Overraskelse og ikke-overraskelse
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 12:05

Her et eksempel på at selv dem der har haft med "indvandrerbørn" at gøre i
20 år *stadig* ikke kender kulturen, - de bliver lige som Elisabeth Arnold
blev over HuT - "overraskede":

Fra Berlingeren:

Mange børn i socialt svage indvandrerfamilier bliver opdraget med hård hånd
og fysisk afstraffelse. Skoler har pligt til at indberette enhver sag, som
de får kendskab til, men det sker ikke hver gang.

En klasselærer i 2. klasse på Rådmandsgade Skole i København fik et chok, da
hun efter en tilfældig episode tog en snak med eleverne om vold og bad dem
skrive og tegne om, hvordan konflikter blev håndteret derhjemme. To
tredjedele af klassens 24 børn kunne fortælle om vold i hjemmet, skriver
Politiken. Nogle fortalte om at blive slået med hård hånd, én tegnede den
bøjle, han blev slået med, mens enkelte skrev, at deres mor blev slået.

- Det kom som en overraskelse for os, at der var så mange i netop den
klasse, for det er ikke noget, børnene selv fortæller om, siger Camilla
Ottsen, som er viceinspektør på Rådmandsgade Skole til Politiken.

Valgte dialog og rollespil frem for indberetning

På Rådmandsgade Skole oplevede man et kæmpedilemma. Normalt tøver skolen
ikke med at underrette de sociale myndigheder, når den lægger mærke til
elever med problemer. Men spørgsmålet var, hvad nytte det kunne gøre at
indberette 15-16 familier på én gang.

- Strengt taget har vi pligt til at underrette«, siger viceinspektør Camilla
Ottsen.

-----

MEN Manu Sareen blev dog ikke overrasket, - ham har jeg iøvrigt altid syntes
var utrolig god og pragmatisk, men også han er nu begyndt på en apologi-sang
når islam bliver diskuteret, - anyway:

Ifølge Bente Boserup, leder af rådgivningen i Børns Vilkår, mener mange børn
fra indvandrerfamilier ikke, at det er noget særligt at blive slået. Hun
siger til Politiken.- Vi kan se, at når vi besøger skoler i områder, hvor
der er mange børn med anden etnisk baggrund, bliver de enten meget
forundrede over, at vi har en lov, der forbyder at slå børn, eller også
mener de, at den lov gælder ikke for dem. Fordi det bliver man da bare
(slået, red.), forældre må gøre, hvad de vil - sådan er det bare.
Integrationskonsulent, foredragsholder og politiker Manu Sareen er ikke det
fjerneste overrasket. Han har oplevet masser af eksempler på hårdhændet
indvandrerforældrene gør det, fordi de elsker deres børn, og de er bange
for, at de ender i dårligt selskab. Jeg har endnu ikke mødt en
indvandrerfamilie, der hader deres børn. Men jeg har mødt mange, der ikke
aner, hvordan de skal opdrage deres børn i Danmark«, siger han til
Politiken. (DET kan KUN være af socioøkonomiske grunde IKKE af kulturelle,
det er vi rigtige meningsmennesker enige om)

-----

Som før fortalt så kom "mine børn" i den muslimske skole jeg engang var
lærer i, til skolelederen med jernrør og gummislanger osv og sagde: "Værsgo'
her har du noget du kan slå os med" - det brugte han naturligvis ikke, han
brugte den metode man bruger i Egypten, dvs man slår med en linials skarpe
kant på børnenes hænder.

Intet har åbenbart ændret sig på den kulturelle kant, side min tid i skolen,
og det ER længe siden jeg tussede rundt dér.

Men nu har man svjv indkaldt Christian, han skal korrigere tingene på plads.

Fra : /Peter

Dato : 05-02-09 13:06

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

Selvfølgelig skal muhamedanrne ikke underkaste sig vores love
-de har jo deres egne.

Jeg har da også mine egne!

CRL, kimsebasse og alle andre har også deres egen love,
lad os blive fri for beaurukrati og lad os leve i kaos og wasteland.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-02-09 13:16

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> indberette 15-16 familier på én gang.
>
> - Strengt taget har vi pligt til at underrette«, siger viceinspektør

Strengt taget? Og så til Berlingeren?

Det er da en herlig lækkerbisken for godhedsindustrien, som nu får mulighed
får fuld karthasis i en uoverskuelig "kæmpesag" som sikkert vil kræve
nyansættelse af flere 100 mandår.

Mvh
Martin

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 05-02-09 19:20

Knud Larsen skrev:
> [...]
> klasse, for det er ikke noget, børnene selv fortæller om, siger Camilla
> Ottsen, som er viceinspektør på Rådmandsgade Skole til Politiken.

Selv i det "røde" DR's P1 er problemstillingen om vold i hjemmene blevet
vendt for 10 år siden.
At det kommer som en "overraskelse" er heller ikke noget nyt.
Det er da mange år siden at der blev smidt fokus på berørings angsten i
forhold til indvandrere, men det var vist sagsbehandlere i det
offenrtlige der fik en røffel og ikke pædagogerne.

Ikke høre, ikke se, ikke tale..

Een journalist er vist nok til at få en lærer eller inspektør verfet ud,
uanset om vedkommende ellers er dygtig til sit arbejde.

- cep

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 23:28

Knud Larsen wrote:
> Her et eksempel på at selv dem der har haft med "indvandrerbørn" at
> gøre i 20 år *stadig* ikke kender kulturen, - de bliver lige som
> Elisabeth Arnold blev over HuT - "overraskede":

Men der er også en postitiv vinkel viser det sig:

"Vi skal gøre som danskerne .
Efter en kort tavshed kom diskussionen i gang.

En far sagde: »Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Min far slog mig. Når mine
børn er dumme, så slår jeg dem. Jeg tænker, måske skal vi gøre som danskerne
.... de snakker ...«. En anden far, en stor og stærk pakistansk mand,
sagde: »Jeg slår ikke mine børn. Min far slog, men vi er i Danmark, her er
demokrati, og det var derfor, vi flygtede hertil«. Andre fortalte, at
storebroderen eller søsteren slog.

»Jeg sagde til dem, at børnene er et resultat af, hvad vi fortæller dem,
direkte eller indirekte«, genfortæller Sabah Eltawil.

»Ved selv at slå eller tillade vold derhjemme så fortæller vi dem, at det er
rigtigt. Jeres børn slår, fordi I fortæller dem, at det er i orden«.

De fleste nikkede. De indså, at de havde et problem.

Matematiklæreren supplerede med at forklare loven. At det i Danmark er
forbudt at slå sine børn, at man kan blive meldt til politiet og straffet
for det.

Sabah Eltawil sluttede med at fortælle dem, at man kan lære børnene ikke at
slå hinanden - med sin egen nu store teenagesøn som eksempel: En dreng havde
slået hendes søn i skolen. Men i stedet for at tage konflikten op
arrangerede hun med drengens forældre, at børnene legede sammen efter
skoletid.

Og så satte hun også trumf på: Hvis jeres børn bliver ved med at slå, så
find en anden skole til dem!

Det virker
Mødet blev holdt i begyndelsen af november, og forandringerne viste sig i
ugerne efter.

»Eleverne er blevet meget bedre til at kontrollere sig selv. Vi oplever
næsten ingen vold i klassen mere«, fortæller Sabah Eltawil.

Skoleleder Lise Egholm var med til mødet som observatør.

»Når en far siger: 'Jeg kender ikke andre måder at opdrage på', så er det et
råb om hjælp. De vil gerne opdrage deres børn på en anden måde«, siger hun."

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=55816