Tabasco opskrift?!
Fra : MaG

Dato : 04-02-09 20:56

Hejsa!

Har søgt lidt på google på en opskrift på hjemmelavet tabasco (sovs) uden
held, måske der er noget af jer der kan hjælpe mig?

På forhånd tak
Maria

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 04-02-09 21:24

"MaG" <maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har søgt lidt på google på en opskrift på hjemmelavet tabasco (sovs) uden
> held, måske der er noget af jer der kan hjælpe mig?

Prøv at søge på "homemade tabasco". Det giver ret mange hits, der alle har
det til fælles at de indeholder tabasco chilier, eddike, salt og sukker, der
koges sammen.

mvh

Anders

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 04-02-09 21:24

> [...]
>
> Har søgt lidt på google på en opskrift på hjemmelavet tabasco (sovs) uden
> held, måske der er noget af jer der kan hjælpe mig?

Søg på homemade tabasco, det giver mange hit.

Anders

Fra : MaG

Dato : 04-02-09 21:40

jeg takker mange gange, det ser jo bare super godt ud! Der skal vist rigtigt
laves sovs senere på året når chillierne er høstet!

Hilsen
Maria

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 05-02-09 20:16

"MaG" skrev i en meddelelse

> Har søgt lidt på google på en opskrift på hjemmelavet >tabasco (sovs) uden
> held, måske der er noget af jer der kan hjælpe mig?

Tabasco og mange andre chilisovser består af tre ting
Chilli salt og eddike (spriteddike eller vineddike)
Det handler om at man fermenterer chillien ....
http://da.wikipedia.org/wiki/Fermentering

Tabasco laves af Tabasco chilien ( en pæn stærk Chili )
Samme dag som den er plukket kunses den eller blendes om man vil ,derefter
lægges den blandet med lidt salt i egetræsfade oven på lægges nu et tykt lag
salt .
Salten virker som et slags låg og beskytter mod bakterier og holder ilt fra
chilien men tillader gasser fra fermenteringen at undslippe.
Denne "mix" henstår nu i 3 år , derefter blandes den med vineddike og
filtreres.
http://www.tabasco.com/tabasco_history/hot_pepper.cfm#targ
http://www.tabasco.com/popup/auth_audio_tour/

Du kan sagtens lave en god chilisovs selv
du blander den kunste chili med salt (en dL pr halv kilo chilli ca )
og kommer det hele i en passende beholder ,oven over drysser du et lag salt
( 1/2 til 1 cm ).
Nu lader du det hele stå i 3 til 4 måneder .
Efter denne fermentering blander du vineddike i mixet og det er her hele
hemmeligheden ved en god sovs er , mængden af eddike og salt ,smag dig frem
til mængden af eddike.
Der efter filtrer du blandingen evt et par gange i gennem et kaffe filter
eller klæde.
Chillien du bruger er naturligvis afgørende for hvor stærk din sovs bliver.
Du behøves ikke konsevering af nogen art , sovsen holder sig i årevis .
Du kan naturligvis blande hvidløg eller andre kryderier efter smag og behag
i den færdige blanding , men holdbarheden går
fløjten alt efter hvad du kommer i , men sovsen kan aligevel holde sig længe
i køleskab.

Her er en del opskrifter ( på Engelsk )
http://www.pepperfool.com/recipes/hotsauce_idx.html

Mine egne Chili links
http://www.chilepepperinstitute.org/
http://www.chilepepper.com/html/
http://www.chilicookoff.com/
http://www.thechilliking.com/

forum
http://www.thehotpepper.com/index.php

Og sådan her skulle din hotsauce hylde gerne se ud
http://blogs.menupages.com/chicago/wall%20of%20hot%20sauce.jpg

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-02-09 13:53

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> forum
> http://www.thehotpepper.com/index.php
>

> Og sådan her skulle din hotsauce hylde gerne se ud

Mange tak for opskrifter og links.

Mvh, Steen.