allan.pe@jubii.dk skrev:
> Jeg har købt en vare over nettet, som jeg skal returnere inden for de
> 14-dages fortrydelsesret.
> På netbutikkens hjemmeside står der, at ved fortrydelseskøb skal varen
> returneres i originalemballagen, som ikke må være beskadiget.
Det kan de normalt ikke kræve. Loven siger "i væsentligt samme
stand" - ikke "i præcis samme stand". Forsvarlig indpakning
opfylder det krav.
> Da jeg hentede pakken på posthuset, så havde postvæsenet skrevet min
> adresse direkte på emballagen med en sort spritpen, så de nemmere
> kunne holde styr på pakkerne. Desuden sad der en masse
> fragtklistermærker fra, da jeg købte varen.
Det kan ikke komme som nogen overraskelse for firmaet at
postvæsenet klistrer mærker på pakker og evt. skriver på dem. Når
de har valgt at sende varen i sin egen indpakning, har de også
valgt at den vil blive overklistret. De kunne have puttet den i
en anden kasse eller slået papir om.
> Kan netbutikken med henvisning til postvæsenets skriverier på
> originalemballagen tillade sig, at afvise refunderingen eller nedsætte
> beløbet svarende til det væridtab, som de menere skriveriet har
> medført?
Nej. Det er deres egen fejl.
> Netbutikken mener, at de har sværere ved at sælge varen igen, når der
> står skrevet noget på originalemballagen.
Så må de sende varen på en anden måde.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/