StofaNet
Fra : Kim Spur

Dato : 28-07-01 09:34

Vi har fået tilbud om StofaNet Flexrate på vores adresse.
Det er jo nogen fine brochurer og sager...
MEN der står intet om hvilken hastighed man får:
Op til 10* ISDN-hastighed, er det eneste der står.
Det svarer lidt til, at købe et bilmærke, hvor nogen modeller
KAN køre 100km pr. liter, men du får ikke at vide hvad DIN
model kan køre på literen...
Det ville være rart at vide, hvilken hastighed man kan FORVENTE, ik' ?
Er der nogen som har erfaring med Stofanet ?

Mvh, Kim Spur

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-01 09:50

Kim Spur skrev:

>Er der nogen som har erfaring med Stofanet ?

Ja. Køb det, køb det!

Du får en downloadhastighed der i hvert fald svarer til 1Mbit, og
somme tider kører bedre. Upload er spærret til 256 kbit, men det
generer ikke ved normal brug. Kun de der vil sætte en server op,
bliver generet af denne grænse.

--
Bertel

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-07-01 14:15

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> somme tider kører bedre. Upload er spærret til 256 kbit, men det
> generer ikke ved normal brug. Kun de der vil sætte en server op,

Det kommer an på hvilken by man bor i. I Aalborg er hastigheden ganske
rigtigt 1024/256 under normale omstændigheder, i andre byer kan hastigheden
være lavere (eller højere?).

Lars.

Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 28-07-01 10:14

Grunden til at de ikke skriver hvad hastigheden er på, skyldes at det er
svært at garantere en mindstehastighed, idet Internet via KabelTV er
opbygget således, at man deler båndbredde med ca. 1000 personer der sidder
på samme "ø". Jo mere folk downloader, des mindre hastighed.
Så det er med at bo ved et plejehjem eller noget i den retning

Fra : Godzilla

Dato : 28-07-01 12:05

Jeg kan nemt downloade med 150K, så jeg er meget tilfreds.

Mvh Ulrich

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 12:31

>Er der nogen som har erfaring med Stofanet ?
Undertegnede har handlet med Stofa i ca. 2 1/2 år. Og en ting
kendetegner Stofa. De lover IKKE noget som helst, som du selv har
opdaget.

Grænsen på 4giga lyder af meget men selv til "normalt" brug er det
reelt ikke ret meget. Og du skal vide: Når grænsen på de 4 Giga er
nået så lukkes der for adgangen og den åbnes først den 1ste i den
næste måned, med mindre du køber dig til flere megabyte a 10 øre pr
stk. Du behøver ikke at læse ret mange newsgruper eller modtage emails
for at grænsen opnås. Foretrækker du at downloade musik så løber
megabytene hurtigt op.

Jeg er så heldig at bo i et område hvor der tilbydes adsl med fri
trafik.

//Max Nordlys

Fra : Erwin Lansing

Dato : 28-07-01 13:11

Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

> [...]
> stk. Du behøver ikke at læse ret mange newsgruper eller modtage emails
> for at grænsen opnås. Foretrækker du at downloade musik så løber

Mine mails fylder i gennemsnit mellem 0.5 til 2.0Kb, det samme gælder
news. Jeg har lidt svært med at se hvordan man opnår 4 Gb på een måned
ved normal forbrug (dvs. man holder sig fra alt.binaries.sex.hest.*)

Man når ikke 4 Gb om måneden med *normal forbrug* af www, mail og news

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 13:37

>Man når ikke 4 Gb om måneden med *normal forbrug* af www, mail og news

Måske, men du har vel næppe fået en bredbåndsforbindelse alene med det
formål du nævner. Det kan gøres billigere på en enkelt IDSN kanal.

Ideen med bredbånd er vel at benytte nogle af de muligheder der
tilbydes. Herunder film, musik tv osv. Det er mit indtryk at en stor
del let kommer op på eller overskrider 4Gb grænsen.

Forudsat Stofas tal er korrekte. 95% af kunderne er under 4Gb grænsen,
så kender jeg kun nogen der tilhører de 5% som overskrider 4Gb
grænsen. De vil gerne have adsl men desværre er centralen de tilhører
ikke udbygget af den/de leverandører de foretrækker at handle med.

//Max Nordlys

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 11:11

Hejsa

"Erwin Lansing" <harvester@fnidder.dk> wrote in message
> Man når ikke 4 Gb om måneden med *normal forbrug* af www, mail og news

Jeg har også et normalt forbrug, jeg hører nogle få net-radioer, og de kører
128 kbps, svarende til ca. 1 MByte/min -> 60 MByte/timen = 1.4 GByte/døgn..

Prøv at regne ud hvor meget radio du skal høre, for at bruge 4 GByte.

Mvh Hauge

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 11:38

Hauge, der er ikke en enste af stofabrugerne der vil indrømme at de
som følge af 4Gb grænsen er afskåret fra muligheder. Jeg synes dit
eksempel er rigtigt godt. Det illustrerer at det vil koste ca. Kr.
140,- pr døgn at følge dit eksempel.

//Max Nordlys

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-01 11:43

Max Nordlys <max@nordlys.> skrev i

> Det illustrerer at det vil koste ca. Kr.
> 140,- pr døgn at følge dit eksempel.

Hører du radio 24h/d?

I Hauges eksempel vil du kunne høre ca. 60 timers radio pr. måned dvs.
2 timer dagligt, under antagelse af at forbruget til surf, mail, news
mv. ca. er 0,5GB/m.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 12:10

Hejsa

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
> Hører du radio 24h/d?

Jeg gør ikke.

> I Hauges eksempel vil du kunne høre ca. 60 timers radio pr. måned dvs.
> 2 timer dagligt, under antagelse af at forbruget til surf, mail, news
> mv. ca. er 0,5GB/m.

Er 2 timer meget? Hvis jeg surfer eller programmerer på min computer, så
hører jeg normalt musik, og er det streaming løber det meget tit over to
timer i døgnet. Så det er der intet unormalt i.

Mvh Hauge

Fra : Stefan Holm

Dato : 29-07-01 11:44

> [...]

> som følge af 4Gb grænsen er afskåret fra muligheder. Jeg synes dit
> eksempel er rigtigt godt. Det illustrerer at det vil koste ca. Kr.

Under forudsætning af, at man hører radio 24 timer i døgnet. Alle her
i tråden har gjort opmærksom på, at 4GB er rigeligt med et _normalt_
forbrug. At høre internetradio mere end 2 timer om dagen, er næppe
videre udbredt.

--
Mount Everest. Forbidding, aloof, terrifying.
The mountain with the biggest tits in the world.

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 12:12

Hejsa

"Stefan Holm" <stefan@aub.dk> wrote in message news:u3d7ggglq.fsf@aub.dk...
> ..... At høre internetradio mere end 2 timer om dagen, er næppe
> videre udbredt.

Hvis man ikke har anden form for radio? Jeg har ikke nogen anden form for
radio, end den jeg modtager på nettet, og selvfølgelig clockradioen.
Se mit andet svar i tråden.

Mvh Hauge

Fra : * Xray

Dato : 29-07-01 12:42

Hauge <hauge@CUThrcnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9k1242.1q0.1@CUThrcnet.dk...

> Jeg har ikke nogen anden form for
> radio, end den jeg modtager på nettet, og selvfølgelig clockradioen.

Så køb en og spar nogle gigabyte

*Xray

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-07-01 12:51

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> writes:

> Hejsa

> Hvis man ikke har anden form for radio? Jeg har ikke nogen anden form for
> radio, end den jeg modtager på nettet, og selvfølgelig clockradioen.
> Se mit andet svar i tråden.

og du synes at ikke at have en radio og derfor høre netradio er "normalt
forbrug"?

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 13:02

Hejsa

> og du synes at ikke at have en radio og derfor høre netradio er "normalt
> forbrug"?

Jeg siger bare, at to timer om dagen _ikke_ er unormalt. Og her i området
hvor jeg selv bor (Århus) er der ikke een eneste air-radio der er til at
holde ud at høre på, så må man jo "nøjes" med netradio.
EOD
Mvh Hauge

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-07-01 13:32

In <9k152k.1q0.1@CUThrcnet.dk> "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> writes:

> [...]

>hvor jeg selv bor (Århus) er der ikke een eneste air-radio der er til at
>holde ud at høre på, så må man jo "nøjes" med netradio.

Du faar da en masse radio-kanaler fra Stofa ca. 25 stk. Der er mange
forskellige genre.

Hvilken netradio lytter du til ?

/Martin

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 12:57

Hauge - jeg giver op. Stofabrugerne vil ikke se ud over deres egen
næsetip og indrømme de er ligeså bundet som hvis de havde
minutafregning.

Autoconnetorene til Stofa er udviklet så de kan læse "online" uden at
der generes minutter.

//Max Nordlys

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-01 13:12

> Hauge - jeg giver op. Stofabrugerne vil ikke se ud over deres egen
> næsetip og indrømme de er ligeså bundet som hvis de havde
> minutafregning.

Jeg er ikke Stofabruger. Jeg har en ret hurtig forbindelse som jeg mere
eller mindre kan bruge som jeg vil inden for rimelighedens grænser på
trods af dette er jeg sjældent over 1GB/måned i download+upload.

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-07-01 13:26

> [...]

> minutafregning.
>
> Autoconnetorene til Stofa er udviklet så de kan læse "online" uden at

læs gerne: http://usenet.dk/netikette/quote.html

Vi er allesammen enige i at stofanet har visse begrænsninger, jeg siger
bare at hr. og fru Danmark sagtens kan leve med de begrænsninger, og til
dem er stofanet et fantastisk tilbud. Hvis man ikke kan, er der nok
alternativer.

Så længe man ikke downloader mp3/film/pr0n/streaming m.v.
så kan man sagtens blive indenfor de 4 Gb og er stofa et godt bud
(som så må være svaret på det originale indlæg)

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk

Fra : Jens

Dato : 02-08-01 22:15

"Stefan Holm" <stefan@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i tråden har gjort opmærksom på, at 4GB er rigeligt med et _normalt_
> forbrug. At høre internetradio mere end 2 timer om dagen, er næppe

Hvad er så videre udbredt ? Én af ideerne med hurtige Internet forbindelser
må da netop være at man f.eks. kan høre radio i fornuftig kvalitet, se
filmklip osv.
Jeg bruger f.eks. også min ADSL 256/256 Kbit/s til at forbinde mig til
arbejdet. Skulle jeg begrænses af 4 Gb om måneden, så skulle jeg vælge
forbindelsen til arbejdet fra. Alene der ryger der 4 Gb om måneden.
Jeg kan ikke forstå (kald mig bare alt muligt tosset hvis du ikke er enig!)
hvad fedt der er ved almindelig surfning på en hurtig forbindelse. Så meget
hurtigere synes jeg altså ikke det går, når man også skal nå at læse hvad
der står på siderne.
Efter jeg har fået ADSL (m/fri trafik) har mit Internet forbrugsmønster
ændret sig totalt. Nu behøver jeg ikke tænke på hvor længe eller hvor meget
forbindelsen benyttes. Det har givet mig en frihed jeg i dag ikke vil
undvære.
Min personlige mening er derfor at Stofanet er noget skod ! (Jeg accepterer
selvfølgelig hvis du har en anden mening!)

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 14:23

Max Nordlys skrev:

>Hauge, der er ikke en enste af stofabrugerne der vil indrømme at de
>som følge af 4Gb grænsen er afskåret fra muligheder.

Du er fuld af vrøvl.

Jeg er ikke via Stofanet afskåret fra noget som helst som jeg
kunne tænke mig.

Jeg er klar over at der er ting der ikke lader sig gøre via
Stofanet, eller som vil være urimeligt dyre.

>Jeg synes dit eksempel er rigtigt godt.

Jeg synes at det er elendigt. Jeg kan høre 3 radiokanaler
samtidig 24 timer i døgnet uden at hente så meget som en byte.

Men nu gider jeg ikke det her pjat mere.

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 14:50

>Men nu gider jeg ikke det her pjat mere.
>
>--

Det forstår jeg så udemærket Bertel. Du kom jo med nogel påstande hvor
du omgik sandheden lidt letsindigt-

//Max Nordlys

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 14:59

Max Nordlys skrev:

>Det forstår jeg så udemærket Bertel. Du kom jo med nogel påstande hvor
>du omgik sandheden lidt letsindigt-

Det passer ikke. Hvor mener du jeg har gjort det?

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 15:12

Bertel, jo det passer.

1. du oplyste at du ver blevet lovet 1Mb/256Kbi af Stofa
2. du oplyste at jeg man kunne downlaode billigere med Stofa en det
jeg betaler for adsl

//Max Nordlys

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-07-01 15:35

> [...]

> 1. du oplyste at du ver blevet lovet 1Mb/256Kbi af Stofa
> 2. du oplyste at jeg man kunne downlaode billigere med Stofa en det

Hvader de liiiige du svarer på?
Hvis du vil vi tager dig seriøst, så læs: http://usenet.dk/netikette/quote.html

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk
abe (a) fnidder.dk

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 15:37

>Hvader de liiiige du svarer på?

En lille duel med Bertel

//Max Nordlys

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 16:11

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

>2. du oplyste at jeg man kunne downlaode billigere med Stofa en det
> jeg betaler for adsl

Og den har jeg penslet ud for dig, så det simpelthen ikke kan passe,
at du stadig ikke fatter det. Men nu prøver jeg igen:

Bertel og jeg har aldrig hævdet, at man kan downloade
_ubegrænset_mere_ end 4GB/måned billigere med Stofa end med ADSL.

Vi har hævdet, at man kan downloade _mere_ end 4GB/måned billigere med
Stofa end med ADSL.

Og det kan man. Fortæl mig, hvordan du med en ADSL-forbindelse vil
downloade 5GB/måned billigere med ADSL end med Stofa.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 16:28

>Og det kan man. Fortæl mig, hvordan du med en ADSL-forbindelse vil
>downloade 5GB/måned billigere med ADSL end med Stofa.

Ved at handle med Dansk KabelTV de taget kun Kr. 135, - pr måned. Ok
det gælder måke ikke når det er over KableTV

//Max Nordlys

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 17:02

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

>Ved at handle med Dansk KabelTV

Og hvilke ADSL-forbindelser er det nu lige, Dansk Kabel-TV tilbyder?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 29-07-01 20:26

Sun, 29 Jul 2001 18:02:01 +0200, skrev Allan Olesen, på 10 linier, i
<3b643374$0$3228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

>Og hvilke ADSL-forbindelser er det nu lige, Dansk Kabel-TV tilbyder?
Siden hvornår er stofa begyndt med ADSL?
Det er da ikke det jeg har set med deres Com21 modem.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 21:35

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

>Siden hvornår er stofa begyndt med ADSL?

Hvad har det med sagen at gøre?

Jeg tror, du har tabt tråden.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 29-07-01 20:25

Sun, 29 Jul 2001 17:11:17 +0200, skrev Allan Olesen, på 21 linier, i
<3b642790$0$5998$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

Åhh usb ADSL fra Tiscali måske
Eller måske OnCabel

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 21:38

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

>Åhh usb ADSL fra Tiscali måske

Ja, ok. Den klarer det lige til øllet. Men så kan vi jo bare ændre
tallet til 4,5 GB. Det er stadig mere end 4GB.

>Eller måske OnCabel

Hvem skal jeg ringe til, hvis jeg vil have ADSL hos OnCabLE?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 30-07-01 06:28

Sun, 29 Jul 2001 22:38:17 +0200, skrev Allan Olesen, på 15 linier, i
<3b647431$0$234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

>Ja, ok. Den klarer det lige til øllet. Men så kan vi jo bare ændre
>tallet til 4,5 GB. Det er stadig mere end 4GB.

>Hvem skal jeg ringe til, hvis jeg vil have ADSL hos OnCabLE?
Hvem skal jeg ringe til hvis jeg vil have Stofa ADSL
Men stadigt er en Kabel løsning fra OnCabel billigere end stofa ved de
4,5GB.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-07-01 17:11

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

>Men stadigt er en Kabel løsning fra OnCabel billigere end stofa ved de
>4,5GB.

Og?

Det her handler om, hvorvidt Bertels påstand var usand.
Bertel sammenlignede Stofa med ADSL og ikke andet.

Samme gælder for Hr. Nordlys' indlæg. Jeg gider ikke svare det samme
til jer begge.

Fra : Max Nordlys

Dato : 30-07-01 07:23

>Ja, ok. Den klarer det lige til øllet. Men så kan vi jo bare ændre
>tallet til 4,5 GB. Det er stadig mere end 4GB.

Hvorfor ikke gå den modsatte vej.
Online 24/7 og ubegrænset download

Dansk KabelTV Kr. 135,-
ADSL selskaberne ca. Kr. 350,-
Stofa Kr. 4.500,-

//Max Nordlys

Fra : Erwin Lansing

Dato : 30-07-01 09:18

> Hvorfor ikke gå den modsatte vej.
> Online 24/7 og ubegrænset download
>
> Dansk KabelTV Kr. 135,-
> ADSL selskaberne ca. Kr. 350,-
> Stofa Kr. 4.500,-

Jeg siger det lige een gang til for Prins Knud: Stofa retter sig
mod en anden målgruppe. Fat det dog!

Fra : Karsten Andersen

Dato : 30-07-01 19:58

30 Jul 2001 10:18:09 +0200, skrev Erwin Lansing, på 18 linier, i
<86ae1mx22m.fsf@koala.droso.net>, :

>Jeg siger det lige een gang til for Prins Knud: Stofa retter sig
>mod en anden målgruppe. Fat det dog!
Ja Stofa har en målgruppe der har Stofa kabeltv.
OnCabel har en målgruppe der har OnCabel kabeltv.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 17:45

Max Nordlys skrev:

>1. du oplyste at du ver blevet lovet 1Mb/256Kbi af Stofa

Du har ret i at det ikke var præcist rigtigt. Jeg havde fået at
vide af mine kammerater at hastigheden svarer til mellem 1 og 2,5
Mbit, lidt afhængig af hvad man installerer af tweakprogrammer.
Stofanet selv lover kun 640 kbit.

>2. du oplyste at jeg man kunne downlaode billigere med Stofa en det
> jeg betaler for adsl

Du formulerer det så løst at det både kan være rigtigt og
forkert. Hvilket af mine indlæg sigter du til?

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-07-01 07:53

In <j6f8mtkihs4id6kderbhdl7n5t6bpmoask@sunsite.dk> Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> writes:

> [...]
>vide af mine kammerater at hastigheden svarer til mellem 1 og 2,5
>Mbit, lidt afhængig af hvad man installerer af tweakprogrammer.

Nemlig, og hvis man har mindre end 1Mbit/sec kan man ringe til Stofa,
saa kommer en teknikker ud og retter lidt paa signal-styrken.

/Martin

Fra : Simon Skals

Dato : 30-07-01 09:24

It seems Martin Moller Pedersen wrote:
>Nemlig, og hvis man har mindre end 1Mbit/sec kan man ringe til Stofa,
>saa kommer en teknikker ud og retter lidt paa signal-styrken.

Også hvis man downloader med 1 Mbps om natten, men noget mindre i
de travle timer?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-07-01 10:39

In <slrn9ma6cu.2mk.spam@www.gid.dk> Simon Skals <spam@gid.dk> writes:

>Også hvis man downloader med 1 Mbps om natten, men noget mindre i
>de travle timer?

hvis det skyldes din forbindelse til Stofas net og ikke Stofa's forbindelse
til dit download site.

/Martin

Fra : Simon Skals

Dato : 30-07-01 10:49

>hvis det skyldes din forbindelse til Stofas net og ikke Stofa's forbindelse
>til dit download site.

Hvad med det led, der ligger midt i mellem? Stofa/Telias eget
backbone.

Hvis jeg ikke husker helt galt, så har der i nærværende grupper
været indlæg fra folk, som gav indtryk af, at belastningsgraden i
Stofas net varierer meget fra landsdel til landsdel.

I den slags tilfælde hjælper det ikke alverden, at der kommer en
tekniker ud og skruer på dit kabel-modem.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-07-01 15:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes at det er elendigt. Jeg kan høre 3 radiokanaler
> samtidig 24 timer i døgnet uden at hente så meget som en byte.

Ja, og jeg kan nyde udsigte sålænge det er lyst.
Det har ingen indflydelse på debatten om hvorvidt det er muligt at udnytte
netradioer med stofanet

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-07-01 12:48

> [...]

> 128 kbps, svarende til ca. 1 MByte/min -> 60 MByte/timen = 1.4 GByte/døgn..
>
> Prøv at regne ud hvor meget radio du skal høre, for at bruge 4 GByte.

hvis du læser mit indlæg ordentlig i stedet for at klippe for meget væk,
så er f.eks. streaming *ikke* inkl. i min definition af "normal forbrug"
(bemærk "") og vil du tage en ulimiterede løsning og er stofa ikke noget
for dig. Det er præcist det der står i mit indlæg og du modsiger altså ikke
min pointe bare med at tage een sætning ud af kontekst.

FUT:

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 13:02

Hauge <hauge@cuthrcnet.dk> wrote:

> Jeg har også et normalt forbrug, jeg hører nogle få net-radioer, og de kører
> 128 kbps, svarende til ca. 1 MByte/min -> 60 MByte/timen = 1.4 GByte/døgn..

Nu vil jeg ikke lige kalde det normalt at lytte til netradio 24 timer
i døgnet...

Mine forældre har stofanet og betaler 60 kr om måneden for det.
Hastigheden har ligget på omkring 100kb/sec de gange jeg har prøvet
at downloade fra den linie ...

De surfer, sender mail osv og har ikke haft et forbrug på mere
end 100-200MB/måned. Med sådan et forbrugsmønster (som de nok
deler med en temmelig stor del af hr og fru danmark) er det da et
kanon tilbud...

--
Michael
Arbejder for Tiscali, men taler for sig selv.

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 13:19

Hejsa

"Michael Legart" <legart@daarligstil.dk> wrote in message
> Nu vil jeg ikke lige kalde det normalt at lytte til netradio 24 timer
> i døgnet...

Hvem har også udtalt sig om at det er normalt? Det er bare så nemme tal at
regne med, så derfor er det med i eksemplet, det svarer igen kun til ca. 2
timer om dagen, og det er altså ikke ret meget.

> [...]
> end 100-200MB/måned. Med sådan et forbrugsmønster (som de nok
> deler med en temmelig stor del af hr og fru danmark) er det da et

Ja, men "os andre" der bruger nettet til mere end "bare post", er 200MB ikke
ret meget, heller ikke selvom man _ikke_ streamer, det er 4GB heller ikke..

Jeg har ikke selv status på hvor meget jeg bruger på "normal" surfning, men
jeg sletter omkring >400 MB i IE temp diret hver weekend, og jeg surfer
_ikke_ ret meget (>1.6GB/mdr.)

Mvh Hauge

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-07-01 13:30

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> writes:

> Hejsa
>
> "Michael Legart" <legart@daarligstil.dk> wrote in message
>
> Hvem har også udtalt sig om at det er normalt? Det er bare så nemme tal at

da diskussionen går på "normal forbrug" som i hr. og fru Jensen

> [...]
> ret meget, heller ikke selvom man _ikke_ streamer, det er 4GB heller ikke..

Netop! Så er stofa ikke noget for "I andre", men stadig ok for hr. og fru
Jensen

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 13:35

Hauge <hauge@cuthrcnet.dk> wrote:

> Ja, men "os andre" der bruger nettet til mere end "bare post", er 200MB ikke
> ret meget, heller ikke selvom man _ikke_ streamer, det er 4GB heller ikke..

Så kan du jo bare lade være med at købe deres produkt - længere
er den jo ikke. Der er jo ingen tvivl om at de med den grænse bevidst
prøver at undgå de rigtig tunge brugere.

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 13:53

Hejsa

> Så kan du jo bare lade være med at købe deres produkt - længere
> er den jo ikke.

Øhhh, er det her et debatforum eller ej? Jeg er sq da udemærket klar over at
jeg ikke skal købe deres produkt (der er heldigvis heller ikke Stofa her i
området), og du kan jo nok se at jeg i forvejen har DSL (nej ikke ved
Tiscali), jeg skriver bare om den virkelige verden, om at forbuget ændrer
sig når man endelig kommer online. Jeg kunne da sagtens nøjes med 100MB om
måneden da jeg havde ISDN, men sådan er det jo ikke mere..

> Der er jo ingen tvivl om at de med den grænse bevidst
> prøver at undgå de rigtig tunge brugere.

Jada, hvad ellers? Stofanet vil have dem de kan tjene penge på, og lade de
andre få os andre, og når så brugerne ved Stofanet begynder at bruge større
mængder data tæller taxametret, det er bare det jeg vil gøre opmærksom på.

Mvh Hauge

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 14:15

> [...]

> mængder data tæller taxametret, det er bare det jeg vil gøre opmærksom på.

Hvad er det så lige folk diskuterer her? Vil folk tvinge stofanet
til at tilbyde internet med samme betingelelser som dsl-udbyderne?

Helt seriøst, hvis man ikke bruger 4GB om måneden er stofanet
da noget billigere end f.eks. en 1024/512 dsl hos Tiscali, Cybercity
eller TDC.

Og så kan man droppe sin ISDN linie, som jo trods alt og[saa koster
en del i abonnement...

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 14:33

Hejsa

> Helt seriøst, hvis man ikke bruger 4GB om måneden er stofanet
> da noget billigere end f.eks. en 1024/512 dsl hos Tiscali, Cybercity
> eller TDC.

Hvor fedt er 1024/512 med max 4GB om måneden? Nej vel, ikke ret fedt, kunne
jeg nøjes med mindre 4GB/mdr. ville jeg nok vælge DSL med fx. 256/128 fri
trafik.

Mvh Hauge

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 14:48

> [...]

> jeg nøjes med mindre 4GB/mdr. ville jeg nok vælge DSL med fx. 256/128 fri

Parental warning, jeg bander lige:

Hold nu kæft med, hvad DU ville vælge!

Du deler jo tydeligvis ikke forbrugsmønster med hr og fru Danmark...
langt de fleste bruger internettet til www og mail. Mange ved ikke
engang at Internet er andet. Og det er jo tydeligvis den gruppe stofanet
går efter.

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 15:09

> [...]
>langt de fleste bruger internettet til www og mail. Mange ved ikke
>engang at Internet er andet. Og det er jo tydeligvis den gruppe stofanet

Mit indtryk er nu ar der er en del som pt. ikke har andre muligheder
for bredbånd end Stofa, og derfor er tvunget til at overholde 4Gb
grænsen. Hvor mange af Stofas brugere tror du der overholdt den grænse
inden d. 1 Juni i år? Såfremt du ikke er orienteret så kunne Stofa
først håndtere 4Gb grænsen fra denne dato. Før den dato var der reelt
fri trafik stadig for Kr. 200, - pr md.

//Max Nordlys

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-07-01 15:33

> [...]
> inden d. 1 Juni i år? Såfremt du ikke er orienteret så kunne Stofa
> først håndtere 4Gb grænsen fra denne dato. Før den dato var der reelt

<finger i luften>

vi var to om at dele linien og nåede ikke over de 4 Gb, også før den
1. juni, selvom jeg nu ikke ligefrem falder uden hr. og fru Danmark.
Er det virkelig så svært at fatte at Stofa gerne vil have fat i
hr. og fru Danmark, som nemt kan nøjes med 4 Gb, og ikke de tunge
forbrugerne som dig?

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 15:38

>vi var to om at dele linien og nåede ikke over de 4 Gb,

Det er da vist ikke helt efter reglerne hos Stofa.

//Max Nordlys

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 15:43

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

> grænsen. Hvor mange af Stofas brugere tror du der overholdt den grænse
> inden d. 1 Juni i år? Såfremt du ikke er orienteret så kunne Stofa

Langt størstedelen.

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 15:49

>Langt størstedelen.

Det er nu ikke det Stofa oplyser Men korrekt skal være en særdeles
pæn andel af brugerne.

//Max Nordlys

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 15:01

Hejsa

> Hold nu kæft med, hvad DU ville vælge!

Se det kan du jo heldigvis jo ikke bestemme, og kommer heller ikke til det,
er du utilfreds kan du jo bare smide mig i dit kill-filter.

> [...]
> langt de fleste bruger internettet til www og mail. Mange ved ikke
> engang at Internet er andet. Og det er jo tydeligvis den gruppe stofanet

Du fatter åbenbart ikke at _når_ man kommer på nettet, så ændres
forbrugsmønstret sig altså, og det gælder også for mange "hr. og fru.
osv'ere".

Mvh Hauge

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 15:50

Hauge <hauge@cuthrcnet.dk> wrote:

> Se det kan du jo heldigvis jo ikke bestemme, og kommer heller ikke til det,
> er du utilfreds kan du jo bare smide mig i dit kill-filter.

Jamen, velkommen så.

> Du fatter åbenbart ikke at _når_ man kommer på nettet, så ændres
> forbrugsmønstret sig altså, og det gælder også for mange "hr. og fru.
> osv'ere".

Det er _slet_ ikke mit indtryk. Ja, det ændrer sig helt sikkert,
hvis man er nørd, men mine forældre f.eks. bruger nettet på
helt samme måde som med ISDN. Min mor logger endda af stofanet
når hun ikke bruger det - selvom man ikke betaler for minutter.

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 15:59

>Min mor logger endda af stofanet
>når hun ikke bruger det - selvom man ikke betaler for minutter.

Hvis du kan følge det principielle. Vil jeg vove den påstand at din
mor har en anesle mere trafik nu hvor der ikke skal holdes øje med
minutterne længere.
Læs ordet mor som generelt der blot kan være enhver og ikke som
personligt.

//Max Nordlys

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 16:06

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

> Hvis du kan følge det principielle. Vil jeg vove den påstand at din
> mor har en anesle mere trafik nu hvor der ikke skal holdes øje med

Generelt, måske ja. Hun bruger dog stadig kun 50MB om måneden -
og en måned, hvor jeg havde været på besøg i en uge (og
arbejdet hjemmefra), blev der lige lavet 1500MB trafik... som sagt,
der er meget stor forskel på folks forbrugsmønstrer, og de fleste
af dem der læser med her bruger nettet meget meget mere end "hr og
fru danmark" ...

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 16:43

> [...]
>der er meget stor forskel på folks forbrugsmønstrer, og de fleste
>af dem der læser med her bruger nettet meget meget mere end "hr og

Nu er det fornøjelse at debatere idet jeg kan se du kan følge min i
det principielle.
At have en forbindelse som Stofa's eller ADSL er vel for de fleste et
udtryk for at de ønsker en billigere forbindelse samtidig med at de
ikke føler for at sidde og holde øje med stopuret hvor minutter tikker
alt for hurtigt afsted.
Men behøer ikke læse usenet grupper ret længe før end man finder ud af
at dem ,der sender indlæg nok ikke er den typiske internet bruger.
Men giv lige flatraten lidt tid, så vil trfik kurven alt andet lige
falde til et lavere niveau. Vi er vel alle nysgerrige efter at
udforske muligheder og tilbud og dermed generer ligegyldig trafik. Om
ikke andet i en periode.

Min firewall registrerer min trafik, dog nulstilles den hver døgn.
Med baggrund i ovenstående mener ejg at ejg i dag har mindre tafik end
da jeg handlede hos Stofa. Jeg har idag fået nogle muligheder som jeg
ikke kunne benytte som følge af at Stofa ikke havde et tilbud om
always online, men derimod kun minutafregning. Det kan man så kalde
"FLAT rate" hvis man har lyst, "Flat raten" var dengang Kr. 2000, - pr
måned eller ca. 2 X en 2Mbit linie i dag. Det virker måske som meget
men da Stofa dengang levererde 3Mbit/384Kbit var det vel ikke så
urimeligt.

Tak dit gode input

//Max Nordlys

Fra : Jesper Skriver

Dato : 29-07-01 22:38

On Sun, 29 Jul 2001 16:01:13 +0200, Hauge wrote:

> [...]
>
>Du fatter åbenbart ikke at _når_ man kommer på nettet, så ændres
>forbrugsmønstret sig altså, og det gælder også for mange "hr. og fru.

Og det har du naturligvis et statistisk grundlag der siger ?

Kort sagt, så har du ikke ret, der er en forholdvis lille gruppe
af brugerne som bruger 50% af al båndbredden, det er hvad man ser
hos i al fald en af ADSL udbyderne.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 22:55

Hejsa

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> Og det har du naturligvis et statistisk grundlag der siger ?

Åbenbart lige så meget/lidt som dig selv på det modsatte.

> Kort sagt, så har du ikke ret, der er en forholdvis lille gruppe
> af brugerne som bruger 50% af al båndbredden, det er hvad man ser
> hos i al fald en af ADSL udbyderne.

Mærkelig sammenligning du selv kommer med, du mener altså at hvis "normale
brugere" går fra 56k modem til ADSL, skal de op på at bruge 50% af deres
båndbredde 100% af tiden, før man kan sige at deres forbug har ændret sig?
Nej vel, det mener du ikke..

Mvh Hauge

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 30-07-01 09:08

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
>
> Åbenbart lige så meget/lidt som dig selv på det modsatte.

Hauge tænk lige over hvor Jesper sidder, han kan jo som en af de få rent
faktisk se hvem der trækker hvad...

Fra : Hauge

Dato : 30-07-01 14:03

Hejsa

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> wrote in message
> Hauge tænk lige over hvor Jesper sidder, han kan jo som en af de få rent
> faktisk se hvem der trækker hvad...

Jeg ved godt hvor han sidder, derfor undrer hans svar mig også, da han jo
ikke svarede på det tråden åbenbart går ud på.

Mvh Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-01 09:15

Hauge skrev:

>Mærkelig sammenligning du selv kommer med

Egentlig ikke.

>du mener altså at hvis "normale brugere" går fra 56k modem til ADSL,
>skal de op på at bruge 50% af deres båndbredde 100% af tiden, før man
>kan sige at deres forbug har ændret sig?

Nej. Han fortæller os at hvis TDC leverer 100 Mbit i alt (grebet
ud af den blå luft), så bliver de 50 Mbit pumpet ned af en lille
kerne af brugere, mens resten bruges af en stor gruppe hvor hver
bruger kun trækker en lille smule.

Da han snakker om ADSL-kunder, er det et argument for at de
flestes forbrugsmønster ikke ændrer sig (væsentligt) selv om de
får adgang til ubegrænset trafik.

Den primære effekt som min rigelige opkobling har haft, er fravær
af stress og ophør af en fast vane med at gemme vigtige
internetsider i deres helhed på min harddisk. Nu nøjes jeg med at
lægge adressen i min adresseliste.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-07-01 15:22

"Michael Legart" <legart@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Du deler jo tydeligvis ikke forbrugsmønster med hr og fru Danmark...
> langt de fleste bruger internettet til www og mail.

"Vi bruger kun nettet til mail og surf, vi downloader næsten ikke..."
"Og så følger vi med i BigBrother"

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Michael Legart

Dato : 29-07-01 15:51

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

> "Vi bruger kun nettet til mail og surf, vi downloader næsten ikke..."
> "Og så følger vi med i BigBrother"

Du mener at folk sad og fulgte med i bigbrother over nettet
hele tiden? Mon ikke de fleste lightusers lige var inde og
kigge en enkelt gang for at se, hvad det var - og så slut?

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 15:56

>Du mener at folk sad og fulgte med i bigbrother over nettet
>hele tiden? Mon ikke de fleste lightusers lige var inde og
>kigge en enkelt gang for at se, hvad det var - og så slut?
Statistikken hos Bigbrother siger noget andet, men der er jo igen der
indrømmer, at de fulgte med selv ikke folketinget. Uanset folketingets
linier mere eller mindre blev lagt ned.

//Max Nordlys

Fra : Christian Bech

Dato : 31-07-01 12:25

> Statistikken hos Bigbrother siger noget andet, men der er jo igen der
> indrømmer, at de fulgte med selv ikke folketinget. Uanset folketingets
> linier mere eller mindre blev lagt ned.

I flg. lidt en smule insiderviden var det kun ganske få brugere, der
skulle til for at vælte skidtet. Min kilde havde et alibi for det
pågældende tidspunkt, så det var ikke en gang et forsøg på at forsvare
sig. Folketingets IT-profil er i øvrigt ikke noget at råbe hurra for -
for fire år siden udleverede de stadig 486'ere til folketingsmedlemmer.

--
Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-07-01 16:05

> Du mener at folk sad og fulgte med i bigbrother over nettet
> hele tiden?

Pointen var at forbrugsmønstre kan ændre sig hurtigt og at noget en
lightuser tror er ret enkelt i virkeligheden er meget båndbreddeforbrugende

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Simon Skals

Dato : 29-07-01 20:51

It seems Michael Legart wrote:
>Du mener at folk sad og fulgte med i bigbrother over nettet
>hele tiden? Mon ikke de fleste lightusers lige var inde og
>kigge en enkelt gang for at se, hvad det var - og så slut?

Det tvivler jeg på. På Big Brothers hjemmeside kunne man på et
tidspunkt læse, at der havde været 4.000 samtidige seere på deres
live stream en eller anden aften. Blandt disse mange seere har
der højst sandsynligt været en hel del, som du og andre vil
kategorisere som "normale brugere".

Har man en hurtig forbindelse, og er man samtidig bidt af reality
shows, så vil der ryge ca. 6 Gb igennem på en måned, hvor man ser
Big Brother gns. to timer om dagen med en 225 kbps-stream. Og to
timer om dagen er med garanti lavt sat for de ægte Big
Brother-fans.

Et sådant forbrug vil jeg karakterisere som væsentlig mere
normalt end forbruget hos de mennesker, der kun læser
comp.*-hierarkiet på news og surfer www med Lynx. Sidstnævnte
repræsenterer nemlig det ene yderpunkt, hvor
warez/mp3/film-folket er det andet.

Efterhånden som de forskellige tilbud på nettet bliver flere og
bedre, så vil hr. og fru Jensens forbrug stige tilsvarende. Det
er min opfattelse, at såkaldte "almindelige" mennesker formår at
udveksle mange store filer via email for hyggens skyld, der
bliver surfet hjemmesider af den tunge slags med mange GIF'er,
flash, og hvad vi har. Hertil kommer forskellige former for
streaming (Tour de France, Big Brother, mm.), online-spil, etc.

Jeg skal ikke kunne sige, hvorvidt 4 GB/md pt. er rigeligt til at
dække de fleste almindelige menneskers forbrug af ovennævnte
opfindelser, men jeg er stensikker på, at forbruget generelt set
er stigende.

Derfor er det lidt af en ørkenvandring, når der - som her -
opstår skyttegravskrig mellem supernørderne, der downloader 63 KB
og måneden, og warez/mp3/film-folket, der gerne omsætter 100 GB i
samme tidsrum. "4 GB er alt rigeligt!", råber nørderne, mens
download-holdet skriger "det rækker ingen steder!". Sandheden er
måske at finde et sted midt i mellem, og så vil jeg da heller
ikke undlade min gode gamle pointe med, at nogle folk måske
vælger ADSL og fri trafik for at slippe for at spekulere på
megabytes, megabits og trafikafregning, fordi de rent faktisk ikke
fatter særlig meget af det.

Disclaimer: Jeg arbejder for en ADSL-udbyder.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 22:22

Simon Skals skrev:

> [...]
>samme tidsrum. "4 GB er alt rigeligt!", råber nørderne, mens
>download-holdet skriger "det rækker ingen steder!".

Jeg befinder mig ikke i nogen af de to lejre. Jeg har hele tiden
kun snakket om at Stofanet er fint til mig og (mange) folk med
bestemte forbrugsmønstre; jeg har ikke påstået at alle kan nøjes
med det - tværtimod.

De grundløse postulater kommer fra anden side.

>... at nogle folk måske vælger ADSL og fri trafik for at slippe
>for at spekulere på megabytes, megabits og trafikafregning, fordi
>de rent faktisk ikke fatter særlig meget af det.

Det er sikkert rigtigt.

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-07-01 07:48

In <9k1adp.1vk.1@CUThrcnet.dk> "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> writes:

> [...]

>jeg nøjes med mindre 4GB/mdr. ville jeg nok vælge DSL med fx. 256/128 fri

Saa er du da dum. Hvis du kunne noejes med 399MB om maaneden koster
Stofa med 1Mbit 60 kroner, hvor din DSL vil koste mere og er langsommere.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 14:25

Hauge skrev:

>Hvem har også udtalt sig om at det er normalt?

Ja, hvem mon?

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 14:39

Hejsa

> Ja, hvem mon?

Og du skriger altid af folk der ikke quoter ordenligt, gudfader.

FUT: dk.admin.netikette

Mvh Hauge

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-07-01 01:30

On Sun, 29 Jul 2001 15:38:30 +0200, "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>
wrote:

>Og du skriger altid af folk der ikke quoter ordenligt, gudfader.

Hihi, du er sjov.

Bertel quoter netop ordentligt - de quotes, han bragte, var netop hans
pointe.

Sig til, hvis du ikke har fattet pointen efter at have spurgt din
computer og ringet til en ven. Jeg er overbevist om at publikum gerne
vil hjælpe.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Hauge

Dato : 30-07-01 14:07

Hejsa

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> Hihi, du er sjov.

Tak da.

> Bertel quoter netop ordentligt - de quotes, han bragte, var netop hans
> pointe.

Tjaeh, gjorde vi andre det på den måde, plejer han nu selv at råbe op, men
jeg er jo også klar over at det er en form for gud vi taler om, når det er
Bertel.

> Sig til, hvis du ikke har fattet pointen efter at have spurgt din
> computer og ringet til en ven. Jeg er overbevist om at publikum gerne
> vil hjælpe.

Åhh jo, jeg tror nu nok jeg har fattet pointen, men eller kunne du måske
have hjulpet? Nej det tror jeg heller ikke.

/Hauge

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-07-01 14:20

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> skrev i news:9k3t6v.298.1@CUThrcnet.dk:

> Tjaeh, gjorde vi andre det på den måde, plejer han nu selv at råbe
> op, men jeg er jo også klar over at det er en form for gud vi taler
> om, når det er Bertel.

Jeg tror heller ikke helt du har forstået pointen i Bertels indlæg.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-07-01 14:39

Morten Bjergstrøm skrev:

>Jeg tror heller ikke helt du har forstået pointen i Bertels indlæg.

Det er vi sådan set flere om.
Desuden blev der aldrig svaret på hans ret elegante respons, <news:gl38mtg4kaj75fs0jvuqtp8jgqis1miill@sunsite.dk>

--
Hygge fra Århus - Rudi
Citer hvad du derunder kommenterer og klip alt andet væk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-01 14:47

Rudi Stegen skrev:

>Det er vi sådan set flere om.

De tre citater stammer fra Hauges egne indlæg. Jeg besvarede
faktisk bare hans spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-07-01 15:15

Bertel Lund Hansen skrev:

>De tre citater stammer fra Hauges egne indlæg. Jeg besvarede
>faktisk bare hans spørgsmål.

Jeg formulerede mig nok tvetydigt. Hvad jeg måske burde have
skrevet var, at 'vi sådan set var flere om at tro, _H._ ikke helt
har forstået pointen i ...' etc.

Det var et svar (jow, der kom et "ikke-svar" fra ham) _fra_ H.
på dit indlæg, jeg efterlyste

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-01 19:44

Rudi Stegen skrev:

>Det var et svar (jow, der kom et "ikke-svar" fra ham) _fra_ H.
>på dit indlæg, jeg efterlyste

Åh ja. Af en eller anden grund lå det mig fjernt at der kunne
komme et svar ...

--
Bertel

Fra : Stefan Holm

Dato : 30-07-01 14:27

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> writes:

> Tjaeh, gjorde vi andre det på den måde, plejer han nu selv at råbe
> op,

Det vil i så fald være en klar fejl fra hans side. Er det noget, du
kan finde et eksempel på? Eller er det bare et dårligt forsøg på en
redning?

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-07-01 13:22

In <9k0uik.2a0.1@CUThrcnet.dk> "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> writes:

> [...]

>128 kbps, svarende til ca. 1 MByte/min -> 60 MByte/timen = 1.4 GByte/døgn..

66 timer=4GB.
Men er du nu ogsaa sikker paa at en net-radio, hvilket sender med 128kbit/sec ?

/Martin

Fra : Hauge

Dato : 29-07-01 13:26

Hejsa

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message
> Men er du nu ogsaa sikker paa at en net-radio, hvilket sender med
128kbit/sec ?

www.shoutcast.com og se på bit-rate, den jeg selv hører mest er WolfFM, der
er på 128kbps, + en anden der er på 160kbps, så det er ret normalt. Der er
faktisk også nogle stykker på 192kbps.

Mvh Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-01 14:08

Max Nordlys skrev:

>Grænsen på 4giga lyder af meget men selv til "normalt" brug er det
>reelt ikke ret meget.

Vel er det det.

>Og du skal vide: Når grænsen på de 4 Giga er
>nået så lukkes der for adgangen og den åbnes først den 1ste i den
>næste måned, med mindre du køber dig til flere megabyte a 10 øre pr
>stk.

.... hvilket man kan aftale i forvejen.

>Du behøver ikke at læse ret mange newsgruper eller modtage emails
>for at grænsen opnås.

Ikke? Jeg læser 24 grupper og skriver en del, og jeg tapper en
uges indlæg fra *alle* danske grupper hver den første. Derudover
henter jeg de filer det passer mig og modtager enkelte større
mails (op til 1/2 MB). Mit månedsforbrug er 500 MB, og det
inkluderer upload til de hjemmesider jeg tager mig af.

>Foretrækker du at downloade musik så løber
>megabytene hurtigt op.

Sikkert.

>Jeg er så heldig at bo i et område hvor der tilbydes adsl med fri
>trafik.

Hvis man betaler det samme til Stofa som du betaler for ADSL, så
bliver det endnu vanskeligere at nå over loftet.

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 14:32

>Hvis man betaler det samme til Stofa som du betaler for ADSL, så
>bliver det endnu vanskeligere at nå over loftet.
Prøv lige ar beregne 1Gb i døgnet til Stofas pris gang dem med 30
døgn. Sammenling den herfter med Kr. 350, for een måned adsl

Pris alene er et dårligt grundlag for samenligning. Stabilitet, god
service samt holde løfter er for mig en vigtig del af en
handelsaftale.

Stofa startde med at love 3Mbit (ja du læste rigtigt) da jeg kom på
hos Stofa dette mente Stofa ikke de var forpligtiget til at levere, Så
satte de det ned til 1Mbit som det angiveligt er i dag. Men spørger du
Stofa kan du IKKE få det oplyst. Stofa stilelr i udsigt op til 10x
modem hastighed, men IKKE hvilken modemhastighed de går ud fra.

//Max Nordlys

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-07-01 14:48

> Prøv lige ar beregne 1Gb i døgnet

1GB i døgnet er meget endda rigtigt meget selv, hvis du downloader
spil, musik, film og hvad man ellers kan finde på.

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 15:12

>1GB i døgnet er meget endda rigtigt meget selv, hvis du downloader
>spil, musik, film og hvad man ellers kan finde på.

Måske, men såfremt du har en hjemmeside så er trafik på den vel en
del af den trafik du generer selvom den ikke påvirker din konto.

Hvis du hører til dem der godt kan lide passiv underholdning og derfor
kan ldie at se film. Så findes der ikke ret mange film der fylder
mindre end 1 GB. Synes du virkelig 4 Film pr måned er mange?

For mig er der ikke nogen principiel forskel på om man skal holde øje
med minutter eller man skal holde øje med megabyte.

//Max Nordlys

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-07-01 17:14

Max Nordlys skrev:

>For mig er der ikke nogen principiel forskel på om man skal holde øje
>med minutter eller man skal holde øje med megabyte.

Der er én *meget* væsentlig forskel: Når man *læser* på nettet.
Det er ret stressende på minuttakster.

For en god ordens skyld bør det tilføjes, at skønt jeg har kunnet
få Stofanet, siden de startede [1], har jeg ikke på noget tidspunkt
haft det. Af forskellige grunde har jeg holdt fast i det, der nu
hedder Tiscali, siden sommeren sidste år med ADSL-router.

[1] Jeg har haft deres kabel-tv siden 1988, og deres netopstart
var svjh netop hér i Århus C

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 21:47

>[1] Jeg har haft deres kabel-tv siden 1988, og deres netopstart
>var svjh netop hér i Århus C
Ikke helt korrekt, Det var i Næstved.

//Max Nordlys

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 14:52

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

>Prøv lige ar beregne 1Gb i døgnet til Stofas pris gang dem med 30
>døgn. Sammenling den herfter med Kr. 350, for een måned adsl

Modsiger det Bertels påstand?

Du _kan_ hente mere end 4GB/måned med Stofanet uden at bruge flere
penge, end en ADSL ville koste.

Noget tyder i øvrigt på, at jeg tilhører de 95%. Jeg har kun ADSL,
fordi jeg ikke kan få Stofa. Mit behov er først og fremmest at kunne
være på altid, uden der nødvendigvis er trafik. Så jeg ville klappe i
hænderne over en Stofa-lignende prissætning på min forbindelse.

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 15:15

>Du _kan_ hente mere end 4GB/måned med Stofanet uden at bruge flere
>penge, end en ADSL ville koste.
Din påstand holder ikke vand.

Stofa forlanger 10 øre pr mb hvilket betyder at 1Gb koster Kr. 100,-

//Max Nordlys

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 15:46

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

>Din påstand holder ikke vand.

Nå.

>Stofa forlanger 10 øre pr mb hvilket betyder at 1Gb koster Kr. 100,-

Ja, og?

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 16:04

>Ja, og?
Nu troede jeg ikke det var nødvendigt at skære det ud i pap.

De første 4Gb koster kr. 200,- de næste Gb koster kr. 100,- pr stk.
Heraf fremkomer så at 6Gb koster Kr. 400,- med adsl koster det kr,.
350,- derfor vil det være Kr. 50, - billigere at hente 6Gb med adsl.

Jeg erkender det er en ballance og jeg formoder at Stofa pris er sat
efter det, (Det kan være min fantasi der løber løbsk, men det ligner)

//Max Nordlys

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 17:24

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

>Nu troede jeg ikke det var nødvendigt at skære det ud i pap.

Det er det, for jeg har stadig ikke forstået det.

>De første 4Gb koster kr. 200,- de næste Gb koster kr. 100,- pr stk.
>Heraf fremkomer så at 6Gb koster Kr. 400,- med adsl koster det kr,.
>350,- derfor vil det være Kr. 50, - billigere at hente 6Gb med adsl.

Ja, og? Har nogen nogensinde påstået, at du kunne hente _ubegrænset_
mere end 4GB og spare penge i forhold til ADSL?

Jeg har i hvert fald ikke. Bertel har heller ikke. Så hvordan dit
regnestykke skal kunne modbevise noget, jeg eller Bertel har skrevet,
forstår jeg ikke.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-07-01 09:09

In <ork5mtkrf49j3ai0nrnuc0uft9tao8097p@4ax.com> Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

> [...]

>Heraf fremkomer så at 6Gb koster Kr. 400,- med adsl koster det kr,.
>350,- derfor vil det være Kr. 50, - billigere at hente 6Gb med adsl.

CC adsl til 350 kroner er jo ikke 1Mbit/sec, som Stofas.

/Martin

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 09:27

>CC adsl til 350 kroner er jo ikke 1Mbit/sec, som Stofas.

Hvornår vil du erkende at Stofa IKKE tlbyder 1Mbit?

//Max Nordlys

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-07-01 09:35

In <75i7mt04qtibbl291emqm52cq0n9fal8qs@4ax.com> Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

>Hvornår vil du erkende at Stofa IKKE tlbyder 1Mbit?

Det er nu ellers det som jeg og alle andre Stofa kunder rent faktisk faar
fra Stofa.
Hvis stofa hastigheden faldt til 256Kbit/sec en dag, saa ville jeg skifte, men
det tror jeg ikke sker.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 10:52

Max Nordlys skrev:

>Hvornår vil du erkende at Stofa IKKE tlbyder 1Mbit?

Det har vi erkendt for længst. Martin skrev ikke om hvad der er
lovet, men hvad vi får.

--
Bertel

Fra : Elmo Jensen

Dato : 29-07-01 12:27

"Max Nordlys" <max@nordlys.> skrev i en meddelelse

> Hvornår vil du erkende at Stofa IKKE tlbyder 1Mbit?

Næh.. det nærmeste de kommer noget der ligner "at love noget" er at
sige at hastigheden er MAX. 10 gange ISDN, hvilket jo må være ca.
640Kbit. hvis vi regner med en kanal. Hvis de mener begge kanaler
(bundled) er det jo faktisk ca. 1.8Mbit.

Men jeg tror du har ret i at det er de ca. 640Kbit de refererer til.

Elmo Jensen
ICQ: 125572551

Fra : Karsten Andersen

Dato : 29-07-01 13:07

Sun, 29 Jul 2001 13:26:58 +0200, skrev Elmo Jensen, på 19 linier, i
<3b63f299$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

10 gange 56 K

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 13:37

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

>10 gange 56 K

Hvor meget kender du til europæisk ISDN?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 17:45

Allan Olesen skrev:

>Hvor meget kender du til europæisk ISDN?

Der står ca. "op til 10 gange 56k eller ISDN" i papirerne.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 19:09

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Der står ca. "op til 10 gange 56k eller ISDN" i papirerne.

Så må de jo blive enige med sig selv. ISDN med een B-kanal er i
praksis 1,3-1,5 gange hurtigere end et 56k-modem.

Så enten må det være "op til 10 gange 56k eller 7 gange ISDN", eller
også må det være "op til 14 gange 56k eller 10 gange ISDN".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 19:16

Allan Olesen skrev:

>Så må de jo blive enige med sig selv.

Jeg er enig i at det er noget rod.

--
Bertel

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-07-01 22:19

> Så enten må det være "op til 10 gange 56k eller 7 gange ISDN", eller
> også må det være "op til 14 gange 56k eller 10 gange ISDN".

Det er jo ligemeget. I virkeligheden er Stofa jo noget hurtigere end både
10x56K og 10xISDN. Ved at reklamere som de gør, risikerer de ikke at komme i
klemme hos sure brugere, der synes det går for langsomt.

Lars.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 30-07-01 06:31

"Elmo Jensen" <elmo.jensen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3b63f299$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvis de mener begge kanaler (bundled) er det jo faktisk ca. 1.8Mbit.

og det var så selvfølgelig ca. 1.2Mbit jeg mente og ikke ca. 1.8Mbit.

Elmo Jensen
ICQ: 125572551

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-01 15:59

Max Nordlys skrev:

>Stofa forlanger 10 øre pr mb hvilket betyder at 1Gb koster Kr. 100,-

CC tager 600 kr. om måneden for ADSL 1024/256. For den pris kan
man få 8GB ved Stofa.

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 16:56

>CC tager 600 kr. om måneden for ADSL 1024/256. For den pris kan
>man få 8GB ved Stofa.

Prisen hos Cc er korrekt. men Stofa lover ikke 1024/256 CC lover. Der
er en forskel. Der til dato mig bekendt ingen der har kunnet få Stofa
til at oplyse båndbredden der tilbydes. Den eneste undtagelse fra min
påstand er dengang hvor Stofa reklamerde på busserne i Århus, hvor der
tydeligt stod 3Mbit og dette stod også i salgsmaterialet dengang.

De statistikker jag har set for dem der har 1024/256 hos CC har
væsentligt mere trafik en 8Gb pr. måned.

Som tidlige nævnt mener jeg ikke man kan sammenligne alene på prisen.
Begrænsningerne hos Stofa er efter min mening for store, og afhængigt
af hvor i landet man bor er stabiliteten for svingende.

//Max Nordlys

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-01 18:38

Max Nordlys skrev:

>Prisen hos Cc er korrekt. men Stofa lover ikke 1024/256 CC lover. Der
>er en forskel.

Ja. Hvis alle pumper for fuld hammer, så kan CC ikke holde hvad
de har lovet. Stofa har brændt snitterne én gang (og opførte sig
ikke specielt reelt dengang). De er blevet klogere.

>Der til dato mig bekendt ingen der har kunnet få Stofa
>til at oplyse båndbredden der tilbydes.

Nej.

>De statistikker jag har set for dem der har 1024/256 hos CC har
>væsentligt mere trafik en 8Gb pr. måned.

Så har de valgt klogt.

>Begrænsningerne hos Stofa er efter min mening for store, og afhængigt
>af hvor i landet man bor er stabiliteten for svingende.

Fint nok. Men det var ikke helt det du meldte ud til at begynde
med.

Der er et hav af forbrugsmønstre hvad nettet angår, og Stofa
dækker ganske mange af dem uden konkurrence på prisen. Men dem
der henter mange store filer, og dem der skal sætter en server
op, har nok andre behov.

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 21:53

>Fint nok. Men det var ikke helt det du meldte ud til at begynde
>med.

Jeg tillod mig at gøre opmærksom på nogel af ulemperne ved den måde
Stofa håndterer tingen på, udenm at tage stillingtil om det var
positivt eller negativt. Jeg mindes ikke at ejg har givet udtryk for
at Stofa var dårligt i de 2 1/2 år jeg handlede hos dem.
Der er blot kommet alternativer som i mine øjne er attraktive i såvel
pris som kvalitet.

Tingene har det med at ændre sig i denne gruppe. Så lad os stoppe her

//Max Nordlys

Fra : Simon Skals

Dato : 29-07-01 20:30

It seems Bertel Lund Hansen wrote:

>Ja. Hvis alle pumper for fuld hammer, så kan CC ikke holde hvad
>de har lovet. Stofa har brændt snitterne én gang (og opførte sig
>ikke specielt reelt dengang). De er blevet klogere.

ADSL-udbyderne garanterer ikke noget, men alligevel hører man
sjældent (aldrig?) klager fra personer, der ikke kan downloade
med den line-rate, de har købt hos udbyderen.

Med andre ord kender ADSL-kunderne den båndbredde, de betaler
for, og indtil videre får de også fuld skrue gennem ISP'ens net
for pengene.

I mine øjne er der derfor forskel på Stofa- og ADSL-produkterne.

Og ja, jeg arbejder for en ISP, der bl.a. sælger ADSL.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 21:30

>ADSL-udbyderne garanterer ikke noget, men alligevel hører man
>sjældent (aldrig?) klager fra personer, der ikke kan downloade
>med den line-rate, de har købt hos udbyderen.
Dette er 100% korekt men båndbredden er i mine øjne opfyldt når.

- udbydren sætter det på papir
- modemmet/routeren er indstillet til den aftale båndbredde.

Derfor tillod jeg mig at sige at CC lovede, Ordet lovede var muligvis
uheldigt valgt. men i min definition korrekt.

Tak for informationen.

