Mongolbørns lykke og markedets
Fra : Bo Warming

Dato : 20-02-09 00:11

Glistrups far var havde embedseksamen i fysik og var grundtvigiansk
reformator og menighedsrådsformand, så jeg rejste mig i sædet da jeg i
Kristeligt Dagblad 19.1.09 læste en lang klog artikel om en grundtvigiansk
multi-forenings-formand med samme fysikuddannelse som kritiserrede
samfundets materialisme.
Han gir et fremragende eksempel, en aha-oplevelse, som en institution
oplevede, nemlig at en flok handicappede med Downs Syndrom (mongolisme)
fik lov at prøve at skrælle gulerødder
Her var noget der var forståeligt og som de kunne finde ud af at mestre og
som gav dem selv
tillid.
Eksemplet bruges af nutidens grundtvigianske bevægelse på hvor let det er at
skabe lykken.
Man glemmer at alt bliver gammeldags. Men på et frit marked hvor mongol-børn
må arbejde langt under tariffen er der millioner af meningsfulde job for
både handicappede og andre. Udbud og efterspørgsel betyder at de justeres og
alle kan finde noget der er tilpas svært. At skrælle grønsager er der
robotter til men vedr korrekturlæsning og sextjenester og andet er der evig
fornyelse.