Nysamlet pc vil ikke starte
Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 20:42

Hej!
Problemer!
Har lige samlet en 'putter med flg. hardware:

Gigabyte GA-945GM-DS2 bundkort
2 X 1Gb Kingston ValueRam KVR667D2N5
Core 2 Duo E8400 cpu
Point Of View GeForce 8600 GT 1024 Mb PCI-E
400W PSU
320 Gb Seagate HDD SATA II

Problemet består i, at alle blæsere kører ved opstart,
men det er også alt.
Skærmen forbliver sort og der foregår ikke noget
på harddisken, så vidt jeg kan høre.

Kabinet-højttaleren siger ikke en lyd.
Jeg har sat rammene på alle tænkelige måder,
begge klodser i, én klods, den anden klods,
jeg har fulgt forskrifterne beskrevet i manualen, mht. dual channel.
Bundkortet har onboard VGA, har prøvet at pille grafikkortet ud
og bruge onboard i stedet, intet virker.

CPU og køler sidder som de skal, der skulle ikke være noget dér.
Ideer?

Please?

Venligst
Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-02-09 20:48

CK® wrote:

> Ideer?

Defekt bundkort.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 18:18

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Defekt bundkort.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Også min første tanke, men se længere nede i tråden.

Tak
Claus

Fra : Mads

Dato : 18-02-09 21:16

On Wed, 18 Feb 2009 20:41:41 +0100, "CK®"
<kaplovsnabelategnimagedotdk> wrote:

>Ideer?
>
>Please?

Har du husket begge strømkabler fra
PSU til bundkort ?

Glemmer man det lille kan det give de
nævnte symptomer.

mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 18:17

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> Har du husket begge strømkabler fra
> PSU til bundkort ?
>
> Glemmer man det lille kan det give de
> nævnte symptomer.
>
> mvh Mads

Yep, fejlen ligger desværre ikke dér...

Ellers tak for forslaget.

Claus

Fra : Peter

Dato : 18-02-09 21:42

"CK®" <kaplovsnabelategnimagedotdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og bruge onboard i stedet, intet virker.
>
> CPU og køler sidder som de skal, der skulle ikke være noget dér.

Har du prøvet at jumpe bios?

PeterB

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 18:16

> Har du prøvet at jumpe bios?
>
> PeterB

Oh, yeah, har forsøgt mig med det.

Ellers tak for forslaget.

Claus

Fra : Henrik Laursen

Dato : 19-02-09 03:19

"CK®" <kaplovsnabelategnimagedotdk> wrote in

> [...]
> og bruge onboard i stedet, intet virker.
>
> CPU og køler sidder som de skal, der skulle ikke være noget dér.

Prøv og se om jumperne på drevene sidder som de skal.
Specielt ved et Gigabyte bundkort skal de helst sidde i Cable Select.

--
Henrik Laursen

Fra : Mads

Dato : 19-02-09 16:19

On 19 Feb 2009 02:18:59 GMT, Henrik Laursen
<nomail@dont-like-spam.com> wrote:

>Prøv og se om jumperne på drevene sidder som de skal.
>Specielt ved et Gigabyte bundkort skal de helst sidde i Cable Select.

Cable select på et SATA drev ? Du laver da sjov, gør du ik ?

Fra : Peter

Dato : 19-02-09 12:40

Din processor virker ikke i det bundkort, så tror desværre aldrig den kommer
til at starte...

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2408

Køb et bundkort med et nyere chipset, 945G er meget gammelt.

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 18:15

"Peter" <@.> skrev i en meddelelse
> Din processor virker ikke i det bundkort, så tror desværre aldrig den
> kommer til at starte...

Det ser ud til at du har ret, desværre... Pis!
Nå, så må jeg lave en RMA til Getmore.

Tusind tak for hjælpen til jer allesammen.

Claus

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-02-09 19:35

CK® skrev:
> "Peter" <@.> skrev i en meddelelse
>
> Det ser ud til at du har ret, desværre... Pis!
> Nå, så må jeg lave en RMA til Getmore.