//Max Nordlys

Fra : Morten Boysen

Dato : 29-07-01 22:12

> Dette er 100% korekt men båndbredden er i mine øjne opfyldt når.
>
> - udbydren sætter det på papir

Dette er intet problem. Du skal bare være opmærksom på, at prisen så stiger
ganske betydeligt. Det er ikke gratis at binde sig juridisk til en bestemt
båndbredde.

> - modemmet/routeren er indstillet til den aftale båndbredde.

Det er de da også hos de fleste/alle ADSL udbydere.

--
Morten Boysen

Fra : Max Nordlys

Dato : 30-07-01 07:28

> [...]
>båndbredde.

>Det er de da også hos de fleste/alle ADSL udbydere.

Nu drejede det sig om Stofa og det er ikke alle Stofas modemmer der
er/har været indstillet til samme båndbredde (indtil 1 Juni 2001)
Unset dette har abonnementet være den samme.

//Max Nordlys

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-07-01 09:58

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

> Nu drejede det sig om Stofa og det er ikke alle Stofas modemmer der
> er/har været indstillet til samme båndbredde (indtil 1 Juni 2001)
> Unset dette har abonnementet være den samme.

Det kan du jo selvfølgelig bevise.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-07-01 21:58

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote:

> Prisen hos Cc er korrekt. men Stofa lover ikke 1024/256 CC lover. Der
> er en forskel. Der til dato mig bekendt ingen der har kunnet få Stofa

Lover eller garanterer?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-01 15:59

Max Nordlys skrev:

>Stofa startde med at love 3Mbit (ja du læste rigtigt)

Ja, det ved jeg godt. Jeg var på nettet den gang.

>satte de det ned til 1Mbit som det angiveligt er i dag.

Det er hvad jeg er blevet lovet, og det er hvad jeg får.

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 28-07-01 16:58

>Det er hvad jeg er blevet lovet, og det er hvad jeg får.

Jeg tillader mig at tvivle på dit udsagn, Mig bekendt er Stofa netop
stolt af IKKE at love noget. Jeg tvivler på at der står 1024/256 i
din kontrakt med Stofa.

//Max Nordlys

Fra : Simon Skals

Dato : 29-07-01 20:31

>Det er hvad jeg er blevet lovet, og det er hvad jeg får.

Har du købt et produkt, der er specificeret som Internet-adgang
med en båndbredde på 1 Mbps?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 21:32

>Har du købt et produkt, der er specificeret som Internet-adgang
>med en båndbredde på 1 Mbps?

Til simon,

Se et tidligere indlæg fra Bertel, hvor han udtrkker at det måske var
lidt uheldigt udtrykt

//Max Nordlys

Fra : Peter T.

Dato : 28-07-01 22:46

Max Nordlys <max@nordlys.> wrote in news:7485mt458k35g59lb4rf345hs6gkpukhq9@
4ax.com:
> [...]
> næste måned, med mindre du køber dig til flere megabyte a 10 øre pr
> stk. Du behøver ikke at læse ret mange newsgruper eller modtage emails

Indtil for 4-5 uger siden, sad jeg med et 33.6 modem og fik de sædvanlige
stakke af emails, fulgte med i +30 nyhedsgrupper, surfede en del osv. og jeg
nåede knap op på 200 mb pr. måned ifølge stones connectcontrol. til dette
ville 4 gb være mere end rigeligt til mit 'normale forbrug'. Nu har jeg
adsl, men jeg når aldrig i nærheden af de 4 gb, selvom jeg ihærdigt forsøger
ved 'unormalt forbrug'!

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-07-01 23:19

"Peter T." <pinoc10@hotmail.NISSEcom> wrote:

>Nu har jeg
>adsl, men jeg når aldrig i nærheden af de 4 gb, selvom jeg ihærdigt forsøger
>ved 'unormalt forbrug'!

Det skal siges, at jeg ikke havde problemer med at nå derop. Få dage
efter, jeg havde fået ADSL, opdagede jeg, at byte-tælleren på mit
netværkskort mod internettet havde rundet 0. Det er en 32-bit-tæller.

Men blandt de gigabytes, jeg har hentet, er der flere, som jeg ved
nærmere eftertanke ikke en gang gider ofre et CD-medie på - og så
ligegyldige gigabytes kunne jeg ikke drømme om at drage ind i
regnestykket, hvis jeg havde mulighed for at vælge mellem en billig
linie med en fornuftig trafikafregning og en dyr linie uden
trafikafregning.

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 08:23

>hvis jeg havde mulighed for at vælge mellem en billig
>linie med en fornuftig trafikafregning og en dyr linie uden
>trafikafregning.
Når det så er sagt, hvorfor så ikke vælge en billig linie uden
trafikafregning? Ja det er muligt - da jeg ikke vil reklamere undlader
firmaets navn. Men jeg har set tilbud der starter med Kr. 135,- pr
måned og fri trafik leveret over kabel Tv.

//Max Nordlys

Fra : Kim Spur

Dato : 29-07-01 08:47

> [...]
> firmaets navn. Men jeg har set tilbud der starter med Kr. 135,- pr
> måned og fri trafik leveret over kabel Tv.

Fordi vi ikke har andre kabelTV muligheder hér.
Der ligger jo ikke 10 forskellige kabeltv-udbydere ude i vejen !!

Mvh, Kim Spur

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 09:05

>Fordi vi ikke har andre kabelTV muligheder hér.
>Der ligger jo ikke 10 forskellige kabeltv-udbydere ude i vejen !!
Hvis Stofa blokerer for andre udbydre, eller de har indgået en aftale
om ikke at "tage" hinandens kunder. Er det måske en sag for
konkurrencestyrelsen, da det ligner udnyttelse af en monopollignende
dominans.

//Max Nordlys

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-07-01 09:34

In <fmg7mtcgoo87dl2n2vc0dopk6hqcaq0vpk@4ax.com> Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

> [...]
>om ikke at "tage" hinandens kunder. Er det måske en sag for
>konkurrencestyrelsen, da det ligner udnyttelse af en monopollignende

Vroevl.

/Martin

Fra : Gregers Petersen

Dato : 29-07-01 09:43

"Max Nordlys" <max@nordlys.> wrote in message
> [...]
> om ikke at "tage" hinandens kunder. Er det måske en sag for
> konkurrencestyrelsen, da det ligner udnyttelse af en monopollignende

Det lyder lidt ligesom dengang Scanlines sagde til Mols linien:
"Vi ved godt at jeres havn er en privathavn, at i selv har bygget/betalt den
og at i selv vedligeholder den uden tilskud, men for s* hvor er det snyd
at vi ikke må besejle den. Nu vil vi se om ikke domstolene synes det er
monopol..."

Se lige på hvem, der har betalt for oprettelse og vedligehold af det kæmpe
kabeltv-net.

-og nej TDC's leveringsforpligtelser kan ikke sammenlignes med dette.

--
MvH

Gregers Petersen
http://main.internord.dk/~petersen/disclaimer.html

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 11:02

"Gregers Petersen" <Gregers@fjern-dette-Petersen.nu> wrote:

>Det lyder lidt ligesom dengang Scanlines sagde til Mols linien:

Var det ikke omvendt?

Fra : Gregers Petersen

Dato : 29-07-01 11:12

> Var det ikke omvendt?

Nope Mols Linien ejer havnen på Sjællands odde,
men det er jo en anden snak.

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-07-01 11:55

"Gregers Petersen" <Gregers@fjern-dette-Petersen.nu> wrote:

>Nope Mols Linien ejer havnen på Sjællands odde,
>men det er jo en anden snak.

Så tænker jeg på en anden sag.

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 11:18

>Se lige på hvem, der har betalt for oprettelse og vedligehold af det kæmpe
>kabeltv-net.

Nu må jeg drille lidt, idet jeg har en iode om at du ikke ved hvem der
oprindeligt har betalt for oprettelsen af kabeltv nettet.

At det er Stofa der udbygger og vedligeholde i dag er jeg ikke i tvil
om, men kender du aftalen der ligger bag, jeg tvilver.

//Max Nordlys

Fra : Gregers Petersen

Dato : 29-07-01 18:20

> Nu må jeg drille lidt, idet jeg har en iode om at du ikke ved hvem der
> oprindeligt har betalt for oprettelsen af kabeltv nettet.

Jeg ved godt at det ikke er alle steder at Stofa har betalt for oprettelsen
af
nettene, men at de nogle steder istedet har overtaget/købt dem af lokale
antenneforeninger.

Men det ændrer ikke på at det er Stofa, der (hvis vi skal omformulere) har
haft udgifter til køb/oprettelse af nettene samt den daglige
vedligeholdelse.

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 21:35

>Men det ændrer ikke på at det er Stofa, der (hvis vi skal omformulere) har
>haft udgifter til køb/oprettelse af nettene samt den daglige
>vedligeholdelse.
Du har ret. Idag er det en aftale mellem Stofa og Århus
Antenneforening der danner grundlaget (I århus)
Århus Antenne forening er == med Brabrand boligforening. Formand
Bjarne Højmark (Mener jeg han hedder)

//Max Nordlys

Fra : N/A

Dato : 30-07-01 07:55

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-07-01 07:55

In <sns8mtcna92107l8gavf3phcmnsnpnjei1@4ax.com> Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

> [...]
>Antenneforening der danner grundlaget (I århus)
>Århus Antenne forening er == med Brabrand boligforening. Formand

Aarhus Antenne Forening er _ikke_ lig Brabrand Boligforening.

/Martin

Fra : Max Nordlys

Dato : 30-07-01 08:38

>Vroevl.
>Aarhus Antenne Forening er _ikke_ lig Brabrand Boligforening.
Jeg går ud fra at du kan dokumetere din påstand.

//Max Nordlys

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-01 09:43

Max Nordlys skrev:

>Jeg går ud fra at du kan dokumetere din påstand.

Hvorfor dokumenterer du ikke bare din?

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 30-07-01 10:37

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-07-01 10:37

In <ul3amtogq69ns9rkbfq6npcnsubd4jivb4@4ax.com> Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

>Jeg går ud fra at du kan dokumetere din påstand.

Min gamle boligforening i Skaadeparken Hojbjerg, er f.x. medlem
af Aarhus Antenne Forening.

Og jeg selv er ogsaa medlem af AAF uden at vaere medlem af Brabrand
Boligforening.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 10:52

Max Nordlys skrev:

>Hvis Stofa blokerer for andre udbydre, ...

Nu må du hellere stoppe inden du ryger helt ud i hampen.

Kabelselskaberne holder sig fra de områder hvor en konkurrent har
etableret et net allerede. Det vil være alt for dyrt og aldrig
give overskud at prøve at lægge f.eks. TDC-kabler hvor alle har
Stofa-tv allerede. Det er logik for perlehøns.

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 11:08

>TDC-kabler hvor alle har
>Stofa-tv allerede. Det er logik for perlehøns.

Nu er du vist ude hvor du ikke kan bunde. Jeg har kendskab til at
Stofa har kabler i bege sider af en gade og TDC i den ene side af
samme gade. Til trods for det kan dem der bor i den side af gaden hvor
TDC er ikke handle med TDC

//Max Nordlys

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 14:28

Max Nordlys skrev:

> [...]
>Stofa har kabler i bege sider af en gade og TDC i den ene side af
>samme gade. Til trods for det kan dem der bor i den side af gaden hvor

Hvorfor ikke? Og hvor er det?

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-07-01 09:04

In <7485mt458k35g59lb4rf345hs6gkpukhq9@4ax.com> Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

> [...]

>stk. Du behøver ikke at læse ret mange newsgruper eller modtage emails
>for at grænsen opnås. Foretrækker du at downloade musik så løber

Jeg tror ikke at paa nogle kommer op paa 4gb ved at laese news og modtage
emails.

Mvh
Martin

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 09:09

>Jeg tror ikke at paa nogle kommer op paa 4gb ved at laese news og modtage
>emails.
Prøv at abonnere på nogle af de binære grupper. De trækker tænder ud
trafikmæssigt. Jeg skal undlade at næve den der trækker mest rafik
fordi 1Gb i døgnet på denne ene gruppe alt for let opnås.

//Max Nordlys

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-07-01 09:57

> Prøv at abonnere på nogle af de binære grupper. De trækker tænder ud
> trafikmæssigt. Jeg skal undlade at næve den der trækker mest rafik
> fordi 1Gb i døgnet på denne ene gruppe alt for let opnås.

Jeg tror vi alle hurtig kan blive enige om at Stofa er et godt, og billigt
tilbud for folk med et "normal forbrug", dvs. mail, news, www. For folk
der derudover downloader musik, film, pr0n, m.v. er flatrate adsl en bedre
løsning.

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk
               http://ordb.org

Fra : Jesper Harder

Dato : 28-07-01 23:13

"Kim Spur" <kimspur@image.dk> writes:

> Vi har fået tilbud om StofaNet Flexrate på vores adresse.
> Det er jo nogen fine brochurer og sager...
> MEN der står intet om hvilken hastighed man får:

Godt set.

Tidligere lovede Stofanet en bestemt hastighed (3 Mbit/s) -- men de har
formodentligt lært, at det er meget nemmere ikke at skulle leve op til
bestemte krav

> Er der nogen som har erfaring med Stofanet ?

Ja, mest dårlige. Når det fungerede var det OK, men der var alt for
mange nedbrud, og informations- og serviceniveauet var elendigt.

(NB: det er er 2-3 år siden jeg var kunde Stofanet, så det er måske
meget bedre i dag; men baseret på mine erfaringer ville jeg aldrig vælge
dem som udbyder igen).

Fra : Erik Lundgaard

Dato : 29-07-01 08:19

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (NB: det er er 2-3 år siden jeg var kunde Stofanet, så det er måske
> meget bedre i dag; men baseret på mine erfaringer ville jeg aldrig vælge

Jeg har haft Stofanet siden maj måned, og det har kørt upåklagelig. Ved
siden af Stofanet har jeg mulighed for at koble mig på en anden udbyder
(TDC), men der har ikke været behov for dette. OK der har været ganske få
nedbrud, så få, at det var uden betydning. Min anden udbyder har skam også
nedbrud. Stofanets info på mail vedr. driftsforstyrrelse er fin.
Min konklusion er, at Stofanet er fin med ganske få og acceptable mindre
forstyrrelser.

Erik

Fra : Erik Lundgaard

Dato : 29-07-01 12:52

Fra : ¨¨°º©o.,,.o©º°¨¨

Dato : 29-07-01 09:47

> [...]
> Det ville være rart at vide, hvilken hastighed man kan FORVENTE, ik' ?
> Er der nogen som har erfaring med Stofanet ?

Jeg har haft Stofanet siden april 1998 og jeg er fuldt ud tilfreds.

Hastigheden ligger på ca. 100-120 Kb/sek (Aalborg vest).

Og prisen er O. K. for mig. Jeg vil aldrig komme op på 4 GB ved surf og læse
nyheder. Jeg har jo et liv ved siden af.

Mogens

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 10:45

>Og prisen er O. K. for mig. Jeg vil aldrig komme op på 4 GB ved surf og læse
>nyheder. Jeg har jo et liv ved siden af.
Vil du som et forsøg generere TOTALT 400Mb trafik i en måned og ikke
mere, og derefter vende tilbage og oplyse prisen på den trafik.

//Max Nordlys

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 11:08

Max Nordlys skrev:

>Vil du som et forsøg generere TOTALT 400Mb trafik i en måned og ikke
>mere, og derefter vende tilbage og oplyse prisen på den trafik.

Det ville da være skørt. Den pris kan man få oplyst med det
samme.

Mener du 400 MB?

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 11:21

>Mener du 400 MB?

Ja Bertel jeg mener en total trafik på en måned på 400Mb - hvad er
regningen i den måned?

Jeg erkender mit spørgsmål er drilsk-

//Max Nordlys

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-07-01 13:23

In <voo7mt4p2supp21s86je8v1i0rm85u4ptb@4ax.com> Max Nordlys <max@nordlys.> writes:

>Ja Bertel jeg mener en total trafik på en måned på 400Mb - hvad er
>regningen i den måned?

400Mb er ikke 400MB.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 14:32

Max Nordlys skrev:

>Ja Bertel jeg mener en total trafik på en måned på 400Mb - hvad er
>regningen i den måned?

200 kr.

>Jeg erkender mit spørgsmål er drilsk-

Forklaring udbedes.

--
Bertel

Fra : Max Nordlys

Dato : 29-07-01 14:59

>200 kr.

>Forklaring udbedes.

Som du så klart udtrykker det - er trafik mellem 400 Mb og op til
4000Mb samme pris. Når det er sagt er det så udtryk for misbrug at
benytte sig af det og hente alle 4000 Mb? I min terminologi NEJ.

//Max Nordlys

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-01 17:45

Max Nordlys skrev:

>Som du så klart udtrykker det - er trafik mellem 400 Mb og op til
>4000Mb samme pris. Når det er sagt er det så udtryk for misbrug at
>benytte sig af det og hente alle 4000 Mb? I min terminologi NEJ.

Øh ... i min terminologi: Nej.

.... og hvad så?

--
Bertel

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-07-01 13:38

wrote:
>Er der nogen som har erfaring med Stofanet ?

Fin hastighed. Meget små nedbrud her i Aalborg. Men.......

Deres newsserver er og bliver noget skod. Der er godt at vi har
sunsite. Selv efter at de har skiftet server, går der nogle gang 5
(Ja, 5!!!) timer fra det tidspunkt du sender, til det tidspunkt du kan
læse det.

/Brian

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-07-01 09:57

Brian B. Christensen <nope@nope.nope> wrote:

> [...]
> sunsite. Selv efter at de har skiftet server, går der nogle gang 5
> (Ja, 5!!!) timer fra det tidspunkt du sender, til det tidspunkt du kan

Det må være længe siden du har prøvet.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 30-07-01 10:03

On 30 Jul 2001 08:57:03 GMT, dw@nowhere.dk (Allan Joergensen) wrote:

>Det må være længe siden du har prøvet.

Ja, sådan cirka siden sidste gang at jeg fik svar fra Stofa support at
de ikke vidste hvor lang tid der ville gå.

Har Stofa skrevet nogle steder at det kører igen? Jeg kan ikke finde
det!

Det kunne også være fedt at alle de der nu havde skrevet til supporten
omkring news serveren, fik en mail når det nu virkede. Men ok, det er
jo kundeservice. Så undskyld på forhånd at jeg foreslog det.

/Brian

Fra : Lars Hansen

Dato : 30-07-01 16:17

"Brian B. Christensen" <nej@nejda.dkk> wrote in message

> [...]
> omkring news serveren, fik en mail når det nu virkede. Men ok, det er
> jo kundeservice. Så undskyld på forhånd at jeg foreslog det.

*Save* *Save*

Håber ikke du har ondt i maven.

Anyway, man kan vel ikke sige, at Stofa's server direke har været ude af
drift... Hvis Stofa gradvist får opgraderet deres servere så det bliver
hurtigere, hvornår skal de så sende en mail?

Du kan stadig ikke se dit indlæg lige efter du har afsendt det, der kan
måske gå en halv til en hel time, så om det "kører igen" er jo altid en
smagssag. Hvis du er glad for Sunsite er det jo godt, men hvis du alligevel
er interesseret i Stofa's kunne du jo selv checke tilbage af og til.

Rent bortset fra dette er dit forslag sådan set udmærket.

Lars.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-01 19:44

Brian B. Christensen skrev:

>Det kunne også være fedt at alle de der nu havde skrevet til supporten
>omkring news serveren, fik en mail når det nu virkede. Men ok, det er
>jo kundeservice. Så undskyld på forhånd at jeg foreslog det.

For en god ordens skyld vil jeg lige oplyse at det ikke adskiller
sig fra hvad jeg har oplevet hos andre udbydere.

--
Bertel

Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 29-07-01 17:41

.....og nu kan der vist heller ikke koges mere suppe på den pind.... Denne
"tråd" er blevet til en "stålwire"

Fra : Andreas

Dato : 29-07-01 19:56

wrote:

>Vi har fået tilbud om StofaNet Flexrate på vores adresse.
>Det er jo nogen fine brochurer og sager...
Sådan er det vist med de allerfleste brochurer..........

> [...]
>model kan køre på literen...
>Det ville være rart at vide, hvilken hastighed man kan FORVENTE, ik' ?
Det ere næsten ikke til at regne ud. Kommer bl.a an på ens computer
samt de steder man besøger.

>Er der nogen som har erfaring med Stofanet ?
Her i huset er der god erfaring med Stofanet som vi dog, er ved at
udfase da der er blevet installeret bredbånd af årsager, som dog ikke
har noget med kvaliteten af Stofanet at gøre.

Stofanet er en fornuftig løsning hvis man har et almindeligt
netforbrug. Dvs. mail, en smule news, www samt download af et program
i ny og næ.

Men hvis det er spildemoer og mange mp3'er det drejer sig om, så er et
bredbåndsabonnement nok at foretrække. Det vil højest sandsynligt være
billigere i længden.

For 200.- har man op til 4 GB trafik(up og down) om måneden med
mulighed, for at flytte grænsen højere op mod en merbetaling.

P.t er der ikke mulighed for at koble mere end en computer på
forbindelsen. Ikke officielt ihvertfald men det kan, godt lade sig
gøre. Men jeg ved at der arbejdes på en løsning, der gør at flere
computere kan dele forbindelsen.

Desuden arbejdes der også på at tilbyde IP telefoni for 150.-.
pr.måned og dette, skulle blive indført i løbet af efteråret.

Hastighedsmæssigt ligger Stofanet ganske fornuftiigt - en hastighed på
mellem 75 og 110 kB i sekundet men, der kan selvfølgelig være perioder
hvor nettet er mere belastet end andre.

News er også en del af tilbuddet og via Telia findes et væld af
grupper. Da jeg checkede sidst for ca. 3 uger siden var der 43.261
forskellige grupper til rådighed. Men af forskellige grunde er denne
service ikke altid lige stabil - jeg opgav forholdsvis hurtigt Telia
som primær newsleverandør og fik mig en god og gratis konto hos
Sunsite.

Men hvis dit forbrug er bare nogenlunde som gennemsnittet, vil jeg
klart anbefale dig at oprette et abonnement.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Cannonfodder

Dato : 29-07-01 22:23

Bare så i kan få nogen flere tal på bordet...

Tal fra Du Meter:

I alt på lidt over to måneder siden jeg fik ADSL har Du Meter, der altid
kører, målt et forbrug på 34 GB ned og 4 GB op.

I denne måned indtil videre:

13,4 GB ned
1,34 GB op
424 timer (17 dage, 16 timer altså næsten 2/3 af tiden online)

Jeg vil ikke sige at jeg bruger specielt meget båndbredde...
Downloader lidt musik og streamer lidt film ikke noget specielt, ihvert fald
fik jeg en kommentar sidst om at jeg downloadede meget lidt og at han (hvem
det end var) hentede 40 GB (eller noget) om måneden.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-07-01 07:57

In <b9%87.1090$Z93.182040712@news.mobilixnet.dk> "Cannonfodder" <einh@wanadoo.dk> writes:

> [...]

>13,4 GB ned
>1,34 GB op
>424 timer (17 dage, 16 timer altså næsten 2/3 af tiden online)

Get A Life.

/Martin

Fra : Cannonfodder

Dato : 30-07-01 22:38

> Get A Life.

1. Jeg er ikke den eneste der bruger computeren.
2. Computeren kører tit når ingen bruger den
3. Få et selv.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-01 07:53

In <stk97.1143$iN5.185512984@news.mobilixnet.dk> "Cannonfodder" <einh@wanadoo.dk> writes:

>1. Jeg er ikke den eneste der bruger computeren.

14GB paa en maaned. Get A Life.

>2. Computeren kører tit når ingen bruger den

Og ?

/Martin

Fra : Cannonfodder

Dato : 31-07-01 21:52

> 14GB paa en maaned. Get A Life.

14 GB, synes du virkelig det er så meget?

> Og ?

Computere kan rent faktisk hente data mens man ikke sidder foran dem, f.eks.
om natten. Prøv det.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-08-01 08:23

In <4UE97.1190$Ej3.189228175@news.mobilixnet.dk> "Cannonfodder" <einh@wanadoo.dk> writes:

>14 GB, synes du virkelig det er så meget?

14GB om maaneden er en del spil, porn etc. Og jeg regner med at du ogsaa bruger
tid paa at bruge de 14GB.
Get A Life.

/Martin

Fra : Cannonfodder

Dato : 01-08-01 17:56

> 14GB om maaneden er en del spil, porn etc. Og jeg regner med at du ogsaa
bruger
> tid paa at bruge de 14GB.
> Get A Life.

Selvfølgelig bruger jeg tid på det.
Bare fordi man henter 14 GB betyder jo ikke at det er ulovligt. Prøv at se
på mp3.com eller trailers på nettet. Jeg hentede 3 animerede film i går og
streamede en film fra http://www.liketelevision.com/ og jeg bruger da også
lign. sites. En film kan sagtens være omkring 200 MB.
Get a life troll

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-08-01 19:18

In <DxW97.1237$s_3.191840402@news.mobilixnet.dk> "Cannonfodder" <einh@wanadoo.dk> writes:

>bruger

>Selvfølgelig bruger jeg tid på det.
>Bare fordi man henter 14 GB betyder jo ikke at det er ulovligt.

Hvor har jeg skrevet ? Jeg siger ikke at du henter ulovlige ting paa Internet.
Kun at det maa tage en del tid at kigge paa de 14GB, som du henter om
maaneden. Hvis man bruger saa meget tid paa sjov med computeren om
maaneden, boer man overveje at faa et liv.

/Martin

Fra : Max Nordlys

Dato : 01-08-01 19:51

> [...]
>maaneden. Hvis man bruger saa meget tid paa sjov med computeren om
>maaneden, boer man overveje at faa et liv.

Prøv en anden synsvinkel.

Han lytter til radio over internettet, Nu er computeren forvanlet til
en Radio - ok en særdeles kostbar radio der som ved alle andre radioer
blot står og laver baggrundsmusik mens han lever sit liv. Monitoren
er slukket for at spare strøm.

//Max Nordlys

Fra : Cannonfodder

Dato : 02-08-01 00:46

> [...]
> en Radio - ok en særdeles kostbar radio der som ved alle andre radioer
> blot står og laver baggrundsmusik mens han lever sit liv. Monitoren

Du har ret. Jeg kender en canadisk DJ som jeg nogen gange lytter til. Det er
live streaming af 192Kbit mp3 musik.
Ikke noget jeg kan få over normal radio vel?

Internettet har så meget mere spændende musik end den alm. radio nogensinde
ville prestere.

Bare en pointe/udvidelse af dit argument.

Fra : Cannonfodder

Dato : 02-08-01 00:48

> Hvor har jeg skrevet ? Jeg siger ikke at du henter ulovlige ting paa
Internet.
> Kun at det maa tage en del tid at kigge paa de 14GB, som du henter om
> maaneden.

Du sagde spil og porn. Man kan sagtens finde det lovligt men jeg læste det
som en klar hentydning til at 14 GB måtte være ulovligt.

Hvis man bruger saa meget tid paa sjov med computeren om
> maaneden, boer man overveje at faa et liv.

Virkelig? Hvor meget tid er for meget?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-08-01 12:18

In <iC0a7.1273$GY2.192739396@news.mobilixnet.dk> "Cannonfodder" <einh@wanadoo.dk> writes:

>Hvis man bruger saa meget tid paa sjov med computeren om

>Virkelig? Hvor meget tid er for meget?

Tjah. Faar du motion nok og ser du nok til dine venner udenfor computer-
verden ? Passer du din skole eller arbejde ?

Og hvad med piger ? Synes de at du bare er for kedelig ?

/Martin

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-08-01 15:41

> [...]
> verden ? Passer du din skole eller arbejde ?
>
> Og hvad med piger ? Synes de at du bare er for kedelig ?

Haha. I er virkelig for langt ude.

"Hvis man downloader 14 gb om måneden er det tvivlsomt, om man har tid til
skole/arbejde og piger."??

Jeg fornemmer at en eller anden bare VIL "vinde" diskussionen her. Stop dog.
:)

Lars.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-08-01 15:55

Martin Moller Pedersen skrev:

>Og hvad med piger ?

Det hører til i dk.opslag eller en af markedgrupperne.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 03-08-01 14:30

In <1Rda7.349$xn.64606@news010.worldonline.dk> "Rudi Stegen" <OE4SP1@trashcan.dk> writes:

>Det hører til i dk.opslag eller en af markedgrupperne.

??
Du er voldquotet mit indlaeg og derfor giver ovenstaaende ingen mening.

/Martin

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-08-01 16:39

>??
>Du er voldquotet mit indlaeg

Ja, uimodsigeligt

>og derfor giver ovenstaaende ingen mening.

Jo, men også uimodsigeligt en helt anden end den for dig
tilsigtede. Fingrene strøg helt autonomt hen over tastaturet,
da jeg så sætningen.

Herregud, hvis du læser mit indlæg igen, er det vel ikke strengt
nødvendigt at skrive <joke> "tekst" </joke>.

Skulle nogen have opfattet det seriøst, beklager jeg naturligvis.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-08-01 03:30

On Thu, 2 Aug 2001 11:17:45 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Tjah. Faar du motion nok og ser du nok til dine venner udenfor computer-
>verden ? Passer du din skole eller arbejde ?

.... for det er selvfølgelig udbyderens hovedpine?

Personligt synes jeg, det er mere sørgeligt, når folk bruger deres liv
på at bekymre sig om hvorvidt, andre ikke har noget liv eller ej...

--
- Peter Brodersen

Fra : Cannonfodder

Dato : 03-08-01 18:42

Det her er ved at blive latterligt.
Bare fordi man henter 14 GB behøver man jo heller ikke at have problemer i
real life.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-07-01 09:59

Cannonfodder <einh@wanadoo.dk> wrote:

> 13,4 GB ned
> 1,34 GB op
> 424 timer (17 dage, 16 timer altså næsten 2/3 af tiden online)

Jeg sidder på en 100Mbit forbindelse og det er mere end jeg nogensinde
har hentet.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-07-01 12:48

Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote:

> Jeg sidder på en 100Mbit forbindelse og det er mere end jeg nogensinde
> har hentet.

Hvilket var uheldigt formuleret, det er naturligvis på en måned jeg
mener :)

Fra : Cannonfodder

Dato : 30-07-01 22:39

> Hvilket var uheldigt formuleret, det er naturligvis på en måned jeg
> mener :)

Tja andre mennesker synes jeg henter meget lidt.
Fortæller lidt om hvor stor forskel der er på hvor meget folk henter ik?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-07-01 22:41

In article <ruk97.1144$9Q3.185286787@news.mobilixnet.dk>, Cannonfodder wrote:

> Tja andre mennesker synes jeg henter meget lidt.
> Fortæller lidt om hvor stor forskel der er på hvor meget folk henter ik?

Jo, og burde de så netop ikke betale forskelligt så Allan ikke behøver
at betale for dit forbrug?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Television -- the longest amateur night in history.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-07-01 23:15

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Jo, og burde de så netop ikke betale forskelligt så Allan ikke behøver
>at betale for dit forbrug?

Jeg håber da så sandelig, at Allan (Jørgensen) får penge for det.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-01 07:29

In article <3b65dc72$0$73325$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Jeg håber da så sandelig, at Allan (Jørgensen) får penge for det.

Detaljer ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | A sinking ship gathers no moss.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-07-01 23:15

On Mon, 30 Jul 2001 21:40:31 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

>Jo, og burde de så netop ikke betale forskelligt så Allan ikke behøver
>at betale for dit forbrug?

Opgiv, manden vil ikke forstå ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-07-01 07:27

harvest@wheel.dk (Jesper Skriver) writes:

> Opgiv, manden vil ikke forstå ...

consider it done.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-07-01 23:33

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

>Jo, og burde de så netop ikke betale forskelligt så Allan ikke behøver
>at betale for dit forbrug?

Hvilket jeg ofte har tænkt på og genkaldte, da jeg læste Jespers
indlæg om fordelingen.
Én af de mange bagsider ved den gudsbenådede "frie konkurrence"
er jo også, at _langt_ de fleste burgere i dette tilfælde bliver
taget ved snablen.

Man kunne jo passende dele ADSL op i to hovedgrupper:
Den ene med et pænt højt loft (som bl.a. Jesper og dig selv
kan lave et estimat over størrelsen på), som måske 80-90%
af kunderne ikke ville blive berørt af. Den anden gruppe med
fri trafik.

Nu er ADSL-priserne jo mildt sagt lave i forvejen, hvorfor
prisnedsættelser til første gruppe nærmest kun kan blive mere
eller mindre symbolske. Men hvis ISP'erne (i.e. deres bestyrelser
etc.) turde og iøvrigt ikke skød hinanden under bæltestedet, kunne
man sætte prisen for helt fri trafik pænt i vejret.

Hvis folk faktisk har brug for at hente enorme datamængder,
vil de utvivlsomt også godt betale for det. Og de, der blot
henter "temp-filer" så at sige, ville antagelig uden nævneværdig
hovedpine ændre deres forbrugsmønster, så de kunne tage
den billige opkobling.

Som det er nu, svarer det til at ingen i landet havde målere
på det varme vand, el etc.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-07-01 17:48

On Tue, 31 Jul 2001 00:33:20 +0200, Rudi Stegen wrote:

> [...]
>kan lave et estimat over størrelsen på), som måske 80-90%
>af kunderne ikke ville blive berørt af. Den anden gruppe med

I givet fald ville prisen på den sidste gruppe være så høj at
ingen private mennesker ville betale ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-01 18:04

Jesper Skriver skrev:

>I givet fald ville prisen på den sidste gruppe være så høj at
>ingen private mennesker ville betale ...

Fint. Så ville vi have hardware til de næste mange år.

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-07-01 23:26

Jesper Skriver skrev:

>I givet fald ville prisen på den sidste gruppe være så høj at
>ingen private mennesker ville betale ...

Hvilket anede mig, omend det formentlig er endnu skævere, end
jeg formodede (hvis jeg læser dig rimelig korrekt).

Så mangler vi blot, at direktionerne mander sig op og tager
et for næsten alle fornuftigt skridt.

Tak for infoen, iøvrigt.

Fra : Simon Skals

Dato : 01-08-01 00:18

It seems Rudi Stegen wrote:
>Så mangler vi blot, at direktionerne mander sig op og tager
>et for næsten alle fornuftigt skridt.

Det er et meget forsimplet syn på sagen, du lægger for dagen.

Som jeg har skrevet mange gange før:

Du, jeg og mange af de øvrige nørder her i gruppen ved godt, hvor
meget trafik, vi bruger. Derfor ville vi ikke være spor nervøse
for et abonnement, hvor vi havde frit forbrug op til og med fx 10
GB pr. md - de fleste af os kunne sikkert nøjes med langt mindre.

ADSL er imidlertid ikke kun for nørder; det er også for
almindelige mennesker, som ikke har et begreb skabt om, hvor
meget trafik, de bruger. Jeg tror, at mantraet "fri trafik! ingen
minutafgift!" har en meget stor del af æren for den udbredelse,
ADSL har opnået i Danmark.

Desuden har jeg på fornemmelsen (undskyld, hvis jeg tager fejl),
at du og andre har en forestilling om, at I qua jeres lave
forbrug ville kunne få ADSL langt billigere (jf. "et for næsten
alle fornuftigt skridt"), hvis der blev indført forbrugstaksering.

Kunne det ikke tænkes, at ISP'erne indførte en forbrugsgrænse på
et niveau, der ramte de slemme storforbrugere, uden at man i
samme åndedrag sænkede priserne mærkbart på basisabonnementet? Så
ville monster-leecherne få valget mellem at bløde eller begrænse
deres forbrug, men for dig og alle de andre ville der ikke være
nogen besparelse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-08-01 01:20

Simon Skals skrev:

>Jeg tror, at mantraet "fri trafik! ingen minutafgift!" har en meget
>stor del af æren for den udbredelse, ADSL har opnået i Danmark.

Jamen derom er vi bestemt ikke spor uenige. Og det er
formentlig også derfor, at ingen tør lægge ud med et loft
- uanset at der er rigelig højt til det.

> [...]
>forbrug ville kunne få ADSL langt billigere (jf. "et for næsten
>alle fornuftigt skridt"), hvis der blev indført forbrugstaksering.

Ikke mig. Lige hér i gruppen kan jeg kun henvise til mit
hvor jeg skrev:
"Nu er ADSL-priserne jo mildt sagt lave i forvejen, hvorfor
prisnedsættelser til første gruppe nærmest kun kan blive mere
eller mindre symbolske"

Internt (i Tiscali/WOL-grupperne) har jeg ofte udtrykt, at skønt
jeg ikke har det fjerneste begreb om økonomi, kan jeg ikke
forestille mig andet, end at ADSL er grusom dyrt for ISP'erne,
siden de dumpede priser kom i maj sidste år.
Senest for en uges tid siden snakkede jeg faktisk om det
med Peter Brodersen i vistnok news:worldonline.dk.generel-snak
(du kan jo som bekendt tjekke det

>Kunne det ikke tænkes, at ISP'erne indførte en forbrugsgrænse på
>et niveau, der ramte de slemme storforbrugere, uden at man i
>samme åndedrag sænkede priserne mærkbart på basisabonnementet?

Jo da. Til gengæld tror jeg ikke, at de med dagens konkurrence
blot ville sætte sig tilbage og hive det ind som ren overskud.
Mit håb ville være, at de ville ofre pengene på ikke mindst flere
ADSL-centraler, så langt flere kunne få det. Håb, forstås.

Hvad jeg er imod er bestemt *ikke* en vis solidaritet, men udelukkende
uhæmmet forbrug (*med* de logiske konsekvenser), som ikke
anvendes til noget som helst alligevel (jf. mit udtryk "temp-filer"
- *i* anførselstegn - i ovennævnte indlæg).
Lad maskinen endelig kværne alt mulig ned mens man selv
ikke er tilstede. Ganske vist slettes de 19 af de 20 GB alligevel
(helt eller stort set) ubeset.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-01 11:47

Simon Skals skrev:

> [...]
>forbrug ville kunne få ADSL langt billigere (jf. "et for næsten
>alle fornuftigt skridt"), hvis der blev indført forbrugstaksering.

Jeg er helt enig i Rudis svar. En begrænsning af meningsløse up-
og downloads er en god ting.

--
Bertel

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 07:02

Mon, 30 Jul 2001 21:40:31 +0000 (UTC), skrev Andreas Plesner Jacobsen,
på 17 linier, i <slrn9mbl2n.qs7.apj@slartibartfast.nerd.dk>, :

>Jo, og burde de så netop ikke betale forskelligt så Allan ikke behøver
>at betale for dit forbrug?
Noget forbrug burde så være gratis hvor andet koster.
Feks hvis jeg med Stofa hentede 10GB fra Stofanews. kostede de jo
intet for Stofa ud af huset...

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-01 07:15

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Feks hvis jeg med Stofa hentede 10GB fra Stofanews. kostede de jo
> intet for Stofa ud af huset...

Til gengæld er du medvirkende til at serveren måske skal udvides.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 07:25

Tue, 31 Jul 2001 08:14:55 +0200, skrev Martin Højriis Kristensen, på
12 linier, i <3b664cd5$0$3251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>
>Til gengæld er du medvirkende til at serveren måske skal udvides.
Ja ok det er jo nok lidt sløjt ved stofa
Men jeg forstår ikke de forskellige udbyder ikke har 2 servere.
(Altså ikke samme ip nr.) hvor den ene kun har de danske grupper og
deres lokale.
Med kun det burde en server aldrig kunne blive så belastet.
Mange læser ikke andet end news:dk.et.eller.andet og de lokale.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-01 07:26

> Men jeg forstår ikke de forskellige udbyder ikke har 2 servere.

Så er der 2 servere der skal vedligeholdes, og den store ville alligevel let
kunne klare de danske grupper.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 08:07

Tue, 31 Jul 2001 08:26:05 +0200, skrev Martin Højriis Kristensen, på
12 linier, i <3b664f72$0$322$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>
>Så er der 2 servere der skal vedligeholdes, og den store ville alligevel let
>kunne klare de danske grupper.
Ja en stor og en lille, men den lille ville da være let og holde.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-01 08:32

> Ja en stor og en lille, men den lille ville da være let og holde.

Men den store bliver ikke lettere at holde fordi den ikke skal tage sig af
danske grupper, så hvorfor bruge tid på en lille?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-01 17:49

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

>Men den store bliver ikke lettere at holde fordi den ikke skal tage sig af
>danske grupper, så hvorfor bruge tid på en lille?

Fordi den lille fortsætter ufortrødent, mens den store skal kløjs i
det 3/4 år, hver gang den trænger til opgradering?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-01 19:17

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Fordi den lille fortsætter ufortrødent, mens den store skal kløjs i
> det 3/4 år, hver gang den trænger til opgradering?

Ja, det er den begrundelse jeg også selv har fremført tidligere, men rent
faktisk er det jeg uproffesionelt at lade den store kløjs i det hele taget,
og det at man har en lille er at indrømme at man nedprioriterer den store

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 20:48

Tue, 31 Jul 2001 20:16:54 +0200, skrev Martin Højriis Kristensen, på
17 linier, i <3b66f60b$0$364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

> [...]
>og det at man har en lille er at indrømme at man nedprioriterer den store
Jeg vil bare kalde det service at kunne levere en hurtig server der
kan følge med.

Den må da værer hurtigere når den ikke skal igennem kilometer lange
filer.
Ok nu er Agent nok ikke den hurtigste, men jeg vil da mene det kunne
gå hurtigere her fra.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 08:16

> [...]

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>
>Til gengæld er du medvirkende til at serveren måske skal udvides.

BTW har TD ikke mere end en news server?
Jeg ved da andre har flere koblelt sammen.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-07-01 08:20

On Tue, 31 Jul 2001 09:16:02 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>BTW har TD ikke mere end en news server?
>Jeg ved da andre har flere koblelt sammen.

i hvilken forstand? ... Mere end een disk, mere end eet rack?

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 08:26

Tue, 31 Jul 2001 09:19:54 +0200, skrev Thomas Jensen - pil.dk, på 18
linier, i <kvmcmts0dkmq3ip87te6gnq9ftr8hua62v@4ax.com>, :

LOL ja det må sgu så være en stor disk
Feks har Tiscali jo flere news server.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-01 08:33

> BTW har TD ikke mere end en news server?

Der er flere aliases, men der er kun et samlet setup

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 20:48

Tue, 31 Jul 2001 09:32:56 +0200, skrev Martin Højriis Kristensen, på
14 linier, i <3b665f1d$0$397$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>
>Der er flere aliases, men der er kun et samlet setup
Det vil sige flere maskiner der køre sammen ikk?

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-07-01 21:00

> Det vil sige flere maskiner der køre sammen ikk?

Den har navnene news.inet.tele.dk og news.tele.dk
Disse navner peger på samme samlede system der består af et større antal
maskiner/diske/netdele/mm

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-01 07:55

In <d9icmtcodbqfa79r7egj58g03e2mfnnspq@4ax.com> Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> writes:

>Noget forbrug burde så være gratis hvor andet koster.
>Feks hvis jeg med Stofa hentede 10GB fra Stofanews. kostede de jo
>intet for Stofa ud af huset...

Og hvordan skulle Stofa faa de 10GB paa deres nyheds-server gratis ?

/Martin

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 08:11

Tue, 31 Jul 2001 06:55:27 +0000 (UTC), skrev Martin Moller Pedersen,
på 10 linier, i <9k5kov$ib0$1@news.net.uni-c.dk>, :

>Og hvordan skulle Stofa faa de 10GB paa deres nyheds-server gratis ?

Ja men det skal jo kun hentes engang, om jeg henter det eller ej.

Ja jeg ved godt det er belastende for udgående linier og hente news.
men fordelen er jo ikke alle kunderne henter det samme ude.
Men ok jeg kommer nok aldrig op på 10 GB, men det ville da være let.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Tim Christensen

Dato : 31-07-01 15:31

<karsten@jyde.dk> writes:

> Og hvordan skulle Stofa faa de 10GB paa deres nyheds-server gratis ?

De skal jo hentes ligemeget om der er 0 eller 1000 der henter dem ned.

Mvh

Tim

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-01 16:00

In article <3b66c13a$0$2671$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tim Christensen wrote:

> De skal jo hentes ligemeget om der er 0 eller 1000 der henter dem ned.

Og et backbone i Danmark er gratis?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Alex Haley was adopted!

Fra : Tim Christensen

Dato : 31-07-01 17:48

Christensen wrote:

> Og et backbone i Danmark er gratis?

Nej, men hvad har det at gøre med hvad jeg skrev?

Og, prisen vil stadigt værre langt lavere end hvis den samme mængde data
skulle hentes fra udlandet, eller bare fra en anden dansk udbyder. Der er jo
en grund til at mange udbydere har deres egne tucows mirrors m.m.

Mvh

Tim

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-01 19:32

In article <3b66e16d$0$309$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tim Christensen wrote:

> Nej, men hvad har det at gøre med hvad jeg skrev?

Vi skal have det hele med, og der er stor forskel på dimensioneringen af
et backbone til 0 mennesker der patter 10GB og 1000 mennesker.

> [...]
> en grund til at mange udbydere har deres egne tucows mirrors m.m.

Hvad har det at gøre med hvad jeg skrev?

Andreas Plesner Jacobsen | I base my fashion taste on what doesn't itch.

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-08-01 00:11

Christensen wrote:

> Vi skal have det hele med, og der er stor forskel på dimensioneringen af
> et backbone til 0 mennesker der patter 10GB og 1000 mennesker.

Ja og.

Det koster stadigt det samme for stofa at få de omtalte 10GB på deres
newsserver, uanset om det koster dem 1000,- eller 1.000.000.000,- at opbygge
deres backbone.

> Hvad har det at gøre med hvad jeg skrev?

Pointen var at det at flytte bits koster, meget mere når det er
internationalt end når det er lokalt.

Mvh

Tim

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-01 07:07

In article <3b673b3b$0$2668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tim Christensen wrote:

[...]
> Det koster stadigt det samme for stofa at få de omtalte 10GB på deres
> newsserver, uanset om det koster dem 1000,- eller 1.000.000.000,- at opbygge
> deres backbone.

Du kører i ring. Pointen her er at intet er gratis. Det er fuldstændig
lige meget hvor omkostningen ligger. Storforbrugere koster mere end små
forbrugere uanset om de henter fra news.telia.dk eller fra ftp.cdrom.com

> Pointen var at det at flytte bits koster, meget mere når det er
> internationalt end når det er lokalt.

Så meget mere er det heller ikke - transmission i Danmark er faktisk
dyrere end folk tror.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The first version always gets thrown away.

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-08-01 12:11

Christensen wrote:

> Du kører i ring. Pointen her er at intet er gratis. Det er fuldstændig
> lige meget hvor omkostningen ligger. Storforbrugere koster mere end små
> forbrugere uanset om de henter fra news.telia.dk eller fra ftp.cdrom.com

Det dig der kører i ring, jeg har aldrig talt om udgiften for at data fra
newsserveren til kunden.

> Så meget mere er det heller ikke - transmission i Danmark er faktisk
> dyrere end folk tror.

Trafik inden for ISP'ens eget net er stortset gratis indtil at de bliver
tvunget til at opgradere. Det er rimeligt ligegyldigt om peak belastningen
er 10% eller 70%, det er først når trafikken nå niveau hvor der kræves
opgradering udløses der en en udgift. Altså er trafik indenfor ISP'ens eget
net i mange tilfælde stortset gratis.

Mvh

Tim

Fra : Erwin Lansing

Dato : 01-08-01 12:15

"Tim Christensen" <icecone@worldonline.dk> writes:

> "Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> opbygge

> Det dig der kører i ring, jeg har aldrig talt om udgiften for at data fra
> newsserveren til kunden.

og derfor er det gratis?

> [...]
> opgradering udløses der en en udgift. Altså er trafik indenfor ISP'ens eget

Korrekt. Så man gør intern trafik gratis, intern trafik stiger, man skal opgradere. Intern trafik er ikke gratis. QED

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-01 12:21

In article <3b67e3d3$0$78967$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tim Christensen wrote:

> Det dig der kører i ring, jeg har aldrig talt om udgiften for at data fra
> newsserveren til kunden.

Nej, men det har jeg. Og?

> Trafik inden for ISP'ens eget net er stortset gratis indtil at de bliver
> tvunget til at opgradere. Det er rimeligt ligegyldigt om peak belastningen

Og jo mere trafik de får jo tættere kommer de på at opgradere, det er
bestemt ikke gratis.
Blot fordi ting ikke koster mere alt efter belastning betyder ikke at de
er næsten gratis.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Bridge ahead. Pay troll.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-08-01 03:33

On Wed, 1 Aug 2001 13:10:44 +0200, "Tim Christensen"
<icecone@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>opgradering udløses der en en udgift. Altså er trafik indenfor ISP'ens eget

Jeg har det på samme måde med mit køleskab. Det er også gratis for mig
at spise mad, indtil mit køleskab pludselig skal fyldes op. Så er det
gratis igen. Dvs. det er gratis i 99% af tiden. Jeg burde egentligt
spise noget mere, når det nu er så meget gratis.

--
- Peter Brodersen

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-08-01 10:49

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fyldes op. Så er det gratis igen. Dvs. det er gratis i 99% af
> tiden. Jeg burde egentligt spise noget mere, når det nu er så

Denne lader jeg lige stå ucensureret og uklippet - faktisk en af de
bedste jeg har set i umindelige tider. Dette må vel nærmest være
analogien over alle analogier. - Og jeg ler stadig

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om de historiske og arkæplogiske fund om
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-08-01 19:14

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>Dette må vel nærmest være
>analogien over alle analogier.

Enig. Jeg var i sin tid ret stolt over mit koncept med Flat Rate Mælk,
men denne er bedre.

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-08-01 19:49

On Mon, 06 Aug 2001 20:14:28 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg var i sin tid ret stolt over mit koncept med Flat Rate Mælk

Med god grund!

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-01 17:31

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Så meget mere er det heller ikke - transmission i Danmark er faktisk
>dyrere end folk tror.

Der må sidde mange mennesker i denne gruppe, som råder over en del
fakta på det område. Alligevel kommer disse fakta aldrig på bordet.

Man kan naturligvis vælge at tro, at det er fordi, der er tale om
forretningshemmeligheder, som skal beskyttes mod konkurrenternes
blikke, men jeg tror ikke på, at det ikke er muligt at komme med
brugbar information, som man forinden har gjort så tilpas generel og
diffus, at konkurrenterne ikke kan bruge den.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-01 18:54

In article <3b682ec2$0$2585$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> [...]
> brugbar information, som man forinden har gjort så tilpas generel og
> diffus, at konkurrenterne ikke kan bruge den.

Det var også et meget blødt indlæg du fik fyret af der ;) "Tror",
"muligt" osv. Fakta er at jeg ikke på nogen måde gider at komme i
carambolage med markedsføringsloven §10 - slet ikke på nuværende
tidspunkt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The major sin is the sin of being born.

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-01 20:50

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Fakta er at jeg ikke på nogen måde gider at komme i
>carambolage med markedsføringsloven §10 - slet ikke på nuværende
>tidspunkt.

Det vil jo kræve, at der _er_ tale om hemmeligheder.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-01 21:08

In article <3b685d6a$0$2612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Det vil jo kræve, at der _er_ tale om hemmeligheder.

Det _er_ der.

--
Andreas Plesner Jacobsen | If in doubt, mumble.

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-01 21:19

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Det _er_ der.

Ja, nøjagtige oplysninger om lige netop din arbejdsgivers
indkøbspriser er.

Generelle oplysninger om typiske priser er ikke.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-01 21:57

In article <3b68644d$0$2662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Ja, nøjagtige oplysninger om lige netop din arbejdsgivers
> indkøbspriser er.
>
> Generelle oplysninger om typiske priser er ikke.

Og dem kender jeg ikke, jeg kender kun de tilbud jeg kommer i kontakt
med på arbejde, derfor min frygt for §10.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Love is being stupid together.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-08-01 20:10

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> brugbar information, som man forinden har gjort så tilpas generel og
> diffus, at konkurrenterne ikke kan bruge den.

Eller man kan vælge at tro, at det er så banal information, at ingen
ved deres fulde fem kan være i tvivl om at det er sådan.

SElvfølgelig koster det penge at købe og vedligeholde routere.

Selvfølgelig koster det penge at trække eller leje plads i allerede
trukkede lysfibre.

Selvfølgelig koster det penge at opgradere an backbone-strækning fra
STM-4 til STM-16.

Osv.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-01 20:53

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Eller man kan vælge at tro, at det er så banal information, at ingen
>ved deres fulde fem kan være i tvivl om at det er sådan.

Tak for at gøre mig dummere, end jeg er.

Jeg har aldrig spurgt, _om_ det kostede penge, vel?

Men det kunne da være interessant at kende forskellen i kostpris på en
gigabyte fra ftp.redhat.com og en anden gigabyte fra ftp.sunsite.dk.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-08-01 00:02

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Tak for at gøre mig dummere, end jeg er.

Det var så lidt.

> Jeg har aldrig spurgt, _om_ det kostede penge, vel?
>
> Men det kunne da være interessant at kende forskellen i kostpris på en
> gigabyte fra ftp.redhat.com og en anden gigabyte fra ftp.sunsite.dk.

Det tror jeg er næsten komplet umuligt at regne ud på en ordentlig måde.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-08-01 21:27

> Der må sidde mange mennesker i denne gruppe, som råder over en del
> fakta på det område. Alligevel kommer disse fakta aldrig på bordet.

Jeg har slet ikke noget med den slags at gøre, men en faktor er uden tvivl
at det ikke blot er at smække 3 priser på bordet.
Det er nok et ret komplekst regnestykke.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-01 21:45

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

>Det er nok et ret komplekst regnestykke.

Det er jeg ikke i tvivl om. Alene forudsætningerne for regnestykket
kan komme til at fylde lidt. Men jeg tvivler nu på, at det er
hindringen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-01 17:57

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Og et backbone i Danmark er gratis?

Fald dog endelig over manden i samlet flok.

Kig mig dybt ind i øjnene og fortæl mig så, at ISP'erne er hamrende
ligeglade med, om deres brugere henter alle deres isoer på RedHats
amerikanske ftp-server, eller om de henter dem på sunsite.dk.

(Oversæt evt. RH-isoer til noget andet passende, som svarer til
pøbelens efterspørgsel).

Det her er faktisk et godt argument for forbrugsafregning. Med en
differentieret forbrugsafregning kan man jo styre kunderne hen på de
tidspunkter og servere, hvor trafikken er billigst for udbyderne.

Fra : Tim Christensen

Dato : 31-07-01 18:34

> [...]
> differentieret forbrugsafregning kan man jo styre kunderne hen på de
> tidspunkter og servere, hvor trafikken er billigst for udbyderne.

Problemet er jo at kunderne ikke kan vide hvor serverne rent fysisk er
placeret, jeg kunne sagtens placere www.mitdomaene.dk på en amerikansk
server (jeg ved godt at man kan se det på ip-numrerne, men det kan man ikke
rigtigt kræve af den gennemsnitlige forbrugere).

Mvh

Tim

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-01 17:38

"Tim Christensen" <icecone@worldonline.dk> wrote:

>(jeg ved godt at man kan se det på ip-numrerne, men det kan man ikke
>rigtigt kræve af den gennemsnitlige forbrugere).

Det går da meget godt med telefonnumre. Med den nummerportabilitet,
der er indført, har du ingen jordisk chance for at vide, hvad det
koster at ringe til et bestemt nummer. Alligevel takseres der efter
forbrug. Ok, det er lovbestemt, men alligevel.

Hvis kunder og udbydere i øvrigt var enige om, at en differentieret
afregningsmodel var vejen frem, kan jeg ikke se det store problem i at
kaste lidt af de derved frigjorte ressourcer efter en server, der
kunne oplyse om trafikpriser til bestemte ip-adresser, samt et stykke
klientsoftware, der overvågede netværkstrafikken på kundens maskine,
checkede mod trafikpris-serveren, og advarede, når visse grænser blev
overskredet, f.eks. hvis man pludselig genererede trafik for mere end
xx øre/minut.

Men jeg er nok lidt naiv i en nørdet retning.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-01 19:34

In article <3b66e346$0$316$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Fald dog endelig over manden i samlet flok.

Det er jo det vi gør.

> Kig mig dybt ind i øjnene og fortæl mig så, at ISP'erne er hamrende
> ligeglade med, om deres brugere henter alle deres isoer på RedHats
> amerikanske ftp-server, eller om de henter dem på sunsite.dk.

Nej, selvfølgelig ikke. Pointen var at det at flytte bits koster, lige
meget om det er lokalt eller internationalt, og nogen skal betale.

> (Oversæt evt. RH-isoer til noget andet passende, som svarer til
> pøbelens efterspørgsel).

Pr0n og warez.

> Det her er faktisk et godt argument for forbrugsafregning. Med en
> differentieret forbrugsafregning kan man jo styre kunderne hen på de
> tidspunkter og servere, hvor trafikken er billigst for udbyderne.

Sikke en god ide....men det går desværre ikke med markedet i dag. Så
kunne det være at folk kunne få den høje kvalitet de ville have.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The Moving Finger writes; and, having writ,

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-08-01 17:44

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Nej, selvfølgelig ikke. Pointen var at det at flytte bits koster, lige
>meget om det er lokalt eller internationalt, og nogen skal betale.

Ja, ok.

>Pr0n og warez.

Det havde jeg aldrig forestillet mig.

>Sikke en god ide....

Nu ved jeg jo ikke, om du er ironisk. Ideen er i hvert fald ikke ny.
Vi har i årevis betalt mindre for telefoni om aftenen, så Tele Danmark
kunne få udjævnet deres belastning og derved spare opgradering.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-01 18:55

In article <3b6831bf$0$2660$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Nu ved jeg jo ikke, om du er ironisk. Ideen er i hvert fald ikke ny.
> Vi har i årevis betalt mindre for telefoni om aftenen, så Tele Danmark
> kunne få udjævnet deres belastning og derved spare opgradering.

Det var ikke ironisk. Det var heller ikke realistisk.

--
Andreas Plesner Jacobsen | When the sun shineth, make hay.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-07-01 20:49

Tue, 31 Jul 2001 15:00:27 +0000 (UTC), skrev Andreas Plesner Jacobsen,
på 10 linier, i <slrn9mdi0j.4bi.apj@slartibartfast.nerd.dk>, :

Næ men billigere pr. GB end fra US.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-01 07:54

In <ruk97.1144$9Q3.185286787@news.mobilixnet.dk> "Cannonfodder" <einh@wanadoo.dk> writes:

>Tja andre mennesker synes jeg henter meget lidt.
>Fortæller lidt om hvor stor forskel der er på hvor meget folk henter ik?

Jeg taenker ogsaa paa hvor mange timer, det maa tage at bruge
14GB software pr. maaned.

Hvis det f.x. er spil, saa er det da en del spil pr. maaned.

/Martin