| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Totalhavareret XP... Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  18-02-09 20:31 |  
  |   
            Hej gruppe,
 
 Min datter kom her til aften og klagede over at hendes pc med XP hele tiden 
 bare genstartede.
 Jeg har fået kigget på sagen, og den prøver på at boote, kommer med XP 
 logoet, hvorefter der kommer en BSOD, som kun er på skærmen et brøkdel af et 
 sekund, hvorefter den så prøver at boote igen (har prøvet både failsafe og 
 normal)
 Jeg satte så en XP install CD i og bootede på den, for derigennem at få 
 mulighed for at reparere - men når man når frem til install menuen, så viser 
 den bare hele disken som et "Unknown" filsystem - man skal formattere det 
 for at komme videre...
 Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt. kan 
 gøre (bortset fra at formattere) ?
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Max (18-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  18-02-09 20:42 |  
  |   
            Hej Andreas
 
 > Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt.
 > kan gøre (bortset fra at formattere) ?
 
 Hvorfor ikke formatere og geninstallere, det er hurtigt og giver
 en ren maskine ?
 
 -- 
 Mvh Max 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (18-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  18-02-09 21:38 |  
  |   
            > Hvorfor ikke formatere og geninstallere, det er hurtigt og giver
 > en ren maskine ?
 >
 
 Det er desværre et hestearbejde at få samlet alt hendes skrammel igen - og 
 maskinen er nyinstalleret for kun 2 måneder siden..
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ole C (18-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole C | 
  Dato :  18-02-09 22:01 |  
  |   
            Andreas M. Hansen skrev blandt andet:
 
 >> Hvorfor ikke formatere og geninstallere, det er hurtigt og giver
 >> en ren maskine ?
 >>
 >
 > Det er desværre et hestearbejde at få samlet alt hendes skrammel igen
 > - og maskinen er nyinstalleret for kun 2 måneder siden..
 >
 
 Så det kunne jo være hun skulle lære det selv - eller lære at bruge sit 
 legetøj uden at fylde den med skrammel, som får den til at bryde sammen...
 Ud fra din beskrivelse tror jeg ikke du slipper uden om at begynde på en 
 frisk. Inden datteren så igen begynder at hærge maskinen, kan du spare dig 
 selv for meget arbejde igen om to måneder, ved at tage et image af 
 harddisken med for eksempel XXClone, Easeus Disk Copy, PC Inspector clone 
 maxx el. lign.
 
 -- 
 vh
 Ole C 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter (18-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  18-02-09 21:52 |  
  |   
            
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:499c620a$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej gruppe,
 >
 > Min datter kom her til aften og klagede over at hendes pc med XP hele 
 > tiden bare genstartede.
 > Jeg har fået kigget på sagen, og den prøver på at boote, kommer med XP 
 > logoet, hvorefter der kommer en BSOD, som kun er på skærmen et brøkdel af 
 > et sekund, hvorefter den så prøver at boote igen (har prøvet både failsafe 
 > og normal)
 > Jeg satte så en XP install CD i og bootede på den, for derigennem at få 
 > mulighed for at reparere - men når man når frem til install menuen, så 
 > viser den bare hele disken som et "Unknown" filsystem - man skal 
 > formattere det for at komme videre...
 > Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt. kan 
 > gøre (bortset fra at formattere) ?
 En harddisk må ikke bare smide partitionen ("Unknown" filsystem ), så i mine 
 ører er det en defekt harddisk.
 Programmet Hdd Regenerator, kan muligvis reparere harddisken så meget, at i 
 kan redde date. Skulle det lykkedes jer at boote på harddisken er den 
 stadigvæk rygende ustabil, og bør udskiftes så hurtigt som muligt.
 Hdd Regenerator ligger bl.a. på Hirens Boot CD, som gratis kan hentes her:
 http://www.hiren.info/pages/bootcd
PeterB
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (18-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  18-02-09 22:08 |  
  |  
 
            > En harddisk må ikke bare smide partitionen ("Unknown" filsystem ), så i 
 > mine ører er det en defekt harddisk.
 > Programmet Hdd Regenerator, kan muligvis reparere harddisken så meget, at 
 > i kan redde date. Skulle det lykkedes jer at boote på harddisken er den 
 > stadigvæk rygende ustabil, og bør udskiftes så hurtigt som muligt.
 > Hdd Regenerator ligger bl.a. på Hirens Boot CD, som gratis kan hentes her:
 >  http://www.hiren.info/pages/bootcd
>
 Det kan sagtens være du har ret - der ligger heldigvis ingen data på disken 
 som skal reddes.
 Jeg vil prøve om jeg kan finde et diagnoseprogram på Seagates hjemmeside og 
 prøve med det i morgen.
 Ellers prøver jeg at give den en chance og formatterer og installerer en 
 frisk XP - ellers må der jo så bare en ny disk til.
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kurt B. Andersen (18-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kurt B. Andersen | 
  Dato :  18-02-09 22:45 |  
  |   
            
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:499c78d2$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Det kan sagtens være du har ret - der ligger heldigvis ingen data på 
 > disken som skal reddes.
 > Jeg vil prøve om jeg kan finde et diagnoseprogram på Seagates hjemmeside 
 > og prøve med det i morgen.
 > Ellers prøver jeg at give den en chance og formatterer og installerer en 
 > frisk XP - ellers må der jo så bare en ny disk til.
 >
 > mvh
 >
 > Andreas M. Hansen
 >
 Jeg har haft en del pc.er til rep, hvor filsystemet var smuttet af mere 
 eller mindre ukendt grund, og hvor jeg så efter at have reddet data ud, 
 fjernede partitionen og formatterede, og den var kørende igen uden 
 efterfølgende at vise svaghedstegn.
 
 Kurt 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter (19-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  19-02-09 00:29 |  
  |   
            
 "Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse 
 news:499c8143$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 > Jeg har haft en del pc.er til rep, hvor filsystemet var smuttet af mere 
 > eller mindre ukendt grund, og hvor jeg så efter at have reddet data ud, 
 > fjernede partitionen og formatterede, og den var kørende igen uden 
 > efterfølgende at vise svaghedstegn.
 >
 > Kurt
 Det har jeg også, men har samtidig oplyst ejeren, at sådan en harddisk ville 
 jeg aldrig turde betro vigtige data, da den måske kunne stå helt af næste 
 dag eller om et år. De fleste har derefter valg at købe en ny disk, de 
 koster jo ikke ligefrem en bondegård..
 Det ville være rigtig træls, at alle billederne fra Moster Annes 80 års 
 fødselsdag, lå på harddisken, når den stod helt af.
 
 Peter 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            jama (21-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : jama | 
  Dato :  21-02-09 11:33 |  
  |   
            
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:499c78d2$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> En harddisk må ikke bare smide partitionen ("Unknown" filsystem ), så i 
 >> mine ører er det en defekt harddisk.
 >> Programmet Hdd Regenerator, kan muligvis reparere harddisken så meget, at 
 >> i kan redde date. Skulle det lykkedes jer at boote på harddisken er den 
 >> stadigvæk rygende ustabil, og bør udskiftes så hurtigt som muligt.
 >> Hdd Regenerator ligger bl.a. på Hirens Boot CD, som gratis kan hentes 
 >> her:
 >>  http://www.hiren.info/pages/bootcd
>>
 >
 > Det kan sagtens være du har ret - der ligger heldigvis ingen data på 
 > disken som skal reddes.
 > Jeg vil prøve om jeg kan finde et diagnoseprogram på Seagates hjemmeside 
 > og prøve med det i morgen.
 > Ellers prøver jeg at give den en chance og formatterer og installerer en 
 > frisk XP - ellers må der jo så bare en ny disk til.
 >
 > mvh
 > >
 > Andreas M. Hansen
 Og husk så, at lave to Partioner ( C og D ), så alle de vigtige dataer, som 
 f.eks. dowload etc. ligger på en anden Partion (D) end  Styresystemet "XP 
 (C)"
 Mvh.Jama
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Henning (21-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  21-02-09 11:02 |  
  |   
            
 >
 >Og husk så, at lave to Partioner ( C og D ), så alle de vigtige dataer, som 
 >f.eks. dowload etc. ligger på en anden Partion (D) end  Styresystemet "XP 
 >(C)"
 
 Og hvad tror du det hjælper, når disken er defekt?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kurt G (12-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kurt G | 
  Dato :  12-03-09 09:40 |  
  |   
            "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:18kvp4h1jgl2r9fko2g73fm48cf2dppbt6@4ax.com...
 >
 >>
 >>Og husk så, at lave to Partioner ( C og D ), så alle de vigtige dataer, 
 >>som
 >>f.eks. dowload etc. ligger på en anden Partion (D) end  Styresystemet "XP
 >>(C)"
 >
 > Og hvad tror du det hjælper, når disken er defekt?
 
 Ville det ikke være en hjælp, hvis det f.eks. 'kun' er systemet, der er 
 smadret på C. Derved kan man da stadig komme til sine data på D.
 
 Mvh Kurt 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (19-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  19-02-09 12:11 |  
  |   
            Tak for alle jeres gode indlæg!
 
 Jeg downloadede SeaTools (det er en Seagate disk).
 Efter boot-up på cd'en, rapportede den at der ikke var SMART errors 
 rappoterede.
 Derefter startede jeg en komplet scanning af hele disken - denne fandt 1 
 dårlig sektor, som den tilbød at reparere - dette fik den lov til.
 Derefter log jeg maskinen prøve at boote op på disken - og den startede så 
 op med at køre scandisk, og opdaterede tabeller og index'er.
 Derefter kunne den så boote, og nu kører maskinen så atter helt normalt.
 
 Jeg er godt klar over at dårlige sektorer  ikke just er et helbredstegn for 
 en disk - men disken sidder i en maskine på et børneværelse hos en 10 årig 
 pige, og der er absolut ikke nogen data på disken, som ikke kan undværes.
 Så jeg vælger at se tiden an, om der kommer flere dårlige sektorer.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Erik Richard Sørense~ (19-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ | 
  Dato :  19-02-09 16:59 |  
  |   
            
Andreas M. Hansen wrote:
 > Jeg downloadede SeaTools (det er en Seagate disk).
 > Efter boot-up på cd'en, rapportede den at der ikke var SMART errors 
 > rappoterede.
 > Derefter startede jeg en komplet scanning af hele disken - denne fandt 1 
 > dårlig sektor, som den tilbød at reparere - dette fik den lov til.
 > Derefter log jeg maskinen prøve at boote op på disken - og den startede 
 > så op med at køre scandisk, og opdaterede tabeller og index'er.
 > Derefter kunne den så boote, og nu kører maskinen så atter helt normalt.
 > 
 > Jeg er godt klar over at dårlige sektorer  ikke just er et helbredstegn 
 > for en disk - men disken sidder i en maskine på et børneværelse hos en 
 > 10 årig pige, og der er absolut ikke nogen data på disken, som ikke kan 
 > undværes.
 > Så jeg vælger at se tiden an, om der kommer flere dårlige sektorer.
 Check evt. det 'ST'/modelnummer (fx. ST3120022A, ST3320620AS, osv), der 
 er på disken og gå ind på Seagates hjemmeside. Dér kan du via 
 ST-nummeret checke, om der stadig er garanti på disken. Er der det, 
 ville jeg nok sende den til ombytning. - Bad sectors er noget bæ...
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing -  www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -  www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Andreas M. Hansen (19-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  19-02-09 20:35 |  
  |  
 
            Check evt. det 'ST'/modelnummer (fx. ST3120022A, ST3320620AS, osv), der
 er på disken og gå ind på Seagates hjemmeside. Dér kan du via
 ST-nummeret checke, om der stadig er garanti på disken. Er der det,
 ville jeg nok sende den til ombytning. - Bad sectors er noget bæ...
 Det vil jeg gøre - jeg mindes bare en gang jeg fik byttet en disk på 
 garantien - da kostede det næsten lige så meget i porto at sende den defekte 
 disk til Holland, som en ny disk koster nu om dage - og porto er vidst 
 blevet dyrere, og diske en hel del billigere   
mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Erik Richard Sørense~ (20-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ | 
  Dato :  20-02-09 02:27 |  
  |   
            
Andreas M. Hansen wrote:
 >> Check evt. det 'ST'/modelnummer (fx. ST3120022A, ST3320620AS, osv), der
 >> er på disken og gå ind på Seagates hjemmeside. Dér kan du via
 >> ST-nummeret checke, om der stadig er garanti på disken. Er der det,
 >> ville jeg nok sende den til ombytning. - Bad sectors er noget bæ...
 > 
 > Det vil jeg gøre - jeg mindes bare en gang jeg fik byttet en disk på 
 > garantien - da kostede det næsten lige så meget i porto at sende den 
 > defekte disk til Holland, som en ny disk koster nu om dage - og porto er 
 > vidst blevet dyrere, og diske en hel del billigere   
Ja, det er blevet dyrere at sende til udlandet - meget dyrere endda. 
 Nogle Seagate forhandlere tager også mod diske til ombytning, selvom 
 disken ikke er købt dér, og de bliver så videresendt ved lejlighed. - 
 Det tager så bare et par uger ekstra... - Sidste gang - og hidtil eneste 
 gang, jeg har haft en defekt på en Seagate disk, - valgte jeg da også at 
 sælge den som defekt, - BIOS chippen fejlede intet, - og så lod jeg det 
 være op til køber, om han ville have bøvlet med en ombytning...
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing -  www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -  www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Lars (20-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars | 
  Dato :  20-02-09 10:20 |  
  |  
 
            On Thu, 19 Feb 2009 20:34:52 +0100, "Andreas M. Hansen"
 <nokke99@hotmail.com> wrote:
 >Det vil jeg gøre - jeg mindes bare en gang jeg fik byttet en disk på 
 >garantien - da kostede det næsten lige så meget i porto at sende den defekte 
 >disk til Holland, som en ny disk koster nu om dage - og porto er vidst 
 >blevet dyrere, og diske en hel del billigere   
Jeg har for en måned siden sendt en 250 GB til Seagate i Holland,
 det kostede 82 kr sendt som Maxi Brev med Post Danmark. Seagate
 var så venlige at returnere en 400 GB til mig, så måske kan det
 også betale sig for dig.
 -- 
 Lars,
 < http://www.gaarde.org/acronyms/>
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Larsen (20-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Larsen | 
  Dato :  20-02-09 22:25 |  
  |   
            Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 
 > Tak for alle jeres gode indlæg!
 
 > Jeg downloadede SeaTools (det er en Seagate disk).
 > Efter boot-up på cd'en, rapportede den at der ikke var SMART errors
 > rappoterede.
 > Derefter startede jeg en komplet scanning af hele disken - denne
 > fandt 1 dårlig sektor, som den tilbød at reparere - dette fik den lov
 > til. Derefter log jeg maskinen prøve at boote op på disken - og den
 > startede så op med at køre scandisk, og opdaterede tabeller og
 > index'er. Derefter kunne den så boote, og nu kører maskinen så atter helt
 > normalt.
 
 > Jeg er godt klar over at dårlige sektorer  ikke just er et
 > helbredstegn for en disk - men disken sidder i en maskine på et
 > børneværelse hos en 10 årig pige, og der er absolut ikke nogen data
 > på disken, som ikke kan undværes. Så jeg vælger at se tiden an, om
 > der kommer flere dårlige sektorer.
 
 Det skal du gøre med god samvittighed, i det mindste i denne sammenhæng. I 
 en anden sammenhæng har jeg netop her i eftermiddag sagt til ejeren af en 
 ældre bærbar at han skulle overveje udskiftning af disk og retning af fejlen 
 (for lidt ram i mskinen ku' godt være årsagen til at harddisken viser 
 slid-symptomer) efter at XP insisterede på en full surface scan, hvilket det 
 kun gør når der er mindst een hard error.
 
 Første gang _kan_ godt være et tilfældigt headcrash ... men den dag seatools 
 siger "back up and replace" slukker man ikke maskinen før er er lavet 
 backup, for så kan det være tvivlsomt om disken laver et til spin-up.
 
 > Andreas M. Hansen
 
   Med venlig hilsen
 
   Peter Larsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim (19-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  19-02-09 14:19 |  
  |   
            "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev
 > Er der nogen her som har en ide om hvaf der er sket, og hvad man evt. kan 
 > gøre (bortset fra at formattere) ?
 
 Prøv evt dette:
 Genstart i Fejlsikret Tilstand.
 Klik, Start - KontrolPanel - System - Avanceret -
 Start og Genoprettelse - fjern flueben i "Genstart automatist"
 under Systemstart.
 
 Genstart og se hvad den gør
 
 Mvh Kim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (19-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  19-02-09 15:41 |  
  |   
            > Prøv evt dette:
 > Genstart i Fejlsikret Tilstand.
 > Klik, Start - KontrolPanel - System - Avanceret -
 > Start og Genoprettelse - fjern flueben i "Genstart automatist"
 > under Systemstart.
 >
 > Genstart og se hvad den gør
 >
 
 Dette var jo ikke muligt, idet den jo ikke kunne boote - hverken i normal 
 eller fejlsikret tilstand.
 Men jeg har nu fået den fixet ved at reparere diskfejlen.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |