Statsbankerot
Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-09 16:33

Ifløge dagens Berlingske Tidende, Business side 13 [jeg kan ikke finde
noget link] ligger statsbankerotten for Californien nu kun dage væk.

Demokraterne har et stort flertal i begge statens huse, og har sammen
med statens republikanske guvernør Arnold Schwarzenegger fundet frem til
et kompromis, der dels giver besparelser, dels øger skatterne.

Men en finanslov skal vedtages af to trediedele af begge den lovgivende
forsamlings to kamre, og i Senatet manglede der ved sidste afstemning
tre republikanske senator-stemmer i at finansloven kunne vedtages.

Republikanerne vil vanen tro kun være med til besparelser, ikke til
skattestigninger i et land, der i forvejen har uhyre lave skatter, og
som i årtier har dækket mankoen ved at tage banklån - her ikke ulig den
føderale regering, der under de sidste tre republikanske præsidenter har
kørt med store statsunderskud [kun under de otte Clinton-år var der
overskud på budgettet], financieret gennem internationale lån, ikke
mindst i Kina.

Men republikanerne fastholder deres religiøse dogme: »Read my lips, no
more taxes« - kan man nå til anden konklusion end at Det republikanske
Parti er økonomisk dybt uansvarligt?

I øvrigt ser det ud til at Californien trænger til at få ændret sin
konstitution, så finansloven fremover kan vedtges med simpelt flertal i
begge kamre, selv om også det virker mærkeligt på en dansker. De burde
da kunne nøjes med ét kammer, så der altid kan sikres et flertal.

Som vi kender det hos os.

<http://www.youtube.com/watch?v=dcaBPKJ0fgU>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 17-02-09 23:09

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> med statens republikanske guvernør Arnold Schwarzenegger fundet frem til
> et kompromis, der dels giver besparelser, dels øger skatterne.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Desværre har galskaben smittet Danmark, hvor de konservative uafladeligt
forlanger lavere skatter,-og udelukkende til de rigeste! Sidst hvor mantraet
er blevet:"Lavere skatter på arbejde"
det er skatterne der betaler statens udgifter. Hvis man hele tiden sætter
skatterne ned, så får man et problem, nemlig at skaffe penge til staten og
kommunernes omkostninger

Nu skal vi sort på hvidt se Californien gå fallit! Skatteunddragerne og
spekulanterne der har stjålet alle verdens finanser og skal hjælpes på fode
af skatteborgerne, må nu konstatere at manglende skatteindtægter trækker
gulvtæppet væk under hele statens eksistens!.

Vanvidet har bredt sig til Danmark. De konservative er uhelbredeligt
inficeret! Lad dem gå samme vej som de radikale!

MvH
Jens

Fra : N_B_DK

Dato : 17-02-09 23:13

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
>hvor de konservative
> uafladeligt forlanger lavere skatter,-og udelukkende til de rigeste!

Har du haft Wilstrup som lærer, siden det er så naturligt at lyve ?

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Lyrik

Dato : 17-02-09 23:34

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
>

> Har du haft Wilstrup som lærer, siden det er så naturligt at lyve ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nå sandheden er ilde hørt!))

MvH
Jens

Fra : N_B_DK

Dato : 18-02-09 00:55

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Nå sandheden er ilde hørt!))

Når de "fattige" får mere pr kr end tidligere, hvordan kan du så ævle
løs om at de betaler for andre ?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 05:39

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message

> Når de "fattige" får mere pr kr end tidligere, hvordan kan du så ævle
> løs om at de betaler for andre ?

Hvordan skulle en afskaffelse af top- og mellemskat give lavindkomsterne
flere penge mellem hænderne, ceteris paribus?

Og det er jo det K vil. Skattekommissionen vil endda fjerne SU, så den
begrænses til max fire år. I øvrigt er der rigtigt mange akademikere der
får en livsindkomst lavere end en faglært arbejder, og selv dem der får
en højere livsindkomst får den først efter at studiegæld og hus er
betalt, og børnene fløjet for reden.

