Erfaring med bagemaskine
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-02-09 17:18

Hej

Nu har jeg fået mig en bagemaskine og jeg tænkte at jeg ville dele
mine erfaringer med jer.

Det blev til en XBM3000 på tilbud i Bilka til 499,- i denne uge. Den
blev vasket op, varmet op, vasket op og så var det ellers med at komme
noget mel og noget vand i. Jeg havde købt nogle melblandinger til
bagemaskiner i Lidl i mandags, så en mugfuld vand og en halv pose
blanding i og så var det ellers bare at trykke på knappen.

Efter hvad jeg havde hørt om larmende bagemaskiner blev jeg meget
positivt overrasket. Den larmer altså ikke ret meget. Altså lige
bortset fra en bug, så selv de lydløse programmer bipper når der kan
tilsættes "fyld" og når brødet er færdigt! Øv, det mindsker altså
anvendeligheden af den tidsforskudte start.

Brødet hævede fint, men da det var halvvejs gennem bagningen faldt det
sammen. Det var lidt et bøvl med at få den ene af krogene ud, men ikke
noget stort problem. Brødet smagte fint, omend manden beskrev det
meget godt: "Der er lidt for meget salt i, men det mangler salt."
Underligt, men sådan smagte det lidt og så var det noget klægt. Men
pænt var det ikke, sådan et sammenfaldet brød. Det var dog noget
mindre klægt her til morgen.

Men 850 gram brød holder ikke længe her i hytten, så næste brød er
blevet bagt her i eftermiddags. Det var en ny blanding fra Lidl og
denne gang prøvede jeg at lade det hæve lidt længere og bage lidt
længere. Det faldt stadig sammen, men var knap så klægt. Og det smager
meget bedre. Det er sådan halvt rugbrød og halvt franskbrød og det
smager altså rigtig godt med koldt smør!

Så indtil videre er jeg rigtig glad for mit nye legetøj. (Og også for
den nye bil manden hentede samtidig med bagemaskinen og i morgen får
jeg en eee!)

Hvis der er nogen der har lyst til at se billeder af bagningen af
første brød, har jeg skrevet lidt om det på min blog:
http://trinekc.dk/blog/2009/02/05/bagemaskinene-xbm3000/

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Hauge

Dato : 05-02-09 17:27

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Brødet hævede fint, men da det var halvvejs gennem bagningen faldt det
> sammen.

Du bruger ret sikkert en lille anelse for meget vand. Vej melblandingen og
vandet, så fungerer det fint, det synes jeg er nemmest.

Bageskålen på den lille digitale vægt og tryk "tænd", så er den nulstillet,
og så vand i til "det halve af det der står på posen" (mener det er 3.5dl
(350 gram)) og så halvdelen af melet (500 gram), så kører det for dig

Mvh Hauge

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-02-09 18:19

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> [...]
> og så vand i til "det halve af det der står på posen" (mener det er 3.5dl
> (350 gram)) og så halvdelen af melet (500 gram), så kører det for dig

Det er lige præcis sådan jeg har gjort. Lige bortset fra at anden gang
nåede der 502 gram mel i. :)

Jeg har også overvejet at supplere med f.eks. 50 gram hvedemel ekstra.

Fra : Studo

Dato : 05-02-09 19:47

Den Thu, 05 Feb 2009 17:18:00 +0100 skrev Trine Kornum Christiansen:

> [...]
> fra en bug, så selv de lydløse programmer bipper når der kan tilsættes
> "fyld" og når brødet er færdigt! Øv, det mindsker altså anvendeligheden

Hvis du vægter garantien lavere end en bibfri maskine, så kunne du skille
den ad. Finde højtaleren. Sikkert en lille cylinder med et hul i toppen,
hvor du kan se noget metal.

SÃ¥ kan du enten kappe ledningen, eller fylde noget i hullet. Mine pc'er
og mikroovn er ihvertfald blevet bedre efter en sådan operation.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 23:21

> SÃ¥ kan du enten kappe ledningen, eller fylde noget i hullet. Mine pc'er
> og mikroovn er ihvertfald blevet bedre efter en sådan operation.

Eller sætte en lille ekstern kontakt på...
(husk den formentlig skal være godkendt til 220Vac.., apparatet er
formentlig ikke galv. adskilt..)
ex.vis: http://www.cypax.com/vare/10.000.0100.10

Kasper

Fra : sjp

Dato : 05-02-09 21:14

> [...]
>
> Hvis der er nogen der har lyst til at se billeder af bagningen af
> første brød, har jeg skrevet lidt om det på min blog:

Sjovt at høre om, har selv alvorligt overvejet at anskaffe mig en
bagemaskine. Men, men, men jeg hader klægt brød, så hvis du finder
løsningen så beskriv gerne.

Mvh. Stig

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 05-02-09 22:01

Trine Kornum Christiansen skrev:
> [...]
>
> Hvis der er nogen der har lyst til at se billeder af bagningen af
> første brød, har jeg skrevet lidt om det på min blog:

Når jeg bager i bagemaskinen, bruger jeg 300g vand til 500 gram
mel....dette uanset om det er en færdig- eler hjemmebrygget melblanding.

mvh Jette.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-02-09 07:48

Jette Jørgensen <twinie@FJERNjetvadat.dk> writes:

> Når jeg bager i bagemaskinen, bruger jeg 300g vand til 500 gram
> mel....dette uanset om det er en færdig- eler hjemmebrygget
> melblanding.

Det prøver jeg næste gang. Så må vi se om det bliver bedre.

Fra : Rene Efternavn

Dato : 06-02-09 11:35

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:
>Hej

(SNIP)

>Mvh Trine

Tjahhh, her i huset er færdige melblandinger absolut ikke
velkomne....
Efter et par dårlige smagserfaringer blev det til først at bruge
en af opskrifterne fra brugsforvirringen.
Skægt nok siger den et sted at det er meget vigtigt at følge
opskrifterne slavisk, ellers bliver resultatet ikke godt, og 3-4
sider længere henne foreslås det at eksperimentere
Så nu er det en "videreudviklet" opskrift som generelt altid
lykkes. Det sker sommetider at brødet ikke hæver rigtigt, som
regel er det tørgæren som har "tabt pusten."

Ren

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 13:42

"Rene Efternavn (slet RSKTL)" <godknows@RSKTLip.com> wrote in message

> [...]
> lykkes. Det sker sommetider at brødet ikke hæver rigtigt, som
> regel er det tørgæren som har "tabt pusten."

Heh, i vores manual står der at den ikke må køre uden opsyn, senere står der
så man kan bruge timeren til at starte den om natten så man har frisk brød
når man vågner..

Vi har meget gode erfaringer med amo solsikke rugbrød, vu bruger den dog
mest til rugbrød også...
Har lavet rosin of rosin/walnødde det er også super :)
Men syntes sådan et fransk brød er kedeligt dagen efter :(, men rugbrødet
kan fint holde en uge og være nogen lunde lækkert..
Kasper

Fra : Magit Jensen

Dato : 17-02-09 00:30

Hvorfor ikke bare bruge opskriften, der følger med. Så kan du tilsætte
hele "herligheden" på een gang. Og det bliver fint - også i faconen.

Hilsen Margit