Røget torskerogn
Fra : Magit Jensen

Dato : 20-02-09 13:49

Hvad gør man ved en røget torskerogn inden den kommes
på brødet. Koger, steger eller spiser den rå? Skal hinderne
af? Det kan man jo ikke gøre, hvis den ikke er kogt. Jeg
synes den smager bitter. Jeg kan smage den endnu en time
efter frokost. Har ikke smagt det før.

Hilsen Margit

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 22:02

Magit Jensen wrote:
> [...]

Røget torskerogn er varmrøget, så den spises som den er. Den er ikke "rå".
Gode tykke skiver på rugbrød, en stribe mayo, og så salt.

Hvis den er bitter har det noget med træsorten at gøre som den bliver røget
med. Min lokale fiskemand røger med Elletræ, det er bare guf

Mvh Ebbe
(som nærmest er afhængig af rg. rogn)

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-02-09 17:33

"Ebbe (7000)" skrev i en meddelelse

> Røget torskerogn er varmrøget, så den spises som den >er. Den er ikke
> "rå".
> Gode tykke skiver på rugbrød, en stribe mayo, og så >salt.

Nemlig ! , men sikke nogen priser.
http://www.fiskehuset.com/products/productinfo.aspx?productid=1812&MenuItemID=47

Selv dåse rogn (som er noget ganske andet ) er blevet temelig dyr.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 18:45

Michael Meidahl Jensen wrote:
http://www.fiskehuset.com/products/productinfo.aspx?productid=1812&MenuItemID=47

Ja, desværre så er det snart lige ved at være billigere at spise
oksemørbrad, hi. Jeg vil nu ikke bytte, er helt pjattet med "bukser", røget
som kogt/stegt.

Dåserogn derimod, der er jeg stået af

Mvh Ebbe

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-02-09 20:16

"Ebbe (7000)" skrev i en meddelelse

> Dåserogn derimod, der er jeg stået af

Ja det er sjovt , nu vi taler om dåserogn.
Det er en kendt sag at dåse rogn er alt muligt andet foruden torskerogn , se
eksempelvis Amanda rogn
som nok er den mest kendte , ja så er der den nye "panderogn"

http://www.amanda-seafoods.com/Dansk/Nut-val/amandapanderogn.html

Den indeholder 55 % rogn , hvorimod Amanda's Lukusrogn indeholder min 76%
rogn !

http://www.amanda-seafoods.com/Dansk/Nut-val/Amanda%20Torskerogn%2016%20x%203%20x%20200%20g%20-%2050003.htm

Men de to produkter koster det samme , men sådan er der så meget.

Og bye the way så har Amanda lavet et nyt produkt
Rogn i skiver ! , men indholdet er det samme som Panderognen altså 55% rogn
, forstå det hvem der vil
Og jeg vil vædde med at skive rognen er dyrer !

Men du har helt ret , der er en verden til forskel ved oplevelsen af
"bukserogn" der er røget og så en dåse rogn.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Lisbeth fra fiskehus~

Dato : 23-02-09 07:23

Hej alle sammen her i tråden.

Jeg så lige i min statisktik på vores eButik, at der var en henvisning
fra denne tråd, og så fik jeg lyst til at bidrage med lidt yderligere
viden om røget torskerogn, da vi har røget den i mere end 20 år nu.

Jeg er ny her i gruppen, så jeg håber I tager godt i mod mig, men her
kommer mine oplysninger:

Når torskerogn fryses, og det er uanset om den fryses før eller efter
røgning (eller kogning), så får den en bitter smag. Det kan også
skyldes for meget røg, forkert træ osv., men frysningen er dens
største fjende. Derfor er det en sæsonvare, som bare må nydes lige nu,
hvor den er frisk, og ja, desværre lidt dyr, men hellere lidt og godt
end meget og .......

Det har været en kendt sag i røgeribranchen i mange år, at det hænger
sådan sammen, og nogle prøver at imødekomme det med at tilsætte
sukker, men vi kender ikke nogen metode, der reelt kan få den bitre
smag til at forsvinde, så hvis der på et tidspunkt er nogle forskere,
der falder over tråden, og har lyst til at bidrage med en løsning, så
kunne det blive spændende at høre den videnskabelige forklaring på,
hvad det sker i en torskerogn, der fryses.

Mange hilsner til jer alle fra Lisbeth, Fiskehusets eButik.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-09 16:09

Lisbeth fra fiskehuset.com wrote:
| Hej alle sammen her i tråden.

Klip.......

| Mange hilsner til jer alle fra Lisbeth, Fiskehusets eButik.

Jamen velkommen til, og mange tak for en god forklaring.

Jeg har nu ikke observeret at rognen bli'r bitter når jeg fryser den efter
kogning og panering, (jeg køber vildt ind når de store bukser er der), men
det er muligvis fordi jeg steger den efter optøning.

Mvh Ebbe

Fra : Lisbeth fra fiskehus~

Dato : 23-02-09 14:59

On 23 Feb., 10:08, "Ebbe \(7000\)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote:

> [...]
> kogning og panering, (jeg køber vildt ind når de store bukser er der), men
> det er muligvis fordi jeg steger den efter optøning.

Kære Ebbe

Jeg sidder netop lige nu og taler med min mand om det (det er ham, der
mestrer røgovnen og står for produktionen), og ja 2 gange
tilberedning, kan da sagtens være en god forklaring på, at du får et
godt resultat ud af det. Men, denne fremgangsmåde kan jo ikke
umiddelbart overføres til den røgede rogn, som hele tråden startede
med at handle om.

For den eneste måde, det er muligt at få røget rogn året rundt på, er
ved enten at fryse råvaren (her om lidt, når sæsonen er rigtigt i
gang, og den er blevet billigere) eller fryse den færdigrøgede rogn,
men i begge tilfælde kommer den bitre smag netop frem. Det er
ærgerligt, for det er jo netop den bedste fremgangsmåde med f.eks.
makrel til røgning, nemlig at købe råvaren i sæsonen (og sæson for
makrel, er ikke bare, når den er tilgængelig, men når fedtindholdet er
perfekt), og så indfryse råvaren, for det giver jo gode røgede makrel
hele året.

Og apropos første afsnit, så sidder vi så og diskuterer, om det kan
lade sig gøre at koge råvaren, fryse den, tø den op og røge den, men
vi tror, det vil give et meget tørt produkt, noget vi gør meget ud af
ikke at få. Så indtil videre, konkluderer vi, at det er en sæsonvare -
og måske heldigvis for det, for netop forventningen er jo også en del
af glæden, og når torskerognen er ved at være slut, så er
stenbiderrognen på sit højeste, og sådan er der noget at glæde sig til
hele tiden - heldigvis.

De bedste hilsner fra Lisbeth, Fiskehuset i Thisted

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-04-09 20:35

Lisbeth fra fiskehuset.com <info@fiskehuset.com> wrote:

snip en del

> [...]
> af glæden, og når torskerognen er ved at være slut, så er
> stenbiderrognen på sit højeste, og sådan er der noget at glæde sig til

Undskyld det sene indspark. Men jeg kunne ikke stå for det ovenstående.
Hvor har du altså ret. Især med fisk er det vigtigt, rigtigt og giver
den bedste oplevelse - men selvfølgelig osse grøntsager. De første nye
frilandskartofler er netop blevet basuneret i medierne, ih, hvor jeg
glæder mig.

Torskerogn er for os kun en sæsonvare. Og vi nyder det flere gange
gennem sæsonnen. Den er desværre slut -

Røget torskerogn var tidligere en lækkernbidsken her i huset (på
neutralt norsk flatbröd). Vi holder os dog noget tilbage nu. Jeg synes,
at den rogn (i sæsonen), som vi har adgang til er alt for mørk og tør.
Måske er den for hårdt røget? Tidligere kunne jeg få røget torskerogn
hos en fiskehandler i Århus (han er stoppet for længst), den var lys i
huden og nærmest "smeltende", glansfuld og saftig inde i midten af
rognen, ikke lys og tør.

Tror du, Listbeth, at jeg har ret i det med den _for_ hårde røgning?

Det med høje priser kommenterer du jo længere oppe i tråden. Jeg er enig
med dig: hellere "lidt men godt", end meget, billigt og skrammelagtigt.

Et princip, som jeg også kan anbefale Min erfaring siger mig osse,
at vi ikke i det samlede madbudget bruger flere penge end andre
mennesker - med hang til god mad

--
v.h. Mich

Fra : Lisbeth fra fiskehus~

Dato : 24-04-09 03:47

On 23 Apr., 21:34, cykelsta...@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:
> Tror du, Listbeth, at jeg har ret i det med den _for_ hårde røgning?
> v.h. Mich

Ja, det har du! Det er lidt af et kunststykke at røge torskerogn
perfekt, men det kan skam lade sig gøre med den rette
temperaturstyring og røgstyring at gøre den lækker cremet i
konsistensen, men jeg kender ikke andre end Fiskehuset i Thisted, der
kan det , men at knække koden med den frosne kan vi til gengæld
ikke.

Dit svar i tråden her er i øvrigt en fornøjelse af læse. Jeg ved godt,
at der er længe til torskerognssæson igen nu (heldigvis skal vi da
lige have en sommer først, og lige nu er det fjordrejesæson), men har
du lyst, så kan du i vores eButik (www.fiskehuset.com) tilmelde dig
vores nyhedsmail, hvor jeg ca. 1 gang om måneden sender en mail med
sæsontilbud, og en sådan vil der også komme, når det igen er tid for
fersk og røget torskerogn.

Nyd weekenden og det gode vejr. Hilsen Lisbeth, Fiskehuset i Thisted.