Men så har de naturligvis også råd til at forsørge deres store børn i
20erne, så de kan undgå at få den store gæld, samtidig med at de undgår
for megen konkurrence om de attraktive jobs. For vi ved jo alle sammen
at det er noget der får uddannelsesniveauet til at falde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 09:01

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> der får en højere livsindkomst får den først efter at studiegæld og
> hus er betalt, og børnene fløjet for reden.

Fjerne SU? så den kun gælder i fire år, og man altså ikke mere har, det jeg
hørte en student sige forleden, - "krav på et fjumreår".

Vi har verdens højeste SU, og i hele seks år, - er det virkelig en
katastrofe at folk får lidt mere skub på gennem uddannelsen?

Iøvrigt stemmer Irland jo nu for Lissabontraktaten, og SÅ vil EF-dommerne
snart få afskaffet SUen helt eller ihvertfald fået den skåret ned til samme
niveau som i andre EU-lande,- mener Hjalte Rasmussen.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 09:33

Knud Larsen <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> [...]
>
> Vi har verdens højeste SU, og i hele seks år, - er det virkelig en
> katastrofe at folk får lidt mere skub på gennem uddannelsen?

Har du virkelig ligget på venstrefløjen.

Regn med at skærer man to år af SU, så vil kun de riges børn komme
igennem studiet på nogenlunde normeret tid [resten vil være nødt til at
studere på halv tid, af hensyn til jobbet, og dem der mister jobbet,
eller ikke kan få et, må droppe ud af uddannelsen; forældregenerationens
gældsfælde skal de ikke nyde noget af]. Derudover vil færre tør binde af
med en langvarig uddannelse, og det gælder ikke mindst unge fra familier
uden uddannelsestradition.

Min uddannelse var i øvrig normeret til seks år; fire år til mit
hovedfag datalogi, to år til mit bifag engelsk.

> Iøvrigt stemmer Irland jo nu for Lissabontraktaten, og SÅ vil EF-dommerne
> snart få afskaffet SUen helt eller ihvertfald fået den skåret ned til samme
> niveau som i andre EU-lande,- mener Hjalte Rasmussen.

Hvor får han dog den idé fra? Og hvor har du læst det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 10:16

"Per Rønne" wrote:

> Hvor får han dog den idé fra? Og hvor har du læst det?

Det har jeg ikke læst, det hørte jeg ham nævne i en udsendelse om
EF-domstolens aktivisme. De snupper mere og mere af lovgivernes kompetence
til sig selv, OG han er sikker på at de vil forlange at alle i EU skal kunne
få dansk SU, og at også den, derfor med nødvendighed vil forsvinde.
Husk at Hjalte er tilhænger af EU, men han mener at domstolen er gået langt
over stregen.

Hvilket minder om at en af de amerikanske forfatningsdommere jo var i DK i
går, og bl. a sagde følgende:

Det var fra første øjeblik tydeligt, at det var en juridisk superstjerne,
der besøgte Københavns Universitet i går. Scalia, der blev udnævnt til
højesteretsdommer i 1986, er den næstlængst siddende dommer i stolen.

"Min egen domstol har opfundet det dubiøse begreb 'den levende forfatning'.
Det hedder sig, at 'standarder for anstændighed udvikler sig i takt med, at
samfundet modnes mod fremskridt'. Men hvordan kan ni dommere, der ikke er
demokratisk valgte, tage patent på at definere, hvad anstændighed er?"
spurgte Scalia den propfyldte sal.

--------------
Siden sagen Roe mod Wade fastslog kvinders ret til abort i 1973, har
Højesteret i praksis taget stilling til et væld af værdipolitiske spørgsmål.
Idéen om dommeren som moralist har haft kronede dage. Derfor kalder Scalia
højesteretsdommere for 'Vestens mullaher'.

-------
"I et velfungerende demokrati er det borgerne og politikerne, ikke dommerne,
der bestemmer den politiske udvikling. Og folk har forstået, hvad det er,
der sker," sagde Scalia med henvisning til de store politiske slagsmål, som
dommernomineringer er blevet.

---------

Det demokratiske alternativ til 'dommervældet' er ifølge Scalia, at borgere
og politikere i de enkelte stater tager stilling til værdiladede emner. Hvis
et stykke lovgivning støttes af to tredjedele af Kongressen og af staterne,
kan det så tilføjes forfatningen og beskyttes af Scalia og hans kollegaer.

"I dag udpeger præsidenten dommere, der skriver en ny forfatning hver dag
frit efter egen moralkodeks. Så kan de gå hjem til deres kone og sige:
'Skat, jeg havde en rigtig god dag på arbejdet. Forfatningen betød lige
præcis det, som jeg mente, den skulle.'"

Men som en anden sagde, så ER det dommerne der i vore dage er blevet til
nærmest guder, se også hvordan nogle af velmenerne her på dp, nærmest
tilbeder dem, - dommere tager ikke fejl, og man er *idiot*, hvis man tror
man ved bedre på et eller andet område. Selv om dommere dømmer med
"følelser" og ikke videnskab, som en roste sig af iflg Leif Blædel.

--------

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 10:38

> [...]

> Det har jeg ikke læst, det hørte jeg ham nævne i en udsendelse om
> EF-domstolens aktivisme. De snupper mere og mere af lovgivernes kompetence

Ingen tvivl om at EU domstolen efterhånden udgør et demokratisk problem
i EU. Vi skal ikke have kåbeadelen tilbage.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ASKF

Dato : 18-02-09 11:26

Per Rønne ytrede sig i <1ivbxg8.10ke518k8cwq0N%per@RQNNE.invalid> med
dette:

>Ingen tvivl om at EU domstolen efterhånden udgør et demokratisk problem
>i EU. Vi skal ikke have kåbeadelen tilbage.

Jeg vil nu blot sige at de udstiller det demokratiske problem
politikerne har ført os ud i.

Problemet består i al sin enkelthed i at lovgivningen er blevet så
kompleks at ingen forstår dens fulde konsekvenser.

Jeg savner faktisk muligheden for en aktivistisk forfatningsdomstol i
Danmark, som på eget initiativ er i stand til at vurdere om de love og
internationale aftaler som vore politikere vedtager også holder sig
indenfor grundlovens rammer eller om de er i konflikt med tidligere
vedtagede love og traktater.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 11:47

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
> internationale aftaler som vore politikere vedtager også holder sig
> indenfor grundlovens rammer eller om de er i konflikt med tidligere

Aktivistisk? Bortset fra det »aktivistiske«, så har vi altså Højesteret
til det formål.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 12:25

"Per Rønne" wrote:

> Aktivistisk? Bortset fra det »aktivistiske«, så har vi altså
> Højesteret til det formål.

Men de følger nærmest slavisk EF-domstolen, iflg eksperter i "Juristen", -
jeg ved ikke om de ER blevet "store drenge" nu, og selv tør tage ansvar for
at bedømme tingene selvstændigt.

Dommere er helt uegnede til at tegne fremtiden, de har ofte levet i et
"beskyttet værksted", - vi skal have et flertal i Folketinget til den slags
ting.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 19:55

> [...]

> jeg ved ikke om de ER blevet "store drenge" nu, og selv tør tage ansvar for

Bortset fra når det drejer sig om grundlovssprøgsmål, så er EU-domstolen
altså den overordnede domstol for Højesteret, på de områder hvor vi har
afgivet suverænitet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 23:13

"Per Rønne" wrote:

> Bortset fra når det drejer sig om grundlovssprøgsmål, så er
> EU-domstolen altså den overordnede domstol for Højesteret, på de
> områder hvor vi har afgivet suverænitet.

Det drejede sig naturligvis om områder hvor de KUNNE have brugt egne
hjerneceller. Danske dommere er også berygtet for aldrig at begrunde
dommene, eller ihvertfald meget overfladisk hvis de nedlader sig til det.

Fra : Egon Stich

Dato : 18-02-09 13:45

> Aktivistisk? Bortset fra det »aktivistiske«, så har vi altså Højesteret
> til det formål.
> --
> Per Erik Rønne

> Errare humanum est,

Ja, sandelig er du menneske---
Og fejler derfor---

Idet du overser den kendsgerning, at vejen til højesteret, for borgerne, er
belagt med så mange hindringer, at den reelt er spærret.

Magtens tredeling i DK er reelt ikke existerende.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 18-02-09 13:41

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
>

> Har du haft Wilstrup som lærer, siden det er så naturligt at lyve ?
>
> --
> MVH. N_B_DK

Du siger, manden lyver?

Du er jo uvidende..!!

Påstanden er historisk korrekt og beviselig.

Egon

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-09 15:52

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Du siger, manden lyver?
>
> Du er jo uvidende..!!
>
> Påstanden er historisk korrekt og beviselig.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tak egon!

De konservative som går mere op i kongehus og golf end politik, har fundet
en slags "politisk kugleramme" som kan guide deres dumstædige politikere.:

1.Lavere skat til de rige giver dynamisk samfundsudvikling!
2.Hvis det ikke virker så gå til paragraf 1.

MvH
Jens

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-02-09 23:30

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fode af skatteborgerne, må nu konstatere at manglende skatteindtægter
> trækker gulvtæppet væk under hele statens eksistens!.

"Jeg hører, at der er Korn at få i Ægypten; drag ned og køb os noget, at vi
kan blive i Live og undgå Døden!"

Mvh
Martin

Fra : Malte Runz

Dato : 18-02-09 03:51

(snip)

> Men republikanerne fastholder deres religiøse dogme: »Read my lips, no
> more taxes« - kan man nå til anden konklusion end at Det republikanske
> Parti er økonomisk dybt uansvarligt?

Det var Bush Seniors, og grunden til den huskes er, at han alligevel
forhøjede skatterne, for at dække underskuddet på budgettet.
http://en.wikipedia.org/wiki/No_new_taxes

(snip)

--
Malte Runz

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 05:39

Malte Runz <glemdet@glemdet.dk> wrote:

> (snip)

> Det var Bush Seniors, og grunden til den huskes er, at han alligevel
> forhøjede skatterne, for at dække underskuddet på budgettet.
> http://en.wikipedia.org/wiki/No_new_taxes

George II Bush, det var ham der før han blev Reagans
vicepræsidentkandidat talte om »vodoo-økonomi«.

I øvrigt er Sarah Palin, der som bekendt ikke læser aviser, også en
republikaner der holder fast i skattesænkninger, samtidig med at
infrastrukturen bryder sammen. I hvert fald i følge Weekendavisens
dækning af Alaska, og af hendes egen hjemby.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 18-02-09 11:04

Per Rønne skrev:

> Ifløge dagens Berlingske Tidende, Business side 13 [jeg kan ikke finde
> noget link] ligger statsbankerotten for Californien nu kun dage væk.

Gælder det mon ikke for hele USA? Man finansierer
en støttepakke, tilsyneladende ved at lade
seddelpressen køre og samtidig sætter man renten
ned.

For ethvert andet land ville det sætte en eksplosiv
inflation igang.

Men selvfølgeligt skal det sættes i relation til hele
økonomiens størrelse - det er jeg ikke i stand til at
vurdere.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-09 11:36

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Gælder det mon ikke for hele USA? Man finansierer
> en støttepakke, tilsyneladende ved at lade
> seddelpressen køre og samtidig sætter man renten
> ned.

USA kunne i lade seddelpressen køre, i stedet optager man lån - i høj
grad i udlandet.

Californien har ikke engang den teoretiske mulighed at lade
seddelpressen køre, og nu har bankerne så sagt stop.

> [...]
> inflation igang.
>
> Men selvfølgeligt skal det sættes i relation til hele
> økonomiens størrelse - det er jeg ikke i stand til at

USA har 300 millioner indbyggere; det gør nok en forskel til os med kun
5 millioner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk