måle kolostrolol
Fra : Per H

Dato : 09-02-09 12:09

Skal man have målet sit kolostrolol tal, fastene?
hvor højt må det være på en mand på 51 år?

per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-09 12:21

Per H skrev:
> Skal man have målet sit kolostrolol tal, fastene?

Det er der lidt uenighed om. Man har traditionelt målt det
fastende, men undersøgelser har vist, at det normalt ikke er
nødvendigt. Men de fleste steder måler man det vist stadig
fastende.

> hvor højt må det være på en mand på 51 år?

Det afhænger af, om man har andre sygdomme, som fx diabetes.

Bemærk, at der er forskellige kolesterol-tal. Du kan læse
lidt om kolesteroltallene her:
http://www.helse.dk/Default.aspx?ID=44&PID=25&NewsID=5737

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-02-09 09:19

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Skal man have målet sit kolostrolol tal, fastene?
> hvor højt må det være på en mand på 51 år?

Det skal måles fastene - ellers bliver man sendt hjem igen.
Under 5 - hvoraf HDL-værdien skal være på ca. 2.

Per A. Hansen

Fra : Per H

Dato : 14-02-09 10:16

On Sat, 14 Feb 2009 09:19:02 +0100, "Per A. Hansen"
<xperhansen@energimail.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Det skal måles fastene - ellers bliver man sendt hjem igen.
>Under 5 - hvoraf HDL-værdien skal være på ca. 2.

Nå, ja jeg spurgte selv efter jeg havede fået tallet lidt over 8.

og der sagde hun at vi prøver igen om 3 mdr. fastende.

per

Fra : Jesper Beyer

Dato : 14-02-09 22:27

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nå, ja jeg spurgte selv efter jeg havede fået tallet lidt over 8.
>
> og der sagde hun at vi prøver igen om 3 mdr. fastende.

8 er sgu´ alt for højt. Var det eneste du fik at vide ( lægen formoder jeg )
var at komme igen om 3 mdr. fastende ?

Tror ikke de kolesteroltal falder særligt meget pgra det "fasteri". Fik
taget mit med 3 mdrs mellemrum. Først ikke-fastende 6.0 og dér
efter fastende 5.8.

jeg er selv 51 år.

Fra : Per H

Dato : 15-02-09 00:25

On Sat, 14 Feb 2009 22:26:49 +0100, "Jesper Beyer" <jb@ofir.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

>8 er sgu´ alt for højt. Var det eneste du fik at vide ( lægen formoder jeg )
>var at komme igen om 3 mdr. fastende ?

nej, jeg måtte heller ikke spise spegepølse, og smør, b.la. har
allerede glemt hvad mere jeg skulle undgå.

Jeg troede faktisk man fik en folder, hvor der stod mere udførligt
hvad jeg skulle passe på.

Det var mig selv der opfordrede til at kontrolere mit kolostrolol i
forbindelse med med anden blodprøver, så det var da meget heldigt. jeg
selv tænkte på det. Troede faktisk at det ville være meget normalt,
når de aldrig havede taget det tidligere

Jeg undrer mig også lidt over at jeg ikke fik piller mod det høje tal

per

Fra : preben kaas

Dato : 15-02-09 18:09

On Sun, 15 Feb 2009 00:25:26 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>Jeg undrer mig også lidt over at jeg ikke fik piller mod det høje tal

Piller er ikke noget man bare skal tage mod forhøjet kolesterol, da
mulige bivirkninger er mange og alvorlige.

En ændring af kost og motionsvaner er det optimale.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx

Fra : preben kaas

Dato : 14-02-09 11:23

<xperhansen@energimail.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Det skal måles fastene - ellers bliver man sendt hjem igen.

Vrøvl, man behøver ikke mere at være fastende for at få målt sit
kolesteroltal.
Jeg har de sidste par år fået målt mit uden faste og har stadig fine
tal.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx