Chili con carne
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-09 20:09

Opskrifter er der mange af. Her er min:

- Oksespidsbryst skæres meget småt, og brunes i smør/olivenolie
- Massevis af løg og hvidløg (gerne hele, friske) skæres småt og klares i
smør/olivenolie
- Kød og løg smides i en stor gryde, hvorefter store mængder af flåede,
hakkede tomater tilsættes
- Koncentreret tomatpure tilsættes
- Ukogte, men udblødte bønner smides i
- En plade god chokolade (min. 70%) smides i
- En passende mængde stout hældes i (den fra Aldi/Vestfyn er ganske god til
formålet), og resten drikkes af kokken
- Finthakket chili tilsættes (jeg bruger habanero, men mindre kan gøre det)
- Sukkermajs tilsættes
- Tilsmages med salt, ribsgele, frisk limesaft og massevis af spidskommen
- Simrer i timevis indtil bønnerne er møre

Serveres med godt brød og massevis af øl, og er allerbedst dagene efter
tilberedningsdagen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 08-02-09 21:10

> - Massevis af løg og hvidløg (gerne hele, friske) skæres småt og klares i
> smør/olivenolie

> - Sukkermajs tilsættes

Enig ! Lige bortset for ovenfor, hvor jeg også svitser chili
med.....udelader majsen, og bruger brun farin istedetfor ribsgele.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-09 21:36

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig ! Lige bortset for ovenfor, hvor jeg også svitser chili
> med.....udelader majsen, og bruger brun farin istedetfor ribsgele.

Jeg laver det også nu og da uden majs. Jeg har netop lavet en omgang uden
ribsgele (jeg var løbet tør for dette uundværlige sødemiddel), og måtte
bruge akaciehonning i stedet for. Det fungerede, men nåede nu ikke helt op
på ribsgele-højde, der imo er genialt i køkkenet. Gastrik go home!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 08-02-09 21:23

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

> Opskrifter er der mange af. Her er min:

Den ser sku rigtig god ud den opskrift , tak for den.

Især chokoladen og stout glæder jeg mig til at smage i Chilien , det her jeg
ikke set før ud over naturligvis Chokoladen i Mole poblano Mexico's
nationalret.

Jeg lurede også lidt over Ribsgelen , men det skal helt klart prøves .

Og naturligvis skal der masser af Spidskommen i Chili , smagen er helt
fantastisk hvis man "myrder" dem selv i en morter

Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-09 21:41

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:498f3f12$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Jeg lurede også lidt over Ribsgelen , men det skal helt klart prøves .

Ribsgele er én af de få råvarer, der altid skal være til rådighed i mit
køkken. Det er et genialt sødemiddel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 17:05

Jens Bruun wrote:
> Opskrifter er der mange af. Her er min:
>
> -> - En plade god chokolade (min. 70%) smides i
> -

Mener du virkelig "en hel plade"??? Og i så fald, hvor stor en plade?
Der er væsentlig forskel på 50g og 200g.
Har aldrig hørt nogle bruge de mengder før, allerhøjest et par tern af den
mørke chokolade....

Louise

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-02-09 21:13

"Louise" <louisePUNKTUMkrarupSNABELAprivatPUNKTUMdk> skrev i en
meddelelse news:49905433$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> Mener du virkelig "en hel plade"??? Og i så fald, hvor stor en plade?
> Der er væsentlig forskel på 50g og 200g.
> Har aldrig hørt nogle bruge de mengder før, allerhøjest et par tern
> af den mørke chokolade....

Hehe. Ja, jeg smider en hel plade i (100g). Nu laver jeg også en stor
skudefuld, og jeg kan godt lide smagen af god, mørk og ikke alt for sød
chokolade i min chili con carne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 21:20

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Hehe. Ja, jeg smider en hel plade i (100g). Nu laver jeg også en stor
> skudefuld, og jeg kan godt lide smagen af god, mørk og ikke alt for sød

Jens, har du ikke nogle mængdeangivelser til retten (bare sådan ca.)?

Egner retten sig til frysning med bønner?

P.f.h.t.!

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-02-09 22:06

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jens, har du ikke nogle mængdeangivelser til retten (bare sådan ca.)?

Joda. Sådan nogenlunde:

- Ca. 6-800 gram kød (jeg afpudser spidsbrystet for det værste fedt)
- Ca. 3-4 store løg
- To hele, friske hvidløg (med top og hele molevitten)
- Et helt enkeltfedshvidløg (presset)
- En pose røde kidneybønner (500 gram), der vejer mindst det tredobbelte
efter en nats udblødning
- Et par dåser flåede, hakkede tomater
- En lille dåse koncentreret tomatpure
- En stor dåse sukkermajs
- En plade mørk chokolade (100 g)
- Saften fra to friske limes (jeg har med succes benyttet Balsamico i stedet
for limesaft)
- Et par store, finthakkede habaneros eller anden passende chili efter smag
og behag
- Et par store skefulde ribsgele
- Stout i passende mængde (plejer at være ca. 3/4 alm. flaske)
- Salt
- Spidskommen (meget)

Kan man ikke få hele, friske hvidløg, kan disse selvfølgelig udskiftes med
en passende mængde "almindelig" hvidløg. Har man ikke tålmodighed til mange
timers simren, skal bønnerne koges først.

Det er ikke for at være blasert eller noget, men jeg laver stor set altid
min mad pr. gefühl. Derfor hænger jeg mig ikke så meget i mængder, men
smager/dufter/rører/iagttager mig frem. Ovenstående mængdeangivelser svarer
dog meget nøje til min sidste omgang chili con carne.

Ovenstående kan forresten være i en 5-liters gryde.

> Egner retten sig til frysning med bønner?

Aner det simpelthen ikke, men det vil jeg tro. Den holder sig fint på køl,
og bliver kun bedre for hver opvarming

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 10-02-09 05:54

Jens Bruun wrote:

> [...]
>
> Ovenstående kan forresten være i en 5-liters gryde.

> Aner det simpelthen ikke, men det vil jeg tro. Den holder sig fint på køl,

Super - tak skal du have! Satte bønnerne til udblødning i går aftes, så
hos os lyder menuen på Chili Con Carne det næste par dage :) Så må vi se
om der bliver noget til fryseren også!

Fra : ASKF

Dato : 16-02-09 06:09

Jens Bruun ytrede sig i <v5idnZuTEYY9Bw3UnZ2dnUVZ8q2dnZ2d@giganews.com>
med dette:

> [...]
>en passende mængde "almindelig" hvidløg. Har man ikke tålmodighed til mange
>timers simren, skal bønnerne koges først.

Jeg plejer nu at forkoge bønnerne i 30-45 minutter for at sikre at
giftstoffet er trukket helt ud, men man skal så passe på med at tilsætte
dem for tidligt, da de godt kan blive melede hvis retten koger for
længe, men hvis man rammer det rette simre punkt sker det naturligvis
ikke.

Af stout foretrækker jeg Limfjords Porter, da den har en pragtfuld røget
smag.

Et par andre variationer inkluderer røget bacon og grøn peber. Bruges
der grøn peber skal de først i 10-15 minutter før servering, så der
stadig er lidt bid i dem.

Jeg bruger også gerne frisk basilikum og/eller oregano, men kan sagtens
undvære.

Hvis man får gæster som ikke er vild med for stærk mad kan man snitte
chillien i lange strimler og binde en snor om. Det gør det let at fiske
dem op når retten har fået smagen af dem og den styrke man ønsker (en af
mine venner har problemer med mavesår og tåler derfor ikke stærke
chilliretter, men elsker dem stadig så jeg fandt på denne teknik).

Klager folk over at den er for stærk, kan man servere creme fraice til,
og husk lige at det er mælkefedtet som neutraliserer styrken, så derfor
nytter det ikke at bruge creme fine eller andre fedtfattige produkter.

> [...]
>smager/dufter/rører/iagttager mig frem. Ovenstående mængdeangivelser svarer
>dog meget nøje til min sidste omgang chili con carne.

Er der andre måder at lave en gryderet på?

Jeg har hørt det med chokoladen før, både her i gruppen og af et par
venner, men har ikke prøvet det selv endnu. Er der et bestemt mærke du
vil anbefale?

Jeg har overvejet at købe Block chokolade, da den jo netop udmærker sig
ved et meget lavt sukkerindhold og er lavet direkte til madlavning
fremfor spisning i ren form.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : sjp

Dato : 16-02-09 16:39

> [...]
>
> Ovenstående kan forresten være i en 5-liters gryde.

> Aner det simpelthen ikke, men det vil jeg tro. Den holder sig fint på køl,

Din opskrift skal prøves SNART.
Men jeg syntes at kødmængden virker forholdsvis lille i forhold til resten
af fyldet?
Kødet skal vel skæres meget meget fint.
Det eneste jeg forandrer, er majsene. Jeg har langt bedre erfaring med
frosne "ekstra søde majs" (frigodan, superbest), end med dåsemajs i
gryderetter.
En inspirerende opskrift !

Mvh. Stig