå efter, da jeg har set et på web
af samme model/type.

Tak guys!
-