switch til ip tv?
Fra : ___P.Sir

Dato : 05-02-09 14:52

Vores internet er på 100 mbit, via fiberkabel, og skal trække computere, ip
telefoni og nu også 3 tv apparater i huset.
De skal fødes via en switch, forbundet til fibermodem og så videre fra
swichen til de enkelte tv apparater.
Er denne switch mon velegnet til dette formål - eller har I andre forslag?

http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerks_switch/5_ports_netvaerks_switch_2902_da.html

Preben
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-09 15:26

On Thu, 5 Feb 2009 14:52:23 +0100, "___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk>
wrote:

> http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerks_switch/5_ports_netvaerks_switch_2902_da.html

Jeg kender ikke den pågældende switch, men det, du skal se efter, er
en switch, der understøtter "IGMP Snooping". Det betyder, at multicast
(som IPTV er) kun sendes ud på de porte, hvor der er brug for det, og
ikke alle.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : ___P.Sir

Dato : 05-02-09 20:34

> [...]
> en switch, der understøtter "IGMP Snooping". Det betyder, at multicast
> (som IPTV er) kun sendes ud på de porte, hvor der er brug for det, og

Har det noget at sige, hvis jeg KUN skal bruge switchen til iptv? Dvs. ikke
andet en tv apparater er tilsluttet, så multicast kan ikke sendes forkerte
steder hen? Jeg spørger om det er nødvendigt, da den eneste switch med IGMP
snooping jeg har fundet, koster næsten 3000 kr...?
Preben

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-02-09 20:40

On 2009-02-05, ___P.Sir <remove_ps@granvista.dk> wrote:

> [...]
> steder hen? Jeg spørger om det er nødvendigt, da den eneste switch med IGMP
> snooping jeg har fundet, koster næsten 3000 kr...?

Jeg har selv for nylig købt en NetGear GS108T, der har 8 Gbps
ethernet-porte, IGMP snooping, VLAN og port mirroring.
Den fås for betydeligt mindre end 3000 kr.

--
Andreas

Fra : ___P.Sir

Dato : 05-02-09 21:29

> Jeg har selv for nylig købt en NetGear GS108T, der har 8 Gbps
> ethernet-porte, IGMP snooping, VLAN og port mirroring.
> Den fås for betydeligt mindre end 3000 kr.
>
> --
ja det kan jeg godt se. Ca. en tudse.
Men så er det jeg tænker...kan jeg ikke ligeså godt trække 2 kabler fra mit
fiber modem til hvert fjernsyn, der er tale om? Hen over loftet og ned til
de to børneværelser. 2 kabler a hver måske 50 meter - det er da billigere
end 1000 kr for en switch? SKulle der være noget der taler imod dette?
Preben

Fra : Jens Fallesen

Dato : 05-02-09 21:40

___P.Sir wrote:

> [...]
> de to børneværelser. 2 kabler a hver måske 50 meter - det er da billigere
> end 1000 kr for en switch? SKulle der være noget der taler imod dette?

Nu ved jeg ikke, hvor de to fjernsyn står, men da de næppe står lige ved
siden af hinanden, ville du vel alligevel være nødt til at trække kabler
fra switchen.

Der er intet i vejen for at trække kablerne 50 meter, hvis blot
kvaliteten af kablet og især termineringen er i orden.

--
Jens

Fra : ___P.Sir

Dato : 06-02-09 09:50

"Jens Fallesen" <jf@avicnet.co.uk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke, hvor de to fjernsyn står, men da de næppe står lige ved
> siden af hinanden, ville du vel alligevel være nødt til at trække kabler
> fra switchen.

Nej, ikke fra nogen switch. Jeg har vel slet ikke brug for en switch, hvis
jeg trækker kabel direkte fra fibermodem til de enkelte tv? (Eller rettere
til de tv bokse fra fastTv, som skal tilknyttes hvert tv for at man kan
vælge separate kanaler).
Der vil være tale om kabel på max 50 m. til hvert tv.
preben

Fra : Jens Fallesen

Dato : 05-02-09 21:38

___P.Sir wrote:

> Har det noget at sige, hvis jeg KUN skal bruge switchen til iptv? Dvs. ikke
> andet en tv apparater er tilsluttet, så multicast kan ikke sendes forkerte
> steder hen?

Ja, det har stadig noget at sige. En stor del af de STB'er, der bruges
af danske udbydere, har det ikke godt med at få smidt flere
multicaststrømme efter sig, med mindre de har bedt om dem.

Hvis du eksempelvis har tre tv'er, der ser hver sin kanal, vil alle tre
STB'er modtage alle tre stømme, og det kan vælte nogle STB'er om på ryggen.

> Jeg spørger om det er nødvendigt, da den eneste switch med IGMP
> snooping jeg har fundet, koster næsten 3000 kr...?

På edbpriser.dk fandt jeg hurtigt en Linksys SRW208 for cirka en tusse,
og den har IGMP-snooping:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255658&searchArea=&Soegeord=

Jeg er sikker på, at der findes andre produkter i samme prisklasse,
måske endda billigere.

--
Jens

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 06-02-09 08:24

"Jens Fallesen" <jf@avicnet.co.uk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er sikker på, at der findes andre produkter i samme prisklasse, måske

Jeg vil lige indskyde at jeg har 2 Linksys SLM2005 / SLM2008 switche - den
éne døde efter mindre end et år - den anden stod af igår efter mindre end 1?
år - Jeg kan på ingen måde anbefale dem. Meeen de understøtter IGMP snooping
og er billige..

Fra : Jens Fallesen

Dato : 06-02-09 11:35

Uffe S. Callesen wrote:

> Jeg vil lige indskyde at jeg har 2 Linksys SLM2005 / SLM2008 switche - den
> éne døde efter mindre end et år - den anden stod af igår efter mindre end 1?
> år - Jeg kan på ingen måde anbefale dem.

Det er jeg da vældig ked af at høre, for jeg købte mig netop en
SLM2008'er for 2-3 måneder siden. Jeg kunne ikke rigtigt få mig selv til
at købe en Catalyst 2960G-8TC-L, der alligevel er cirka syv gange så dyr.

Faktisk vil det bedre kunne betale sig at købe nye SLM2008'ere, når de
dør, får jeg ville nok alligevel ikke beholde 2960'eren i syv år.

Oh well, hvis min også kun holder et år, må den i det mindste gerne dø
inden udløbet af garantien …

--
Jens

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 10-02-09 21:50

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forkerte steder hen? Jeg spørger om det er nødvendigt, da den eneste
> switch med IGMP snooping jeg har fundet, koster næsten 3000 kr...?

Hej

En D-link DGS-1216T/1224T/1248T kan også bruges.

5 års garanti og power save (lavt strømforbrug). Og ombytning til ny ved at
Dlink sender en ny før du skal sende den defekte!.

Hilsen

Jacob

Fra : ___P.Sir

Dato : 10-02-09 22:51

"Jacob Jørgensen" <gismoREMOVE@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 5 års garanti og power save (lavt strømforbrug). Og ombytning til ny ved
> at Dlink sender en ny før du skal sende den defekte!.

ja tak - men jeg har besluttet mig for at trække kabler hele vejen, 2
separate til de 2 separate tv.
Preben