RMA, er det ikke dig som har bestilt delene?

Jesper

Fra : Henning

Dato : 19-02-09 20:16

On Thu, 19 Feb 2009 19:34:53 +0100, Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com>
wrote:

>RMA, er det ikke dig som har bestilt delene?

RMA er vist bare en retur-sag. Skal oprettes inden en del returneres,
ligegyldig årsag.

Fra : Mads

Dato : 19-02-09 20:26

On Thu, 19 Feb 2009 20:16:21 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>RMA er vist bare en retur-sag. Skal oprettes inden en del returneres,
>ligegyldig årsag.

Nej, en RMA sag og en returnering er 2 forskellige ting.

RMA bruges hvis man har fået en defekt vare og leverandøren
reparerer eller ombytter varen til en ny.
En RMA sag kan ikke bruges fordi man har købt en bundkort der
ikke passer til CPU'en. Bundkortet fejler jo ikke noget.

Hvis bundkortet er mindre end 14 dage gammelt kan man
returnere det, få pengene retur og købe et nyt.

Fra : Rado

Dato : 19-02-09 20:59

On Thu, 19 Feb 2009 19:26:25 GMT, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>En RMA sag kan ikke bruges fordi man har købt en bundkort der
>ikke passer til CPU'en. Bundkortet fejler jo ikke noget.

Det kan det meget vel gøre hvis der har været en forkert CPU i. CPUen
kan for den sags skyld også være beskadiget, men det er vist mest den
anden vej det sker.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-02-09 08:16

Rado skrev:

> Det kan det meget vel gøre hvis der har været en forkert CPU i.

Ja, men så er det jo kunden der har ødelagt den, medmindre han har fået
at vide af butikken at de to ting burde passe sammen.

Jesper

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 20-02-09 11:58

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja, men så er det jo kunden der har ødelagt den, medmindre han har fået at
> vide af butikken at de to ting burde passe sammen.
>
> Jesper
RMA hos Getmore er da i forvejen en joke...

jeg købte i december et bundkort og cpu hos dem og har slåsset med deres
support lige siden.
http://www.getmore.dk/Product/EliteGroup/89-206-V29100.html
http://www.getmore.dk/Product/Processor/16/1628/BX80570E8500.html

Disse to ting kan heller ikke køre sammen...
Der kommer tekst og ramtælling og så stopper det hele ellers.
Alt andet har været bytte ud... ram, psu, grafikkort...

Bundkortet var fyldt med tinrester på bagsiden, der kunne lave
kortslutninger, når det kom i kabinet.
Derfor regnede jeg stærkt med, at dette var fejlårsag, samtidig med at jeg
aldrig har set en ny defekt CPU.

Det fik jeg så bare en regning for... testet uden fejl.

Jeg har efterfølgende testet bundkortet med en anden CPU, hvor det viste sig
at det virkede.
CPU'en er også testet på et andet bundkort, hvor det virkede.
Men sammen virker de to ting ikke.

De har så forsøgt sig med at sige at bios måske skal opdateres...
Hvordan skal man lige gøre det, når man ikke kan boote?
Desuden er der ingen biosopdateringer på ecs' hjemmeside omkring
cpu-kompabilitet.

Jeg har lige sendt både bundkort og cpu retur til dem - men deres
sagsbehandling er da helt ude i hampen.

Jeg har i hvertfald købt ind for sidste gang hos getmore...
- Kan kun sige go' fornøjelse!

Fra : Henning

Dato : 20-02-09 13:38

> [...]
>Der kommer tekst og ramtælling og så stopper det hele ellers.
>Alt andet har været bytte ud... ram, psu, grafikkort...

Bl.a. derfor advares der ofte i denne gruppe mod byg-selv, med mindre
man har 100% styr på det. Man risikerer at ende i samme situation som
dig - tingene virker hver for sig men ikke sammen.

