rugbrøds opskrift, god og gennemprøvet.
Fra : Kirsten Marker

Dato : 05-02-09 10:17

Hej gruppe!

Har en søster i USA der siden 1960-1970 har boet derovre;
hun elsker rugbrød og savner det meget, nu har jeg lovet hende at finde en
opskrift baseret på surdej. Jeg har adskillige gange prøvet at lave en
surdej (som er et must for et godt rugbrød) men uden held; derfor søger jeg
en gennemprøvet opskrift på rugbrød med surdej, som gerne skulle lykkes, vi
vil så samtidig lægge en surdej ogv., og ved daglig kontakt ved hjælp af
mails eller Skype telefon/kamea støtte og råde hinanden.
Håber, en af jer kan være mig behjælpelig med ovenstående?
mvh/kirsten

Fra : Erik

Dato : 05-02-09 10:27

Hej Kirsten og andre...

Denne her har jeg haft fin succes med i flere år. (ved godt,at den er
skrevet i råbesprog. Sådan var den da jeg fik den og gider ikke skrive den
om!)

God fornøjelse
Erik

RUGBRØD

2 BRØD

SURDEJ: 1 DAG: 2
DAG:

3 DL RUGMEL 1½ L. VAND 1 FL MALTØL

½ TSK SALT 2 SPSK SALT ½ KG KNÆKKEDE
RUGKERNER

1½ DL KÆRNEMÆLK 1,125 KG RUGMEL 2 DL HØRFRØ

375 G HVEDEMEL 1 DL
SOLSIKKEKERNER

1 DL BOGHVEDEKERNER

1 DL SESAMFRØ

1. SURDEJ: BLAND RUGMEL OG SALT, HÆLD KERNEMÆLK I OG ÆLT DEJEN SAMMEN. STIL
SURDEJEN TILDÆKKET VED KØKKENTEMPERTUR I 2-3 DØGN.

2. FØRSTE DAG: OPLØS SURDEJEN I LUNKENT VAND, RØR SALT I OG TILSÆT
RUG-HVEDEMEL. ÆLT DEJEN GODT IGEMMEN OG LAD DEN STÅ TILDÆKKET TIL HÆVNING
VED KØKKENTEMPERTUR I 24 TIMER.

3. ANDEN DAG: RØR MALTØL OG KNÆKKEDE RUGKERNER I DEN HÆVEDE DEJ. TAG CA. 1½
DL FRA SOM SURDEJ TIL NÆSTE BAGNING. SURDEJEN OPBEVARES TIL DÆKKET I
KØLESKAB.

RØR FRØ OG KERNER I RESTEN AF DEJEN, ÆLT DEN GODT OG LÆG DEN I 2 VELSMURTE
BRØDFORME 1½-2 LITER DRYSSET MED MEL. STIL BRØDENE TIL EFTER HÆVNING LØST
TILDÆKKET 4-6 TIMER VED KØKKENTEMPERTUR.

4. BAGNING: PENSL BRØDENE MED MÆLK OG PRIK DEM DYBT MED EN STRIKKEPIND. BAG
DEM I 1 TIME OG 15 MIN. VED 175º PÅ OVENS NEDERSTE RIBBE - LÆG BAGEPAPIR
LØST OVER HVIS BRØDENE BLIVER FOR MØRKE. VIP DEM UD AF FORMENE OG BAG DEM
YDERLIGE 15 MIN. PÅ RYGEN.

5. PAK DE VARME BRØD IND I TYKKE VISKESTYKKER OG LÆG DEM TIL AFKØLING PÅ EN
BAGERIST. SKÆR IKKE AF BRØDENE FØR EFTER ET DØGN.

Fra : Erik

Dato : 05-02-09 10:35

[...]

3 DL RUGMEL
½ TSK SALT
RUGKERNER
1½ DL KÆRNEMÆLK

2 DAG:
1½ L. VAND
2 SPSK SALT
1,125 KG RUGMEL
375 G HVEDEMEL

3 DAG
1 FL MALTØL
½ KG KNÆKKEDE
2 DL HØRFRØ

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-02-09 12:53

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> wrote in

> Hej gruppe!
>
> Har en søster i USA der siden 1960-1970 har boet derovre;
> hun elsker rugbrød og savner det meget, nu har jeg lovet hende at
> finde en opskrift baseret på surdej.

Mange starter en surdej med kærnemælk.

Har en tjekkisk veninde bosat i Californien, der forgæves har forsøgt at
lave noget tjekkisk ost baseret på kærnemælk.

Men amerikanerne gør åbenbart et eller andet ved produktet "buttermilk",
som gør at det ikke syrner på samme måde som vores kærnemælk.

Start derfor hellere en surdej kun med mel og vand. Følgende "opskrift"
er ganske udemærket:

http://www.lillekrabbe.dk/surdej/surdej_start.htm

Og fortvivl ikke hvis det ikke lykkes første gang. Man skal huske at en
surdej er en levende organisme, ja nærmest en lille baby. Og præcis som
en lille baby så kræver en surdej daglig pleje og omsorg i starten hvis
man vil have et godt resultat. Når først surdejen er kommet igang og er
blevet lidt mere robust, så kræver den ikke så meget opmærksomhed, men
helt uden kærlig pleje og omsorg går det altså ikke

Med tiden vil du (præcis som med en baby) lære din surdej og dens behov
at kende, og det gør det lidt lettere.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 07-02-09 18:19

Hej!

Er startet med lillekrabbe`s anvisninger vedr. surdej og opskrifter, idag
har jeg fået en forsmag fra en af hendes opskrifter: lyst brød med
fuldkornsmel, 2 dages forberedelse, og resultatet er vidunderligt, sikke en
krumme og skorpe , fåes ikke bedre; lillekrabbes opskrifter er klart
deltajeret og præcise så nu går jeg videre med hendes surdej "uden bange "
trin for trin som hun mestrer godt. Så...tusind tak for tippet!

Mvh/kirsten

Fra : Kirsten Marker

Dato : 08-02-09 01:17

Hej!

Jeg vil helt sikkert afprøve de af jer foreslået opskrifter på rugbrød, de
ser lettere og hurtigere ud end www.lillekrabbe.dk
for at finde frem til den opskrift jeg vil føje til mit faste bagesortiment;
personligt syntes jeg det er noget af det mest spændende at bage brød, det
at stå med en nyskåret brød, se hvordan hævningen, krummen og skorpen og
ikke mindst duften fra brødet er faldet ud, så hører jeg englene synge eller
bliver "høj" hvis resultatet er blevet godt!
Tak for jeres forslag til rugbrødsbagning, kan næsten ikke vente med at gå i
gang, heldigvis har jeg en stor fryser, 2 store 3 liters rugbrødsforme, så
jeg jeg går i gang med næste opskrift på rugbrød.

Mvh/kirsten

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 05-02-09 14:04

Kirsten Marker wrote:
> [...]
> gerne skulle lykkes, vi vil så samtidig lægge en surdej ogv., og ved
> daglig kontakt ved hjælp af mails eller Skype telefon/kamea støtte og

1) 1 liter vand, 333 gram hvedmel, 333 gram rugmel og surdej blandes. Tag
surdej fra.
2) 133 gram rugkerner, 133 gram hvedekerner, 133 gram hørfrø og 133 gram
solsikkekerner og to spiseskefulde salt røres med.
3) Hæld i form og lad hæve til passende størrelse eller tid (6-24 timer),
prik huller i brødet med gaffel eller lignende, sæt i kold ovn nederst og
bag to timer ved 200 grader.

Kan varieres med tilsætning af peber, honning, malt osv. Af og til har jeg
glemt dejen efter punkt 1) og ladet skidtet stå natten over, inden punkt 2).
Intet problem. Tværtimod ser det næsten ud til at surdejen vinder kraft -
uden at jeg kan forklare det. Bager rugbrød 2-3 gange om ugen efter
ovenstående skabelon.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 07-02-09 21:59

Kirsten Marker wrote:

> [...]
> hjælp af mails eller Skype telefon/kamea støtte og råde hinanden.
> Håber, en af jer kan være mig behjælpelig med ovenstående?

Surdejen startes med ca en dl yoghurt naturel, 1tsk salt,, vand og rugmel.
Det skal stå et par dage i stuetemp, og derefter i køleskabet. Min tog
noget tid at starte, men nu er der hvidt skum på toppen, og godt med liv.

På den kan rugbrød bages, son er så simpelt som;
1liter lunken vand, som surdejen røres ud i.
1tsk salt, og 1 spsk honning/sirup/sukker.
Rør rugmel i til dejen stadig er klistret.

Lad stå natten over, og hæld i smurt form. Hæv 2-3 timer igen, og bag 2
timer ved 175C.

Dejen kan suppleres med rugkerner, hørfrø, solsikkekerner, reven gulerod,
maltøl, og hvad man ellers kan finde på.....

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-02-09 23:21

Kirsten Marker wrote:

> [...]
> gerne skulle lykkes, vi vil så samtidig lægge en surdej ogv., og ved
> daglig kontakt ved hjælp af mails eller Skype telefon/kamea støtte og

Flg. opskrift er fra Katrine Klinken i Information.

Rugbrød - 1 stk.
Lav en surdej:
l dl tykmælk
1,5 dl vand
l dl groft rugmel / skåret rug
1,5 dl rugmel
5 g gær
2 spsk salt

Rør alle ingredienserne sammen og lad det stå et døgn ved stuetemperatur
eller fem døgn i køleskab. Surdej kan holde sig en uge i køleskab og kan
tåle at blive frosset ned. Hvis surdejen ikke virker godt nok, kan dejen
tilsættes 10 g gær på anden-dagen.

Rugbrødsdej:
1 portion (ca. 0,5 l) surdej
1 liter vand evt. mørkt øl
1 spsk salt (ikke første gang surdejen bruges)
cirka 1,2 kg økologisk rugmel - til groft rugbrød skal halvdelen være
skåret rug
1 spsk. smør og 0,5 dl vand

Sådan gør du, når du har surdejen:
1. dag: blandes surdej med vand, salt og 750 g rugmel. Tag 0,5 l surdej
fra til næste gang, og stil den i køleskab. Lad rugbrødsdejen stå ude i
køkkenet til næste dag.
2. dag: bland resten af rugmelet i dejen, og kom den i en 2-liters form,
så den er to tredjedele fyldt op. Lad brødet efterhæve nogle timer, til
dejen når op til formens kant. Prik brødet med en stegegaffel, og pensl
brødet med smeltet smør og vand.
Bag det ved 175 grader i cirka to timer eller til kernetemperaturen er
98 grader - mål med et stegetermometer. Pensl brødet med resten af
smør-vand-blandingen, og vend det ud på en bagerist til afkøling.

Vi bager brødet i professionelle rugbrødsforme fra Eva.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Wendry Dreier

Dato : 10-02-09 02:04

Hej denne har jeg brugt længe syntes den er dejlig nem
Ingredienser: surdej Dag 1 Dag 2
3 dl. vand surdej 500 gr knækkede
rugkerner
5 gr gær 7½ dl lunkent vand 2½ dl. vand
1 tsk grroft salt 1 spsk groft salt 2 tsk groft salt
2 tsk honning 375 gr rugmel evt andre kerner efter
valg
300 gr rugmel 375 gr hvedemel

Fremgangsmåde
Surdej
Rør vandet sammen med gær,salt og honning rør rugmelet i. Lad surdejen stå
et lunt sted i 24 timer

Surdej røres med lunkent vand i et stort fad derefter røres rug og hvedemel
i lad det hvile i 24 timer
ved stuetemp. med et klæde over

Tag 3 spsk fulde dej fra til næste surdej opbevar i lukket beholder husk at
komme lidt salt over
kan opbevares i køleskab op til 5-6 uger skal helst stå i 4-5 dage før der
bages nyt brød

Rør derefter de knækkede rugkerner i sammen med vandet rør godt tilsæt evt
andre kerner
Hæld dejen i en god rugbrødsform og skal hvile tildækket i 6 timer
bages i 1 time og 45 min ved 175 grader

--
Hilsen Wendry
2100 København Ø.