Fra : J

Dato : 20-02-09 14:12

> Bl.a. derfor advares der ofte i denne gruppe mod byg-selv, med mindre
> man har 100% styr på det. Man risikerer at ende i samme situation som
> dig - tingene virker hver for sig men ikke sammen.

Mange af de drenge, der deltager i denne gruppe, tror, at de, fordi de kan
nogle engelske ord, de ikke ved, hvad betyder, er danske mestre i
computerbygning.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-02-09 16:02

J wrote:
> Mange af de drenge, der deltager i denne gruppe, tror, at de, fordi de kan
> nogle engelske ord, de ikke ved, hvad betyder, er danske mestre i
> computerbygning.

... og så er der nogle andre i gruppen, som har bygget computere i 10 år
eller mere.

Fra : J

Dato : 20-02-09 18:08

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gnmglc$1564$1@newsbin.cybercity.dk...

> .. og så er der nogle andre i gruppen, som har bygget computere i 10 år
> eller mere.

Så var det nok ikke en af de drenge, der forklarede om korrekt indstilling
af Cable Select på et SATA-bus-kabel.

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 21-02-09 02:40

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Bl.a. derfor advares der ofte i denne gruppe mod byg-selv, med mindre
> man har 100% styr på det. Man risikerer at ende i samme situation som
> dig - tingene virker hver for sig men ikke sammen.

Jeg har samlet computere siden starten af 90'erne...
Men det er jo ikke ensbetydende med, at man har flere core2duo E8XXX Cpu'er
at teste med.
Når man køber bundkort og CPU med specs, der passer sammen forventer man da
at de kan køre sammen.
Og når man så får en sludder for en sladder og en regning oveni... så bliver
man sgu da sur!
http://www.grineflip.dk/upload/getmore1.jpg
http://www.grineflip.dk/upload/getmore2.jpg
Disse tinrester tolker getmore ikke som en fejl...

Fra : Henning

Dato : 21-02-09 07:22

>Jeg har samlet computere siden starten af 90'erne...
>Men det er jo ikke ensbetydende med, at man har flere core2duo E8XXX Cpu'er
>at teste med.
Det behøver man heller ikke. Virker det ikke, returnerer du
motherboard og cpu samtidig og lader Getmore teste.

>Når man køber bundkort og CPU med specs, der passer sammen forventer man da
>at de kan køre sammen.
Det ser det ikke ud til at kunne. Var det Getmore der anbefalede de to
ting sammen?

> [...]
>http://www.grineflip.dk/upload/getmore1.jpg
>http://www.grineflip.dk/upload/getmore2.jpg
>Disse tinrester tolker getmore ikke som en fejl...

Det ville jeg heller ikke gøre. Banerne er lakerede, der er ingen
forbindelse med aflejringerne og banerne under lakken.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-02-09 10:10

Henning wrote:

> Det ville jeg heller ikke gøre. Banerne er lakerede, der er ingen
> forbindelse med aflejringerne og banerne under lakken.

Nej, men tinresterne kan løsne sig fra printet og ødelægge resten af
maskinen. Jeg er tekniker i en virksomhed der opmonterer print og sådan
noget der når _aldrig_ ud over rampen.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-02-09 10:08

CarstenGP (8381) wrote:

> http://www.grineflip.dk/upload/getmore1.jpg
> http://www.grineflip.dk/upload/getmore2.jpg
> Disse tinrester tolker getmore ikke som en fejl...

Det ér fejl. Printet burde aldrig være forladt fabrikken.

Jesper Poulsen

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 22-02-09 02:45

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Det ér fejl. Printet burde aldrig være forladt fabrikken.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nej, men Getmore er jo smarte... de siger at der ingen fejl er og sender det
retur med testgebyr.
Desuden returnerer de det pr. efterkrav, så man ikke kan gøre andet end at
betale.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 03:55

CarstenGP (8381) wrote:

> Nej, men Getmore er jo smarte... de siger at der ingen fejl er og sender det
> retur med testgebyr.

De burde sende det op i systemet.

> Desuden returnerer de det pr. efterkrav, så man ikke kan gøre andet end at
> betale.

Nej, man nægter at betale det. Dermed ryger det tilbage til Getmore.
Derefter viser man billederne til en underleverandør til
elektronikindustrien og be'r pænt om en uvildig udtalelse omkring
renheden af printet og hvad det kan medføre gennem længere tids brug.

Jesper Poulsen

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 23-02-09 13:42

> Nej, man nægter at betale det. Dermed ryger det tilbage til Getmore.
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

89-206-V29100 1 MB 775 ECS P35T-A (V1.0) / Int
S/N: v29100e73307386
Fejl: bundkort fejler når man prøver at kører med
core 2 duo E8500.
--------
230209:
Testet uden fejl.
Poster fint med anden processer, grunden til
den muligvis ikke virker med
E8500 er fordi at den skal Bios updateres.
Sendes til kunde d.d.
/BI
BX80570E8500 1 CPU 775 CORE2 DUO E8500 3.16GH
Fejl: 230209:
Testet på anden bundkort uden fejl.
Sendes til kunde d.d.
/BI

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-02-09 17:42

CarstenGP (8381) wrote:

> Fejl: bundkort fejler når man prøver at kører med
> core 2 duo E8500.

Det har jo ikke noget med et snavset print at gøre. Er printet snavset
så er det retur - uden andre anmærkninger.

> E8500 er fordi at den skal Bios updateres.
> Sendes til kunde d.d.

Kan man ikke finde ud af at læse om supporten på producentens hjemmeside
og udføre de nævnte ændringer, så er det ikke hverken producentens eller
forhandlerens skyld.

Jesper Poulsen

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 23-02-09 21:12

> Kan man ikke finde ud af at læse om supporten på producentens hjemmeside
> og udføre de nævnte ændringer, så er det ikke hverken producentens eller
> forhandlerens skyld.

Men der er jo ingen opdateringer vedrørende CPU support.
Tværtimod står der at kortet kan køre med en endda større CPU i samme serie.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-02-09 21:50

CarstenGP (8381) wrote:

> Men der er jo ingen opdateringer vedrørende CPU support.
> Tværtimod står der at kortet kan køre med en endda større CPU i samme serie.

Tja, kan man forvente andet når man køber ECS?

Køb et bundkort af god kvalitet for fremtiden og spring Intels
strømslugende chipsets over.

Brug lidt færre penge på CPU'en og lidt flere på bundkortet - det
betaler sig i længden.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 20-02-09 18:14

On Fri, 20 Feb 2009 11:58:26 +0100, "CarstenGP \(8381\)"
<CGP2.nyhederFJERN@DETTEdirekte.org> wrote:

>RMA hos Getmore er da i forvejen en joke...

Jeg har lige haft en RMA sag hos Getmore og den forløb da
uden gnidninger.

Har handler der rigtigt mange gange i de sidste 3 år og
aldrig nogensinde haft nogen problemer med dem.

mvh Mads

Fra : Rado

Dato : 20-02-09 15:52

On Fri, 20 Feb 2009 08:16:02 +0100, Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com>
wrote:

>Ja, men så er det jo kunden der har ødelagt den, medmindre han har fået
>at vide af butikken at de to ting burde passe sammen.

Klart, det var også bare for at gøre opmærksom på at kort eller CPU
(eller begge) muligvis er blevet ødelagt under processen.

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-02-09 08:16

Mads skrev:

> Nej, en RMA sag og en returnering er 2 forskellige ting.

Ja det var ihvertfald også min overbevisning.

> [...]
> En RMA sag kan ikke bruges fordi man har købt en bundkort der
> ikke passer til CPU'en. Bundkortet fejler jo ikke noget.

Præcis.

> Hvis bundkortet er mindre end 14 dage gammelt kan man
> returnere det, få pengene retur og købe et nyt.

Jep.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-09 12:43

Jeg benytter mig af min fortrydelsesret og sender bundkortet retur.
Det var det jeg mente, men ikke det jeg skrev.
Undskyld fejlen.

Claus